D Dilato skrev:
Jag äger en Toyota Ractis (tillverkad i Japan, körs i Tanzania med vänstertrafik) vars hastighetsmätare visar exakt samma fart som GPS, så visst kan man om man vill.
På en av mina tidigare bilar (Skoda årsmodell 2005 om jag inte minns fel) visade färddatorns snitthastighet exakt rätt, men inte hastighetsmätaren. Jag testade med GPS'en och konstaterade att mätaren visade 5-7 procent för mycket, men höll jag konstant hastighet och nollade jag färddatorn så visade den rätt. Även trippmätaren visade väldigt rätt. Någon enstaka km fel på en körning på 20-25 mil jämfört med GPS'en.

Jag har konfigurerat om min att visa korrekt hastighet utan marginal.,Alltså tagit bort den där pålagda marginalen. Sedan kan det bli något fel beroende på däck. Eftersom bilen innehåller GPS kunde ju den fått styra hastighetsmätaren istället.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
M = hastighet mätaren visar
V = verklig hastighet

V = 0,97*M - 6,33

Väldigt linjärt! :cool:
Fast nu gjorde du det lite för lätt för dig ;) Med endast två mätpunkter att utgå ifrån skulle kurvan egentligen kunna ha en helt annan form. TS skulle behöva addera någon hastighet/mätpunkt till

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fast nu gjorde du det lite för lätt för dig ;)
Vad skulle jag gjort då... :cry: Hade inte @Dilato snålat med datapunkter så hade jag kunna gjort ett bättre jobb. Sen är väl den trista verkligheten att hur många datapunkter man än får är det ju bara "antaganden" om hur funktionen ser ut mellan de punkter man har,,, :cry: ;)

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad skulle jag gjort då... :cry: Hade inte @Dilato snålat med datapunkter så hade jag kunna gjort ett bättre jobb. Sen är väl den trista verkligheten att hur många datapunkter man än får är det ju bara "antaganden" om hur funktionen ser ut mellan de punkter man har,,, :cry: ;)
Ja du hade kunnat krångla till det och valt en helt annan form på kurvan, bara för att ;) Ska man bara lyckas pricka genom två punkter kan man gå helt bananas.
Men ja, linjärt är definitivt det rimliga antagandet om man vet hur en klassisk hastighetsmätare funkar. Men man ska aldrig vara helt säker på vad allt nippon pippon där bakom hittar då :P

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag har inte fler datapunkter just nu, men jag ska logga var tionde km på mätaren och se vad GPS säger nästa gång jag är ute och kör.
Jag har faktiskt en datapunkt till, när hastighetsmätaren visar 0 visar GPS också 0 :p
När bilen backar visar hastighetsmätaren fortfarande 0 men inte GPS:en :thinking:

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har inte fler datapunkter just nu, men jag ska logga var tionde km på mätaren och se vad GPS säger nästa gång jag är ute och kör.
Lova att rapportera det här. Är nyfiken på hur (o)väl min formel stämmer. :geek::geek::geek:

useless useless skrev:
Sliter du ner däcket 4 mm så ändras omkretsen bara 1%. Felvisningen är betydligt större än så. Däremot brukar det vara tillåtet med ett par-tre olika däckdimensioner som kan skilja några % i omkrets.
Sen har väl tillverkaren valt felmarginal för att slippa problem om kunden åker fast och skyller på mätaren.
Jag är ingen mästare på matte, men lär skilja på hjulstorleken va ;)

f95zRml_-QNPEwx5tv8v0wtDHdfYiAwaE9lp-HFUxM2iJEnK8X6hcixkDxcRAS8CzgaUtUtYW411s48PSdl2QrvnK87NQsh_-1IzmdB8TXnbZX39R4M9QRPypSRDQEXZ5iLn0zeB3qgQI_c59DuOujNuy7tDLbFDpaIfaR0szkljf5fFSRXyWH6Gto6K6ZU28_ZmDoDzVJCPFb_wt821R6hJTH4OWbCfX6mCgY-pOFtTYSa9NzsGDOSmranTq9XWhJKVuwRpWsHWlLaFOJavbmRJbclIe9sKyqDXjCbC9RH0_yPAq9AksyF-ukXd1383_aP6Gwq_IrRAb2StUkUTIQj-nS7Uy5re4VsiYlf9U5T7pz6cSn2Zq5lZPtOUZVzwK5OGEPQ0rtA4KLsi2YnNC6wBYwJoNBkH9IcOcYq6h481aL0Gv4ZPy_N0SVq10EcBjGmdxTh_75Lzy_fgnxBTB_3vZHvQvUmjGdCYU0PQfuyzubihR2rgI0exrbjTJVAkZCF9Ai_CmSnlFN8Qlgj0MbxxcCKfQLztUPikmln1giVuxNCtribHxBoqeDNR2cL4yk7NQnLEUa22qSLxvEOb-D-05_LhaJY4NahE2-9AapYwwG0bE1LMs30Vb7iT2iah8eKs7-XRJl5NtnRgei3Ggz9-ys8uz0Y2gkd8pmOmtTk-rztG_rfiXLmGeq2Mu4ouYze1s2SPQ2hvcG7oSlQyCvjQ=w703-h938-no

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag äger en Toyota Ractis (tillverkad i Japan, körs i Tanzania med vänstertrafik) vars hastighetsmätare visar exakt samma fart som GPS, så visst kan man om man vill.
Samma här, vår Mercedes ML320 som är såld ny i USA visar bara 1-2 km/h för mkt i alla hastigheter. Och det känns som alla andra har felvisning på 20...

Tokslut Tokslut skrev:
Jag är ingen mästare på matte, men lär skilja på hjulstorleken va
Är de i framkanten aningen mindre? :thinking:

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är bättre om 3 blir 2, för att några meter senare få en avstickare?
Jag har inte påstått att det ska ske samtidigt.

Om vägen behöver ett extra körfält så lägger man till ett körfält till vänster.

Om antalet körfält kan minskas så tar man bort vänsterfilen (så den går ihop med filen näst längst till vänster, precis som när 1+2-väg blir enfilig.

Avfarter och påfarter läggs såklart där de behövs, behöver inte vara kombinerat med att det blir fler eller färre körfält. De flesta på- och avfarter blir ju inte eget körfält.

Fördelen med detta blir som sagt var att den som bara ska "rakt fram" kan ligga kvar i högerfil hela tiden. Behöver inte byta fil åt vänster för att högerfilen försvinner, behöver inte byta fil åt höger för att en påfart blir ny högerfil.

Fairlane Fairlane skrev:
Det fungerar, men kanske är lite dyrare förändring (gissning från min sida) då det sällan finns plats att utöka till vänster utan att komma för nära körfälten åt motsatt håll.
Jo, vägen måste breddas innan, utrymmet mellan de två mötande vägbanorna behöver breddas innan det kan bli en ny fil till vänster. Men så görs så redan ofta på t.ex. landsväg där det ska bli en ny fil till vänster för vänstersvängande.

A Andy78 skrev:
Här är ett klassikt ställe där högerfil svänger, detta är andra skylten.
Japp, och det är såna där situationer som gör att vissa tycker att det är smidigare att ligga i mittenfil. Även om man ser skylten är det nog många som tycker det blir stressigt att byta fil om det är mycket trafik, för de som ligger i den filen du ligger i där brukar inte vara så hjälpsamma med att släppa ut folk från högerfilen. (Jag vet, för jag brukar ligger i högerfilen där efter att ha kört på motorvägen strax innan, och eftersom jag ska vidare till Väsby så behöver jag alltså byta fil.)

Unikt namn
N Nerre skrev:
Jag har inte påstått att det ska ske samtidigt.

Om vägen behöver ett extra körfält så lägger man till ett körfält till vänster.

Om antalet körfält kan minskas så tar man bort vänsterfilen (så den går ihop med filen näst längst till vänster, precis som när 1+2-väg blir enfilig.

Avfarter och påfarter läggs såklart där de behövs, behöver inte vara kombinerat med att det blir fler eller färre körfält. De flesta på- och avfarter blir ju inte eget körfält.

Fördelen med detta blir som sagt var att den som bara ska "rakt fram" kan ligga kvar i högerfil hela tiden. Behöver inte byta fil åt vänster för att högerfilen försvinner, behöver inte byta fil åt höger för att en påfart blir ny högerfil.
Att köra som en drönare "rakt fram utan att tänka" med avslagen hjärna är inte beteende som passar i trafiken. Det beteendet ska inte uppmuntras utan stävjas. Villfarelsen att det är positivt att inte "behöva" byta fil under transportsträckor bör även bekämpas.

Behovet av en extra fil är större där en väg med redan hög trafikvolym får påfyllnad från en annan sådan. Så till viss del blir det naturligt att påfarten övergår i ett körfält på sådana ställen.

Mitt i ingenstans där söndagsrusningen består av 2 bilar som möts är förstås en annan situation.

Om folk skulle köra "som folk" istället för som puckon så skulle de använda påkörs/extra-filen tills trafikläget gör att man enkelt kan byta till den fil som passar önskad hastighet.

Men tyvärr funkar det inte. Men det är ju inte fel på vägen, det är fel på folk.

I Södertälje och morabergpåfarten mot E4 norr är ett lysande exempel. Det finns en lång påfart i nedförsbacke runt Biltema norrgående motorväg. När den heldragna linjen upphör övergår tyvärr nedförsbacken i uppförsbacke och den 3 filiga motorvägen blir ett faktum.

Men jag vet inte hur många ggr jag hamnat bakom bilar som trots 7-800meters nedförsbacke ändå inte är uppe i 90km/h. Men strävan efter mellanmjölksfilen är så otroligt stark att de omedelbart kastar sig ut dit så fort det bara går. Gärna i 70km/h för att sedan lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångsamt accelerera till 90 under följande 2km väg.
Dumskallarna verkar helt omedvetna om att det kommer lastbilar från de befintliga två filerna som samlar lite fart för uppförsbacken, som inte sällan är tvungen att "panikbromsa" för att inte tillverka metallåtervinning av småbilarna. Förutom hur det oönskade beteendet totalt sabbar trafikflödet för alla andra, man får ju inte köra om i högerfil.

Jag vet inte hur en väg skulle byggas för att dumskallarna skulle köra rätt, antagligen är det omöjligt.
Men en lösning är ju uppenbar, dra in körkortet och ge dem en enkeltripp tillbaka till körskolan.

Vägelendet för de som inte ännu drabbats:
Satellitbild av en motorvägspåfart med anmärkningar om trafikbeteende och filanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(jag ber om ursäkt för den tråkiga tonen, men jag behövde skriva av mig lite trafikfrustration)

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Japp, och det är såna där situationer som gör att vissa tycker att det är smidigare att ligga i mittenfil. Även om man ser skylten är det nog många som tycker det blir stressigt att byta fil om det är mycket trafik, för de som ligger i den filen du ligger i där brukar inte vara så hjälpsamma med att släppa ut folk från högerfilen. (Jag vet, för jag brukar ligger i högerfilen där efter att ha kört på motorvägen strax innan, och eftersom jag ska vidare till Väsby så behöver jag alltså byta fil.)
Men samma förare byter ju fil på nolltid så fort de kommer på vägen, för att komma till mittfil, så varför klarar man det inte lite längre fram när man har 700m eller mer på sig?

Jag kör då och då klart långsammare än större delen av trafiken då jag kör 80 km/h med släp och trafiken till vänster kanske ligger i 100 km/h. Kommer jag till ett sådant där läge tittar jag i vänster backspegel och ser om det går att byta. Är det fritt så fine, annars så ser jag redan där.vilken lucka som blir bra, har troligen mer än ett alternativ. Sen får man slå på blinkers och vänta en sekund eller så, det löser sig 99 ggr av 100 i första luckan, annars får man ta den andra. Skulle det vara helt omöjligt (har inte hänt mig än efter 30+ år med körkort) så får jag väl svänga av och köra på igen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.