Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl standard numera (av någon outgrundlig anledning) att bygga vägarna så att de som ska till vänster ska köra i höger fil och tvärt om? Det är ju likadant om man åker Kymlingelänken åt andra hållet.
Jag misstänker att det kanske är för att det går att göra kurvorna med större radie (men samtidigt måste man ju då bygga dem så den ena går över den andra).
Just Kymlingelänken är ju inte det bästa exemplet för den är väl ändå trefilig där man, om man ligger i mitten, kan välja E18/Bromma i sista sekund.
Ja, det stämmer det, tänkte inte på. Vet bara att jag kört fel en gång där för att jag inte tänkte (hamnade på E18 norrgående när jag skulle till Rissne). Blev lite jobbigt.

B b8q skrev:
En sak jag tycker är lite läskig är att nu när de byggt kollektivkörfält längst till höger (som inte bara bussar åker i, utan även taxi, färdtjänst och en och annan smitare), så har många påfarter blivit så att man inte bara ska hitta en lucka i det avsedda körfältet, utan även måste korsa ett körfält på vägen dit, samtidigt som man ska accelerera upp i motorvägsfart.
Jag har aldrig sett nåt ställe där kollektivkörfältet inte upphör i samband med avfart/påfart.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Rättigheter i trafiken?
Ok, vänd på det, ingen annan har skyldigheter mot nån som kör på vägrenen.
De rör förvisso korrekt att man har väjningsplikt när man ska tillbaks, men normalt fungerat det bra.
Jag har svårt att se hur det kan fungera bra om man ideligen blir omkörd av bilar som kör snabbare och man kommer till ett hinder. Då får man ju kanske stå och vänta väldigt länge innan det blir en lucka där man kan köra ut.

Vid gles trafik är det såklart inget hinder, men om trafiken är gles finns det väl heller inget behov av att nån som kör "sakta" ska köra ut på vägrenen?

N Nerre skrev:
Jag har aldrig sett nåt ställe där kollektivkörfältet inte upphör i samband med avfart/påfart.
Fast vad innebär det? Det är ju inte som om bussarna byter fil för det, dom delar den bara med av- och påkörande. Och även om dom flesta bussförare verkar vara utrustade med änglalikt tålamod så korsar man trots allt deras fil, oberoende av vem som har företräde.

N Nerre skrev:
Det blir ett ”hål” i kollektivkörfältet just vid påfarten, men det betyder inte att de som kör i det körfältet tvärstannar från 90 för att det ska passera en påfarare.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De där jävla dekalerna har varit bidragande till de vanföreställningar som finns i Sverige.
Vad är det för dumheter att man inte har rätt att få komma ut från vägrenen?
Var har du fått det från?
Trafikförordningen, 3 kap, 21§
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.

J jocke31 skrev:
En riktig rysare är om man kommer från Essingeleden genom tunneln och ska till Solna. Skjutsar stundtals fästmön till jobbet i MOS och har konstaterat att man behöver göra typ 3 filbyten inom loppet av någon kilometer, vilket kan vara något av en utmaning.
Hemåt samma sträcka är inte mycket bättre, dvs om man kör på vid Solna och ska ned i tunneln till E4:an norrut.
Har aldrig upplevt några problem där. Jag bara blinkar höger tills jag är i högerfil och kollar backspeglar och döda vinkeln. De flesta fortkörare som kommer i de två filerna längst till höger vill ändå ut i vänsterfil, så de byter fil åt andra hållet så det blir luckor i de högre filerna.

Men kan tänka mig att det blir värre om man kör efter "uppmärksamhet, tecken, manöver" som de verkar lära ut numera. Jag kör alltid efter "tecken, uppmärksamhet, manöver".

K karlmb skrev:
Har du företräde när du byter fil annars menar du? Måste du inte alltid vänta med filbyte tills det finns plats för dig och alla bakomvarande är med på vad du tänker göra?
När det gäller vägren (den regel citerade jag i ett annat inlägg nyss) så saknas denna regel:
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
På vägrenen kan det dessutom finnas hinder, det är ovanligare med hinder i körfält.

Det finns väl i princip inga vägar med så bred vägren och tät trafik att det här är mer än ett akademiskt problem längre.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Ok, vänd på det, ingen annan har skyldigheter mot nån som kör på vägrenen.

Jag har svårt att se hur det kan fungera bra om man ideligen blir omkörd av bilar som kör snabbare och man kommer till ett hinder. Då får man ju kanske stå och vänta väldigt länge innan det blir en lucka där man kan köra ut.

Vid gles trafik är det såklart inget hinder, men om trafiken är gles finns det väl heller inget behov av att nån som kör "sakta" ska köra ut på vägrenen?
Den typen av vägen jag talar om är väl i princip historia nu. Jag vet inte om du kört sådana, men det fungerade i praktiken väldigt bra för det mesta.

