432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det är möjligt. Det jag försöker få fram är att man vid dålig sikt/mörker bör vara EXTRA uppmärksam om man ligger i högerfilen på en väg utan vägren. Detta därför att OM en bil har behövt stanna på grund av till exempel punktering så står den med störst sannolikhet i höger körfält. Därav MITT val att hellre använda mittenfilen.Fairlane skrev:
Jag tror risken är stor att den står i mittfil om den framförs av en förare som konstant ligger i mittfil för att de är rädda att inte hinna byta fil när de ser skyltarna om att högerfilen försvinner om 1000 m.
En förare som inte är trygg i att byta fil på 1000 meter när bilen fungerar klarar säkert inte av det vid haveri heller.
Och ja, jag vet att man inte ska köra fortare än att man kan stanna innan ett oförutsett hinder. Men på en mörk motorväg där du hela tiden får möte och därför inte kan använda helljusen så tror jag faktiskt att de flesta inte fullt ut följer den regeln.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Nej, men det är nog rätt bra odds för att det är en av oss.Nyfniken skrev:
Därmed inte sagt att jag agerar så; jag är väl medveten om att jag gör fel när jag kör för fort och reagerar på sin höjd på folk som svänger ut i vänsterfil för omkörning utan att se sig om och i bästa fall snubblar på blinkersspaken samtidigt som de vrider på ratten. Jag är ändå övertygad om att de flesta som kör för fort, vare sig det är aggressivt eller ej, gör det utan annan anledning än att de vill och anser sig bra nog på det.
Vad jag oftast ser i Stockholmstrafiken är en lättkränkt motsats till vad du just beskrev.Nyfniken skrev:
Det är vad du ser.
Det kan också vara så att den som blåser på i 140 och blinkar med helljuset har en födande kvinna i baksätet. Eller ett barn som satt i halsen och är alldeles blå i ansiktet. Eller en hund som håller på att förblöda.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en kränkt medelålders vit man som hävdar sin rätt till fri lejd i vänsterfil.
Inte sällan de som man ser vållande till de olyckor man passerar. Nu senast för två veckor sedan.
Visst kan det vara så. Även om jag tror att det hör till ovanligheterna att privatpersoner ägnar sig åt befogad utryckningskörning.Nyfniken skrev:
Det är vad du ser.
Det kan också vara så att den som blåser på i 140 och blinkar med helljuset har en födande kvinna i baksätet. Eller ett barn som satt i halsen och är alldeles blå i ansiktet. Eller en hund som håller på att förblöda.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en kränkt medelålders vit man som hävdar sin rätt till fri lejd i vänsterfil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det kan undantagsvis finnas lägen där.det är vettigt att göra ett undantag, men det jag och troligen de flesta här talar om är folk som varje dag, i bra väder med bra sikt ligger 10-20 meter bakom varandra i 80 km/h på motorväg exempelvis med en hastighetsbegränsning på 100 km/h.B Bhp863 skrev:Det är möjligt. Det jag försöker få fram är att man vid dålig sikt/mörker bör vara EXTRA uppmärksam om man ligger i högerfilen på en väg utan vägren. Detta därför att OM en bil har behövt stanna på grund av till exempel punktering så står den med störst sannolikhet i höger körfält. Därav MITT val att hellre använda mittenfilen.
Och ja, jag vet att man inte ska köra fortare än att man kan stanna innan ett oförutsett hinder. Men på en mörk motorväg där du hela tiden får möte och därför inte kan använda helljusen så tror jag faktiskt att de flesta inte fullt ut följer den regeln.
En vanlig morgon eller eftermiddag/kväll, när folk åker till jobbet så ligger 60-70% så i mittfilen. Alla dessa kan inte vara turister som inte hittar eller folk som är livrädda för att köra i 80 km/h till höger. Det är folk som inte förstår hur man ska köra.
Absolut, jag håller med dig där.Fairlane skrev:
Det kan undantagsvis finnas lägen där.det är vettigt att göra ett undantag, men det jag och troligen de flesta här talar om är folk som varje dag, i bra väder med bra sikt ligger 10-20 meter bakom varandra i 80 km/h på motorväg exempelvis med en hastighetsbegränsning på 100 km/h.
En vanlig morgon eller eftermiddag/kväll, när folk åker till jobbet så ligger 60-70% så i mittfilen. Alla dessa kan inte vara turister som inte hittar eller folk som är livrädda för att köra i 80 km/h till höger. Det är folk som inte förstår hur man ska köra.
Word.Fairlane skrev:
Det kan undantagsvis finnas lägen där.det är vettigt att göra ett undantag, men det jag och troligen de flesta här talar om är folk som varje dag, i bra väder med bra sikt ligger 10-20 meter bakom varandra i 80 km/h på motorväg exempelvis med en hastighetsbegränsning på 100 km/h.
