432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Säkrare ja eftersom möteskollisionef är ovanligare nu. Högre hastighet? Jag vet flera vägar där det förr var 110 km/h, där man nu har lägre hastighet.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju inte heller bara frågan om "oss som kör för fort". Det är ju också en del trafik som kör långsammare, exempelvis husvagnsekipage, släpvagnsekipage, buss/lastbil för att inte tala om när det kommer en A-traktor eller vanlig traktor på vägen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
De frågorna är väl mer parallella än kopplade till varandra. Mig veterligen är det idag nästan alltid 100 på 2+1-väg, medan det är 90 eller 80 på motsvarande klassiska landsväg.Fairlane skrev:
Ja, och jag menar som sagt att den fördröjningen man råkar ut för pga. dessa vägs upp av fördelarna.Fairlane skrev:
Men då är exempelvis inte E20 över Västgötaslätten en väg jag kör särskilt ofta, så beroende på var man kör kan man nog ha olika uppfattning om 2+1.
Mindre/lägre krav på vägar med lägre hastigheter, så för att minska utgifterna sänks hastigheterna så underhållet blir billigareFairlane skrev:
Säkrare ja eftersom möteskollisionef är ovanligare nu. Högre hastighet? Jag vet flera vägar där det förr var 110 km/h, där man nu har lägre hastighet.
Det är ju inte heller bara frågan om "oss som kör för fort". Det är ju också en del trafik som kör långsammare, exempelvis husvagnsekipage, släpvagnsekipage, buss/lastbil för att inte tala om när det kommer en A-traktor eller vanlig traktor på vägen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Ja, och omvänt. Eftersom att regeringen (gäller i varierande grad alla regeringar) hellre satsar på prestigeprojekt än underhåll så är Trafikverkets underhållsbudget permanent underfinansierad. Så då skyltar dom ner med tio knyck här och var.Tokslut skrev:
Instämmer helt. Vägrenen möjliggjorde att man kunde vistas någolunda säkert där med cykel och moped. Vi använde den under våra mopedcampingresor. Men då var nog inte bilisterna vara lika stressade som nu. På den tiden var de andra i trafiken "medtrafikanter"Unikt namn skrev:
Vägrenen var ett fantastiskt fil, där cyklister fotgängare och långsammare fordon kunde åka utan att vara i vägen för resterande bilar.
Omkörningar kunde även göras under säkra former, givet att ingen av förarna var en jubelidiot som ej borde ha körkort.
Men sen kom någon stjärna på 2+1 och trafikrytmen blev ett minne blott.....![]()
idag verkar de ofta vara "mottrafikanter."
Vi har kanske olika erfarenheter. Vid den minsta lilla trafik är det i praktiken 120 på 2 delen - så ingen hinner köra om.Nötegårdsgubben skrev:
Sen blir det 70 på 1 delen - då det är trångt och läskigt(?).
Och så håller det på.... mil efter mil på tex E4 norr om Gävle.
Hur netto trafiksäkert det blivit finns det säkert statistik på. Men rytmen är ohälsosamt hetsig.
Den enda trafikolycka jag sett "live" var på 2+1 sträcka.
De närmsta jag själv varit att krocka har varit 2+1, där en Jeep skulle hinna om fast hans fil tagit slut.
Jag känner mig mer säker på en vanlig landsväg än på en 2+1. Men jag håller ögonen och fokus på trafiken när jag rattar min bil och sitter inte och ler ner mot skrevet som många andra drönare.
Egentligen borde fler körkort dras in. Trafikpolisen skulle kunna få en 100faldigad budget så de kunde vara ute och plocka bort olämpligt folk från vägarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag trodde jag skulle få se några indragna körkort i torsdagskväll. Körde Essingeleden söderut runt 23- tiden när man stängde av 3 av 4 filer med röda kors ovanför körfälten då vägarbete pågick. Kön växte snabbt långt, trots tiden på dygnet. Många sket helt i de röda kryssen och körde alltså mot rött ljus. Jag räknade inte men lågt räknat hade 50 bilar passerat mig i rödkryssade körfält (snarare 100) när en polisbil dök upp på scenen. Några böter och indragna körkort? Inte en enda stoppades.Unikt namn skrev:
Precis. De där dekalerna med "Vägrenskörning avgör JAG" är ju direkt provocerande för tänkande trafikanter.A AndersS skrev:
Polisen är väl upptagna med att göra pass..Fairlane skrev:
Jag trodde jag skulle få se några indragna körkort i torsdagskväll. Körde Essingeleden söderut runt 23- tiden när man stängde av 3 av 4 filer med röda kors ovanför körfälten då vägarbete pågick. Kön växte snabbt långt, trots tiden på dygnet. Många sket helt i de röda kryssen och körde alltså mot rött ljus. Jag räknade inte men lågt räknat hade 50 bilar passerat mig i rödkryssade körfält (snarare 100) när en polisbil dök upp på scenen. Några böter och indragna körkort? Inte en enda stoppades.![]()
Men det var ju heller inte vad Fairlane skrev.N Nerre skrev:Men det är ju helt fel att använda vägrenen som en extra högerfil. Vägrenen är inget körfält, den är en marginal som ska användas för att undvika olyckor (t.ex. om man möter nån som kör om trots mötande trafik). Använder man den som ett körfält tar man bort den extra marginalen och ökar risken för olyckor.
Hade det varit meningen att vägrenen skulle vara ett körfält hade den ju varit ett körfält och inte en vägren.
Det där med att använda om någon körde om trots möte, det är inte tillåtet, man får inte tvinga ut någon på vägrenen på det sättet.
Tyvärr tror många att lagen även med detta avser "tvinga ut för att underlätta bakomvarandes omkörning" .
Därav de där jävla dekalerna.
I praktiken så vill jag påstå att jag aldrig ser någon som saktar ner för att släppa in någon i egen fil sålänge det inte handlar om kökörning.N Nerre skrev:
Och smäller det så vill det till att man kan visa att man givit tecken och att den påkörande haft tid och möjlighet att uppfatta detta.
Så med tanke på den uselt låga procenten som blinkar ordentligt handlar det om någon procent kanske som skulle kunna hävda sin rätt om de byter fil och blir påkörda.
Knäckfrågan här är ju, om jag kör i 95 på 90-väg, ska jag behöva köra ut på vägrenen (och därmed få väjningsplikt mot all annan trafik) bara för att alla andra kör i 110?Fairlane skrev:
110 har mig veterligen aldrig varit aktuellt på annat än motorvägar, som alltid har minst 2 filer i vardera riktning.
Jag har inte påstått att det är tillåtet, jag pratar om att vägrenen är en säkerhetsmarginal som kan användas i såna lägen för att undvika en olycka. Det finns massor med regler och lösningar i trafiken som är tänkta att fungera som en säkerhetsmarginal ifall en trafikant bryter mot nån annan regel.K karlmb skrev:
Att gå ut på vägrenen för att undvika en frontalkrock är säkrare än att ställa sig på bromsen och riskera att orsaka en seriekrock bara för att en mötande idiot kör om när det är olämpligt.