Fairlane
N Nerre skrev:
Kör man ut på vägrenen så säger man i princip upp alla sina rättigheter i trafiken. Den som kör på vägrenen har väjningsplikt mot i princip alla och dyker det upp ett hinder på vägrenen kan man bli stående där länge eftersom ingen är skyldig att hjälpa till att släppa ut nån från vägrenen
Rättigheter i trafiken?
De rör förvisso korrekt att man har väjningsplikt när man ska tillbaks, men normalt fungerat det bra. Är det dålig sikt så undviker man såklart vägrenen. Nu är det inte så ofta jag kör vägar med en ordentlig vägren som man kan ta sig ut på. Förr var det vanligt på vissa vägar som kunde ha 110 km/h utan att vara motorväg. De där jag kör är numera 2-1 väg, men jag körde mycket sådant förr och det var aldrig något problem att komma tillbaks. Samarbete brukar löna sig.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Exakt vad säger att mittenfil skulle vara bättre i de lägena? Jag vet minst två ställen norr om Stockholm där det är ologiskt.

Första är Kymlingelänken västerut. Ska man upp på E18 norrut där (d.v.s. svänga åt höger) så ska man ligga i nån av de två vänstra filerna. Och ska man söderut (åt vänster) ska man ligga i nån av de två högre filerna.

Det andra är E4 södergående efter Haga norra, där ska man också ligga i de vänstra filerna för att "svänga höger" ner mot Essingeleden, och i nån av de två högra filerna om man ska "rakt fram" till Norrtull.

Det finns säkert dussintals med liknande ställen.
I båda fallen är väl avfarten från Europavägen åt höger, även om det är två filer som svänger av. Fullt naturligt alltså utifrån perspektivet att avfarter är åt höger.

Men det är nog relativt nytt att bygga så och med en ”flyover” för att rätt väg ska komma rätt.

Det kan jämföras med Essingeleden där Tomtebodaavfarten norrut såväl som avgreningen mot Södra länken söderut båda går åt vänster medan E4 svänger höger. Så hade man nog inte byggt idag (även om kanske Tomtebodaavfarten var tänkt att bli E4 genom/under Tomteboda och Hagalund).

B b8q skrev:
En sak jag tycker är lite läskig är att nu när de byggt kollektivkörfält längst till höger (som inte bara bussar åker i, utan även taxi, färdtjänst och en och annan smitare), så har många påfarter blivit så att man inte bara ska hitta en lucka i det avsedda körfältet, utan även måste korsa ett körfält på vägen dit, samtidigt som man ska accelerera upp i motorvägsfart.
Fast ”motorvägsfart” i det här fallet är väl nästan alltid en skyltad hastighet på 70, eller max 80. Visst finns det de som kör fortare än skyltat, men det gör det ju om det är riktig motorvägsfart också.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hittar man inte i Göteborg hamnar man alltid på Hisingen. Det är sen gammalt.
Varenda gång! Och då har jag ändå bott några år i stan. Men en gång lyckades faktiskt min fru stoppa mig när jag var på väg ner i tunneln. Men det är nog enda gången jag klarat mig.

• Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast ”motorvägsfart” i det här fallet är väl nästan alltid en skyltad hastighet på 70, eller max 80. Visst finns det de som kör fortare än skyltat, men det gör det ju om det är riktig motorvägsfart också.
Ja, det är 80 och alla kör 90-100 - om det inte är riktig rusningstrafik, då går det bara i 10-15.

N Nerre skrev:
Om du menar att jag ska flytta mig ut på vägrenen för att en bil bakom mig vill köra om så har jag sett långtradare med fina dekaler: Vägrenskörning avgör jag, inte du!

Kör man ut på vägrenen så säger man i princip upp alla sina rättigheter i trafiken. Den som kör på vägrenen har väjningsplikt mot i princip alla och dyker det upp ett hinder på vägrenen kan man bli stående där länge eftersom ingen är skyldig att hjälpa till att släppa ut nån från vägrenen.
De där jävla dekalerna har varit bidragande till de vanföreställningar som finns i Sverige.
Vad är det för dumheter att man inte har rätt att få komma ut från vägrenen?
Var har du fått det från?

En riktig rysare är om man kommer från Essingeleden genom tunneln och ska till Solna. Skjutsar stundtals fästmön till jobbet i MOS och har konstaterat att man behöver göra typ 3 filbyten inom loppet av någon kilometer, vilket kan vara något av en utmaning.
Hemåt samma sträcka är inte mycket bättre, dvs om man kör på vid Solna och ska ned i tunneln till E4:an norrut.

