Körde idag sträckan på E22an i länet, den är tre mil och har bredare vägren.
Dålig beläggning och nyare på själva vägbanan, utanför på bredare vägren ännu sämre asfalt och nivåskillnad mot vägbanan och dåliga lagningar. Det är dessutom vajerräcke där asfalten slutar.
Vill inte att andra fordon ska gå ut där, absolut inte husvagnekipage, vill inte ha gungande/hoppande fordon där utan anpassar ev. omkörning så att jag har fri väg.
Har inte tänkt på det tidigare men att förvänta sig någon köra där kan man glömma.

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Det är väl rätt svår väg att köra om på också, om vi pratar om mellan Oskarshamn och Västervik. Kuperat och kurvigt. Bisarrt att det avsnittet lämnats som klassisk landsväg så länge.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl rätt svår väg att köra om på också, om vi pratar om mellan Oskarshamn och Västervik. Kuperat och kurvigt. Bisarrt att det avsnittet lämnats som klassisk landsväg så länge.
Visst är det så men finns ganska många ställen med lite gaspådrag som fixar det.
Den dåliga standarden beror på att Trafikverket inte fått någon att utföra 1+2 väg, bara lappat och laga. Åker den nästan en gång i veckan.
Så detta med bred vägren är i detta fallet till ingen nytta och ska inte användas annat än till hjälp för långsamtgående fordon.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Då har vi vitt skilda erfarenheter, jag ser det ofta (och gör det själv ofta) i situationer där t.ex. högerfilen försvinner.
Jo, det håller jag med om, och så blir det nästan alltid om någon vill komma in från vägrenen också.
Så det är inget problem i praktiken att använda vägrenen.

A AndersS skrev:
Har aldrig sett någon sådan dekal:cool:
Som noterat har vi bara ca 4 mil av sådan vägren kvar i länet och bilen håller sig med "körassistansen" inkopplad inom vägmarkering utan att jag behöver styra själv.;)
Du är inte torr bakom öronen. Dekalerna syntes på 80- eller 90-talet. :cool:

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
B Bhp863 skrev:
Det finns ingen vägren på E6 över hallandsåsen. Du har vägräcket direkt till höger om dig. Om din bil havererar så blir du stående i körfältet. Därav mitt val att ligga i mittfilen vid dålig sikt/mörker.
OK, men då använder du iaf vägrenen vid god sikt. Tack för det!

K karlmb skrev:
Du är inte torr bakom öronen. Dekalerna syntes på 80- eller 90-talet. :cool:
Oj, fanns de inte tidigare när jag tog körkort.:rofl:

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, uppför, om man inte har skitstark motor. Manuell låda kan inte växla ner automatiskt, som en automatlåda kan (och gör).
Precis, min motorsvaga Mitsubishi ASX är usel i uppförsbackar, den kopplar till-och-med ur farthållaren utan förvarning när den inte orkar (tycker den)!
Jag har kört mycket hallandsås med släp när jag flyttade från Göteborg till Skåne och min bil orkar inte hålla farten uppför åsen i södergående riktning utan att jag växlar ner till ibland 3:an och då kanske den orkar 70.
Därför bröt jag ofta mot fartbegränsningen och skaffade mig momentum innan åsen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Dålig beläggning och nyare på själva vägbanan, utanför på bredare vägren ännu sämre asfalt och nivåskillnad mot vägbanan och dåliga lagningar. Det är dessutom vajerräcke där asfalten slutar.
Vill inte att andra fordon ska gå ut där, absolut inte husvagnekipage, vill inte ha gungande/hoppande fordon där utan anpassar ev. omkörning så att jag har fri väg.
Har inte tänkt på det tidigare men att förvänta sig någon köra där kan man glömma.
Instämmer helt. Det bl.a. det jag försökte påtala i inlägg #2991. Väggrenen har ingen garanterat säker kvalitet. Man kör där på egen risk. Men som jag också tidigare skrev så använder jag den också för att underlätta omkörning när jag bedömer att jag kan göra det utan risk.

P
A AndersS skrev:
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt. Det bl.a. det jag försökte påtala i inlägg #2991. Väggrenen har ingen garanterat säker kvalitet. Man kör där på egen risk. Men som jag också tidigare skrev så använder jag den också för att underlätta omkörning när jag bedömer att jag kan göra det utan risk.
ALL bilkörning sker på egen risk, det är därför vi har körkort och trafikförsäkring. Det är ingen här som menar att man ska ge sig på offroad-körning helt godtyckligt. Man ska framföra sitt fordon på ett säkert sätt för sig själv och sin omgivning utan att hindra andra i trafiken.

Man kan hitta tusentals skäl att kringgå lagar, hyffs och etik i alla möjliga situationer, men att använda det till någon slags ursäkt att generellt utgöra ett hinder i trafiken kallas för att relativisera. Bara för att det på en viss plats är olämpligt att köra i vägrenen så innebär det inte att det alltid är det, inte heller rättfärdigar det att ligga i mittfil utan att köra om.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
F
Emma242 skrev:
ALL bilkörning sker på egen risk, det är därför vi har körkort och trafikförsäkring. Det är ingen här som menar att man ska ge sig på offroad-körning helt godtyckligt. Man ska framföra sitt fordon på ett säkert sätt för sig själv och sin omgivning utan att hindra andra i trafiken.

Man kan hitta tusentals skäl att kringgå lagar, hyffs och etik i alla möjliga situationer, men att använda det till någon slags ursäkt att generellt utgöra ett hinder i trafiken kallas för att relativisera. Bara för att det på en viss plats är olämpligt att köra i vägrenen så innebär det inte att det alltid är det, inte heller rättfärdigar det att ligga i mittfil utan att köra om.
Jag har aldrig påstått att det är en ursäkt heller! Bara att det finns risker UTÖVER alla andra risker med väggrenskörning. Naturligtvis sker ALL bilkörning på egen risk. Vanliga varningsskyltar för hinder/skador finns nödvändigtvis inte alltid för kvalitén på väggrenen.

P
F frasen_36 skrev:
Jag har aldrig påstått att det är en ursäkt heller! Bara att det finns risker UTÖVER alla andra risker med väggrenskörning. Naturligtvis sker ALL bilkörning på egen risk. Vanliga varningsskyltar för hinder/skador finns nödvändigtvis inte alltid för kvalitén på väggrenen.
Så vad är din poäng?

F
Emma242 skrev:
Så vad är din poäng?
Att ingen annan ska TVINGA någon till väggrenskörning.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Att ingen annan ska TVINGA någon till väggrenskörning.
Nej, det är vi nog alla rörande överens om här.

A AndersS skrev:
Oj, fanns de inte tidigare när jag tog körkort.:rofl:
Nej, de var nog rätt sentida. Beskäftiga människor innan dess hade 14 märken från Motormännen i grillen om att de inte varit med i en olycka sen eldkvarn brann.

Det här att man skulle hålla på och förklara sitt beteende tror jag är nyare, tveksamt om det ens fanns innan 80-talet.

Mittlinjeslickare (det ordet har jag nog inte snvänt sen 1900-talet) fanns det förstås, men utan dekaler.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.