N Nerre skrev:
Japp, och det är såna där situationer som gör att vissa tycker att det är smidigare att ligga i mittenfil. Även om man ser skylten är det nog många som tycker det blir stressigt att byta fil om det är mycket trafik, för de som ligger i den filen du ligger i där brukar inte vara så hjälpsamma med att släppa ut folk från högerfilen. (Jag vet, för jag brukar ligger i högerfilen där efter att ha kört på motorvägen strax innan, och eftersom jag ska vidare till Väsby så behöver jag alltså byta fil.)
Jag låg i höger, men bytte efter att jag passerat en likadan skyllt, så nu ligger jag i högerfil i förhållande hur jag ska köra.
Det är skyltat i god til så ska man inte svänga av så finns det gott om tid och plats att byta fil.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att köra som en drönare "rakt fram utan att tänka" med avslagen hjärna är inte beteende som passar i trafiken. Det beteendet ska inte uppmuntras utan stävjas. Villfarelsen att det är positivt att inte "behöva" byta fil under transportsträckor bör även bekämpas.
Det handlar ju inte om att inte behöva tänka, det handlar om att konstruera bort ett oönskat beteende. Att byta från högerfil för att den blir en avfart är inte alla gånger enkelt, så jag kan förstå att folk som känner sig lite osäkra i trafiken ligger i mittenfil på grund av det. Men om högerfiler aldrig blev avfart skulle det inte finnas nån anledning för dem att ligga i mittenfil.

Fairlane Fairlane skrev:
Men samma förare byter ju fil på nolltid så fort de kommer på vägen, för att komma till mittfil, så varför klarar man det inte lite längre fram när man har 700m eller mer på sig?
Är du säker på att det är samma förare? Jag kan ju tänka mig att det finns minst två tre olika typer av förare som ligger i mittfilen.

Vi har ju här i tråden i alla fall haft flera som skrivit att de ligger i mittenfil just för att ofta blir högerfilen en avfart.

A Andy78 skrev:
Det är skyltat i god til så ska man inte svänga av så finns det gott om tid och plats att byta fil.
Inte klockan halv fem en fredagseftermiddag. Fast ok, halv fem går det i 50 i högerfilen där av nån anledning. Men då är problemet att i den filen du ligger i på bilden kör folk i 80-90, så det är alltså svårt att ta sig ut från högerfilen när det är kö och går i 50 där.

N Nerre skrev:
Inte klockan halv fem en fredagseftermiddag. Fast ok, halv fem går det i 50 i högerfilen där av nån anledning. Men då är problemet att i den filen du ligger i på bilden kör folk i 80-90, så det är alltså svårt att ta sig ut från högerfilen när det är kö och går i 50 där.
Men då har du legat till höger för länge, självklart trycks det på i bilskolan ligg till höger och alltid till höger, nästan som att det vore kriminellt att ta ut till vänster.
Det blir ju inte kö där på en sekund så att man fastnar och det är svårt att ta sig ut, då har man ju inte planerat körningen, är det en avfart längre fram så får man byta i tid vilket inte brukar vara ett problem även om det är mycket bilar i "mittenfil".
Men om du prompt ska ligga allra längs ut till höger pga regler eller vad det nu är ja då kommer du till slut fastna i kön.
Ska du inte av så gå ut till vänster inte svårare än så.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Är du säker på att det är samma förare? Jag kan ju tänka mig att det finns minst två tre olika typer av förare som ligger i mittfilen.

Vi har ju här i tråden i alla fall haft flera som skrivit att de ligger i mittenfil just för att ofta blir högerfilen en avfart.
Självklart är jag säker på att det är exakt samma förare, det är Kalle Svensson från Uppsala...

Eller så försöker du förstå. Det finns gott om människor som kör 20-40 km/h under hastighetsbegränsningen på påfarten till motorvägen som sen kastar sig in i mittfil så fort det inte längre är heldraget mellan motorvägen och påfarten. Klarar de det där så klarar de det rimligen när de får en skylt om att högerfilen försvinner.

Tycker man det är svårt att klara av att byta fil när man får en förvarning om att filen försvinner 1000 meter längre fram, då kan jag rekommendera att man besöker en körskola och ber att få öva på den detaljen.
Jag tror att de största felen man gör är att man inte anpassar sin hastighet och att man har dålig koll på omgivningen genom att man inte tittar i backspeglarna tillräckligt ofta, utan börjar använda backspegeln först när man börjar tänka på att byta fil, istället för kontinuerligt.

Som sagt, jag har aldrig haft problem under 30 års körning, trots släpkärra som jag inte vill köra 100-110 km/h med. Titta och använd blinkers. Någon gång får man ligga med blinkers på i 5 sekunder (ovanligt) innan någon förstår. Kör man då i 80 km/h så har man hunnit lite drygt 100 meter. Med förvarning 1 km innan och påminnelser, så går det inte att misslyckas om man kan köra bil.

• Gilla
jocke31 och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn
N Nerre skrev:
Det handlar ju inte om att inte behöva tänka, det handlar om att konstruera bort ett oönskat beteende. Att byta från högerfil för att den blir en avfart är inte alla gånger enkelt, så jag kan förstå att folk som känner sig lite osäkra i trafiken ligger i mittenfil på grund av det. Men om högerfiler aldrig blev avfart skulle det inte finnas nån anledning för dem att ligga i mittenfil.
Det är precis vad det handlar om.
Att ha vingelmål så de kan sitta och le mot skrevet där telefonen är placerad, och lajka bilder istället för att titta på trafiken och i speglarna.
Eller hålla telefonen med 1-2 händer framför munnen som ett rixpucko samtidigt som en viktig(?) diskussion sker, istället för att använda handsfree eller mobilsnöret.

Om man klarar av att kasta sig ut i mittfilen trots att bilen som kommer bakom dig åker i 30kmh högre hastighet än dig (dvs skyltad hastighet), ser jag inte problemet att byta från högerfil när/om den "plötsligt" försvinner.

Det är ju trots allt morgon och eftermiddagsrusning, så chansen att relativt hög att det är samma väg och samma avfart som förarn kört varje dag i 5-10års tid............... :thinking:

Om förarn har någon sällsynt diagnos av högerfilsfobi så kanske KBT kan hjälpa, eller sl-kortet.

• Gilla
  • Haha
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
När man inte trodde att folk i trafiken kunde bli värre! Lång bilkö Söder om tönnebro, många skidfolk som ska söderut och fastnar på våra eminenta 2-1vägar. Södergående riktigt sniglar sig fram, jag ligger i vänsterfil innan filerna ska gå ihop. Precis efter 400 m skylten (där två
Filer bli en) viker en såssecontainer (Volvo kombi) ut och lägger sig mitt i vägen så ingen ska kunna fortsätta i vänsterfilen. Det är kilometerlånga köer och han tycker kanske att ingen ska köra förbi honom till vänster utan ligger vackert kvar i mitten ca 400m till filerna går ihop till en fil. Någon som varit med om liknande?

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När man inte trodde att folk i trafiken kunde bli värre! Lång bilkö Söder om tönnebro, många skidfolk som ska söderut och fastnar på våra eminenta 2-1vägar. Södergående riktigt sniglar sig fram, jag ligger i vänsterfil innan filerna ska gå ihop. Precis efter 400 m skylten (där två
Filer bli en) viker en såssecontainer (Volvo kombi) ut och lägger sig mitt i vägen så ingen ska kunna fortsätta i vänsterfilen. Det är kilometerlånga köer och han tycker kanske att ingen ska köra förbi honom till vänster utan ligger vackert kvar i mitten ca 400m till filerna går ihop till en fil. Någon som varit med om liknande?
Många gånger…

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Många gånger…
Är det någon ny förseelse som spridit sig?

Fairlane
Det är väl samma som lastbilarna som blockerar för att ingen ska få köra om. Det är något rättvisetänk som vi sett flera gilla här i tråden. Hellre en lång kö än två kortare. Att polis och trafikverk inte håller med går inte in, för det ska vara rättvist, även om det så innebär att vissa får stå i kö i onödan.

Själv var jag för ett antal år sen med om något liknande, men där la sig lastbilen i högerfil, tills någon närmade sig för en omkörning, då vred föraren latten kraftigt vänster så bilisten fick bromsa kraftigt. Jävla dåre helt enkelt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nytt vet jag inte. Såg detta på E18 mellan Enköping och Västerås när det var 2+1 och det är nog 10 år sedan

C
Fairlane Fairlane skrev:
Hellre en lång kö än två kortare.
Fast om det varken är kö före eller efter en tvåfilig sträcka, varför skulle det då överhuvudtaget bli kö om alla fortsatte köra på led?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Titta själv på intensiteten i filerna när du är ute och kör. Då lär du se att ca 60 % ligger i mittfil, 25 % i vänsterfil och 15 % i högerfil.

Sen funderar du på om du tror att det leder till ett effektivt nyttjande av vägen.
Nej det gör det inte. Storstadsbor kan inte utnyttja/använda, och bör kanske därför heller inte ha mer än två filer åt varje håll.
Resten borde användas till kollektivfiler och cykeltrafik.

S
Och om det är sammanhängande kö - vad är det som gör att du anser dig så "förnäm" att du inte "har tid" utan absolut ska köra förbi de andra och kräva att de släpper dig före??

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.