432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Tycker iofs det verkar betydligt farligare att bli stående i mittfilen på motorväg om bilen havererar än i högerfil…B Bhp863 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/polisen-om-mittfilskorning-i-sodertaljeJ JohanLun skrev:Alby-Södertälje och vidare in Moraberg-Klaffbron är nog den sträcka jag trafikerar där flest personer verkar fått körkortet i ett Cornflakes paket. Undantaget om man åker kvällstid även i Norrort då idiotbilarna uppenbarar sig även där. Ofta dyra Audi och BMW som antingen kör långsamt och bökigt i mitten utan blinkers eller kör som idioter och sicksackar mellan filerna. Ibland samma bil som först snigelkör och sen kör som en idiot. Ibland 2 bilar som verkar köra ikapp. Polisen borde plocka fler på denna sträcka. Om jag var trafikpolis tror jag att jag skulle ta dagsbudgeten bara på min enda körning av den sträckan.
Det är ett problem som trafikpolisen försöker få bukt på.
EN bekants son gick körskola i södertälje och där lärde de ut att man skall köra i mittfilen om man känner sig osäker...
Det är bra att polisen agerar. Jobbade i Södertälje för några år sedan, och såg faktiskt när polisen bötfällde en mittfilskörare - till min stora glädje.oobum skrev:
Just den sträckan är f ö helt hopplös, vilket väldigt många i denna tråd redan konstaterat. Det är 100 mellan Botkyrka och Södertälje, och så ligger en majoritet av alla bilar och såsar i 80 i mittfil trots att det är nästan tomt i högerfilen. Dessutom finns en förkärlek bland mittfilsförarna att gasa i nerförsbackarna och bromsa i uppförsbackarna.
Det är direkt trafikfarligt, vilket även polisen har konstaterat.
Det är också ett fenomen som uppstår med enkla farthållare och klena motorer, så uppträder vår minsta bil om du inte hjälper till med gaspedalen.J jocke31 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
När man är som mest uppgiven över det här kan man dock tänka på hur det var innan. Med bara två filer mellan Alby och Södertälje var köerna hopplösa, delvis pga. den dragspelseffekt du beskriver att backarna ger.J jocke31 skrev:Det är 100 mellan Botkyrka och Södertälje, och så ligger en majoritet av alla bilar och såsar i 80 i mittfil trots att det är nästan tomt i högerfilen. Dessutom finns en förkärlek bland mittfilsförarna att gasa i nerförsbackarna och bromsa i uppförsbackarna.
Det är direkt trafikfarligt, vilket även polisen har konstaterat.
Så trots mängden människor som gör fel så hjälper det med tre filer.
Jag vågar nog påstå att det mer beror på farthållare i kombination med manuell växellåda. Mina bilar med automat har alltid växlat ner i sega uppförsbackar för att kunna hålla farthållarens inställda fart. Förra bilen (Opel Zafira) var inte så smidig med nedväxlingen dock, blev lite kickdown-känsla med värsta rycket.A AndersS skrev:
I nedförbackarna brukar jag ibland växla ner manuellt med automatlådan för att motorbromsa (för väldigt få automatlådor brukar klara av att förstå att man vill motorbromsa om det börjar gå för fort).
Min (rätt begränsade) erfarenhet är den omvända. Farthållaren på vår manuellt växlade volvo v40 t4 höll hastigheten både uppför och nerför. Likaså den nissan qashqai med diesel och manuell låda vi hade sen. Nu har vi en qashqai med klenare bensinmotor och automat, den har problem i nerförslut då den ökar och ökar tills den punkt då den ger upp farthållandet, så gör den även i väldigt modesta nedförslut ... lägger jag ur eco-läget funkar det bättre. Uppför är inga problem. Det uppförandet delar den med samtliga hyrbilar vi haft på våra utlandssemestrar...N Nerre skrev:Jag vågar nog påstå att det mer beror på farthållare i kombination med manuell växellåda. Mina bilar med automat har alltid växlat ner i sega uppförsbackar för att kunna hålla farthållarens inställda fart. Förra bilen (Opel Zafira) var inte så smidig med nedväxlingen dock, blev lite kickdown-känsla med värsta rycket.
I nedförbackarna brukar jag ibland växla ner manuellt med automatlådan för att motorbromsa (för väldigt få automatlådor brukar klara av att förstå att man vill motorbromsa om det börjar gå för fort).
Gaaaah
Hamnade bakom en epa igår som tyckte den skulle ligga i vänsterfilen på en 80sträcka på ca 600m mellan 2 rondeller här i stan.
Har inga problem med epor överlag, men dom får gärna hålla sig på högerkanten.
Hamnade bakom en epa igår som tyckte den skulle ligga i vänsterfilen på en 80sträcka på ca 600m mellan 2 rondeller här i stan.
Har inga problem med epor överlag, men dom får gärna hålla sig på högerkanten.
Jag uppfattade det som att du tyckte farthållare funkade sämre med manuella lådor.N Nerre skrev:
Sen skrev jag nedförslut, inte backar... vi har ett par nerförslut där man knappt tänker på att det faktiskt lutar nedåt...
Sorgligt exempel som jag tar ut på kombination av förmodat ouppmärksamhet och avsaknad av väggren alt annan lämplig plats att stanna (då det i detta fallet inte såg ut som bilen havererat totalt innan olyckan)B Bhp863 skrev:
https://www.dn.se/sverige/lastbilschauffor-atalas-efter-dodsolycka-pa-hallandsasen/
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag undrar vad som egentligen hände. Ingen bilförare stannar väl medvetet en bil på motorväg om den inte är trasig eller det är kö?M myrstack skrev:
Går bilen sönder så är de bättre att den står till höger än i mittfil. Varningsblinker på sen ut ur bilen fort, sätt upp en varningstriangel en bra bit före bilen inte 2 meter bakom och sen flytta sig långt bort, ut i skogen eller på en åker eller vad som helst. Sen larma såklart. Något är oklart