Nej? Jag menar att det är en långtradare eller tre bredvid (oavsett sida) och det är en dåligt skyltad/planerad miljö där man måste veta på förhand hur man måste ligga för växlingsfilerna är knappt 100 meter långa för att slippa hamna någonstans man inte vill vara? Tingstadstunneln, marieholmstunneln och röde orm är typexempel. Kommer man söderifrån och ska norrut så är det riktigt spännande då det är filbyten lite överallt. Att följa skyltarna mot Karlstad ger inga skyltar 1000 meter innan...N Nerre skrev:Jag ser inte problemet, Jag antar att du menar en långtradare till vänster om dig när du måste byta fil för att högerfilen blir avfart om en kilometer?
Det man gör då är såklart att man blinkar vänster, lättar på gasen och går ut bakom långtradaren. Det har jag gjort många gånger. Om bilen som ligger bakom långtradaren försöker täppa till luckan så gör denne fel.
Å andra sidan sitter skylten om att det blir en avfart minst 1000 m före, och den ser man normalt redan 1400-1500 m före, så man har mer än 1 km på sig att byta fil.
Likaså ska man söderut så är det de två vänstra filerna som gäller, de två högersta går österut. Och då är det dumt att ligga till höger och byta när det blir sockerbitar mellan filerna.
Du ska ligga i det körfält som passar ditt ändamål, och på platserna du nämner är det 70 km/h vilket innebär att problemställningen i den här tråden inte är relevant.VidarH skrev:
Nej? Jag menar att det är en långtradare eller tre bredvid (oavsett sida) och det är en dåligt skyltad/planerad miljö där man måste veta på förhand hur man måste ligga för växlingsfilerna är knappt 100 meter långa för att slippa hamna någonstans man inte vill vara? Tingstadstunneln, marieholmstunneln och röde orm är typexempel. Kommer man söderifrån och ska norrut så är det riktigt spännande då det är filbyten lite överallt. Att följa skyltarna mot Karlstad ger inga skyltar 1000 meter innan...
Likaså ska man söderut så är det de två vänstra filerna som gäller, de två högersta går österut. Och då är det dumt att ligga till höger och byta när det blir sockerbitar mellan filerna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Hittar man inte i Göteborg hamnar man alltid på Hisingen. Det är sen gammalt.VidarH skrev:
Nej? Jag menar att det är en långtradare eller tre bredvid (oavsett sida) och det är en dåligt skyltad/planerad miljö där man måste veta på förhand hur man måste ligga för växlingsfilerna är knappt 100 meter långa för att slippa hamna någonstans man inte vill vara? Tingstadstunneln, marieholmstunneln och röde orm är typexempel. Kommer man söderifrån och ska norrut så är det riktigt spännande då det är filbyten lite överallt. Att följa skyltarna mot Karlstad ger inga skyltar 1000 meter innan...
Om du menar att jag ska flytta mig ut på vägrenen för att en bil bakom mig vill köra om så har jag sett långtradare med fina dekaler: Vägrenskörning avgör jag, inte du!K karlmb skrev:
Kör man ut på vägrenen så säger man i princip upp alla sina rättigheter i trafiken. Den som kör på vägrenen har väjningsplikt mot i princip alla och dyker det upp ett hinder på vägrenen kan man bli stående där länge eftersom ingen är skyldig att hjälpa till att släppa ut nån från vägrenen.
Exakt vad säger att mittenfil skulle vara bättre i de lägena? Jag vet minst två ställen norr om Stockholm där det är ologiskt.VidarH skrev:
Första är Kymlingelänken västerut. Ska man upp på E18 norrut där (d.v.s. svänga åt höger) så ska man ligga i nån av de två vänstra filerna. Och ska man söderut (åt vänster) ska man ligga i nån av de två högre filerna.
Det andra är E4 södergående efter Haga norra, där ska man också ligga i de vänstra filerna för att "svänga höger" ner mot Essingeleden, och i nån av de två högra filerna om man ska "rakt fram" till Norrtull.
Det finns säkert dussintals med liknande ställen.
Det är väl standard numera (av någon outgrundlig anledning) att bygga vägarna så att de som ska till vänster ska köra i höger fil och tvärt om? Det är ju likadant om man åker Kymlingelänken åt andra hållet.N Nerre skrev:
Just Kymlingelänken är ju inte det bästa exemplet för den är väl ändå trefilig där man, om man ligger i mitten, kan välja E18/Bromma i sista sekund.
En sak jag tycker är lite läskig är att nu när de byggt kollektivkörfält längst till höger (som inte bara bussar åker i, utan även taxi, färdtjänst och en och annan smitare), så har många påfarter blivit så att man inte bara ska hitta en lucka i det avsedda körfältet, utan även måste korsa ett körfält på vägen dit, samtidigt som man ska accelerera upp i motorvägsfart.