Fairlane Fairlane skrev:
Tillkommande fil till vänster låter inte så lyckat. Kul att ligga för omkörning och så kör det in någon framför,
Fast då är det väl inte en tillkommande fil utan en påfart från vänster som inte förändrar antalet filer? Är det verkligen en tillkommande fil blir det fler filer på vägen och den anslutande bilen kan fortsätta i sin "nya" fil till vänster om dig utan att ni stör varandra.

D Dilato skrev:
Jajamen, jag kör också med GPS (en app i telefonen) för min hastighetsmätare visar nästan 10 km fel (underhastighet) men felet är inte heller linjärt.
Menar du inte statiskt när du säger linjärt?

Hade felet varit 10km/h oavsett hastihet så hade det varit statiskt.

Felet brukar i princip alltid vara linjärt på hastighetsmätare, dvs du kan räkna ut en procentuell avvikelse.
Visar den 10km/h fel när du färdas i 100km/h så kan du sätta en rejäl slant på att det är 20km/h fel när du färdas i 200km/h. Det är linjärt.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då är det väl inte en tillkommande fil utan en påfart från vänster som inte förändrar antalet filer? Är det verkligen en tillkommande fil blir det fler filer på vägen och den anslutande bilen kan fortsätta i sin "nya" fil till vänster om dig utan att ni stör varandra.
Nja, bilarna som kommer på den nya filen ska ju byta höger?
Jag får heller inte köra om till höger, så när jag ligger där i mina 110 km/h i omkörning av en lastbil så kommer det en ny fil till vänster där folk kör 80 km/h. Ingen höjdare i mina ögon.

Som jag ser det så är en ny fil på motorväg eller en fil som leder av något man måste klara av att hantera. Jag tror inte det automatiskt blir bättre för att den filen kommer till höger eller till vänster eller i mitten. Folk som inte klarar av det nu kommer inte klara av det sen heller.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, bilarna som kommer på den nya filen ska ju byta höger?
Jag får heller inte köra om till höger, så när jag ligger där i mina 110 km/h i omkörning av en lastbil så kommer det en ny fil till vänster där folk kör 80 km/h. Ingen höjdare i mina ögon.

Som jag ser det så är en ny fil på motorväg eller en fil som leder av något man måste klara av att hantera. Jag tror inte det automatiskt blir bättre för att den filen kommer till höger eller till vänster eller i mitten. Folk som inte klarar av det nu kommer inte klara av det sen heller.
Precis. Om det kommer en ny fil till vänster där folk såskör i 50 på 70-väg så måste jag som ligger i den näst vänstraste filen rent teoretiskt bromsa för att jag inte får köra om på högersidan. Det är ju inte speciellt bra. Exakt så är det här:

Kartbild över E4:an med anmärkningar om hastigheter i olika filer och påfart från Årsta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Karta över trafikflöde med pilotbilar på E4:an som visar hastighetsbegränsningar och körfält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste delge min nya erfarenhet av mittfilsförare. Körde genom Gtbg i lördags kväll när en bil kom på framför mig och direkt gled ut i mittfil. (Blev lite trött och fortsatte förbi denne i högerfilen) . Efter ett par km försvinner högerfilen i avfart och jag ser att bilen faktiskt ska av där. Det enklaste hade ju varit att bara ligga till höger hela tiden men reflexen sitter väl att kasta sig ut i mitten oavsett.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
J jocke31 skrev:
Precis. Om det kommer en ny fil till vänster där folk såskör i 50 på 70-väg så måste jag som ligger i den näst vänstraste filen rent teoretiskt bromsa för att jag inte får köra om på högersidan. Det är ju inte speciellt bra. Exakt så är det här:

[bild]
Nja, du får faktiskt köra om till höger då. Det är fullt tillåtet på en sträcka där det är 70 km/h eller lägre, så du behöver inte bromsa ens teoretiskt. Är hastighetsbegränsningen 80 km/h eller högre däremot så är det en annan sak, vilket gör att påfarter till vänster på den typen av vägar är riktigt illa.

• Gilla
Nyikåk och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
U Ursidae skrev:
Måste delge min nya erfarenhet av mittfilsförare. Körde genom Gtbg i lördags kväll när en bil kom på framför mig och direkt gled ut i mittfil. (Blev lite trött och fortsatte förbi denne i högerfilen) . Efter ett par km försvinner högerfilen i avfart och jag ser att bilen faktiskt ska av där. Det enklaste hade ju varit att bara ligga till höger hela tiden men reflexen sitter väl att kasta sig ut i mitten oavsett.
Det där beteendet är så märkligt, men tyvärr väldigt vanligt. I södra Stockholm har jag sett det beteendet många gånger på Riksväg 73. Folk kör på i vid påfart från Farsta i riktning mot Nynäshamn, snabbt in i mittfilen och vid Handen går det från 3-filigt till 2-filigt där högerfilen blir en avfart och där byter de tillbaks och svänger av. Mycket märkligt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, du får faktiskt köra om till höger då. Det är fullt tillåtet på en sträcka där det är 70 km/h eller lägre, så du behöver inte bromsa ens teoretiskt. Är hastighetsbegränsningen 80 km/h eller högre däremot så är det en annan sak, vilket gör att påfarter till vänster på den typen av vägar är riktigt illa.
Så är det förstås. My bad. :D

Fairlane Fairlane skrev:
Tillkommande fil till vänster låter inte så lyckat. Kul att ligga för omkörning och så kör det in någon framför, en bra bit långsammare eftersom 90% inte har vett att accelerera innan de kör in på motorvägen.
Precis som sjoelund skriver så menar jag inte att det ska vara påfart från vänster. Påfart och avfart ska fortfarande vara till höger.

