Fairlane Fairlane skrev:
Jag funderar på om du har erfarenhet från sådana här vägar. Med tanke på att du inte trodde att det kunde vara 110 km/h på dessa vägar, vilket var rätt vanligt, så tror jag att erfarenheten är.rätt begränsad.
Du menar att bara för att jag inte minns hastigheten på vägar som jag körde på för 20 år sen har jag dålig erfarenhet av dem? Jag vill minnas att E4 från Tierp och norrut var en sån motortrafikled innan de byggde motorvägen, den körde jag väl nåt halvdussin gånger om året. Men inte har jag lagt på minnet vad det var för hastighetsbegränsning.

Emma242 skrev:
Fast det innebär ju inte att lagar, och krav på allmän uppmärksamhet i trafiken, upphör att gälla.
Vilka lagar syftar du på? Hastighetsbegränsningen?

Mycket av problemen i trafiken skulle försvinna om folk faktiskt insåg att man förlorar inte många sekunder på att behöva köra lite långsammare ett par kilometer. Den här hetsen med att man alltid ska köra om när kommer ikapp nån som kör långsammare är nästan värre än mittfilskörandet. Jag ligger ofta i kanske 90 i tom högerfil på motorvägen på grund av karavan med bilar i mittenfil och även om det kan vara lite irriterande så fungerar det faktiskt utmärkt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
N Nerre skrev:
Vilka lagar syftar du på? Hastighetsbegränsningen?

Mycket av problemen i trafiken skulle försvinna om folk faktiskt insåg att man förlorar inte många sekunder på att behöva köra lite långsammare ett par kilometer. Den här hetsen med att man alltid ska köra om när kommer ikapp nån som kör långsammare är nästan värre än mittfilskörandet. Jag ligger ofta i kanske 90 i tom högerfil på motorvägen på grund av karavan med bilar i mittenfil och även om det kan vara lite irriterande så fungerar det faktiskt utmärkt.
Jag syftar framförallt på trafikförordningen,
2:a kapitlet och paragraf 1. Och kapitel 3, paragraf 16. Bara för att bilen kör åt en så innebär det inte att man kan strunta i den.

Det är ingen här som har skrivit något om ”hets att alltid köra om”.

Fairlane
N Nerre skrev:
Du menar att bara för att jag inte minns hastigheten på vägar som jag körde på för 20 år sen har jag dålig erfarenhet av dem? Jag vill minnas att E4 från Tierp och norrut var en sån motortrafikled innan de byggde motorvägen, den körde jag väl nåt halvdussin gånger om året. Men inte har jag lagt på minnet vad det var för hastighetsbegränsning.
Jag syftade mer på att du verkade så säker på att det inte varit 110 km/h på motortrafikled, men ok, en halvdussin gånger om året räknar jag inte som stor erfarenhet i trafiken. Ett halvdussin gånger kunde jag uppnå på en vecka. Jag gick ofta ut på vägrenen när jag blev uppfunnen och antal gånger det var problem att komma tillbaks var nog noll.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Att ingen annan ska TVINGA någon till väggrenskörning.
Nu är du där med de jävla dekalerna igen.
Vem har talat om att tvinga?
Och varför är det mer jag jag jag, än "självklart underlättar jag omkörning när jag kan" ?

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag syftade mer på att du verkade så säker på att det inte varit 110 km/h på motortrafikled, men ok, en halvdussin gånger om året räknar jag inte som stor erfarenhet i trafiken. Ett halvdussin gånger kunde jag uppnå på en vecka. Jag gick ofta ut på vägrenen när jag blev uppfunnen och antal gånger det var problem att komma tillbaks var nog noll.
Precis, de gånger jag kör med släp eller av annan anledning håller lägre hastighet än bakomvarande håller jag förstås till höger och ut på vägrenen om den finns och jag ser att den är fri. Har nog aldrig heller upplevt några problem med att få komma tillbaka in i ord. körfält. Det ligger ju en del i att planera körningen också och ser jag tex plötsligt en traktor på vägrenen så planerar man ju in ett lagom tillfälle emellan två omkörande för att ta mig tillbaka igen. Det ligger ju i sakens natur att det hela tiden kommer nya bilar med luckor emellan bakifrån.
Kallas framförhållning.
Använder man bara backspegeln så ser man ju när det går åt gå ut och när det inte gör det.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Och varför är det mer jag jag jag, än "självklart underlättar jag omkörning när jag kan" ?
Precis! Varför är det bara jag jag och jag? Varför ska "jag" om? Varför ligger den stressade och "slickar i röven" på framförvarande bara för hota? Som sagt: jag underlättar gärna omkörningar, men bara när jag själv bedömer att jag kan utan risk. INTE när någon idiot i nån fet SUV ligger och hotar någon meter bakom.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Jag har inte nämnt något om några "jävla dekaler". Var fick du det ifrån???

Åker blåljus ibland på deltid och det här med att släppa fram oss i trafiken fungerar för det mesta men har blivit sämre på senare år.
Vi fick larm i grannbyn för ett par veckor sedan och blev hängande bak en lastbil med släp i över 2 mil.
Vår lilla första bil kom förbi men vi i tankbilen kom inte om trots blåljus, sirener plus blinkande med helljus.
Han vägrade både att gå åt sidan (fanns gott om plats) eller ens att lätta lite på gasen för att underlätta när vi hade fri sikt!!!!
Inte helt lätt att köra om en 24 m lastbil som aktivt blockerar omkörning när vi är på väg till en bondgård som brinner.
Varför gör man på detta sett????
Han hade tappat kanske 20 sekunder på att gå åt sidan och vi vunnit kanske nån minut totalt.
För oss och dom drabbade är varje sekund viktig!!!!

