engs engs skrev:
Angående hastighet på bilar, borde det inte gå att använda någon av de andra systemen för hastighet, med tanke på hur osäkert det verkar vara mot gummidäck?
Typ distansradar till framförvarande bil borde kunna fungera som dopplerradar för att kolla hastigheten?
I princip alla bilar har inbyggd GPS. Förmodligen sitter GPS-mottagaren även i bilens dator även om man inte har betalat för utrustningspaketet som innehåller navigatorn...
GPS'ens fel vid mätning av relativ hastighet är mindre än en promille.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
engs
useless useless skrev:
I princip alla bilar har inbyggd GPS. Förmodligen sitter GPS-mottagaren även i bilens dator även om man inte har betalat för utrustningspaketet som innehåller navigatorn...
GPS'ens fel vid mätning av relativ hastighet är mindre än en promille.
Visst, men fungerar sämre (inte alls) i tunnlar etc. Eller när Putin stör ut GPSen som de verkar drabbats av i Polen...

Edit: å andra sidan kanske en (enklare/massproducerad) dopplerradar har svårt att hitta något i studsa på i vissa landskap. Väldigt slät landsväg och åker på båda sidor t.ex.

Redigerat:
engs engs skrev:
Har hört att med vattenmätare ska det vara lite så. Eller att vattenleverantören kan göra så i teorin i vilket fall.
Dvs de har lagkrav på att hålla en viss max mätosäkerhet på flödesmätaren som man debiteras efter. Men mätarna har blivit så mycket bättre på mätosäkerhet och repeterbarhet sen specen spikades, att man i teorin kan skruva mätaren att visa lite för mycket och ändå hålla specen tillräckligt bra när de kollas efter bytet.

Nu tror jag inte någon håller på med sådant på just vatten i vilket fall, bara att det är teoretiskt möjligt.

Angående hastighet på bilar, borde det inte gå att använda någon av de andra systemen för hastighet, med tanke på hur osäkert det verkar vara mot gummidäck?
Typ distansradar till framförvarande bil borde kunna dubblera som dopplerradar för att ha kontroll på hastigheten också?

Finns väl få incitament dock, myndigheterna ser väl ofta positivt att vi kör lite långsammare, biltillverkarna får mindre klagomål på för förbrukningssiffror om folk snittar 10km/h saktare än de tror osv.
Det finns test att mäta mönsterdjup i bilen under körning "Osprey: A mmWave Approach to Tire Wear Sensing". Man skulle väl kunna tro att den skulle kunna mäta diametern också. Då borde man kunna byta storlek på fälg/däck och ha en korrekt hastighetsmätare.

engs engs skrev:
Visst, men fungerar sämre (inte alls) i tunnlar etc. Eller när Putin stör ut GPSen som de verkar drabbats av i Polen...
När inte GPS'en funkar kan man falla tillbaks på den 'vanliga' hastighetsmätaren baserad på hjulens rotationshastighet. Givetvis kalibreras den kontinuerligt så länge man har bra GPS-kontakt så den visar rätt.

• Gilla
engs och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Tacka vet jag hastighetsmätaren på min gamla Golf 1. Gasen i botten på is så körde kunde man accelerera från 20-100 km/h på mindre än en sekund, iallafall på hastighetsmätaren (med reservation för att jag minns något fel, men något i den stilen var det).

• Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Själv gör jag rätt ofta något som många tycker är märkligt. Jag ger en helljusblink när jag närmar mig en korsning i mörkret om jag kommer till en korsning där folk lätt missar en.
Inte märkligt alls, dock tycker min sambo det. Kör jag på helljus slår jag ofta av det 1 sekund och sen på igen inför korsningar där jag bedömer att sikten är dålig så eventuella korsande blir varse om att det kommer nån. Tror jag t.o.m blev lärd så av körskolan för runt 30år sen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att de största felen man gör är att man inte anpassar sin hastighet och att man har dålig koll på omgivningen genom att man inte tittar i backspeglarna tillräckligt ofta, utan börjar använda backspegeln först när man börjar tänka på att byta fil, istället för kontinuerligt.
Och tyvärr så kompenserar man för att man egentligen vet om detta, genom att hålla ner hastigheten, istället för att lära sig köra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Men hur lyckas du fastna i högerfil så du inte kommer ut?
Jag har inte sagt att jag fastnar, jag har sagt att vid halv fem på eftermiddagen är det svårt (inte omöjligt) att byta fil, eftersom man inte kommer upp i mer än kanske 50-60 i den filen medans de i filen man vill ta sig ut till ligger i 80-90. Det går i princip inte att byta fil utan att tvinga nån annan att bromsa in. Och jag försöker alltså byta så tidigt jag kan, direkt när den heldragna linjen upphör.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom många redan ligger i vänsterfilen vill dom fortsätta köra där och letar en lucka till höger mellan 0-400m innan två filer blir en, comprende !?
Och om det inte finns nån lucka till höger då? Stannar de och väntar då? Nej, de pressar sig in, vilket innebär att de bromsar upp hela högerfilen med sitt beteende.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi borde istället lära oss att alltid sträva efter att bilda två lika långa köer fram mot en plats där ett körfält försvinner.
Förklara gärna HUR vi ska göra det. Ska ungefär hälften av de som ligger i högerfilen byta till vänsterfil? För att sen byta tillbaka till högerfil när filerna går ihop?

useless useless skrev:
I princip alla bilar har inbyggd GPS.
Min bil har ingen inbyggd GPS. Min förra bil har inte inbyggd GPS. Inga av mina barns bilar har inbyggd GPS. Farsan har GPS i sin Subaru Outback tror jag, men inte sin andra bil (det är nån liten VW skåpbil).

Du låter som en sån som inte har nån förståelse alls för de som inte har råd med nya bilar.

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Min bil har ingen inbyggd GPS. Min förra bil har inte inbyggd GPS. Inga av mina barns bilar har inbyggd GPS. Farsan har GPS i sin Subaru Outback tror jag, men inte sin andra bil (det är nån liten VW skåpbil).

Du låter som en sån som inte har nån förståelse alls för de som inte har råd med nya bilar.
Jag har ingen gps i min bil och inget behov av det heller.

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Förklara gärna HUR vi ska göra det. Ska ungefär hälften av de som ligger i högerfilen byta till vänsterfil? För att sen byta tillbaka till högerfil när filerna går ihop?
Sluta spela dum nu, det var inte jag som skrev det du kommenterar! Men om jag får tycka så kan dom som vill köra i höger fil och dom som vill köra i vänster fil, ganska normalt, eller hur?

Fairlane
N Nerre skrev:
Vill man utnyttja vägen effektivast så är det så man bör göra ja. I praktiken gör inte tillräckligt många det överallt, men det betyder inte att det är fel.

Idag hände det! Kom som fjärde bil från påfarten norrut vid Kungens kurva och ingen av de framförvarande tre bilarna gick ut i mittfil för att bara hänga där. Noll av tre! Jag ska köpa en lott.

• Haha
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.