432 663 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
80 på 50 väg tycker jag inte är bra, du må ha reaktioner som en 20 årig stridspilot men kommer ändå inte kunna bromsa för ett utspringande barn. Men, nu läser jag ditt inlägg som fan läser Bibeln. Jag tror egentligen vi inte har så olika beteende och åsikt här, iallafall om jag går tillbaka till hur jag körde för 5år sen och kanske 7-10 år till (som jag har uppfattat vår åldersskillnad) gör att även du saktar in.AndersMalmgren skrev:
På motorväg har jag och kan jag ibland fortfarande mata på rätt bra. Jag har väl flyttat gränsen till att hålla hastigheten även på 70 och vissa 90 vägar. Men, det är svårt och jag lyckas inte alltid. Tricket är nog att slå på lane assist, skyltavläsning och radar och bara följa bilen framför. Jag har även försökt börja tänka, " vad spelar det för roll om jag kommer försent 5 minuter". Har man något viktigt möte som man bara inte får missa måste man ändå ha rejäl marginal i Stockholmstrafiken.
Renoverare
· Stockholm
· 20 415 inlägg
Nej 50-väg kör jag sällan 80 på men det händer där det är öppet och fri sikt. Inte inne i city Mao.J JohanLun skrev:80 på 50 väg tycker jag inte är bra, du må ha reaktioner som en 20 årig stridspilot men kommer ändå inte kunna bromsa för ett utspringande barn. Men, nu läser jag ditt inlägg som fan läser Bibeln. Jag tror egentligen vi inte har så olika beteende och åsikt här, iallafall om jag går tillbaka till hur jag körde för 5år sen och kanske 7-10 år till (som jag har uppfattat vår åldersskillnad) gör att även du saktar in.
På motorväg har jag och kan jag ibland fortfarande mata på rätt bra. Jag har väl flyttat gränsen till att hålla hastigheten även på 70 och vissa 90 vägar. Men, det är svårt och jag lyckas inte alltid. Tricket är nog att slå på lane assist, skyltavläsning och radar och bara följa bilen framför. Jag har även försökt börja tänka, " vad spelar det för roll om jag kommer försent 5 minuter". Har man något viktigt möte som man bara inte får missa måste man ändå ha rejäl marginal i Stockholmstrafiken.
Jag har lite svårt att förstå hur det kan vara relevant när man ligger i högerfil på motorvägen?P Pin skrev:
Det är ju inte lämpligt att köra om i ett sånt läge, så frågan blir ju mest hypotetiskt.
Menar du att det är tvång att klämma in sig i högerfilen även om det inte finns en lämplig lucka där?
Det finns mig veterligen ingen trafikregel som säger att man är skyldig att avbryta en omkörning om nån som kör snabbare kommer ikapp.
Jag har tyvärr inte röntgensyn så jag kan inte se igenom skåpbilen. Det är lika illa om det ligger en skåpbil eller lastbil framför, jag ser faktiskt inte vad som händer där framme.
Felet med det där resonemanget är ju att du alltså tror att hastighetsbegränsningen enbart handlar om att du ska hinna stanna?J JohanLun skrev:
Men hastighetsbegränsningen handlar även om samspelet med andra trafikanter, d.v.s. hur fort klarar andra trafikanter av att du kör? Det är t.ex. därför det ofta är sänkt hastighetsbegränsning vid korsningar (pratar inte om motorväg nu då), inte för att du ska hinna stanna om nån kör ut utan helt enkelt för att de som kommer på den anslutande vägen ska ha en chans att ta sig ut. Att försöka göra en vänstersväng ut på en 50-väg där folk kör 70 är hopplöst.
Men det jag svarade på var att du skrev att när du låg i vänsterfilen behövde du inte ha uppsikt bakåt för att du får köra om i din takt och avsluta omkörningen när det passar dig. I högerfilen är det viktigt med uppsikt bakåt om du ska köra om. Om du inte tittar i backspegeln förrän du byter fil förstår jag att du inte uppfattar att snabbare fordon hinner ikapp dig. För detta behövs att du tittar minst två gånger för att uppfatta att det närmar sig.N Nerre skrev:Jag har lite svårt att förstå hur det kan vara relevant när man ligger i högerfil på motorvägen?
Det är ju inte lämpligt att köra om i ett sånt läge, så frågan blir ju mest hypotetiskt.
Menar du att det är tvång att klämma in sig i högerfilen även om det inte finns en lämplig lucka där?
Det finns mig veterligen ingen trafikregel som säger att man är skyldig att avbryta en omkörning om nån som kör snabbare kommer ikapp.
Jag har tyvärr inte röntgensyn så jag kan inte se igenom skåpbilen. Det är lika illa om det ligger en skåpbil eller lastbil framför, jag ser faktiskt inte vad som händer där framme.
Du ska absolut inte byta fil om det är väldigt liten lucka mellan bilarna, men å andra sidan ska de i högerfilen hålla tillräckligt avstånd.
Nej men det finns inte heller någon regel som ger dig företräde att köra om. Hur ställer du dig till min fråga om en långsam lastbil som kör om en något mer långsam lastbil? Eller ännu extremare en mopedbil i 45 km/h kör om en annan mopedbil som kör 44 km/h på 90 eller 100 väg. De behöver inte bry sig om att du eller jag kommer ikapp i minst dubbla hastigheten?
Det finns en del lägen då det kan uppstå en del problem när allt ska promt hålla till höger.
Ett exempel är länsväg 279 vid bankhuset i rissne, folk kommer från kymlingelänken ska in i högerfil samtidigt som folk ska på avfarten från rondellen /enköpingsvägen.
