432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jovisst håller med, kanske ofta är överdrivet. Men på en sträcka av ca 33 mil E18 som jag kör ofta (väljer oftast lågtrafiktider när det går) så brukar det förekomma några som jag ser nalkas på långt håll i vänsterfil och fortsätter ligga kvar där så länge de syns.Nötegårdsgubben skrev:
Tycker du verkligen att det är ofta? Visst förekommer det, men generellt är det ju bilar som kör rätt fort som gör så, så mängden gånger det är ett problem för andra är inte i närheten av mittfilsproblemet.
Med det sagt kär jag nog om en bil per hundra mil på insidan på 110 väg. Men då räknar jag iofs. inte de som byter fil framför näsan på en precis innan man kommit jämsides (utan att blinka förstås), så att man får bromsa och ta om omkörningen på rätt sida. .
Detta trots att ingen annan finns i högerfilen.
Då menar jag inte de som kommer mycket hög fart utan mest bara glider förbi.
Förstår inte hur en sån här tråd kan bli så lång.
Enkel grundregel - ligg t höger, om tre körfält ligg längst t höger.
Köra om - gå ut ett körfält t vänster, kör om, sen går du in t höger igen, köra om mer gå ut en fil till
Stockholmsbo som jag är så stör jag mig oavsett på alla idioter som inte förstår filkörning o kör i mitten, ni borde få era körkort ritualbrända.
Enkel grundregel - ligg t höger, om tre körfält ligg längst t höger.
Köra om - gå ut ett körfält t vänster, kör om, sen går du in t höger igen, köra om mer gå ut en fil till
Stockholmsbo som jag är så stör jag mig oavsett på alla idioter som inte förstår filkörning o kör i mitten, ni borde få era körkort ritualbrända.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag får erkänna att jag både håller hastigheten så gott det går och ligger i mittfil bitvis. Men enbart på vissa sträckor och vissa tider. Men det beror på att om jag ligger till höger så kan det betyda att jag hamnar bredvid en långtradare när jag sedan ska byta fil för att hamna där jag vill.
Hur många gånger har man inte hamnat fel på grund av att det är omöjligt att byta fil i en kaosig stadstrafik? Helst en med konstanta vägbyggen och omläggningar som förändras mellan varje besök...
Jag är uppvuxen i Göteborg och har väl varit tillbaka var tredje helg sedan jag flyttade därifrån, men likväl så är det bara att ge upp ibland. Så om turister och transportförare väljer att spela safe, så förstår jag det till fullo.
Men på motorvägen? Håll höger! Om det kommer en bussfil? Byt fil och håll höger...
Hur många gånger har man inte hamnat fel på grund av att det är omöjligt att byta fil i en kaosig stadstrafik? Helst en med konstanta vägbyggen och omläggningar som förändras mellan varje besök...
Jag är uppvuxen i Göteborg och har väl varit tillbaka var tredje helg sedan jag flyttade därifrån, men likväl så är det bara att ge upp ibland. Så om turister och transportförare väljer att spela safe, så förstår jag det till fullo.
Men på motorvägen? Håll höger! Om det kommer en bussfil? Byt fil och håll höger...
Jag ser inte problemet, Jag antar att du menar en långtradare till vänster om dig när du måste byta fil för att högerfilen blir avfart om en kilometer?VidarH skrev:
Det man gör då är såklart att man blinkar vänster, lättar på gasen och går ut bakom långtradaren. Det har jag gjort många gånger. Om bilen som ligger bakom långtradaren försöker täppa till luckan så gör denne fel.
Å andra sidan sitter skylten om att det blir en avfart minst 1000 m före, och den ser man normalt redan 1400-1500 m före, så man har mer än 1 km på sig att byta fil.
Intressant att läsa om alla dessa självgoda experter. Gissar att majoriteten som skriver här är män mellan typ 30 och 60 år. Tänk på att alla trafikanter kanske inte är lika säkra bilförare som er. Att susa fram ganska nära sidoräcket i 110 kmh kan vara ganska obehagligt. Att vissa då väljer mittenfilen istället är väl inte så mycket att orda om.Nicke Nyfiken skrev:
Ser ut som E6 Hallandsåsen norrgående precis efter Hjärnarp? Där är det bedrövligt. Ofta inte en enda bil i högerfilen så långt ögat når. Alla kör i mitt- och vänsterfilen.
Där har jag kört om fler på högersidan än vänstersidan genom åren. Jag kör i skyltad hastighet och kommer jag ikapp en mittfilskörare ligger jag kvar i högerfilen om den är tom. Vissa fattar hinten och byter till högerfilen, men de flesta ligger kvar i mittfilen som de alltid gör.
