432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Nej, det är handlar om bristfälliga kunskaper om trafikreglerna kombinerat med lathet och alldeles för liten risk att få böter.Fotografen skrev:
Alldeles nyss körde jag om i högerfilen på väg söderut på hallandsåsen. Och ja, i backspegeln såg jag flera bilar som sakteliga lade sig i högerfilen ett tag efter jag passerat dem till höger. Jag tänkte så klart köra om till vänster men där kom några snabbare bilar och vi äger ingen bil som kan accelerera i den backen. Vill inte tappa fart så jag drog förbi flera bilar till höger i 111 km/h.
Nu när jag skriver kör en av döttrarna ifall någon undrar.
En anledning till mittfältskörning är nog en allmän osäkerhet när det plötsligt dyker upp ett körfält till höger, man vill inte byta åt ”fel” håll. Och förmodligen i kombination med tron att högerfilen är för långsamma fordon. Så fick jag lära mig att man kör på autobahn när jag var ung. Sedan lärde jag mig -när jag började köra på autobahn- att riktigt så är det inte. Visst, lastbil eller du vill köra lite sakta då ligger du i högerfilen. Kör du snabbare ligger du i mitten och vill du köra snabbare än alla andra kör du om till vänster. Men, är det tomt till höger lägger man sig till höger.
Jag kör sällan snabbare än 130 på autobahn och jag har legat till höger, oftast i mitten och ibland kört om längst till vänster. Man bör dock vara djäkligt noga med att kolla innan man går ut i vänstra för det kan komma någon i 180 km/h
En anledning till mittfältskörning är nog en allmän osäkerhet när det plötsligt dyker upp ett körfält till höger, man vill inte byta åt ”fel” håll. Och förmodligen i kombination med tron att högerfilen är för långsamma fordon. Så fick jag lära mig att man kör på autobahn när jag var ung. Sedan lärde jag mig -när jag började köra på autobahn- att riktigt så är det inte. Visst, lastbil eller du vill köra lite sakta då ligger du i högerfilen. Kör du snabbare ligger du i mitten och vill du köra snabbare än alla andra kör du om till vänster. Men, är det tomt till höger lägger man sig till höger.
Jag kör sällan snabbare än 130 på autobahn och jag har legat till höger, oftast i mitten och ibland kört om längst till vänster. Man bör dock vara djäkligt noga med att kolla innan man går ut i vänstra för det kan komma någon i 180 km/h
Det är samma regler i Tyskland som i Sverige, du ska ligga till höger oavsett hastighet om du inte kör om.Fario skrev:
Alldeles nyss körde jag om i högerfilen på väg söderut på hallandsåsen. Och ja, i backspegeln såg jag flera bilar som sakteliga lade sig i högerfilen ett tag efter jag passerat dem till höger. Jag tänkte så klart köra om till vänster men där kom några snabbare bilar och vi äger ingen bil som kan accelerera i den backen. Vill inte tappa fart så jag drog förbi flera bilar till höger i 111 km/h.
Precis. Det är ju så enkelt. Ligg till höger och kör om till vänster. Problemet är att många tror (tror jag) att högerfilen är ”till” för långsamma bilar.
Förr var det vanligt att tidningar inför semestern skrev om hur skrämmande autobahn var för den svenske bilföraren och så gav de en massa tips som gjort att många tror att lastbilar kör till höger, medelsvennen i mitten och de vana tyska bilförarna i en vansinnig fart till vänster. Och man skulle aldrig aldrig aldrig lägga sig i vänsterfilen. Och jag tror verkligen att det blivit en bild hos de bilförare som plötsligt kör på trefilig motorväg.
Förr var det vanligt att tidningar inför semestern skrev om hur skrämmande autobahn var för den svenske bilföraren och så gav de en massa tips som gjort att många tror att lastbilar kör till höger, medelsvennen i mitten och de vana tyska bilförarna i en vansinnig fart till vänster. Och man skulle aldrig aldrig aldrig lägga sig i vänsterfilen. Och jag tror verkligen att det blivit en bild hos de bilförare som plötsligt kör på trefilig motorväg.
Det enda skrämmande för en ovan förare med tyska motorvägar att de hela tiden har arbeten överallt och då blir det väldigt smala körfält där man ligger bredvid stora lastbilar som slickar sidspegeln. 
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Visst är det märkligt att det ofta förekommer någon som ligger konstant i vänsterfilen på en tvåfilig väg trots att det inte finns någon alls i den andra filen. Det verkar som om de bara anser sig "för fina" att ligga i högerfilen.
Det är ju redan justerat, numera är det tillåtet att köra om till höger om hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre. Så problemet uppstår alltså bara på vägar där hastighetsbegränsningen är 80 km/h eller högre (d.v.s. de flesta motorvägssträckor).Fotografen skrev:
Jag skulle nog säga att svensken är fostrad att håll till höger och alltid till höger och gå aldrig ut till vänster , även om det skulle underlätta för annan trafik.Fotografen skrev:
På vissa ställen har dom byggt 2 filer i onödan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Tycker du verkligen att det är ofta? Visst förekommer det, men generellt är det ju bilar som kör rätt fort som gör så, så mängden gånger det är ett problem för andra är inte i närheten av mittfilsproblemet.F frasen_36 skrev:
Med det sagt kär jag nog om en bil per hundra mil på insidan på 110 väg. Men då räknar jag iofs. inte de som byter fil framför näsan på en precis innan man kommit jämsides (utan att blinka förstås), så att man får bromsa och ta om omkörningen på rätt sida. .