Men en påfart ska aldrig bli ett eget körfält, och ett en högerfil ska aldrig bli en avfart.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ofta är det väl dock då att högerfilen försvinner i samband med en avfart och det är därför många anser att de måste ligga i mittfilen flera mil innan.
Ja men det är ju exakt det jag säger att det inte borde förekomma. Ska man rakt fram så ska ska man kunna ligga kvar i högerfil hur länge som helst. Högerfilen ska varken omvandlas till en avfart (för att minska antalet filer) eller mittenfil (för att en påfart blir eget körfält).

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi kungens kurva södra har man avfart på vänstersida nu. Det är 70 km/h där och det fungerar sådär när någon måste byta från högraste körfältet hela vägen ut till vänster för att komma av. Det är inte ovanligt med incidenter.
Den temporära korta påfarten norrut till vänsterfilen där var lika spännande varje gång.

Unikt namn
N Nerre skrev:
Men en påfart ska aldrig bli ett eget körfält, och ett en högerfil ska aldrig bli en avfart.
Vad är bättre om 3 blir 2, för att några meter senare få en avstickare?

Jag har svårt att se att trafiken skulle flöda bättre än om fil3 blir en avfart.

Maria T Maria T skrev:
Det är fortfarande, fyrtio år efter att jag tog körkort, helt rätt att använda körriktningsvisare "vänster" när jag kör in i en cirkulationsplats för att sen, strax innan avfart, "blinka höger" för att markera vilken avfart jag ska ta.
Sen att det finns en yngre (?) variant som säger att en inte behöver blinka i en cirkulationsplats förrän vid utfart är en annan sak, det förra är ändå inte fel och i mitt tycke, tydligare.
Ja självklart. Men nån idiot på vägverket skulle nödvändigt ändra på reglerna för 15-20 år sedan. Han tyckte det var så logiskt så att man kör rakt fram i rondellen när man egentligen kör runt runt, så de tvingade alla högskolor att ändra sina böcker och instruktioner.
Sedan hade de inslag i TV, trafikmagasinet och anslagstavla, där dessa dumheter lärdes ut.
Efter några år fick tjänstemannen munkavle berättade en körskolelärare för mig.
När jag körde upp för CE-kort för 10 år sedan gjorde jag klart först för inspektorm att jag brukar blinka åt båda hållen i rondeller och han bara skrattade, Ja det är helt OK!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det kan väl egentligen aldrig vara grönt in i en cirkulationsplats, eftersom det är klart och tydligt definierat att det är väjningsplikt vid infart till en cirkulationsplats. Det är ju liksom en del av definitionen, det är påbjuden cirkulation.

Så även om det står ett grönt trafikljus precis vid infarten så gäller väjningsplikten? D.v.s. det är inte så att grönt trafikljus i det läget har högre prioritet än väjningsplikten?

I en vanlig korsning är det så, men tror inte det gäller in cirkulationsplats.

För om grönt gällde, hur ska de inne i cirkulationsplatsen veta att de inte får köra?

Däremot finns det "rondeller" som har trafikljus, men de är inte skyltade som cirkulationsplats.
Ja även om det är grönt ljus så är de väjningsplikt i rondellen.
Många missuppfattar även väjningsplikten och stannar nästan innan dom kör ut i rondellen fast ingen kommer.

Fairlane
N Nerre skrev:
Ja men det är ju exakt det jag säger att det inte borde förekomma. Ska man rakt fram så ska ska man kunna ligga kvar i högerfil hur länge som helst. Högerfilen ska varken omvandlas till en avfart (för att minska antalet filer) eller mittenfil (för att en påfart blir eget körfält).
Ok, då förstår jag hur du menar tror jag.

Jag tolkar det som att du menar att det är dumt att utöka från två till tre genom att låta påfarten bli en ny högerfil, som det är vid Upplands Väsby södergående. Istället borde man gjort en ny fil till vänster och låtit påfarten vara en påfart.
Det fungerar, men kanske är lite dyrare förändring (gissning från min sida) då det sällan finns plats att utöka till vänster utan att komma för nära körfälten åt motsatt håll. Att lösa det med körfältsmarkeringar är ingen höjdare då alltför många kör "rakt fram" och därmed byter fil, vilket man ser vid vägarbeten vid Häggvik.
Det går att lösa om man drar ut det lite, men det är det jag tror kanske är dyrare och vinsten är marginell. Vinsten som jag ser det är att ligger man i högerfil då slipper man byta fil ett steg till höger när det blir trefiligt. Jag tror inte det hjälper mot mittfilsförarna som ändå så snabbt som möjligt tar sig till mittfilen.

Motsvarande gäller även när det går från 3 till 2 filer.

Som sagt, jag har inget emot idén men undrar om det hjälper mot mittfilsförarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.