Förutsättningarna är ju givna, är det dålig sikt eller extremt mycket trafik så undvek man vägrenen. Låg man på vägrenen och såg ett hinder längre fram så hade man tid att ta sig tillbaka. På med blinkers och vänta in luckan. De allra flesta bilister släppte in en. De såg troligen också hindret, eller så förstod de att det fanns ett skäl till att bilen på vägrenen ville tillbaks. Man visste också att man snart skulle få en ny chans att köra om, för att man visste att föraren av de långsammare fordonet var beredd att hjälpa till.
När man kört om tackade man med blinkers eller handviftning.

Det här fungerade utmärkt även för långtradare.

Hamnade man däremot bakom en bil med dekalen "vägrenskörning avgör jag, inte du" så var man i princip garanterad att vederbörande aldrig någonsin skulle hjälpa till. Även om sikten var extremt lång och det var uppenbart att det inte fanns något hinder och föraren körde väldigt långsamt så skulle aldrig så mycket som en cm ut på vägrenen. Oftast klarade dessa förare inte ens av att hålla till höger i körfältet för att underlätta omkörningen.

Förare med den dekalen var helt enkelt nästan alltid de mest oflexibla förarna i trafiken. Att underlätta för andra fanns helt enkelt inte i deras tankevärld.

För att vara tydlig, jag har både varit omkörare och den som blivit omkörd. Det fungerade i praktiken mycket väl.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Igår kom jag söderifrån från Södertälje på E4:an, men det var broöppning på motorvägsbron. Så jag åkte genom stan istället och upp på motorvägen igen vid Moraberg.
Som ni förstår så var det minimalt trafik på motorvägen söderifrån eftersom bron var stängd, så döm om min förvåning/frustration när trots detta typ 80% av alla bilar likförbannat skulle envisas med att ligga i mittfilen mellan Moraberg och Alby.
Jag körde förstås i högerfilen och fick åtminstone 5-6 gånger göra dubbla filbyten för att köra om idioterna i mittfilen.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förutsättningarna är ju givna, är det dålig sikt eller extremt mycket trafik så undvek man vägrenen. Låg man på vägrenen och såg ett hinder längre fram så hade man tid att ta sig tillbaka. På med blinkers och vänta in luckan. De allra flesta bilister släppte in en. De såg troligen också hindret, eller så förstod de att det fanns ett skäl till att bilen på vägrenen ville tillbaks. Man visste också att man snart skulle få en ny chans att köra om, för att man visste att föraren av de långsammare fordonet var beredd att hjälpa till.
När man kört om tackade man med blinkers eller handviftning.
Men det är ju helt fel att använda vägrenen som en extra högerfil. Vägrenen är inget körfält, den är en marginal som ska användas för att undvika olyckor (t.ex. om man möter nån som kör om trots mötande trafik). Använder man den som ett körfält tar man bort den extra marginalen och ökar risken för olyckor.

Hade det varit meningen att vägrenen skulle vara ett körfält hade den ju varit ett körfält och inte en vägren.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Unikt namn
Vägrenen var ett fantastiskt fil, där cyklister fotgängare och långsammare fordon kunde åka utan att vara i vägen för resterande bilar.
Omkörningar kunde även göras under säkra former, givet att ingen av förarna var en jubelidiot som ej borde ha körkort.

Men sen kom någon stjärna på 2+1 och trafikrytmen blev ett minne blott..... :cry:

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
sen kom någon stjärna på 2+1
2+1-vägar är säkrare och i synnerhet så på lite kurvigare, mer kuperade vägar.

Att vi som kör för fort får vänta med omkörningarna ibland kompenseras mer än väl då dom både är säkrare och har högre skyltad hastighet.

Fairlane
N Nerre skrev:
Men det är ju helt fel att använda vägrenen som en extra högerfil. Vägrenen är inget körfält, den är en marginal som ska användas för att undvika olyckor (t.ex. om man möter nån som kör om trots mötande trafik). Använder man den som ett körfält tar man bort den extra marginalen och ökar risken för olyckor.

Hade det varit meningen att vägrenen skulle vara ett körfält hade den ju varit ett körfält och inte en vägren.
Det är nog ingen som påstått att vägrenen är ett körfält eller ska användas som sådant. Skulle det varit ett körfält så hade det varit en tvåfilig väg och normalplacering hade varit till höger.

Däremot kunde man använda vägrenen till att tillfälligt förflytta sig sig dit om man körde mycket långsammare än andra, helt enkelt för att underlätta omkörning (vilket det är krav på att man ska göra).

Jag tyckte det var utmärkt att släppa förbi snabbare trafik när jag körde en bra bit under hastighetsbegränsningen på vägen, säg 80 km/h på än väg där man fick köra 110 km/h. Jag använde den även gärna om jag körde 110 km/h och blev upphunnen av någon som ville köra fortare. På några sekunder var de förbi så slapp jag ha de liggande precis bakom mig, letandes efter en omkörningssträcka.

Som sagt vanligt förr, gärna på platser med mindre trafikintensiteten, men det fanns även på hårdare trafikerad väg.

Som sagt, i praktiken var det ytterst sällan något problem, men visst skedde olyckor även på den typen av vägar, de var inget undantag.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.