432 661 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Omkörning är definierat som att passera ett annat fordon i ett annat körfält. Det spelar ingen roll om man har gjort ett filbyte för att göra omkörningen eller inte. Att ligger i högerfil och passera ett fordon som ligger i vänsterfil är alltså definierat som omkörning (även om det finns en del som tror att det är skillnad på att "köra om" och att "passera").A Andy78 skrev:
Även på motorväg handlar hastighetsbegränsningen om att andra trafikanter ska kunna hantera hur fort du kör. Det är därför det på vissa sträckor motorväg faktiskt är lägre hastighetsbegränsning än 110, och att man bara har höjt till 120 på ett fåtal sträckor.J JohanLun skrev:
Det ligger mycket analyserande bakom hur hastighetsbegränsningar är satta.
I mitt fall saktar jag ner och ligger snett bakom mittenfilaren. Jag får ju inte köra om till höger, och ska jag ut i vänsterfil så kommer jag att irritera de som vill köra för fort.A Andy78 skrev:
Jag kör alltså i väldigt stor utsträckning på ett sånt sätt att jag underlättar för andra trafikanter, även om de bryter mot lagen. Många andra verkar snarare köra väldigt egoistiskt.
Försöker verkligen sätta mig in i hur du upplever det, men begriper verkligen inte. Inte mer än att du bara tittar på ett fåtal punkter. Det hoppas jag inte, men det verkar inte bättre. ☹️N Nerre skrev:
Ja tyvärr är det så.N Nerre skrev:Omkörning är definierat som att passera ett annat fordon i ett annat körfält. Det spelar ingen roll om man har gjort ett filbyte för att göra omkörningen eller inte. Att ligger i högerfil och passera ett fordon som ligger i vänsterfil är alltså definierat som omkörning (även om det finns en del som tror att det är skillnad på att "köra om" och att "passera").
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det finns ju vägar som inte är flerfiliga också. Jag passerar regelbundet brandstationen och efter den en enfilig landsväg med 70 km/h. Ser då och då förare som får "panik" av att "plötsligt" ha en brandbil med blåljus bakom sig.Gissningsvis tittar de i backspegeln varannan minut eller så.N Nerre skrev:
Vanligast på flerfiliga vägar är såklart att utryckningsfordonen kommer till vänster, men det stämmer inte alltid och man måste ju hålla koll oavsett. Dessutom finns det ju gott om förare som är allergiska mot högerfilen och endast använder den 50 meter när de kör på och 50 meter när de kör av.
Skarpa svängar? Om du har en stor lastbil alldeles för nära bakom dig under en längre sträcka förstår jag problemet, men ligger de bara lite längre bak så är det inget problem. Man kan se en bil 200 meter bakom i säg vänster backspegel om vägen svänger svagt vänster, eller i höger backspegel om vägen svänger svagt höger. Man kan också förflytta sin bil litegrann i körfältet och kolla höver och vänster backspegel. Sidospeglarna är mycket effektiva när man har någon nära bakom. Ser du en bil 200 meter längre bak och sen inte längre ser den så är du ändå medveten om att den finns där någonstans.N Nerre skrev:
En? Du menar väl tre? Eller använder du bara en backspegel?N Nerre skrev:
Jag förstår problemet om man tittar i backspegeln varannan minut. Då kan man missa bilar. Tittar man varannan sekund eller oftare så kommer det inte som en överraskning att det finns en bil på en viss plats.
E4an uppsalavägen har en rätt skarp sväng där det blir 70 från 80 och där har dessutom folk en förmåga att köra för fort, det är nog både 20-30 för fort inte alls ovanligt det har hänt en del olyckor har själv legat i 80 där och rätt otäckt när någon passerar i 110.N Nerre skrev:Jag förstår ju inte varför de skulle få panik om de ligger i högerfil på en väg med flera körfält, då behöver man ju bara ligga kvar där? Utryckningsfordonen kommer ju normalt i vänsterfil?
Vägen svänger? Vilka motorvägar kör du på som har så skarpa svängar?
Jag ska sätta upp en gammal mobil att filma bakåt nästa gång jag kör på motorväg så jag kan visa hur svårt det är att se trafik som kommer längre bak i högerfil.
Häromdan så skulle jag gärna haft min dashcam i mobilen igång när 2 Elctrolux skåpbilar kryssade mellan filerna i hög hastighet ren tur att dom inte körde på någon.
Absolut. Men, på motorväg finns iallafall inte (normalt) några oskyddade trafikanter, utom MC som tagit en medveten risk och ofta själva kör för fort.N Nerre skrev:Även på motorväg handlar hastighetsbegränsningen om att andra trafikanter ska kunna hantera hur fort du kör. Det är därför det på vissa sträckor motorväg faktiskt är lägre hastighetsbegränsning än 110, och att man bara har höjt till 120 på ett fåtal sträckor.
Det ligger mycket analyserande bakom hur hastighetsbegränsningar är satta.
Min poäng är att jag nog tillhör de 30-40% som kör ca 20 över på motorväg, men på 30 väg blir jag upphunnen eller ifrånkörd av 80-90% av andra trafikanter.
Var tror du det är störst risk att döda eller svårt skada en annan trafikant? Säkert finns statistik, men min bild är att svåra olyckor händer på vägar där gående och cyklister befinner sig alternativt där det är mötande trafik. Där jag kör ovanligt försiktigt.
Sen sker nog rätt ofta köolyckor. Så köra 140 om man har flera bilar i synfältet framför är inte ok.
Givetvis är det bästa köra enligt hastighetsbegränsningen överallt. Det kommer nog när jag skaffar elbil. Tillsvidare vidhåller jag att det absolut viktigaste är att köra uppmärksamt och under hastighetsgränsen vid 30 och 50, samt vid 70 och 90 där det är samhällen eller inte helt fri sikt.
Satte mig just för att lösa korsordet i förra veckans lokaltidning, MittiHuddinge, och hittade denna insändare.
Finns det någon här som uppfattar att avfarterna saknas (som Mittfilsmaffioso) så att en utan förvarning hamnar i Rotebro, Bräcke eller annan plats en inte hade för avsikt att besöka?
Finns det någon här som uppfattar att avfarterna saknas (som Mittfilsmaffioso) så att en utan förvarning hamnar i Rotebro, Bräcke eller annan plats en inte hade för avsikt att besöka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår vad han menar 3 filer rakt fram en till höger som leder till tex Sollentuna passerar där varje dagMaria T skrev:
Satte mig just för att lösa korsordet i förra veckans lokaltidning, MittiHuddinge, och hittade denna insändare.
[bild]