N Nerre skrev:
GPS. Mätaren står på 116, då visar GPS:en 111.
Jajamen, jag kör också med GPS (en app i telefonen) för min hastighetsmätare visar nästan 10 km fel (underhastighet) men felet är inte heller linjärt.

D Dilato skrev:
Jajamen, jag kör också med GPS (en app i telefonen) för min hastighetsmätare visar nästan 10 km fel (underhastighet) men felet är inte heller linjärt.
Jag har ställt om hastighetsmätaren då att den visar rätt och att den avsiktliga felvisningen (marginalen) är borta.

Fairlane
Jaha, idag var söndagsbilisterna ute på väg söderut på E4/E20 mot Södertälje. I mittfil ligger såklart 80% av bilarna, i 80 km/h (100 km/h är tillåtet och det var inga konstiga förhållanden alls). Avståndet mellan bilarna, sisådär 20-30 meter. Någon enstaka bil i högerfil, i samma hastighet som mittfilsfantomerna, så där var det stängt och i vänsterfil jag och en bil till. Den andra låg framför mig i 98 km/h. Suck.

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, idag var söndagsbilisterna ute på väg söderut på E4/E20 mot Södertälje. I mittfil ligger såklart 80% av bilarna, i 80 km/h (100 km/h är tillåtet och det var inga konstiga förhållanden alls). Avståndet mellan bilarna, sisådär 20-30 meter. Någon enstaka bil i högerfil, i samma hastighet som mittfilsfantomerna, så där var det stängt och i vänsterfil jag och en bil till. Den andra låg framför mig i 98 km/h. Suck.
Fick akut ge mig iväg o jobba några timmar. Noterade samma sak norr om stan.

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Oflyt för er. Jag har legat i princip ostörd i högerfilerna på både E4 norr om stan och Norrtäljevägen idag.

Det tutas för lite i landet svennebanan!

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men då är det ju skyltat flera kilometer i förväg, tycker snarare det verkar som personen inte har förmågan att ta in information på flera håll (saknar "split vision").
Problemet där är ju att det alltså är 4 körfält i bredd, nåt som folk inte alltid är vana vid, så de kopplar kanske inte alltid att de ligger i den högraste filen av 4, utan tror att de bara har två filer till vänster om sig (och misstolkar skylten).

Det är lite lurigt också för jag har för mig att det är väldigt sent som de streckade linjerna blir breda (d.v.s. indikerar ett retardationsfält). Jag tänkte faktiskt på den sträckan (och även sträckan mellan Rosersberg och Stora Wäsby) häromdagen, att det hade varit mycket bättre om linjerna där varit målade med breda streckade linjer hela vägen.

Egentligen tycker jag det är ett otyg att högerfiler försvinner. Vägar borde byggas så att om en fil ska tillkomma eller försvinna är det till vänster. Då kan folk som bara ska rakt fram lugnt ligga kvar i högerfilen och "sova" utan att behöva titta på skyltar.

Men den stora vitsen är att vi som försöker göra rätt slipper problemet med att tränga oss ut åt vänster när det blir skyltat att högerfilen upphör. För de som ligger i mittenfilen (som strax kommer att vara högerfil) är inte så duktiga på att visa hänsyn.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klassikern är Bergshamra-avfarten norrgående som är skyltad som E4 rakt fram, vilket förvisso på sätt och vis är sant eftersom avfarten blir påfart igen om man fortsätter rakt fram. Men det är många där som kastar sig ut när de upptäcker att körfältet viker av.
Jag ligger faktiskt nästan alltid i den filen, och "dånar" förbi busshållplatsen (jag håller ju hastighetsbegränsningen 70).

Isakare Isakare skrev:
Notera: Runt 1997 var körkortsprovet svårare än någonsin, nått/några år senare gjorde man om provet för att så många kuggade.
Var det inte så att frågorna där var nästan citat från körkortsboken, så hade man läst boken klarade man dem, men inte med vanliga "kunskaper"?

Jag har sett nåt exempel på en fråga som var typ "På vilket avstånd kan man läsa en bok i skenet från en bils halvljus?"

Hur f-n ska man veta det om man inte läst nån påstådd siffra nånstans? Jag menar, vilken bok ens? Bibeln i 7 punkters text eller Totte badar med stora versaler?

