432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Min växellåda rasade i en kurva med dålig / delvis skymd sikt på essingeleden (tomteboda ungefär har jag för mig). Det var inte kul kan jag säga. Jag vågade inte ta fram varningstriangeln heller då skuffen var helt fullastad av matkassar... "vägrenen" är 1dm så håller man in magen så kanske man överlever om man fått fram triangeln och gått ut med den. Jag fick ringa vägassistans, klättra över räcket (tur nog var det där precis en bro slutat så det fanns ett utrymme att stå på på andra sidan räcket. Det var nära att några långtradare kunde rammat bilen. Slutade bra. Stå aldrig bakom bilen eller ens sitt kvar i den i dessa fall är mitt tips. Glad jag inte hade familj, små barn, husdjur etc med mig.Fairlane skrev:
Jag undrar vad som egentligen hände. Ingen bilförare stannar väl medvetet en bil på motorväg om den inte är trasig eller det är kö?
Går bilen sönder så är de bättre att den står till höger än i mittfil. Varningsblinker på sen ut ur bilen fort, sätt upp en varningstriangel en bra bit före bilen inte 2 meter bakom och sen flytta sig långt bort, ut i skogen eller på en åker eller vad som helst. Sen larma såklart. Något är oklart
Vägsträckan ut till Södertälje har ju faktiskt bara dessa "fickor" och ingen ordentlig vägren, men de är placerade med bra sikt, så det bör gå att hantera säkert om man håller rimlig hastighet i högerfil och om den som ska ut från fickan har tålamod att vänta till det är fritt. I rusningstrafik skulle jag säga att man där borde ta hjälp av en TMA bil för att komma ut.
I det aktuella fallet började bilen att brinna. Några av ungdomarna som färdades i bilen sprang fram till motorhuven för att försöka släcka elden varpå de förolyckades när en efterkommande lastbil körde in i bilen. Jag tror knappast någon hade hunnit ställa ut en triangel, eller ens klarat sig bättre om man stått och grävt i bagaget när lastbilen kom istället för att stå framför bilen.Fairlane skrev:
Tragiskt.useless skrev:
I det aktuella fallet började bilen att brinna. Några av ungdomarna som färdades i bilen sprang fram till motorhuven för att försöka släcka elden varpå de förolyckades när en efterkommande lastbil körde in i bilen. Jag tror knappast någon hade hunnit ställa ut en triangel, eller ens klarat sig bättre om man stått och grävt i bagaget när lastbilen kom istället för att stå framför bilen.
Plus för de bilar som har triangeln i luckan så den nås även om skuffen är fullastad.
På vägar med räcke där man inte har plats att gå utan risk så får man nog försöka gå på "utsidan" av räcket med varningstriangeln. Är det en bro (likt delar av essingeleden) så går ju inte det - då skulle jag säga att det enda rimliga är att få ut familjen säkert och gå en bra bit framför bilen och hoppas någon annan trafikant stannar -framför- bilen och plockar upp och för personerna i säkerhet, så får TMA och bärgare klara ut situationen. På Essingeleden bör inga bilar försöka bärgas eller repareras (släckas etc) på plats. Det finns ju skyltarna med röda kryss som ska tändas och varna för hinder i vägbanan, så man måste nog lita på att en sådan tänds för att varna andra trafikanter för hindret, då är det vad jag förstått lika med rött ljus att köra i den filen ända tills det "flaggas av" med grönt i nästa skyltposition. Därav anser jag att man ska sätta sig i skydd och ringa 112 och meddela hindret så fort man står säkert.
Tyvärr är väl det så att med EPA-traktorn att instinkterna hos en bilburen ungdom att rädda bilen och försöka släcka elden går tvärt emot det som alla (inte bara de 3 som klarade sig) borde gjort och det är att när de inte kommer längre sätta sig själva i säkerhet först och främst. Sekundärt fokusera på eld, varningstringlar osv.
Avsnitten med högt tempo utan väggren kommer förr eller senare generera fler olyckor som denna
Avsnitten med högt tempo utan väggren kommer förr eller senare generera fler olyckor som denna
På tal om mittkörare, saken har varit uppe tidigare om jag minns rätt men började undra igår när vi åkte söderut på E4, norr om Gävle där mupparna uppfann 2+1 vägen. Självklart är det köer och "Owe" i sin röda kombi ligger och blockerar mitt i vägen för att ingen annan banan ska kunna smita förbi. Dessa "Owe" finns det minst en av i varje kö verkar det som... När det då kommer en billist som vill förbi Owe är det blockerat, den andra billisten försöker köra om på insidan men Owe svänger såklart in och blockerar nr 2 som lägger sig bakom Owe istället. Undra vad som händer när Owe möter en person med högt blodtryck eller knogjärn i bilen, det var inte värt att "blockera" vägen då kanske? Samt, var går gränsen när Owe släpper förbi, över 30km/h eller mer?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok, det var så det gick till.useless skrev:
I det aktuella fallet började bilen att brinna. Några av ungdomarna som färdades i bilen sprang fram till motorhuven för att försöka släcka elden varpå de förolyckades när en efterkommande lastbil körde in i bilen. Jag tror knappast någon hade hunnit ställa ut en triangel, eller ens klarat sig bättre om man stått och grävt i bagaget när lastbilen kom istället för att stå framför bilen.
