Fairlane Fairlane skrev:
Inget alternativ är bra egentligen, men i praktiken så blir det omkörning till höger. Det stör mig dock att jag måste bryta mot lagen i onödan för att stolpskotten i mittfilen inte ens kan lagen.
Jag håller med men vad ska man göra sakta ned trafiken i onödan?, som sagt jag blir säkert stoppad för att jag håller hastigheten i högerfil någon dag, och det blir ett intressant samtal vid vägkanten det kan jag lova.

Om jag åker på en böter återstår att se.

Fairlane Fairlane skrev:
Som vanligt är risken att bli stoppad väldigt liten, oavsett om du kör i 150 km/h i valfri fil, ligger i fel fil eller kör om i fel fil. Risken är låg, men det händer. Jag har fått böter just för att jag körde om till höger och jag önskar dig lycka till i försöken att tala dig ur den boten om du hamnar i det läget.

Som sagt, jag tar också risken för böter oftast i det läget, men det innebär inte att jag inte stör mig på de som "tvingar" mig att ta risken.
Låg du bakom och sen körde om till höger, eller låg du i höger och följde vägen?
Vad var deras argument till att det är ok att ligga i mitten och köra långsammare än dig högerfil?

Jag kommer inte prata mig ur boten polisen gör som dom vill dom väljer vem dom vill stoppa.

Redigerat:
Fairlane
A Andy78 skrev:
Låg du bakom och sen körde om till höger, eller låg du i höger och följde vägen?
Vad var deras argument till att det är ok att ligga i mitten och köra långsammare än dig högerfil?

Jag kommer prata mig ur boten polisen gör som dom vill dom väljer vem dom vill stoppa.
I mitt fall så kom jag ikapp bilar så låg det några bilar till höger som jag passerade i mittfil. Längre fram var högerfilen fri och mittfil och vänsterfil upptagna så jag körde förbi till höger, lite fortare än tillåtet.

Jag tror inte det är helt lätt att tala sig ur böter genom att påpeka de andras fel, men du kanske har bättre lycka än jag.

A Andy78 skrev:
Det är inte relevant. Man får inte köra om till höger. Punkt. (Och nej, det är ingen skillnad på "köra om"/"passera"/"jag har legat i den här filen sen Tierp").
A Andy78 skrev:
Jag kommer prata mig ur boten
Lycka till. Det är säkert första gången den där konstapeln möter en trafiksyndare som försöker slingra sig. :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I mitt fall så kom jag ikapp bilar så låg det några bilar till höger som jag passerade i mittfil. Längre fram var högerfilen fri och mittfil och vänsterfil upptagna så jag körde förbi till höger, lite fortare än tillåtet.

Jag tror inte det är helt lätt att tala sig ur böter genom att påpeka de andras fel, men du kanske har bättre lycka än jag.
Nej jag kommer förståss inte prata mig ur boten, det är inte meningen med diskussionen utan ett utmärkt tillfälle att få lite svar på en del frågor betrf mittfils_åkandet bla.
Sen är det inte säkert att jag skriver på det återstår att se.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inte relevant. Man får inte köra om till höger. Punkt. (Och nej, det är ingen skillnad på "köra om"/"passera"/"jag har legat i den här filen sen Tierp").

Lycka till. Det är säkert första gången den där konstapeln möter en trafiksyndare som försöker slingra sig. :crysmile::crysmile::crysmile:
Nej jag kommer inte prata mig ur den.
Men det låter på dig som det är en omöjlighet, har du aldrig lyckats?

A Andy78 skrev:
Är det ofta du möter en konvoj av bilar som kör långsammare i mittenfil och så många att det är omöjligt att byta till vänster?
Som många redan skrivit tiotals gånger. Det brukar vara rätt fullt med bilar i mitten, ganska mycket trafik i vänster fil, och tomt i höger.

När jag kör om till höger kör jag alltså inte bara om söndagsseglarna i mitten, utan även några bilar som ligger och trängs i vänsterfil.

Vi går nog nöja oss här tror jag. Det känns som att du behöver lite mer praktisk erfarenhet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Nej jag kommer inte prata mig ur den.
Men det låter på dig som det är en omöjlighet, har du aldrig lyckats?
Men du skrev ju alldeles nyss att du skulle prata dig ur den?