Det blir trångt med bilar då folk ska av bromstensavfarten många ligger till höger som egentligen inte ska svänga av.
Likadant med påfarten efter ska man på där så måste man alltid bromsa eller tvinga sig in trots ledigt i vänsterfil
Här kör jag alltid vänsterfil om jag inte ska svänga av fram till sulkyvägen eller så ligger jag kvar beroende på hur det är med bilar som ska av sundbyberg.
Här är det mycket smidigare att ligga i vänsterfil och även ha bilar i vänsterfil om jag själv ska av höger mycket bättre flöde.
https://www.google.se/maps/place/Ri...5d4279f3dfd4069!8m2!3d59.3758181!4d17.9411883
Ett exempel är länsväg 279 vid bankhuset i rissne, folk kommer från kymlingelänken ska in i högerfil samtidigt som folk ska på avfarten från rondellen /enköpingsvägen.
Det blir trångt med bilar då folk ska av bromstensavfarten många ligger till höger som egentligen inte ska svänga av.
Likadant med påfarten efter ska man på där så måste man alltid bromsa eller tvinga sig in trots ledigt i vänsterfil
Här kör jag alltid vänsterfil om jag inte ska svänga av fram till sulkyvägen eller så ligger jag kvar beroende på hur det är med bilar som ska av sundbyberg.
Här är det mycket smidigare att ligga i vänsterfil och även ha bilar i vänsterfil om jag själv ska av höger mycket bättre flöde.
https://www.google.se/maps/place/Ri...5d4279f3dfd4069!8m2!3d59.3758181!4d17.9411883
Har jag verkligen skrivit det? Det jag kan minnas att jag har skrivit är att jag inte bara kan flytta på mig direkt för att det plötsligt dyker upp bilar bakifrån. Det måste finnas en lucka i högerfilen.P Pin skrev:
Ja, det håller jag med om, problemet är att man har väldigt svårt att se vad som kommer bakom i högerfil. Vänsterfilen kan man ha koll på i sidospegeln, men vad som händer bakom i högerfilen skyms normalt av bilarna som ligger bakom.
Jag låter normalt bli att köra om ifall väglaget är sånt att jag inte kan hålla högsta tillåtna hastighet i vänsterfil. Det har jag ju skrivit flera gånger, jag undviker att köra om för att inte irritera fortkörarna i vänsterfil för mycket. Men ibland ser det tomt ut bakåt men kommer bilar väldigt fort så de kommer ikapp innan man hunnit klart omkörningen.
Men där är väl inte hastighetsbegränsningen högre än 70? Och då får man ligga i den fil som passar bäst med tanke på den fortsatta färden.A Andy78 skrev:
Jag uppfattade att du skrev så, att finge behöver se bakåt vänsterfil för du kan ändå inte göra något åt de som kommer ifatt och att du behöver en stor lucka för att byta fil, men det kanske var ett missförstånd.N Nerre skrev:Har jag verkligen skrivit det? Det jag kan minnas att jag har skrivit är att jag inte bara kan flytta på mig direkt för att det plötsligt dyker upp bilar bakifrån. Det måste finnas en lucka i högerfilen.
Ja, det håller jag med om, problemet är att man har väldigt svårt att se vad som kommer bakom i högerfil. Vänsterfilen kan man ha koll på i sidospegeln, men vad som händer bakom i högerfilen skyms normalt av bilarna som ligger bakom.
Jag låter normalt bli att köra om ifall väglaget är sånt att jag inte kan hålla högsta tillåtna hastighet i vänsterfil. Det har jag ju skrivit flera gånger, jag undviker att köra om för att inte irritera fortkörarna i vänsterfil för mycket. Men ibland ser det tomt ut bakåt men kommer bilar väldigt fort så de kommer ikapp innan man hunnit klart omkörningen.
Jag förstår inte vad som skiljer att se i backspeglarna beroende på vilken fil jag kör i.
Jag provade faktiskt det häromdan att byta fil och köra i den som passade bäst för stunden på E4an då jag vill komma frammåt utan att inte ligga över hastighetsgränsen mer än 5-10km /h rätt stor skillnad när det flyter på bra.P Pin skrev:
En sak är rätt märkligt i trafiken överlag att bakomvarande trafik måste fösa framvarande trafik frammåt likt en vallhund och en skock får.
Jag har en sträcka där jag vill att det ska gå i minst 110 och det är innan och efter väsby beroende på riktning.
Håller man jämnt tryck och punktmarkerar i ett tidigt skede med lysena så kan man skapa en bra färdväg när folk flyttar på sig i tid.
Kan det vara så att du upplever att bilar ”plötsligt dyker upp” just för att du har dålig koll? Jag kör något tusen fler mil än genomsnittet på olika vägar i Sverige och Europa varje år och jag känner inte alls igen din beskrivning. Visst händer det ibland att set dyker upp någon i 300 på E4:an som upplevs som ”plötslig”, men det är faktiskt väldigt sällan. De flesta som ligger över skyltad fart ligger kring 10-25 över, och då ser man dem i god tid i backspegeln om man ligger säg 110 på 110-väg. SÅ enorm fartskillnad är det inte. Alternativet är att du kör väldigt mycket långsammare för att uppleva denna plötslighet.N Nerre skrev:Har jag verkligen skrivit det? Det jag kan minnas att jag har skrivit är att jag inte bara kan flytta på mig direkt för att det plötsligt dyker upp bilar bakifrån. Det måste finnas en lucka i högerfilen.