Och om du måste förbi så kör om till vänster. Att köra om på insidan på motorvägen riskerar bara att leda till olyckor. Att hålla på och läxa upp medtrafikanter med olika manövrar är bara fånigt.
E6 över hallandsåsen är trefilig men utan väggren. Vid mörker/dålig sikt ligger jag alltid i mittfilen. Bryr mig faktiskt inte om ifall det är tillåtet eller inte:
https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/tre-döda-i-olycka-på-hallandsås-1.71637835
Om man inte klarar av att hålla 110 i högerfil pga vägräcket på andra sidan vägrenen så kanske man inte är säker att köra på motorvägen?B Bhp863 skrev:Intressant att läsa om alla dessa självgoda experter. Gissar att majoriteten som skriver här är män mellan typ 30 och 60 år. Tänk på att alla trafikanter kanske inte är lika säkra bilförare som er. Att susa fram ganska nära sidoräcket i 110 kmh kan vara ganska obehagligt. Att vissa då väljer mittenfilen istället är väl inte så mycket att orda om.
Och om du måste förbi så kör om till vänster. Att köra om på insidan på motorvägen riskerar bara att leda till olyckor. Att hålla på och läxa upp medtrafikanter med olika manövrar är bara fånigt.
E6 över hallandsåsen är trefilig men utan väggren. Vid mörker/dålig sikt ligger jag alltid i mittfilen. Bryr mig faktiskt inte om ifall det är tillåtet eller inte:
[länk]
Hur vågar du öht köra om i vänsterfilen? Där susar man oftast fram fortare än i mittfil eller högerfil. Och där är det ofta ingen vägren heller.B Bhp863 skrev:Intressant att läsa om alla dessa självgoda experter. Gissar att majoriteten som skriver här är män mellan typ 30 och 60 år. Tänk på att alla trafikanter kanske inte är lika säkra bilförare som er. Att susa fram ganska nära sidoräcket i 110 kmh kan vara ganska obehagligt. Att vissa då väljer mittenfilen istället är väl inte så mycket att orda om.
[länk]
Bilkörning handlar om att ha uppsikt framåt till 98%.
Det finns ingen vägren på E6 över hallandsåsen. Du har vägräcket direkt till höger om dig. Om din bil havererar så blir du stående i körfältet. Därav mitt val att ligga i mittfilen vid dålig sikt/mörker.A Andy78 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fast det som vi talar om är dessa som konstant ligger i mittfil, oavsett. Här i södra Stockholm har vi en trefiligt motorväg, men vägren. Hastighetsbegränsningen är 100 km/h och det är tomt till höger men folk kör i 80 km/h i mittfil med 10-20 meters luckor mellan bilarna.B Bhp863 skrev:
När omständigheter gör att det är lämpligt att välja en annan fil än den högra gör jag det också. Jag har åkt på motorvägar där det varit rejäla spår i högerfil och där det blir vattensamlingar i spåren om det regnar. Där har jag ibland valt att lägga mig i mittfil (eller vänsterfil om det är tvåfilig väg) om den filen är i bättre skick. Jag håller dock koll bakåt så om någon närmar sig så ser jag till att de kan köra om lätt.
Klarar man inte av det så kör man saktare och håller sig till trafikreglerna. Dvs, ligger till höger. Eller så undviker man motorväg eller bilkörning helt och hållet. Det är ingen rättighet att blåsa på i farter över ens egen förmåga.B Bhp863 skrev:
PS. Jag tror du överskattar medelålders mäns bilkörning. Det är gott om dem också i mittfilen.
OT, då det inte är motorväg, Men klarar man inte ligga i innerfil pga vägräcke såB Bhp863 skrev:Intressant att läsa om alla dessa självgoda experter. Gissar att majoriteten som skriver här är män mellan typ 30 och 60 år. Tänk på att alla trafikanter kanske inte är lika säkra bilförare som er. Att susa fram ganska nära sidoräcket i 110 kmh kan vara ganska obehagligt. Att vissa då väljer mittenfilen istället är väl inte så mycket att orda om.
[länk]
blir Kalmar län svårt att besöka då det finns mycket 1+2 väg (i och för sig bara 100km/h), där du nästan hela tiden har ett vägräcke bredvid dig, och ännu mindre besöka Öland där bron väl har en av landets smalaste flerfiliga vägar.
Tillhör inte majoriteten som skriver utan bara hyfsat van trafikant.
Redigerat: