Fairlane Fairlane skrev:
Förstår nog inte vad du menar.
Om alla kan hålla hastigheten så blir det ingen kö överhuvudtaget. Problemet är ju när det blir för många bilar, då går det inte.

Sen kommer inte alla kunna hålla hastighetsbegränsningen heller. Dels har vi bilar med halvtaskiga mätare etc, dels har vi bilar med släp och dels har vi alla som inte vågar etc.
Spelar ingen roll om det är hastighetsbegränsningen eller hastigheten släp kör med så länge den hastigheten är snabbare än du kör i när du försöker komma in i högerfilen. Kortast köer får du om alla kör till höger förutom när de kan köra om utan att sakta ner för de inte kommer in till höger...

S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom många redan ligger i vänsterfilen vill dom fortsätta köra där och letar en lucka till höger mellan 0-400m innan två filer blir en, comprende !?
Hur svårt kan det vara?? Antal bilar bestämmer den TOTALA längden på kön!
Antal bilar är SAMMA oavsett om de ligger efter varann eller bredvid varann under en tillfällig omkörningssträcka för att sen åter tvingas ihop..."comprende" själv.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Tja, det beror ju på vad man menar. Som sagt det blir kortare kö, det säger sig självt. Om det går fortare eller långsammare är en annan fråga. 2-1 väg är inte helt lyckad när trafikmängden är stor, tvärtom är det rätt dåligt då vilket också brukar innebära att man spärrar av en fil vid sportlovstider. Dock ska "man" i detta fall vara polis eller väghållare, inte Kalle Anka i sin Volvo.

När det gäller köer där två (eller fler) filer går samman inför en trafikolycka eller ett vägarbete ärr det däremot en stor vinst att använda samtliga tillåtna körfält.
Eller besservisser i sin BMW- eller Audi-SUV..

S
Fairlane Fairlane skrev:
Klart kön. Lite kortare, det säger sig själv på samma sträcka får det plats för bilar om de är i bredd. Du kan enkelt testa själv. Först parkerar du din bil bredvid en annan bil och mäter hur lång raden av bilder blir. Sen parkerar du din bil bakom en annan bil och mäter igen. Inte särskilt svårt att begripa.

Om det sen är en bra idé med 2-1 vägar under de här förhållandena är en helt annan fråga. Jag tycker 2-1 väg har sina poänger när trafiken är relativt glest, medan den är sämre med tät trafik.
Blir kön kortare när sen de två filerna ska trängas ihop igen?? Hur förklarar du det?
Försvinner de som fanns i vänsterfilen...:crysmile:

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, gäller att vara tankeläsare eller ha en spåkula som funkar. Hur tänkte du egentligt?
Du ska naturligtvis veta genom att bedöma hur övriga reagerar. Inte "förvänta" nåt!

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis fungerar det precis likadant om det kommer fler bilar bakom.
Placera in 100 bilar i en fil eller i två filer och se vilken kö som är längst...
Och hur blir kölängden sen när köerna ska ihop igen?

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Fairlane
S sonabr4000 skrev:
Blir kön kortare när sen de två filerna ska trängas ihop igen?? Hur förklarar du det?
Försvinner de som fanns i vänsterfilen...:crysmile:
Självklart är totala kön kortare med lika antal bilar. Hur tänker du? Att det oavsett om det är enfiligt eller tvåfiligt så blir längden på kön lika? En poäng med flera filer i bredd är att de sväljer fler bilar, det trodde jag var givet. I båda varianterna nedan finns det 8 blåa bilar. I min värld är den vänstra kön kortare...

Åtta blåa bilar illustreras i två olika formationer, en dubbelradig och en enkel kö.

Principen är densamma som att det är bättre att utnyttja samtliga körfält inför ett vägarbete till exempel. Antingen får man 500 meter lång kö i två filer och kör kugghjulsprincipen längst fram, eller så kör man en kö som blir 1 km lång. Om det finns en avfart någonstans mellan dessa 500m och 1 km, så innebär det att all trafik som ska svänga av på den avfarten stående i kö i onödan och bidrar till att kön blir längre än nödvändigt.

OBS! Återigen, jag tycker inte att 2-1 väg är bra när trafiken är tät, utan säger bara att den totala kölängden bli kortare om båda körfälten används.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Självklart är totala kön kortare med lika antal bilar. Hur tänker du? Att det oavsett om det är enfiligt eller tvåfiligt så blir längden på kön lika? En poäng med flera filer i bredd är att de sväljer fler bilar, det trodde jag var givet. I båda varianterna nedan finns det 8 blåa bilar. I min värld är den vänstra kön kortare...

[bild]

Principen är densamma som att det är bättre att utnyttja samtliga körfält inför ett vägarbete till exempel. Antingen får man 500 meter lång kö i två filer och kör kugghjulsprincipen längst fram, eller så kör man en kö som blir 1 km lång. Om det finns en avfart någonstans mellan dessa 500m och 1 km, så innebär det att all trafik som ska svänga av på den avfarten stående i kö i onödan och bidrar till att kön blir längre än nödvändigt.

OBS! Återigen, jag tycker inte att 2-1 väg är bra när trafiken är tät, utan säger bara att den totala kölängden bli kortare om båda körfälten används.
Det finns 3 sätt att mäta hur lång en kö är: antal km, antal minuter, antal bilar. I antal km kan den bli kortare om man båda körfält i 2-1 används. Men eftersom den hela tiden slås ihop till 1-filig gör det ingenting bättre.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
S sjoelund skrev:
Det finns 3 sätt att mäta hur lång en kö är: antal km, antal minuter, antal bilar. I antal km kan den bli kortare om man båda körfält i 2-1 används. Men eftersom den hela tiden slås ihop till 1-filig gör det ingenting bättre.
Självklar blir det lila många bilar om inga på/avfarter finns, men längd brukar i min värld mätas i meter (eller annat lämpligt mått), minuter använder jag till tid, inte längre och antal är en mängd.
Om trafiken är så tät så det blir köbildning så försvinner poängen med 2-1 väg, det håller jag helt med om. Det är en av orsakerna till att omkörningsfilen spärras av väghållaren runt sportlov/påsk. Däremot ska ju inte privatpersoner fatta beslut om vilka vägar/filer som de anser ska vara öppna/avstängda.

Det blir också konstigt att säga att det aldrig blir någon vinst vara för att det går ihop längst fram. Ett extremt exempel är om en A-traktor är till att all trafik kör 30 km/h. Jag tror de flesta är eniga om att det är ok att köra om den på 2-1 väg.

Ang stigningsfält enl Trafikverkets hemsida:

”När du märker att någon vill köra om dig ska du hålla så långt till höger som möjligt på körbanan. Du får inte öka hastigheten eller försvåra omkörningen på annat sätt. Även om den omkörande håller otillåtet hög hastighet får du inte hindra omkörningen. Har en annan förare för avsikt att köra in i ditt körfält ska du anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. (3 kap 43 § Trafikförordningen)

Du är också skyldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande fordon att omkörningar underlättas. (3 kap 2 § Trafikförordningen) Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik får du köra ut på vägrenen.”

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
FRÅGA:
Är det "tillåtet" att tränga sig i bilköer? Vi svenskar "älskar" vårt kösystem sägs det – nåde den som tränger sig i mataffären – men när det kommer till bilen så får man agera hur man vill.

När det blir stopp i ena filen på motorvägen då finns det gott om bilister som inte lägger sig i kön utan ska köra så långt det går för att sedan tränga sig in. Tack vare att de tränger sig blir kön ännu långsammare för alla inbromsningar som sker för att släppa in dem som tränger sig.

Eller vid ett rödljus där det är tvåfiligt men smalnar av efter korsningen och blir enfiligt. Bor i Örebro och här har vi en hel del sådana korsningar. Eller vid 2+1-vägar där det kan ganska tätt med bilar, ändå ska man tränga sig före innan vägen smalnar av.

Det är lite märkligt om man tänker efter att när man kör bil så tar man sig rättigheter som man i vanliga fall inte brukar göra. Ett intressant beteende som ni skulle kunna belysa tycker jag.

Jesper Svidén

SVAR:
Det blir problem när två filer vävs samman för tidigt inför avsmalnande väg. Vi svenskar, med vårt normalt sett disciplinerade köbeteende, bildar gärna en lång kö i högerfältet medan enstaka förare kör förbi kön för att försöka komma in längre fram där vägen smalnar. Dessa förare upplevs som oförskämda och släpps ogärna in i kön vilket leder till att flödet stoppas upp och kösituationen förvärras.

Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner. Sen kan blixtlåsprincipen tillämpas i bästa sämja framme vid avsmalningen och situationen upplevs som rättvis, trafiken flyter lättare och ingen behöver känna att andra förare har trängt sig i kön.

Läser vi Trafikförordningen står det i 3 kap 44 §: Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Anledningen till att man förbjuder omkörning på 2-1-sträckorna i sportlovstrafiken har inget med längden på kön att göra. Det är för att det är betydligt större risk för olyckor när folk ska tränga ihop sig i en fil. Då spelar det ingen roll hur lång kön är, det blir stopp oavsett.

Fairlane
useless useless skrev:
Anledningen till att man förbjuder omkörning på 2-1-sträckorna i sportlovstrafiken har inget med längden på kön att göra. Det är för att det är betydligt större risk för olyckor när folk ska tränga ihop sig i en fil. Då spelar det ingen roll hur lång kön är, det blir stopp oavsett.
Det håller jag helt med dig om. 2-1 väg med den trafikmängden ger större risker och ingen vinst som väger upp det.

Fairlane
Idag har jag kört på två ställen där två filer går ihop till en.

Den första platsen börjar med att det är enfiligt och sen kommer en uppförsbacke, samtidigt som tillåten hastighet ökar. Där blir det tvåfiligt för att sen gå ihop till enfiligt på andra sidan kullen. Jag och några till passade på att köra om en bil som inte lyckades öka hastigheten. Vi kunde sen i lugn och ro gå in i högerfil, igen utan problem för någon. Det låg någon annan bil redan i högerfil, men blixtlåsprincipen fungerade utmärkt utan att någon behövde bromsa eller lätta på gasen.

Nästa ställe är det tvåfiligt inför ett rödljus och kanske 150 meter efter rödljuset går det ihop till enfiligt. Det fungerar i stort sett helt oproblematiskt där jämt. Blixtlåsprincipen igen. Om alla skulle bytt till högerfil innan rödljuset hade det inneburit att kön före rödljuset varit dubbelt så lång vilket i sin tur hade påverkat korsningen innan, vilket den nästa aldrig gör när båda filerna används.

Dvs det är inte alltid det bästa att alla ska trängas ihop i högerfil så fort som möjligt.

Med detta sagt så upprepar jag att 2-1 väg inte fungerar bra när trafikintensiteten blir för hög, men vid lägre mängd fordon är det ett hyfsat säkert och smidigt sätt, om folk hjälps åt lite.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
engs
D Dilato skrev:
Tänk om samma felvisning var ok när man tankade!
Man fick 50 liter men betalade för 62..:rolleyes:
Har hört att med vattenmätare ska det vara lite så. Eller att vattenleverantören kan göra så i teorin i vilket fall.
Dvs de har lagkrav på att hålla en viss max mätosäkerhet på flödesmätaren som man debiteras efter. Men mätarna har blivit så mycket bättre på mätosäkerhet och repeterbarhet sen specen spikades, att man i teorin kan skruva mätaren att visa lite för mycket och ändå hålla specen tillräckligt bra när de kollas efter bytet.

Nu tror jag inte någon håller på med sådant på just vatten i vilket fall, bara att det är teoretiskt möjligt.

Angående hastighet på bilar, borde det inte gå att använda någon av de andra systemen för hastighet, med tanke på hur osäkert det verkar vara mot gummidäck?
Typ distansradar till framförvarande bil borde kunna dubblera som dopplerradar för att ha kontroll på hastigheten också?

Finns väl få incitament dock, myndigheterna ser väl ofta positivt att vi kör lite långsammare, biltillverkarna får mindre klagomål på för förbrukningssiffror om folk snittar 10km/h saktare än de tror osv.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.