432 662 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Om du ligger i högerfil och kör 80 med släpet och ingen är framför eller gott om utrymmet till framvarande bil, varför sakta ned du har ju inte kört om från mitten och ut till höger utan ligger i din fil och följer vägen.Fairlane skrev:
Så gör jag i alla fall är det 80 så håller 80 inte ligger jag å bromsar och ökar farten 80km/ pga mittenfilen.
Eller vad tycker du man ska göra när man ligger i högerfil?
Redigerat:
I detta fallet ligger jag kvar i höger även om jag kör 82 och dom kör 80 men jag hade kanske inte passerat 20km /h snabbare beror på hur det ser ut inte så ofta jag stöter på sådana hastighetsskillnader.Fairlane skrev:
Precis trefiliga vägar är vettiga för att de kan svälja ner trafik än tvåfiliga vägar. När folk inte utnyttjar högerfilen så har de gjort om vägen till en tvåfilig.
Det är tyvärr inte ens ovanligt att jag kommer ifatt bilar i mittfil när jag kör 80 km/h med släp i högerfil, på en väg där det är 100 km/h som hastighetsbegränsning. Köra om till vänster känns sällan helt lyckat i de lägena och en omkörning till höger är olaglig och jag riskerar böter på 1000 kr. Det riktigt sjuka är att stolpskottet som ligger i mittfil riskerar böter på 500 kr.
Ja man undrar lite ibland hur dom tänker när dom sätter bötesbeloppen.
Ibland vore det kanske bra med böter för långsam körning utan anledning, men det hade inte fungerat då folk inte kan anpassa hastigheten pga rådan förhållande och skulle hålla hastigheten enbart för att inte få böter.
Det är 1500kr för att hålla i en telefon.
Är det ofta du möter en konvoj av bilar som kör långsammare i mittenfil och så många att det är omöjligt att byta till höger?Nötegårdsgubben skrev:
Statistik och statistik, det var uppenbart ungefärliga siffror. Jag vet i alla fall ingen trefilig väg i Stockholmsområdet där inte mittfilen är den mest nyttjade filen och högerfilen den minst utnyttjade. Det är möjligt att du hittat ett undantag, men jag är skeptisk.
Och ja, det är ett problem på flera sätt. Dels smittar det vänsterut eftersom att det inte finns en mittfil att byta till eftersom att de som borde ligga till höger ligger där. Dels skapar det onödiga filbyten från sådana som rundar mittfilsåkarna från höger till vänster och tillbaka. Dels skapar det omkörningar på insidan.
Jag personligen går ibland ut till vänster från höger på motorvägen för att inte slösa tid och optimera körningen, det är nog aldrig så att det inte går att byta från vänster till höger.
Kan inte minnas sist det var omöjligt och då åker jag ändå i rusningstrafik att då folk ofta ligger i mittenfilen har du nog rätt i det brukar vara lite mer mittfilsåkande då.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag har läst det här tre gånger nu utan att förstå vad du skriver.A Andy78 skrev:Om du ligger i högerfil och kör 80 med släpet och ingen är framför eller gott om utrymmet till framvarande bil, varför sakta ned du har ju kört om från mitten och ut till höger utan ligger i din fil och följer vägen.
Så gör jag i alla fall är det 80 så håller 80 inte ligger jag å bromsar och ökar farten 80km/ pga vänsterfilen.
Jag kör i 80 km/h till höger och ingen är framför, så långt är jag med.
Kört om från mitten? I mittfil ligger det ju bilar som kör långsammare än jag i exemplet. Jag kan antingen köra om till vänster eller till höger, inte i mitten (min bil kan inte hoppa över andra, varken med eller utan släp)
Ja det är ju här det blir problem. Kör jag om till höger så bryter jag mot lagen och riskerar böter. Köra om till vänster kommer inte vara lätt eftersom jag visserligen kör fortare än stollarna i mitten, men långsammare än de som vill köra om stollarna. Inget alternativ är bra egentligen, men i praktiken så blir det omkörning till höger. Det stör mig dock att jag måste bryta mot lagen i onödan för att stolpskotten i mittfilen inte ens kan lagen.A Andy78 skrev:
Vad menar du?A Andy78 skrev:
Dagligen kör jag om bilar till höger. Ofta en lång kolonn med bilar. I backspegeln brukar jag se att 1 av 10, eller kanske 20, fattar galoppen och byter till höger fil.
Problemet med mittfillsåkarna är nog störst i storstäder, där jag upplever problemet störst är södertäljevägen, som jag iofs åker ofta. Men jag åker även uppsalavägen ofta och där upplever jag det inte alls lika problemartat även om det förekommer där också. När vägen är "tom" är det givetvis inget stort problem. Det är när det är en relativt trafikerad väg som det blir ett stort problem att mittfilen går långsamt och innerfilen är tom, då endel kör om på insidan och andra på rätt sida.