• Haha
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om det är grönt kan det nog misstas för att man har fritt fram att köra in i cirkulationsplatsen, och att lämna företräde skylten inte gäller.
Yes. Min först krock. Var dock i Älvsjö. Förvärrades av att det låg en stor vit skåpbil till vänster om mig. Skåpbilen tvärnitade. Det gjorde jag också, men då stor min bil 1,5 m in i cirkulationsplatsen och där kom en gammal gubbe i sin folkvagnsbubbla. Han blev av med hela höger bakskärm. Min blinkers lossnade, men var bara att trycka tillbaka.

Visst, jag var vållande, men blev ju i princip fintad att köra av trafikljuset och skåpbilen.

Signalreglerade övergångsställen i anslutning till cirkulationsplats är verkligen ingen bra lösning. Inte bara på grund av detta utan även att det stoppar vid utfart.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det kan väl egentligen aldrig vara grönt in i en cirkulationsplats, eftersom det är klart och tydligt definierat att det är väjningsplikt vid infart till en cirkulationsplats. Det är ju liksom en del av definitionen, det är påbjuden cirkulation.

Så även om det står ett grönt trafikljus precis vid infarten så gäller väjningsplikten? D.v.s. det är inte så att grönt trafikljus i det läget har högre prioritet än väjningsplikten?

I en vanlig korsning är det så, men tror inte det gäller in cirkulationsplats.

För om grönt gällde, hur ska de inne i cirkulationsplatsen veta att de inte får köra?

Däremot finns det "rondeller" som har trafikljus, men de är inte skyltade som cirkulationsplats.

• Gilla
  • Wow
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Egentligen tycker jag det är ett otyg att högerfiler försvinner. Vägar borde byggas så att om en fil ska tillkomma eller försvinna är det till vänster. Då kan folk som bara ska rakt fram lugnt ligga kvar i högerfilen och "sova" utan att behöva titta på skyltar.
Tillkommande fil till vänster låter inte så lyckat. Kul att ligga för omkörning och så kör det in någon framför, en bra bit långsammare eftersom 90% inte har vett att accelerera innan de kör in på motorvägen. Att den få dessa dönickar att byta två filer höger låter sig nog inte göras. Skulle det fungera så innebär det att alla förare måste ha minst två körfältsbyten för att komma rätt och sen lika många för att komma till avfarten. Kör man på till höger så behövs inga körfältsbyten om man inte ska köra om.

Vi kungens kurva södra har man avfart på vänstersida nu. Det är 70 km/h där och det fungerar sådär när någon måste byta från högraste körfältet hela vägen ut till vänster för att komma av. Det är inte ovanligt med incidenter.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tillkommande fil till vänster låter inte så lyckat. Kul att ligga för omkörning och så kör det in någon framför, en bra bit långsammare eftersom 90% inte har vett att accelerera innan de kör in på motorvägen. Att den få dessa dönickar att byta två filer höger låter sig nog inte göras. Skulle det fungera så innebär det att alla förare måste ha minst två körfältsbyten för att komma rätt och sen lika många för att komma till avfarten. Kör man på till höger så behövs inga körfältsbyten om man inte ska köra om.

Vi kungens kurva södra har man avfart på vänstersida nu. Det är 70 km/h där och det fungerar sådär när någon måste byta från högraste körfältet hela vägen ut till vänster för att komma av. Det är inte ovanligt med incidenter.
Det behöver inte vara påfart/avfart för att ändra antal filer. Det skulle kunna vara så enkelt att de två filerna till vänster blir till en. Typ som 2+1. Skulle göra det mindre önskvärt att glida omkring till vänster.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Det här är rejält irriterande vid påfarten på E4:an från Södra länken. Alla som bromsar i vänsterfil (!) när de ska upp på motorvägen mot Södertälje. Skapar massor av frustration. Får inte alla lära sig i körskolan att man ska Gasa när man kör upp på motorväg - och speciellt om påfarten sker från vänster?
Märkligt nog så är det inte alls samma korkade beteende i påfarten norrut från Södra Länken, här håller alla 80 i vänsterfilen och 70 i högerfilen ppå påfarten (det är 70 på motorvägen här) så det rullar på bra.

Fairlane
S sjoelund skrev:
Det behöver inte vara påfart/avfart för att ändra antal filer. Det skulle kunna vara så enkelt att de två filerna till vänster blir till en. Typ som 2+1. Skulle göra det mindre önskvärt att glida omkring till vänster.
Det är sant. Ofta är det väl dock då att högerfilen försvinner i samband med en avfart och det är därför många anser att de måste ligga i mittfilen flera mil innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.