Fairlane Fairlane skrev:
Rättigheter i trafiken?
De rör förvisso korrekt att man har väjningsplikt när man ska tillbaks, men normalt fungerat det bra. Är det dålig sikt så undviker man såklart vägrenen. Nu är det inte så ofta jag kör vägar med en ordentlig vägren som man kan ta sig ut på. Förr var det vanligt på vissa vägar som kunde ha 110 km/h utan att vara motorväg. De där jag kör är numera 2-1 väg, men jag körde mycket sådant förr och det var aldrig något problem att komma tillbaks. Samarbete brukar löna sig.
Håller med, vägren där en bil får plats tillhör snart historia. Har väl en sträcka på E22an, ca 4 mil, genom länet där det finns kvar och skulle börjat byggas bort om inte Trafikverket misslyckats med upphandling och inte fått någon intressent att nappa.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jocke31 skrev:
En riktig rysare är om man kommer från Essingeleden genom tunneln och ska till Solna. Skjutsar stundtals fästmön till jobbet i MOS och har konstaterat att man behöver göra typ 3 filbyten inom loppet av någon kilometer, vilket kan vara något av en utmaning.
Hemåt samma sträcka är inte mycket bättre, dvs om man kör på vid Solna och ska ned i tunneln till E4:an norrut.
Tre filbyten på en km ska väl inte vara något problem. Kolla hur missfältsförarns gör, byter en fil på 30 meter... ;)

Förra veckan hamnade jag bakom en typisk mittfältsförare vid Södertälje. Jag låg bakom nere från Södertälje C upp mot E4 norrgående vid Moraberg. Först är det 69 km/h, där körde han 55 km/h. Sen blir det 80 km/h och farten ökade till 75 km/h. Påfarten är nog en av Sveriges längsta och det blir sen en ny högerfil så motorvägen blir trefilig. På påfarten är det 100 km/h som begränsning,där körde han såklart 95 km/h, konsekvent.
Så fort heldragen försvann så försvann han in i mittfil, fortfarande i 95 km/h. Jag låg kvar i högerfil och gled förbi...

• Gilla
  • Ledsen
Unikt namn och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Först är det 69 km/h, där körde han 55 km/h. Sen blir det 80 km/h och farten ökade till 75 km/h. … På påfarten är det 100 km/h som begränsning,där körde han såklart 95 km/h, konsekvent.
Var det efter ditt fordons hastighetsmätare eller var det efter GPS-hastighet?

En hastighetsmätare i en bil kan visa uppåt 10% för mycket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Poängen är väl kanske inte att personen körde för långsamt, utan tydligt höll sig till eller strax under hastighetsgränsen och ändå kände sig nödd att fly högerfilen så fort som möjligt.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Var det efter ditt fordons hastighetsmätare eller var det efter GPS-hastighet?

En hastighetsmätare i en bil kan visa uppåt 10% för mycket.
Jag körde GPS fart och den andra körde säkert efter sin mätare. Frågan är bara vad han skulle in i mittfil för. Högerfil var helt tom så långt man kunde se.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
B Bhp863 skrev:
Att hålla på och läxa upp medtrafikanter med olika manövrar är bara fånigt.
Fånig kan du själv vara.

Vilka olika manövrar pratar du om?
Jag gör inte några manövrar alls.

Jag kör i skyltad hastighet i den helt tomma högerfilen och kommer ikapp den ena idioten efter den andra som bara måste köra i mittfilen trots att de inte kör om någon. De håller dessutom klart lägre hastighet än den skyltade. Ska jag göra som du säger så måste jag göra en massa manövrar, i form av 4 filbyten, varje gång jag kommer ikapp en snigel i mittfilen? En minut senare måste jag göra 4 nya filbyten. Osv. Osv.

Det känns betydligt säkrare att bara puttra på i skyltad hastighet i den helt tomma högerfilen. Utan att göra en enda manöver.

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
B Bhp863 skrev:
Att susa fram ganska nära sidoräcket i 110 kmh kan vara ganska obehagligt.
Tycker man det får man väl köra långsammare eller välja andra vägar. Och är det obehagligt att "susa fram" nära ett stillastående räcke borde det vara än mer obehagligt att "susa fram" i mittfilen där man har rörliga plåtlådor bredvid sig på bägge sidorna.

• Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Fånig kan du själv vara.

Vilka olika manövrar pratar du om?
Jag gör inte några manövrar alls.

Jag kör i skyltad hastighet i den helt tomma högerfilen och kommer ikapp den ena idioten efter den andra som bara måste köra i mittfilen trots att de inte kör om någon. De håller dessutom klart lägre hastighet än den skyltade. Ska jag göra som du säger så måste jag göra en massa manövrar, i form av 4 filbyten, varje gång jag kommer ikapp en snigel i mittfilen? En minut senare måste jag göra 4 nya filbyten. Osv. Osv.

Det känns betydligt säkrare att bara puttra på i skyltad hastighet i den helt tomma högerfilen. Utan att göra en enda manöver.
Instämmer helt, jag gör ofta likadant. Att slippa göra 4 onödiga filbyten varje gång man behöver passera en mittfilsnisse eliminerar många risker.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.