Nej. Jag har bara blivit stoppad och fått böter en gång. Jag körde 90 på 70 sträcka. Jag började med att fråga om lasern var kalibrerad och den trevliga konstapeln visade glatt upp kalibreringsprotokollet och då kände jag att det kanske var enklare att bara skriva på. :rofl:

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som många redan skrivit tiotals gånger. Det brukar vara rätt fullt med bilar i mitten, ganska mycket trafik i vänster fil, och tomt i höger.

När jag kör om till höger kör jag alltså inte bara om söndagsseglarna i mitten, utan även några bilar som ligger och trängs i vänsterfil.

Vi går nog nöja oss här tror jag. Det känns som att du behöver lite mer praktisk erfarenhet.
Jag gör ju som du så vad skulle jag behöva praktisk erfarenhet i menar du, när jag gör som du och du ser dig själv som ett skolboksexempel?
Då får du nog ut å skaffa dig lite mer erfarenhet själv om du anser att du gör rätt.

A Andy78 skrev:
Jag gör ju som du så vad skulle jag behöva praktisk erfarenhet i menar du, när jag gör som du och du ser dig själv som ett skolboksexempel?
Jag är absolut inget skolboksexempel. Jag gör olagliga omkörningar till höger, något jag är "tvingad till" av folk som inte kan trafikreglerna. Jag tycker att det är ett problem. Du tycker tydligen inte alls att det är ett problem. Ja, då kan vi ju vara överens om det i alla fall. (y)

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men du skrev ju alldeles nyss att du skulle prata dig ur den?

Nej. Jag har bara blivit stoppad och fått böter en gång. Jag körde 90 på 70 sträcka. Jag började med att fråga om lasern var kalibrerad och den trevliga konstapeln visade glatt upp kalibreringsprotokollet och då kände jag att det kanske var enklare att bara skriva på. :rofl:

Jag har blivit stoppad ett antal ggr dock var det några år sedan nu. :D
Har bara fått böter en gång, den argumenterade jag dock inte om då jag uppenbart gjort fel, utan sa bara vad jag tyckte, skrev under och drog därifrån.

Hon såg mest besvärad och osäker ut tror hon var någon aspirant eller rookie.

A Andy78 skrev:
Nu hittar du på egen statistik , du vet ju inte var jag kör.
Ja jag ser 3 filiga vägar som bra vägar och utnyttja hellre 3 filer än 2.
Men statistiken stämmer även om den inte är statistiskt säkerställd. De är bara att öppna ögonen och höja blicken, så ser man det med egna ögon.
I bilar räknat så ligger det normalt på en sträcka av ca 200 meter, 1 bil framför i höger, 5 i mitten och 2 till vänster.
Procentuellt blir det inte exakt 15/25/60, men nått ditåt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Några minuter senare dyker de upp långt bak i backspegeln och jag ser i backspegeln hur förare bakom får panik när de "plötsligt" har en brandbil bakom sig.
Jag förstår ju inte varför de skulle få panik om de ligger i högerfil på en väg med flera körfält, då behöver man ju bara ligga kvar där? Utryckningsfordonen kommer ju normalt i vänsterfil?

Även om jag kör med släpet i 80 km/h med en långtradare bakom mig så har jag koll på om det ligger en bil bakom långtradaren om inte båda har väldigt kort avstånd väldigt lång sträcka. Vägen svänger så man ser förbi lastbilen då och då, om man använder sidospeglarna också.
Vägen svänger? Vilka motorvägar kör du på som har så skarpa svängar?

Jag ska sätta upp en gammal mobil att filma bakåt nästa gång jag kör på motorväg så jag kan visa hur svårt det är att se trafik som kommer längre bak i högerfil.

Emma242 skrev:
Men det är ju konstigt att du har det så vanligt med plötsligt upphinnande trafik samtidigt som du upptäckter blåljus så fort. Kanske bor hela släkten Schumacher i närheten? Mer realistiskt då är väl kanske att du kör lite väl långsamt?
Det beror på att blåljusen ligger i vänsterfil, som man ser bra i vänster sidospegel.

Jag förstår inte hur 110 på motorväg kan vara "lite väl långsamt"?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt. Jag ser nästan aldrig bilar som ligger kvar i vänsterfil trots upphinnande fordon, eller går ut dit utan någon att köra om.
Jag ser det nästan regelbundet när jag åker E4 från Uppsala mot Stockholm,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.