P Pin skrev:
Nej om det är skylt och streck på gatan ska du väl släppa över gående?
Men får sådana obevakade övergångsställen existera om det är högre hastighetsbegränsning än 50 km/h? Jag tolkade tidigare inlägg som att de inte kunde det.

P Pin skrev:
Jag menade om det saknas skylt och är gamla utnötta streck på gatan som de inte brytt dig om att ta bort.
Fast att skylten inte behövs har vi väl redan kommit fram till. Att vägmarkeringarna räcker för att definiera ett övergångsställe alltså? Att de är nötta spelar väl ingen roll så länge man kan uppfatta den definition av övergångsställe de en gång var avsedda för? Om någon inte brytt sig att ta bort dem eller om någon inte brytt sig om att måla på dem, kan man väl inte förväntas spekulera kring?

Äh, vi släpper det... Har i alla fall lärt mig att övergångsställen ska vara bevakade om hastighetsbegränsningen är 60 km/h eller högre, tror jag.

S sjoelund skrev:
Att det saknas skylt är problematiskt, ja. Jag känner till flera gamla övergångsställen där skylten togs bort när det blev 60/70-väg, men vägmarkeringen finns kvar (halvt borttynad). Tanken var att inte låta det vara övergångsställe eftersom det måste vara bevakat vid högre hastighet, men vissa bilar stannar ändå.
Enligt följande artikel i ViBilägare så får det inte finnas några obevakade övergångsställen på vägar där det är 60km/h eller högre.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-var-svaret-ratt

Demmpa Demmpa skrev:
Enligt följande artikel i ViBilägare så får det inte finnas några obevakade övergångsställen på vägar där det är 60km/h eller högre.
Ja det verkar ju tämligen glasklart att det är så. Men var definieras detta?

K Kane skrev:
Finns det såna ställen i Sthlm? Jag kommer inte på något.
Längs vägen från brommaplan mot Hässelby i flera rondeller.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har hittat det i bland annat Göteborgs kommuns riktlinjer. Jag är inte säker på om det står i lag eller förordning eller om det bara är en rekommendation.

P Pin skrev:
Längs vägen från brommaplan mot Hässelby i flera rondeller.
Flera?
Här vid Bergslagsplan lär det bli jobbigt för dig om det skulle lysa grönt och du kör in i rondellen ock krockar.
Gatuvy av Bergslagsplan med vägskyltar, trafikljus och rondell i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sjoelund skrev:
Jag är inte säker på om det står i lag eller förordning
Det borde rimligen göra det när Vi Bilägare "tvärsäkert" skriver "Sedan lagen om fordonsförares väjningsplikt mot gående infördes får inga obevakade övergångsställen förekomma på vägar med hastighetsbegränsning över 60 km/tim". Känns ju inte bara som någon rekommendation men en tidningsartikel är ju inte en helt säker källa.

Sen behöver det inte vara "lag eller förordning" utan man kan även tänka sig att det exempelvis styrs av föreskrifter från Transportstyrelsen som väl i praktiken väger "lika tungt".

K Kane skrev:
Flera?
Här vid Bergslagsplan lär det bli jobbigt för dig om det skulle lysa grönt och du kör in i rondellen ock krockar.
[bild]
Men hur argumenterar du egentligen? Där är ju inget ljus! Att det finns flera betyder inte att det är alla. Att du hittat ett exempel på att det inte är så motsäger inte mitt påstående att det finns flera.
Skärmdump från Google Maps som visar trafik vid en rundell och en kartöversikt med märkta affärer.
Skapa konto

Här är ett exempel på det jag beskriver längs den vägen.

K Kane skrev:
Var är de andra då?
Det får du fråga @Pin om. Jag har som vanligt ingen aning. :rofl::crysmile::p

P Pin skrev:
Att du hittat ett exempel på att det inte är så motsäger inte mitt påstående att det finns flera.
Tror det blev något konstigt med din citering. :D Det jag faktiskt skrev i inlägget du "citerar" är:

Alfredo Alfredo skrev:

K Kane skrev:
Var är de andra då?
Nej du får lita på att det stämmer. Eller så kan du ju kolla alla rondellerna och se om du har rätt. Detta är för mig helt ointressant att bevisa. Det räcker väl med ett exempel även om jag hävdar att det finns flera?

Poängen är att ljusen är släckta av en anledning när de sitter alldeles innan rondellen. Samt att det är lätt att det blir missförstånd om reglerna vilket diskussionen här i tråden visar oavsett vad som är rätt eller fel.

Alfredo Alfredo skrev:
Tror det blev något konstigt med din citering. :D Det jag faktiskt skrev i inlägget du "citerar" är:
Haha, ja det blev fel citerat. Sorry!

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Skärmbild från Google Maps som visar fordon i en rondell och en karta över området.
Skapa konto

Se där, en till i nästa rondell ;)

Finns även söder om stan, exempelvis vid rondellen vid nerfarten till Södra länken vid Gullmarsplan och i Västberga.

En intressant abrovink på frågan är om gående har företräde när ljusen är släckta, enligt zebralagen. Jag skulle spontant säga ja, även om folk mig veterligen normalt beter sig som om de inte hade det. Både gående och bilister. Å andra sidan trycker nästan alla gående på knappen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En intressant abrovink på frågan är om gående har företräde när ljusen är släckta, enligt zebralagen. Jag skulle spontant säga ja
Ja varför skulle de inte det? Är det inte då ett helt vanligt obevakat övergångsställe eller missar jag något?

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.