Emma242 skrev:
Kan det vara så att du upplever att bilar ”plötsligt dyker upp” just för att du har dålig koll? Jag kör något tusen fler mil än genomsnittet på olika vägar i Sverige och Europa varje år och jag känner inte alls igen din beskrivning.
Du kanske inte håller hastighetsbegränsningen som jag gör?

Jag har nog mer koll än de flesta eftersom jag är döv, jag hör alltså t.ex. inte sirenerna från utryckningsfordon, men trots det upptäcker jag dem oftast långt innan min sambo hör dem. Däremot inte om de kommer i högerfil och det ligger bilar bakom som skymmer sikten.

Däremot ser jag ofta fortkörare i vänsterfil (trots tom högerfil) som blir upphunna av snabbare fortkörare och verkar behöva några helljusblink innan de flyttar på sig. För att sen gå tillbaka ut i vänsterfilen trots att det är tomt framför i högerfil. Det verkar som om de tror att man normalt ska ligga i vänsterfil och bara behöver flytta till högerfil om nån ska förbi.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:

Jag har nog mer koll än de flesta eftersom jag är döv, jag hör alltså t.ex. inte sirenerna från utryckningsfordon, men trots det upptäcker jag dem oftast långt innan min sambo hör dem. Däremot inte om de kommer i högerfil och det ligger bilar bakom som skymmer sikten.

Däremot ser jag ofta fortkörare i vänsterfil (trots tom högerfil) som blir upphunna av snabbare fortkörare och verkar behöva några helljusblink innan de flyttar på sig. För att sen gå tillbaka ut i vänsterfilen trots att det är tomt framför i högerfil. Det verkar som om de tror att man normalt ska ligga i vänsterfil och bara behöver flytta till högerfil om nån ska förbi.
Beroende på hur mörkt det är ute kan man upptäcka blåljus väldigt tidigt, även om det ligger bilar emellan, till och med om det ligger lastbilar emellan.
Jag ser ofta blåljusen på brandbilarna när de fortfarande står i garaget när jag passerar. Några minuter senare dyker de upp långt bak i backspegeln och jag ser i backspegeln hur förare bakom får panik när de "plötsligt" har en brandbil bakom sig. Då kollar man helt enkelt inte i backspeglarna tillräckligt ofta. Kanske någon som tycker att de inte behöver kolla backspegeln om de inte ska byta fil eller liknande.

Jag vet faktiskt inte hur ofta jag tittar i backspeglarna (alla tre använder jag), men om jag säger att det är sällan så är det varannan sekund och på den tiden hinner en bil 50 meter om den framförs i 90 km/h. Håller jag hastighetsbegränsningen på säg 110 km/h så kan jag ändå inte råka ut för att få en fortkörare som kör 200 km/h precis bakom mig "plötsligt". På motorväg ser man ju flera 100 meter i backspegeln så tittar man varannan sekund så har den hunnit närma sig 50 meter varje gång man tittar. När den väl är precis bakom måste jag då hunnit se den säkert 5-6 gånger innan när den närmar sig. Enda möjligheten att få den "plötsligt" bakom sig är om man tittar är 10:e sekund eller så, vilket är alldeles för sällan.
Då talar vi ändå om någon som kör 200 km/h vilket är väldigt ovanligt.

Även om jag kör med släpet i 80 km/h med en långtradare bakom mig så har jag koll på om det ligger en bil bakom långtradaren om inte båda har väldigt kort avstånd väldigt lång sträcka. Vägen svänger så man ser förbi lastbilen då och då, om man använder sidospeglarna också.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
N Nerre skrev:

Jag kör alltid på den lagliga sidan av begränsningen. Eftersom jag kör så mycket är statistiken redan emot mig, så jag gör det jag kan för att inte orsaka min eller andras olycka och död.

Men det är ju konstigt att du har det så vanligt med plötsligt upphinnande trafik samtidigt som du upptäckter blåljus så fort. Kanske bor hela släkten Schumacher i närheten? Mer realistiskt då är väl kanske att du kör lite väl långsamt?

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Däremot ser jag ofta fortkörare i vänsterfil (trots tom högerfil) som blir upphunna av snabbare fortkörare och verkar behöva några helljusblink innan de flyttar på sig. För att sen gå tillbaka ut i vänsterfilen trots att det är tomt framför i högerfil.
Lustigt. Jag ser nästan aldrig bilar som ligger kvar i vänsterfil trots upphinnande fordon, eller går ut dit utan någon att köra om. Däremot är i mina ögon det beteendet extremt vanligt avseende mittfil (alltså trådens egentliga ämne). Att motsvarande sker med bara två filer ser jag nog knappt en gång per 500 mil, vilket dom sagt är lite konstigt när många är så rädda ca för högerfilen vid trefiligt.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt. Jag ser nästan aldrig bilar som ligger kvar i vänsterfil trots upphinnande fordon, eller går ut dit utan någon att köra om. Däremot är i mina ögon det beteendet extremt vanligt avseende mittfil (alltså trådens egentliga ämne). Att motsvarande sker med bara två filer ser jag nog knappt en gång per 500 mil, vilket dom sagt är lite konstigt när många är så rädda ca för högerfilen vid trefiligt.