• Ledsen
  • Arg
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
A Argastesnickaren skrev:
Åker blåljus ibland på deltid och det här med att släppa fram oss i trafiken fungerar för det mesta men har blivit sämre på senare år.
Vi fick larm i grannbyn för ett par veckor sedan och blev hängande bak en lastbil med släp i över 2 mil.
Vår lilla första bil kom förbi men vi i tankbilen kom inte om trots blåljus, sirener plus blinkande med helljus.
Han vägrade både att gå åt sidan (fanns gott om plats) eller ens att lätta lite på gasen för att underlätta när vi hade fri sikt!!!!
Inte helt lätt att köra om en 24 m lastbil som aktivt blockerar omkörning när vi är på väg till en bondgård som brinner.
Han hade tappat kanske 20 sekunder på att gå åt sidan och vi vunnit kanske nån minut totalt.
Riktigt illa. Borde vara indraget körkort.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Bör kanske nämna att i mitten ligger några bilar som kör lite under hastighetsbegränsningen och min fru vill inte köra om till höger.
Det är ofta frestande att ligga kvar i högra filen och sega sig förbi de som ligger i mitten. Jag har gjort det ett par gånger men det är så sällan att det är rena Harrisburg.
Jag blir fan galen av alla mittfältsriddare, men köra om till höger är inte vara olagligt över 70km/t men också farligt. Riktigt farligt

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det där med att hålla åt sidan/etc är knepigt, hade en diskussion för några år sedan en diskussion med en av grannarna som kör andra blåljus i jobbet, där jag nämnde att gå ut i vägren som jag brukade göra.
Grannen säger då att man endast undantagsvis ska göra det på landsväg och bara då man är ensam bil.
Motivet var att det bli rörigt med flera fordon om någon missar och plötsligt kan "blåljusfordonet" riskera att hamna utanför en bil och sedan blir det stopp om det finns fordon fram som inte kan gå ut.
Det råd jag fick var att på landsväg behålla hastigheten, gå ut mot högra väglinjen så att "blåljusfordon" får bättre sikt framåt och sedan hanterar föraren resten med omkörning/etc. Men det finns säkert olika åsikter här också bland de som kör utryckningsfordon.

A AndersS skrev:
Det där med att hålla åt sidan/etc är knepigt, hade en diskussion för några år sedan en diskussion med en av grannarna som kör andra blåljus i jobbet, där jag nämnde att gå ut i vägren som jag brukade göra.
Grannen säger då att man endast undantagsvis ska göra det på landsväg och bara då man är ensam bil.
Motivet var att det bli rörigt med flera fordon om någon missar och plötsligt kan "blåljusfordonet" riskera att hamna utanför en bil och sedan blir det stopp om det finns fordon fram som inte kan gå ut.
Det råd jag fick var att på landsväg behålla hastigheten, gå ut mot högra väglinjen så att "blåljusfordon" får bättre sikt framåt och sedan hanterar föraren resten med omkörning/etc. Men det finns säkert olika åsikter här också bland de som kör utryckningsfordon.
Då vi kör en 20 tons tankbil så blir det inga snabba omkörningar för oss.
Håller man till höger och lättar på gasen (gärna slå på blinkers så vi vet vad som händer) så underlättar det.
Kan man inte så finns det gott om parkeringsfickor man kan vika av på.
Finns också gott om vajerräcken.
Är det en fil håll hastigheten tills vi kan köra om på dubbel filigt (samma där släpp gärna på gasen så vi lättare kommer förbi)
Väljer man däremot att km för km inte göra något för att underlätta så försvinner min respekt för den chauffören.
Med det sagt så måste jag också berömma dom allra flesta som sköter sig exemplariskt.
Det är inte dessa jag kritiserar utan den lilla klick som definitivt inte vill underlätta.
Händer ofta tex att när vi behöver komma fram till en olycka att istället för att hålla till sidan så börjar dom köra om i kön fram till olycksplatsen för att komma snabbare fram när vi släpper trafiken.
Det som händer då är ju att många gånger så är vi flera enheter på väg som hindras.
När nästa brandbil, ambulans, polis eller bärgare kommer så fastnar dom kön och kommer inte fram.
Så tipsa alla, kommer ni till en olycksplats, parkera så att alla blåljus kan komma hela vägen fram.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Låter märkligt tycker jag. Känns ju som den föraren bara tittar 30 meter fram. Går en bil ut på vägen för att släppa förbi blåljus och det ligger en bil framför. Så nära att blåljusföraren inte kan komma förbi första, ja då ligger de flesta alldeles för nära varann, dels får man ju som förare av blåljusfordonet avvakta då. Det är ju som att man inte kör in i korsningen om man inte vet att man kan komma ur den. Man påbörjar inte omkörningen om det inte finns plats att passera.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Är inte blåljus och tutsignal meddelande till framvarande trafik "Flytta på dig för helvette, akut situation framför"?

Självklart flyttar man sig så gott det går!

Lappen borde ryka direkt och fängelse nästa för vägpråmar.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.