432 635 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Har också full förståelse för att man ser högerfilen som en av-/påfartsfil på E4 genom Stockholm.A Andy78 skrev:
Klassikern är Bergshamra-avfarten norrgående som är skyltad som E4 rakt fram, vilket förvisso på sätt och vis är sant eftersom avfarten blir påfart igen om man fortsätter rakt fram. Men det är många där som kastar sig ut när de upptäcker att körfältet viker av.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja just där, när skylten kommer är det logiskt, men jag tolkade insändaren så att hen valde mittfil alltid för att slippa risken att komma fel. Det är såklart helt galet, men troligen väldigt vanligt.A Andy78 skrev:
Kista kymlingelänken varför ska man hålla till höger där det 4 filigt om man ska köra E4an norr eller södergående?C cpalm skrev:Har också full förståelse för att man ser högerfilen som en av-/påfartsfil på E4 genom Stockholm.
Klassikern är Bergshamra-avfarten norrgående som är skyltad som E4 rakt fram, vilket förvisso på sätt och vis är sant eftersom avfarten blir påfart igen om man fortsätter rakt fram. Men det är många där som kastar sig ut när de upptäcker att körfältet viker av.
Enda vitsen är vid kö då man kan köra förbi i rondellen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Idag begravdes sista hoppet jag hade om andra trafikanter i trafiken. Lång köer i Stockholm (en sträcka jag normalt kör på 10 minuter på morgonen tog ungefär en timme). Folk blockerar korsningar och hjälper inte till alls. Någon stackare fick stå länge vid en rondell utan att komma in, såg en liten lucka och tog den, placeringen gjorde det uppenbart att föraren skulle köra 3/4 varv i rondellen. En taxichaufför som skulle av precis där gasade på (ja det var halt) och valde att hänga på tutan, istället för att helt enkelt bara lätta lite på gasen och låta bilen passera. Smidigt samarbete var inte riktigt hans grej.
Ovanstående händelser var dock inte det dumma, utan det var betydligt dummare trafikanter än så ute och körde. Jag stannar före en t-korsning för att inte åka in och blockera korsningen. Jag ska rakt fram och det finns en liten väg till vänster. Bilen bakom mig kör om, i mötande körfält och svänger vänster. Ok, kanske, sikten var väl någorlunda. Strax är det 5-6 bilar bakom som liksom jag ska rakt fram och då ser jag hur bil efter bil bakom dessa byter ut i mötande körfält och kör i fram till korsningen och svänger vänster. De hade inte fri sikt längre än till korsningen så självklart får sista bilen ett möte. Hastigheten är låg så båda stannar, men ja, där står man nu. En bil som ska svänga vänster som står i mötande körfält och blockerar för den som kommer från andra hållet. Hur jävla dum får man vara?
Som bilden nedan. Blå bilar på väg norrut och röd på väg söderut. Den blå bilen som är i fel körfält har alltså tanken att svänga vänster i korsningen. Det var inte ett pucko som valde att köra förbi 5-6 bilar så, utan säkert 6-7 stycken.
Ovanstående händelser var dock inte det dumma, utan det var betydligt dummare trafikanter än så ute och körde. Jag stannar före en t-korsning för att inte åka in och blockera korsningen. Jag ska rakt fram och det finns en liten väg till vänster. Bilen bakom mig kör om, i mötande körfält och svänger vänster. Ok, kanske, sikten var väl någorlunda. Strax är det 5-6 bilar bakom som liksom jag ska rakt fram och då ser jag hur bil efter bil bakom dessa byter ut i mötande körfält och kör i fram till korsningen och svänger vänster. De hade inte fri sikt längre än till korsningen så självklart får sista bilen ett möte. Hastigheten är låg så båda stannar, men ja, där står man nu. En bil som ska svänga vänster som står i mötande körfält och blockerar för den som kommer från andra hållet. Hur jävla dum får man vara?
Som bilden nedan. Blå bilar på väg norrut och röd på väg söderut. Den blå bilen som är i fel körfält har alltså tanken att svänga vänster i korsningen. Det var inte ett pucko som valde att köra förbi 5-6 bilar så, utan säkert 6-7 stycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som det är formulerat i trafikförordningen:A Andy78 skrev:
"Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
Så givetvis måste man inte välja höger körfält om skyltarna visar att höger körfält leder någon annanstans än dit man är på väg.
Redigerat:
Skylten visar inte det, men den leder en dit.C cpalm skrev:Som det är formulerat i trafikförordningen:
"Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
Så givetvis måste man inte välja höger körfält om skyltarna visar att höger körfält leder någon annanstans än dit man är på väg.
FELA Andy78 skrev:
Vid ett rondellbygge i Borlänge för något år sedan var Trafikverket tvungna att sätta upp stora orangea skyltar om att nyttja båda filerna hela vägen fram till hindret för att inte köerna skulle bli för långa, tidigare stod alla bilarna i högerfil 300 meter innan det gick ihop, och alla blev sura och vägrade släppa in dom få som körde i vänsterfil ända fram till hindret och blinkade in.
Så rätt sätt är att nyttja båda filerna så långt det går
Varför stå 300m innan eller precis vid skylten, vad gör det för skillnad? om folk kunde använde sträckan som en smidig blixtlås princip så skulle de röra på sig och inte vara värre än när någon byter fil.M Micke620 skrev:FEL
Vid ett rondellbygge i Borlänge för något år sedan var Trafikverket tvungna att sätta upp stora orangea skyltar om att nyttja båda filerna hela vägen fram till hindret för att inte köerna skulle bli för långa, tidigare stod alla bilarna i högerfil 300 meter innan det gick ihop, och alla blev sura och vägrade släppa in dom få som körde i vänsterfil ända fram till hindret och blinkade in.
Så rätt sätt är att nyttja båda filerna så långt det går
A Andy78 skrev:
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/munkedal/hur-köar-man-rättvist-polisen-ger-råd-1.2504157
Både Trafikverket och Polisen säger att du skall utnyttja båda filerna så långt det går, men du är fortfarande inte övertygad, så du får väl fortsätta att göra som du tycker funkar bäst