Om du noterade vad jag skrev så är det på motorväg som jag framförallt kör för fort. Igår körde jag ToR uppsala, och det påminde mig om varför jag nog körde fortare förr i tiden när jag bodde i Uppsala och pendlade till Stockholm. Den vägen är relativt lite trafik (eller var det på den tiden iallafall) och det är lätt att man hamnar på 140 om man inte kör med farthållare. 70 och 90 väg syndade jag på tidigare, men nuförtiden kör jag oftast skyltad hastighet, ibland lite under eller lite över beroende på onständigheter. Men inte mycket. Jag håller igen just för att det finns korsningar och till och med cyklar och gående på de vägarna.N Nerre skrev:Felet med det där resonemanget är ju att du alltså tror att hastighetsbegränsningen enbart handlar om att du ska hinna stanna?
Men hastighetsbegränsningen handlar även om samspelet med andra trafikanter, d.v.s. hur fort klarar andra trafikanter av att du kör? Det är t.ex. därför det ofta är sänkt hastighetsbegränsning vid korsningar (pratar inte om motorväg nu då), inte för att du ska hinna stanna om nån kör ut utan helt enkelt för att de som kommer på den anslutande vägen ska ha en chans att ta sig ut. Att försöka göra en vänstersväng ut på en 50-väg där folk kör 70 är hopplöst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Jag vet inte om jag förstår frågan. Omöjligt att byta från vänster till mitt är det sällan, men det saktar ofta ner tempot eftersom att de som kör där redan ofta håller ett tempo som innebär att de borde ligga längre till höger.A Andy78 skrev:Är det ofta du möter en konvoj av bilar som kör långsammare i mittenfil och så många att det är omöjligt att byta till höger?
Jag personligen går ibland ut till vänster från höger på motorvägen för att inte slösa tid och optimera körningen, det är nog aldrig så att det inte går att byta från vänster till höger.
Kan inte minnas sist det var omöjligt och då åker jag ändå i rusningstrafik att då folk ofta ligger i mittenfilen har du nog rätt i det brukar vara lite mer mittfilsåkande då.
Så för att inte själv vara i vägen får jag i så fall köra långsammare än önskat eftersom att andra ligger i fel fil.
Så hur gör du i detta fallet, byter du fil, håller du hastigheten eller saktar du ned, ökar saktar ned osv baserat på mittenfilen?Fairlane skrev:
Jag har läst det här tre gånger nu utan att förstå vad du skriver.
Jag kör i 80 km/h till höger och ingen är framför, så långt är jag med.
Kört om från mitten? I mittfil ligger det ju bilar som kör långsammare än jag i exemplet. Jag kan antingen köra om till vänster eller till höger, inte i mitten (min bil kan inte hoppa över andra, varken med eller utan släp)
Ja det är ju här det blir problem. Kör jag om till höger så bryter jag mot lagen och riskerar böter. Köra om till vänster kommer inte vara lätt eftersom jag visserligen kör fortare än stollarna i mitten, men långsammare än de som vill köra om stollarna. Inget alternativ är bra egentligen, men i praktiken så blir det omkörning till höger. Det stör mig dock att jag måste bryta mot lagen i onödan för att stolpskotten i mittfilen inte ens kan lagen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Inget alternativ är bra egentligen, men i praktiken så blir det omkörning till höger. Det stör mig dock att jag måste bryta mot lagen i onödan för att stolpskotten i mittfilen inte ens kan lagen.A Andy78 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
När jag möter en konvoj av bilar på motorvägen så stör det inte mig ett dugg i mina filval så länge de inte kör mot trafiken och det har hittills aldrig hänt mig att det kommit en konvoj mot mig. Den dagen det händer ska jag nog lämna in mitt eget körkort...
Är det fritt i höger så håller jag hastigheten även om mitten kör lite långsammare utan anledning, vi får se om jag åker på en böter för "omkörning".Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om jag förstår frågan. Omöjligt att byta från vänster till mitt är det sällan, men det saktar ofta ner tempot eftersom att de som kör där redan ofta håller ett tempo som innebär att de borde ligga längre till höger.
Så för att inte själv vara i vägen får jag i så fall köra långsammare än önskat eftersom att andra ligger i fel fil.
Det kommer bli en lång diskussion vid vägkanten jag välkomnar den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Som vanligt är risken att bli stoppad väldigt liten, oavsett om du kör i 150 km/h i valfri fil, ligger i fel fil eller kör om i fel fil. Risken är låg, men det händer. Jag har fått böter just för att jag körde om till höger och jag önskar dig lycka till i försöken att tala dig ur den boten om du hamnar i det läget.A Andy78 skrev:
Som sagt, jag tar också risken för böter oftast i det läget, men det innebär inte att jag inte stör mig på de som "tvingar" mig att ta risken.