432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Absolut. Samtidigt inför man risken att nissen helt plötsligt byter fil åt höger, helt utan att reflektera på att någon kan finnas där. Vilka risker som är värst passar jag på.F frasen_36 skrev:
För det är ju så osanolikt att det nästan inte hänt.Fario skrev:
Bör kanske nämna att i mitten ligger några bilar som kör lite under hastighetsbegränsningen och min fru vill inte köra om till höger.
Det är ofta frestande att ligga kvar i högra filen och sega sig förbi de som ligger i mitten. Jag har gjort det ett par gånger men det är så sällan att det är rena Harrisburg.
Jag tror du klarar dig, om den skulle trycka in v sidan på din bil. Den vet sannolikt inte var den kom från således kan du blivit omkörd och inte aaaana något.Alfredo skrev:
Har du företräde när du byter fil annars menar du? Måste du inte alltid vänta med filbyte tills det finns plats för dig och alla bakomvarande är med på vad du tänker göra?N Nerre skrev:Om du menar att jag ska flytta mig ut på vägrenen för att en bil bakom mig vill köra om så har jag sett långtradare med fina dekaler: Vägrenskörning avgör jag, inte du!
Kör man ut på vägrenen så säger man i princip upp alla sina rättigheter i trafiken. Den som kör på vägrenen har väjningsplikt mot i princip alla och dyker det upp ett hinder på vägrenen kan man bli stående där länge eftersom ingen är skyldig att hjälpa till att släppa ut nån från vägrenen.
Inte samna sak. Vid filbyte har de som befinner sig i den fil man avser byta till, skyldighet att undetlätta filbytet. Ett fordon i vägrenen byter inte fil och har väjningsplikt mot det mesta...K karlmb skrev:
Känner igen det där så väl och stör mig enormt på det. Oftast brukar jag vara övertydlig med blinkers då - gå ut, om, in framför och sen in i högerfil igen och hela tiden med tydliga blinkersignaler. Förvånansvärt ofta går de då också in i högerfilen efter ett litet tag.Fairlane skrev:
Tre filbyten på en km ska väl inte vara något problem. Kolla hur missfältsförarns gör, byter en fil på 30 meter...
Förra veckan hamnade jag bakom en typisk mittfältsförare vid Södertälje. Jag låg bakom nere från Södertälje C upp mot E4 norrgående vid Moraberg. Först är det 69 km/h, där körde han 55 km/h. Sen blir det 80 km/h och farten ökade till 75 km/h. Påfarten är nog en av Sveriges längsta och det blir sen en ny högerfil så motorvägen blir trefilig. På påfarten är det 100 km/h som begränsning,där körde han såklart 95 km/h, konsekvent.
Så fort heldragen försvann så försvann han in i mittfil, fortfarande i 95 km/h. Jag låg kvar i högerfil och gled förbi...
Nu är det ju inte bara bilar i trafiken. På mc är det fan inte kul. Du får du välja på 4 filbyten eller vara olaglig och smyga förbi på fel sida och lita på att mittfilscamparen har koll, vilket all sund logik talar emot.R René W skrev:
I praktiken är det ingen skillnad. Köra in från vögren eller tex köra in på en motorväg.S sunqan skrev:
Den som kommer in i någon annans fil har alltid väjningsplikt. Det är det enda du behöver komma ihåg.
Ja ibland vill man ju undervisa folk. Men de verkar gå ut igen så fort man är lite länge bort...D dilemma skrev:
Ögontjänare.
Och om det finns accelerationsfält ska det finnas ömsesidigt hänsynstagande.K karlmb skrev:
Vid händelse som leder till någon form av rättslig prövning då får man reda på vem som gjorde fel ellet om man vill kalla det "rätt"
Trafik är en samverkan, att hävda sin rätt kan leda till olycka även om man "har rätt".
Höll på att bli prejad in i en långtradare igår, riktigt vidrigt.A AndersS skrev:
Kommer körande på väg 73 söder ifrån; strax efter avfarten mot Skogås lägger jag mig i innerfilen som rätt snabbt blir avfarten till Farsta och Trångsund och vägen går från trefilig till tvåfilig. När jag bytte till innerfil så byter långtradaren, som nyss låg bakom mig, till mittenfil eftersom innerfilen förvandlas till avfart.
Jag kör nu jämsides med tradaren och ser i ögonvrån till höger hur en personbil kör i hög hastighet på påfarten för att komma ut på 73:an, något säger mig att föraren av detta fordon inte tänker sakta ner som den borde och i ren förskräckelse trycker jag hårt och länge på signalhornet (heter det så?) och självbevarelsedriften gör att jag gasar på samtidigt för att komma förbi den här idioten som annars hade tryckt in mig i sidan på långtradaren.
Gräsligt rädd blev jag, och fick såklart både ljusblink och en förare som körde upp i baken på mig, innan han sen snabbt slänger sig ut på 73:an för vidare färd norrut. Där och då gjorde jag några fingergester, inte så moget men jag skyller på att jag var vettskrämd.
Och, vad tänker du på utifrån att du citerar mitt inlägg?Maria T skrev:
Höll på att bli prejad in i en långtradare igår, riktigt vidrigt.
Kommer körande på väg 73 söder ifrån; strax efter avfarten mot Skogås lägger jag mig i innerfilen som rätt snabbt blir avfarten till Farsta och Trångsund och vägen går från trefilig till tvåfilig. När jag bytte till innerfil så byter långtradaren, som nyss låg bakom mig, till mittenfil eftersom innerfilen förvandlas till avfart.
Jag kör nu jämsides med tradaren och ser i ögonvrån till höger hur en personbil kör i hög hastighet på påfarten för att komma ut på 73:an, något säger mig att föraren av detta fordon inte tänker sakta ner som den borde och i ren förskräckelse trycker jag hårt och länge på signalhornet (heter det så?) och självbevarelsedriften gör att jag gasar på samtidigt för att komma förbi den här idioten som annars hade tryckt in mig i sidan på långtradaren.
Gräsligt rädd blev jag, och fick såklart både ljusblink och en förare som körde upp i baken på mig, innan han sen snabbt slänger sig ut på 73:an för vidare färd norrut. Där och då gjorde jag några fingergester, inte så moget men jag skyller på att jag var vettskrämd.