När jag låg häromdan i högerfil på E4an
Och låg det bilar i mittenfilen, förundrades lite hur folk kan störa sig så otroligt mycket över att folk kör i mittenfilen när dom ligger i högerfil.
Personligen påverkar det mig inte alls.

Fairlane
A Andy78 skrev:
Och låg det bilar i mittenfilen, förundrades lite hur folk kan störa sig så otroligt mycket över att folk kör i mittenfilen när dom ligger i högerfil.
Problemet är väl att man måste byta fil 4 ggr när man ska passera de om man ska göra det lagligt och att man tvingas till det även om man ligger 10 under hastighetsbegränsningen.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är väl att man måste byta fil 4 ggr när man ska passera de om man ska göra det lagligt och att man tvingas till det även om man ligger 10 under hastighetsbegränsningen.
Fast varför skulle man vilja det om det nu är höger som gäller?
fast det spelar ju ingen så stor roll set är ju bara byta filer om man nu vill köra om.

Inte vanligt, men det händer. Förra veckan låg en Avensis i ytterfilen från Tierp till Kista, där den korsade 4 filer i ett svep för att komma av.
Bilen höll ojämn hastighet, och vi passerade varandra ett 10 tal gånger under den sträckan, jag i högern med farthållaren på 10+
Många ikappkommande bilar blinkade på den, men gav upp och åkte om till höger.
Man undrar vad en sån har för fel i huvudet, eller om den kom från England ??

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
S
A Andy78 skrev:
Att det inte stör dig säger bara vilken uppfattning och kunskap du har om trafikregler.
De som kör i mittfil tvingar ju andra omkörande som ligger i högerfil till vardera totalt 4 totalt onödiga filbyten för att kunna passera på lagligt sätt. Om det inte stör dig så visar det bara hur lite du bryr dig om andra.
Varför ska någon som kör långsammare än trafiken i högerfil ligga i mittenfilen?? :(

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Fast varför skulle man vilja det om det nu är höger som gäller?
fast det spelar ju ingen så stor roll set är ju bara byta filer om man nu vill köra om.
Titta själv på intensiteten i filerna när du är ute och kör. Då lär du se att ca 60 % ligger i mittfil, 25 % i vänsterfil och 15 % i högerfil.

Sen funderar du på om du tror att det leder till ett effektivt nyttjande av vägen.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Titta själv på intensiteten i filerna när du är ute och kör. Då lär du se att ca 60 % ligger i mittfil, 25 % i vänsterfil och 15 % i högerfil.

Sen funderar du på om du tror att det leder till ett effektivt nyttjande av vägen.

Nu hittar du på egen statistik , du vet ju inte var jag kör.
Ja jag ser 3 filiga vägar som bra vägar och utnyttja hellre 3 filer än 2.

Fairlane
A Andy78 skrev:
Precis trefiliga vägar är vettiga för att de kan svälja ner trafik än tvåfiliga vägar. När folk inte utnyttjar högerfilen så har de gjort om vägen till en tvåfilig.

Det är tyvärr inte ens ovanligt att jag kommer ifatt bilar i mittfil när jag kör 80 km/h med släp i högerfil, på en väg där det är 100 km/h som hastighetsbegränsning. Köra om till vänster känns sällan helt lyckat i de lägena och en omkörning till höger är olaglig och jag riskerar böter på 1000 kr. Det riktigt sjuka är att stolpskottet som ligger i mittfil riskerar böter på 500 kr.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Att det inte stör dig säger bara vilken uppfattning och kunskap du har om trafikregler.
De som kör i mittfil tvingar ju andra omkörande som ligger i högerfil till vardera totalt 4 totalt onödiga filbyten för att kunna passera på lagligt sätt. Om det inte stör dig så visar det bara hur lite du bryr dig om andra.
Varför ska någon som kör långsammare än trafiken i högerfil ligga i mittenfilen?? :(
Mina kunskaper i trafiken?
Problemet är nog du som går till personliga påhopp när man inte tycker som du.

Självklart ska man inte köra långsammare i vänsterfil.
Men varför ens köra om , om du ligger i höger och trafiken går långsammare i mittenfil?
Då ligger man ju kvar där.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
A Andy78 skrev:
Men varför ens köra om , om du ligger i höger och trafiken går långsammare i mittenfil?
Då ligger man ju kvar där.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Du vill ju själv inte ligga under hastighetsbegränsningen utan köra på. Om jag kör 80 km/h med släpet och kommer ifatt någon som som kör 70 km/h i mittfil (det händer) så tycker du att jag ska köras 70 km/h också?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Statistik och statistik, det var uppenbart ungefärliga siffror. Jag vet i alla fall ingen trefilig väg i Stockholmsområdet där inte mittfilen är den mest nyttjade filen och högerfilen den minst utnyttjade. Det är möjligt att du hittat ett undantag, men jag är skeptisk.

Och ja, det är ett problem på flera sätt. Dels smittar det vänsterut eftersom att det inte finns en mittfil att byta till eftersom att de som borde ligga till höger ligger där. Dels skapar det onödiga filbyten från sådana som rundar mittfilsåkarna från höger till vänster och tillbaka. Dels skapar det omkörningar på insidan.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.