Fairlane
N Nyikåk skrev:
Den temporära korta påfarten norrut till vänsterfilen där var lika spännande varje gång.
Den finns kvar, men med lite längre påfart nu. Man ser väldigt ofta situationer som kan bli olyckor där. Förare i vänster fil som ligger runt 100 km/h (för de som inte känner till platsen är det 70 km/h som är hastighetsbegränsningen på platsen) verkar inte förstå att det ju kommer någon på en påfart till vänster och att denne kör 70 km/h.
Än har jag inte sett någon olycka, men det har varit nära flera gånger.

N Nerre skrev:
Ja men det är ju exakt det jag säger att det inte borde förekomma. Ska man rakt fram så ska ska man kunna ligga kvar i högerfil hur länge som helst. Högerfilen ska varken omvandlas till en avfart (för att minska antalet filer) eller mittenfil (för att en påfart blir eget körfält).
Här är ett klassikt ställe där högerfil svänger, detta är andra skylten. Väg med vägskyltar som visar riktningar för Sundsvall, Arlanda och väg E4/E20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Stuff skrev:
Menar du inte statiskt när du säger linjärt?

Hade felet varit 10km/h oavsett hastihet så hade det varit statiskt.

Felet brukar i princip alltid vara linjärt på hastighetsmätare, dvs du kan räkna ut en procentuell avvikelse.
Visar den 10km/h fel när du färdas i 100km/h så kan du sätta en rejäl slant på att det är 20km/h fel när du färdas i 200km/h. Det är linjärt.
Den visar 110 när jag kör i 100, den visar 50 när jag kör i 42. Mitsubishi ASX -2011.

D Dilato skrev:
Den visar 110 när jag kör i 100, den visar 50 när jag kör i 42.
M = hastighet mätaren visar
V = verklig hastighet

V = 0,97*M - 6,33

Väldigt linjärt! :cool:

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
richardtenggren
D Dilato skrev:
Den visar 110 när jag kör i 100, den visar 50 när jag kör i 42. Mitsubishi ASX -2011.
Vet inte om denna är aktuell, men så här står det gällande felmarginalen;
Dokumentbild med text om lagkrav för hastighetsmätare och beräkningsformel för felmarginal.
Skapa konto

S Stuff skrev:
Menar du inte statiskt när du säger linjärt.
Att mätaren fastnat eller?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Vet inte om denna är aktuell, men så här står det gällande felmarginalen;
[bild]
Finns uppdaterad formel för nyare bilar. Ungefär samma resultat dock.
Textdokument som visar krav på hastighetsmätare för bilar med formeln för tillåten felvisning.
Skapa konto

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Tänk om samma felvisning var ok när man tankade!
Man fick 50 liter men betalade för 62..:rolleyes:

Fairlane
De tillåtna felvisningarna är väldigt stora tycker jag. Inte konstigt att folk ligger och vinglar mellan 55 och 60 km/h på 70-väg. Troligen tycker de jag är en fartdåre som kör om också, när jag håller 70 km/h.

I närheten av där jag bor är det en vägsträcka med hastighetsbegränsningen 70 km/h. Jag ser lite då och då att folk klagar på att så många kör för fort där och att polisen borde kolla den vägen mer noggrant. Jag kör där nästan varje dag och det är mycket ovanligt att någon kör fortare än 65-70 km/h. Det går helt enkelt inte eftersom folk ligger ofta 55-60 km/h och omkörningsmöjligheterna är mycket begränsade.

Fairlane Fairlane skrev:
De tillåtna felvisningarna är väldigt stora tycker jag. Inte konstigt att folk ligger och vinglar mellan 55 och 60 km/h på 70-väg. Troligen tycker de jag är en fartdåre som kör om också, när jag håller 70 km/h.
Jag kollar på GPSen för det skiljer ganska mycket mellan sommar och vinterdäck... Gamla dumma system som beror på hur mycket gummi / dubb som finns kvar på däcken i bilar... Därför det är felmarginal.

Sliter du ner däcket 4 mm så ändras omkretsen bara 1%. Felvisningen är betydligt större än så. Däremot brukar det vara tillåtet med ett par-tre olika däckdimensioner som kan skilja några % i omkrets.
Sen har väl tillverkaren valt felmarginal för att slippa problem om kunden åker fast och skyller på mätaren.

Fairlane Fairlane skrev:
Inte konstigt att folk ligger och vinglar mellan 55 och 60 km/h på 70-väg.
Men vet inte de flesta ungefär hur fel ens mätare visar? Fast antagligen är det inte så...

För länge sedan, typ runt den tid bilden var tagen, var jag på en M-teststation där de hade en "drive" :D att gratis mäta upp hastighetsmätaren och sen fick man en klisterlapp med vad man faktiskt körde när mätaren visade 50, 70 respektive 90, om jag nu minns rätt. Behöver kanske inte säga att det var några år innan "alla" hade en GPS i fickan och en annan inbyggd i bilen.

Svartvit bild av en Volvo servicebil parkerad utanför en Motormännens Riksförbundskontor med skyltar.
Skapa konto

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag äger en Toyota Ractis (tillverkad i Japan, körs i Tanzania med vänstertrafik) vars hastighetsmätare visar exakt samma fart som GPS, så visst kan man om man vill.

D Dilato skrev:
vars hastighetsmätare visar exakt samma fart som GPS, så visst kan man om man vill.
Ja det är ju inte hjärnkirurgi utan tämligen trivialt att visa rätt hastighet. I alla fall så länge du väljer att använda däck med exakt rätt omkrets. ;)

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Men vet inte de flesta ungefär hur fel ens mätare visar? Fast antagligen är det inte så...
Jag skulle nog tro att de flesta inte har en aning. De förstår inte heller att mätaren inte visar sanningen, eller att det kan skilja mellan sommar och vinterdäck. Många vet ju inte ens om det är bensin eller diesel de kör på... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.