432 662 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Kommer man hem en halvtimme tidigare så är ju valet inte speciellt svårt.C cpalm skrev:
Börjar tupparna bakom köra på till höger för att de "trodde" att han skulle byta fil kan man ju undra hur många hjärnceller de använde.Jonatan79 skrev:
Tycker jag inte alls, däremot har det redan beskrivits i tråden om vad Trafikverkets regler och rekommendationer säger i dessa fall och det är att använda båda filerna hela vägen fram tills dom går ihop. Plus att det inte är tillåtet att köra mitt i vägen! Det som hände igår var att den som låg närmast bakom kalkonen mitt i vägen trodde att han skulle byta till vänsterfil och började kör om/fram i högerfil och då höll det på att bli en krock när kalkonen i mitten behövde preja tillbaka honom bakom… vettigt tycker du ?
Unikt namn skrev:
Att köra som en drönare "rakt fram utan att tänka" med avslagen hjärna är inte beteende som passar i trafiken. Det beteendet ska inte uppmuntras utan stävjas. Villfarelsen att det är positivt att inte "behöva" byta fil under transportsträckor bör även bekämpas.
Behovet av en extra fil är större där en väg med redan hög trafikvolym får påfyllnad från en annan sådan. Så till viss del blir det naturligt att påfarten övergår i ett körfält på sådana ställen.
Mitt i ingenstans där söndagsrusningen består av 2 bilar som möts är förstås en annan situation.
Om folk skulle köra "som folk" istället för som puckon så skulle de använda påkörs/extra-filen tills trafikläget gör att man enkelt kan byta till den fil som passar önskad hastighet.
Men tyvärr funkar det inte. Men det är ju inte fel på vägen, det är fel på folk.
I Södertälje och morabergpåfarten mot E4 norr är ett lysande exempel. Det finns en lång påfart i nedförsbacke runt Biltema norrgående motorväg. När den heldragna linjen upphör övergår tyvärr nedförsbacken i uppförsbacke och den 3 filiga motorvägen blir ett faktum.
Men jag vet inte hur många ggr jag hamnat bakom bilar som trots 7-800meters nedförsbacke ändå inte är uppe i 90km/h. Men strävan efter mellanmjölksfilen är så otroligt stark att de omedelbart kastar sig ut dit så fort det bara går. Gärna i 70km/h för att sedan lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångsamt accelerera till 90 under följande 2km väg.
Dumskallarna verkar helt omedvetna om att det kommer lastbilar från de befintliga två filerna som samlar lite fart för uppförsbacken, som inte sällan är tvungen att "panikbromsa" för att inte tillverka metallåtervinning av småbilarna. Förutom hur det oönskade beteendet totalt sabbar trafikflödet för alla andra, man får ju inte köra om i högerfil.
Jag vet inte hur en väg skulle byggas för att dumskallarna skulle köra rätt, antagligen är det omöjligt.
Men en lösning är ju uppenbar, dra in körkortet och ge dem en enkeltripp tillbaka till körskolan.
Vägelendet för de som inte ännu drabbats:
[bild]
(jag ber om ursäkt för den tråkiga tonen, men jag behövde skriva av mig lite trafikfrustration)
Den totala kön blir väl för f...n inte kortare för att några överstressade bryter sig ut till vänsterfil för att sen när 2-filssträckan upphör tränger sig tillbaka. Exakt samma antal bilar i kön som innan. Det är bara att de nervösa har bytt plats till några sekunder före i samma kö!Fairlane skrev:
Eftersom många redan ligger i vänsterfilen vill dom fortsätta köra där och letar en lucka till höger mellan 0-400m innan två filer blir en, comprende !?S sonabr4000 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Klart kön. Lite kortare, det säger sig själv på samma sträcka får det plats för bilar om de är i bredd. Du kan enkelt testa själv. Först parkerar du din bil bredvid en annan bil och mäter hur lång raden av bilder blir. Sen parkerar du din bil bakom en annan bil och mäter igen. Inte särskilt svårt att begripa.S sonabr4000 skrev:
Om det sen är en bra idé med 2-1 vägar under de här förhållandena är en helt annan fråga. Jag tycker 2-1 väg har sina poänger när trafiken är relativt glest, medan den är sämre med tät trafik.
