S
N Nerre skrev:
Det handlar ju inte om att inte behöva tänka, det handlar om att konstruera bort ett oönskat beteende. Att byta från högerfil för att den blir en avfart är inte alla gånger enkelt, så jag kan förstå att folk som känner sig lite osäkra i trafiken ligger i mittenfil på grund av det. Men om högerfiler aldrig blev avfart skulle det inte finnas nån anledning för dem att ligga i mittenfil.
Trams, det finns ingen högerfil som övergår till avfart så överraskande att man inte hinner reagera och byta. Blir man överrumplad av det ska man nog fundera på om man inte ska sluta köra bil. Eller sluta pyssla med annat under bilkörningen..

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Fast om det varken är kö före eller efter en tvåfilig sträcka, varför skulle det då överhuvudtaget bli kö om alla fortsatte köra på led?
Exakt, det skulle funka jättebra om bara de där jättestressade i sina "fläskbilar" kunde lära sig acceptera detta och inte knö sig förbi till varje pris för att vinna några sekunder.

• Gilla
  • Älska
cpalm och 4 till
  • Laddar…
S
N Nerre skrev:
Japp, och det är såna där situationer som gör att vissa tycker att det är smidigare att ligga i mittenfil. Även om man ser skylten är det nog många som tycker det blir stressigt att byta fil om det är mycket trafik, för de som ligger i den filen du ligger i där brukar inte vara så hjälpsamma med att släppa ut folk från högerfilen. (Jag vet, för jag brukar ligger i högerfilen där efter att ha kört på motorvägen strax innan, och eftersom jag ska vidare till Väsby så behöver jag alltså byta fil.)
Tycker man att det är "stressigt" att byta från vänsterfil när den i god tid varnar för att den övergår till avfart så kanske man bör fundera på om man överhuvudtaget är lämplig som bilförare. Då blir man ju i stället ett hinder i trafiken med tillhörande risker.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl samma som lastbilarna som blockerar för att ingen ska få köra om. Det är något rättvisetänk som vi sett flera gilla här i tråden. Hellre en lång kö än två kortare. Att polis och trafikverk inte håller med går inte in, för det ska vara rättvist, även om det så innebär att vissa får stå i kö i onödan.

Själv var jag för ett antal år sen med om något liknande, men där la sig lastbilen i högerfil, tills någon närmade sig för en omkörning, då vred föraren latten kraftigt vänster så bilisten fick bromsa kraftigt. Jävla dåre helt enkelt.
Den totala kön blir väl inte kortare för att några stressade måste tränga sig förbi andra under en begränsad tvåfilssträcka?? Bilarna byter ju bara plats med varann i kön.
Stresshuvudet klämmer in sig några sekunder före de andra bara, och lyckas ofta skapa situationer för de övriga som måste "rädda" dem när de ska klämma sig in framför.

richardtenggren
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det någon ny förseelse som spridit sig?
Skulle säga att det är så varje sportlov, påsklov, midsommar, jul osv. Senaste åren har de ju börjat stänga av vänsterfilen för att undvika trafikstockning vid storhelgerna.

2+1 är typiskt svenskt/sossigt, det blir aldrig bra, men man tröstar sig med att det i alla fall blev lite billigare.

Läste för någon vecka sedan att lokala MP motsätter sig M’s förslag till att bygga ut till 2+2 upp till Söderhamn, då det är onödigt att kosta på vägarna när vi ska sluta åka bil…

S sonabr4000 skrev:
Trams, det finns ingen högerfil som övergår till avfart så överraskande att man inte hinner reagera och byta. Blir man överrumplad av det ska man nog fundera på om man inte ska sluta köra bil. Eller sluta pyssla med annat under bilkörningen..
Det finns garanterat i USA och Kanada. I stadstrafik i Sverige finns problemet med heldragen linje så man inte får byta innan man ser skyltningen, men jag har aldrig haft liknande problem på svensk motorväg.

S sonabr4000 skrev:
Och om det är sammanhängande kö - vad är det som gör att du anser dig så "förnäm" att du inte "har tid" utan absolut ska köra förbi de andra och kräva att de släpper dig före??
Tycker jag inte alls, däremot har det redan beskrivits i tråden om vad Trafikverkets regler och rekommendationer säger i dessa fall och det är att använda båda filerna hela vägen fram tills dom går ihop. Plus att det inte är tillåtet att köra mitt i vägen! Det som hände igår var att den som låg närmast bakom kalkonen mitt i vägen trodde att han skulle byta till vänsterfil och började kör om/fram i högerfil och då höll det på att bli en krock när kalkonen i mitten behövde preja tillbaka honom bakom… vettigt tycker du ?

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Fast om det varken är kö före eller efter en tvåfilig sträcka, varför skulle det då överhuvudtaget bli kö om alla fortsatte köra på led?
Jag tolkade "Södergående riktigt sniglar sig fram," som att det var kö, eller åtminstone långsamt.
Just där brukar väl polisen stänga av vänster fil ibland, och det får man acceptera, men att någon enskild privatbilist (eller lastbilsförare) bestämmer sig för att stänga av en fil är galet

A Andy78 skrev:
Men då har du legat till höger för länge,
Nej, jag har nämligen nyss kört på motorvägen vid Akalla/Tureberg. Svårt att inte ligger i högerfil i det läget.

S sonabr4000 skrev:
Trams, det finns ingen högerfil som övergår till avfart så överraskande att man inte hinner reagera och byta.
Det håller jag med om, men tydligen inte de som ligger i mittenfil.

Vi har ju också sett här i tråden att vissa skriver att de ligger i mittenfil för det är så jobbigt att behöva byta fil när högerfilen blir avfart.

Så fråga är ju, när så många gör fel, är det inte bättre att försöka konstruera bort beteendet än att (antagligen förgäves) försöka utbilda några miljoner bilister?

F frasen_36 skrev:
Den totala kön blir väl inte kortare för att några stressade måste tränga sig förbi andra under en begränsad tvåfilssträcka?? Bilarna byter ju bara plats med varann i kön.
Ja, men de som "tränger sig" fattar ju inte det, för dem blir det ju en bättre situation.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men de som "tränger sig" fattar ju inte det, för dem blir det ju en bättre situation.
Alla får köra i vänsterfil, fritt fram för den som vill. Självklart ska ju båda filer användas.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, jag har nämligen nyss kört på motorvägen vid Akalla/Tureberg. Svårt att inte ligger i högerfil i det läget.
Men hur lyckas du fastna i högerfil så du inte kommer ut?

Fairlane
F frasen_36 skrev:
Stresshuvudet klämmer in sig några sekunder före de andra bara, och lyckas ofta skapa situationer för de övriga som måste "rädda" dem när de ska klämma sig in framför.
Klart kön blir kortare totalt, det är uppenbart.
Om sen det är vettigt med 2-1 väg under sportlovet är en annan fråga, men det är inte upp till en enskild trafikant att bestämma om det ska vara 2-1 väg eller inte.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
det är inte upp till en enskild trafikant att bestämma om det ska vara 2-1 väg eller inte.
Nej, att det inte är lagligt att ligga i mitten och blockera omkörning kan vi vara ense om.
Dock ett beteende som uppskattas av många av de som inser att vi alla kommer hem en halvtimme tidigare om vi bara håller oss till ett körfält.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.