Det är bra att det pratas om hur man ska göra om man blir stående så man kanske gör rätt automatiskt istället för att behöva klura ut bästa sättet i en stressad situation.
Precis som nämnts tidigare ska an i te vara i eller nära bilen. Finns det räcke så ska man försöka ta sig till andra sidan till exempel.
Vänsterfil på en tvåfilig väg är omkörningsfil - inget annat.Fairlane skrev:
Fast det som vi talar om är dessa som konstant ligger i mittfil, oavsett. Här i södra Stockholm har vi en trefiligt motorväg, men vägren. Hastighetsbegränsningen är 100 km/h och det är tomt till höger men folk kör i 80 km/h i mittfil med 10-20 meters luckor mellan bilarna.
När omständigheter gör att det är lämpligt att välja en annan fil än den högra gör jag det också. Jag har åkt på motorvägar där det varit rejäla spår i högerfil och där det blir vattensamlingar i spåren om det regnar. Där har jag ibland valt att lägga mig i mittfil (eller vänsterfil om det är tvåfilig väg) om den filen är i bättre skick. Jag håller dock koll bakåt så om någon närmar sig så ser jag till att de kan köra om lätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är jag väl medveten om. Trots det kan jag välja den filen i undantagsfall om det är bättre av något skäl, exempelvis att det är stora vattenmängder i högerfilen. Eftersom det då bara sker när jag är helt ensam på vägen så ser jag inget problem med det.F frasen_36 skrev:
Absolut, jag håller med. Men många verkar också tycka att man SKA köra på toppen av sin, högst uppskattade, förmåga. Jag tycker att man kan försöka ha lite förståelse för att alla medtrafikanter inte är lika säkra och vana bilförare som en själv. Att hålla på och mästra genom att köra om på insidan, ligga och trycka tätt bakom bara för man inte ligger i 140 på omkörning, blinka med helljusen och liknande, ja då tycker jag att man är en minst lika dålig bilförare själv.Nyfniken skrev:
Klarar man inte av det så kör man saktare och håller sig till trafikreglerna. Dvs, ligger till höger. Eller så undviker man motorväg eller bilkörning helt och hållet. Det är ingen rättighet att blåsa på i farter över ens egen förmåga.
PS. Jag tror du överskattar medelålders mäns bilkörning. Det är gott om dem också i mittfilen.
Och nej, det är inte jag som ligger och såsar i i 105 km/h på omkörning, eller inte vågar köra för nära räcket. Jag försöker bara sätta mig in i andra människors situation.
Att det finns vägar UTAN VÄGREN, med tät trafik och höga hastigheter, både 2+1 filer och motorvägar tycker jag är bedrövligt. olyckan jag länkade till i tidigare inlägg hade antagligen inte skett om det funnits möjlighet för föraren att styra undan från körbanan.
För att förtydliga: om en bil har havererat på en motorväg utan vägren så står den med stor sannolikhet i höger körfält. Med lite dålig sikt så är risken för påkörning väldigt stor.J jocke31 skrev:
Jo, tack. Blev påkörd bakifrån på Essingeleden i höstas - i vänsterfil. Det var inte jättekul att stå stilla där, kan jag lova.B Bhp863 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tror risken är stor att den står i mittfil om den framförs av en förare som konstant ligger i mittfil för att de är rädda att inte hinna byta fil när de ser skyltarna om att högerfilen försvinner om 1000 m.B Bhp863 skrev:
En förare som inte är trygg i att byta fil på 1000 meter när bilen fungerar klarar säkert inte av det vid haveri heller.
Det är vad du ser.B Bhp863 skrev:
Det kan också vara så att den som blåser på i 140 och blinkar med helljuset har en födande kvinna i baksätet. Eller ett barn som satt i halsen och är alldeles blå i ansiktet. Eller en hund som håller på att förblöda.
Det behöver inte nödvändigtvis vara en kränkt medelålders vit man som hävdar sin rätt till fri lejd i vänsterfil.