Det är lättare att köra på i konstant hastighet än att sakta ner för att släppa fram samma är andra bilar i vänsterfilen när det är fullt. Om alla körde 90 i högerfil istället för att köra 40 när filerna gick samman skulle man komma fram mycket snabbare (vid lång kö är den genomsnittliga hastigheten ungefär som den lägsta)...Fairlane skrev:
Klart kön. Lite kortare, det säger sig själv på samma sträcka får det plats för bilar om de är i bredd. Du kan enkelt testa själv. Först parkerar du din bil bredvid en annan bil och mäter hur lång raden av bilder blir. Sen parkerar du din bil bakom en annan bil och mäter igen. Inte särskilt svårt att begripa.
Om det sen är en bra idé med 2-1 vägar under de här förhållandena är en helt annan fråga. Jag tycker 2-1 väg har sina poänger när trafiken är relativt glest, medan den är sämre med tät trafik.
Ett stort problem är ju att folk inte kan hålla jämn hastighet enl skyltarna. Samt att vi har tung trafik och släp som inte får köra som dom önskar. 2-1 vägar är ett otygS sjoelund skrev:Det är lättare att köra på i konstant hastighet än att sakta ner för att släppa fram samma är andra bilar i vänsterfilen när det är fullt. Om alla körde 90 i högerfil istället för att köra 40 när filerna gick samman skulle man komma fram mycket snabbare (vid lång kö är den genomsnittliga hastigheten ungefär som den lägsta)...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Tja, det beror ju på vad man menar. Som sagt det blir kortare kö, det säger sig självt. Om det går fortare eller långsammare är en annan fråga. 2-1 väg är inte helt lyckad när trafikmängden är stor, tvärtom är det rätt dåligt då vilket också brukar innebära att man spärrar av en fil vid sportlovstider. Dock ska "man" i detta fall vara polis eller väghållare, inte Kalle Anka i sin Volvo.S sjoelund skrev:Det är lättare att köra på i konstant hastighet än att sakta ner för att släppa fram samma är andra bilar i vänsterfilen när det är fullt. Om alla körde 90 i högerfil istället för att köra 40 när filerna gick samman skulle man komma fram mycket snabbare (vid lång kö är den genomsnittliga hastigheten ungefär som den lägsta)...
När det gäller köer där två (eller fler) filer går samman inför en trafikolycka eller ett vägarbete ärr det däremot en stor vinst att använda samtliga tillåtna körfält.
Det blir bara kortare kö om det inte kommer fler bilar bakom. Men visst, 2-1 är kasst när det är mycket trafik. 1-1 var dock värre med Stockholmare som försökte köra om...Fairlane skrev:
Tja, det beror ju på vad man menar. Som sagt det blir kortare kö, det säger sig självt. Om det går fortare eller långsammare är en annan fråga. 2-1 väg är inte helt lyckad när trafikmängden är stor, tvärtom är det rätt dåligt då vilket också brukar innebära att man spärrar av en fil vid sportlovstider. Dock ska "man" i detta fall vara polis eller väghållare, inte Kalle Anka i sin Volvo.
När det gäller köer där två (eller fler) filer går samman inför en trafikolycka eller ett vägarbete ärr det däremot en stor vinst att använda samtliga tillåtna körfält.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Förstår nog inte vad du menar.S sjoelund skrev:
Om alla kan hålla hastigheten så blir det ingen kö överhuvudtaget. Problemet är ju när det blir för många bilar, då går det inte.
Sen kommer inte alla kunna hålla hastighetsbegränsningen heller. Dels har vi bilar med halvtaskiga mätare etc, dels har vi bilar med släp och dels har vi alla som inte vågar etc.