432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jo det finns nog både dålig uppmärksamhet framåt som bakåt..,N Nerre skrev:Om det vore så väl ändå. Det verkar som om vissa bara tittar 5 meter framför bilen.
Vi kanske pratar förbi varandra, jag pratar om när man redan ligger i vänsterfil och håller på att köra om. Vad för funktion fyller uppmärksamhet bakåt där? Att förbereda mig på att bli påkörd? Om jag ser nån som är på väg att köra på mig så kan jag inte göra så mycket om t.ex. t.ex. ligger en långtradare till höger och är ett vajerräcke till vänster.
Jag får förklara lite pedagogiskt då.
Jag ligger i högerfil i 110. Bakom mig ligger ett par andra bilar, också i 110. En av dem är kanske en skåpbil. bakom dem kommer en bil i 130. Jag har svårt att se den bilen eftersom jag inte har röntgenblick. Vi kommer ikapp ett husvagnsekipage. Tittar jag i sidospegeln ser jag att det är tomt i vänsterfil, så jag blinkar för att gå ut i vänsterfil. Samtidigt så går bilen som kommer i 130 också ut i vänsterfil (oftast utan att blinka).
Uppmärksamhet bakåt för att släppa fram polis och ambulans med eller utan blåljus. För att släppa förbi mig om jag kommer ikapp. Eller jag dig om du kommer ikapp. Du har inte svarat mig på scenariot när någon kör 20 under hastighetsgränsen för att köra om de som kör 30 under gränsen, tex på 120 väg. Är det ok att ligga i vänsterfilen då hur länge som helst om det är en lång radda bilar i högerfilen? Om ingen kommer ikapp bakom kan du lugnt fortsätta köra om flera bilar längre fram.
Nej undvika att bli påkörd bakifrån är svårt och inte ditt huvudansvar. Egentligen ska du väl köra ännu långsammare om någon kör farligt nära bakom dig.
Ja om du väntar med att titta i backspeglarna till bilen i 130 är alldeles bakom skåpbilen blir det så. Om du tittar lite oftare så ser du bilen närma sig. Men om någon plötslig trycker gasen i botten bakom skåpbilen och byter fil är det naturligtvis svårt att förutse. Men det är inte det jag stör mig på utan när jag kommer i högre hastighet bakomliggande någon byter fil nära framför eller när någon inte flyttar dig till höger när det finns en lucka.
Om du inte ser fordon som kommer ifatt bakom skåpbilen så borde det innebära att skåpbilen ligger typ max en meter bakom dig.N Nerre skrev:Jag ligger i högerfil i 110. Bakom mig ligger ett par andra bilar, också i 110. En av dem är kanske en skåpbil. bakom dem kommer en bil i 130. Jag har svårt att se den bilen eftersom jag inte har röntgenblick. Vi kommer ikapp ett husvagnsekipage. Tittar jag i sidospegeln ser jag att det är tomt i vänsterfil, så jag blinkar för att gå ut i vänsterfil. Samtidigt så går bilen som kommer i 130 också ut i vänsterfil (oftast utan att blinka).
Men om skåpbilen ligger en sekund bakom dig (30 meter) så borde den inte skymma din sikt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Är jag den enda här som är kriminell vid omkörningar på landsväg?
Säg en landsväg med hastighetsbegränsningen 90 km/h. Jag kommer ifatt en bil med släp som kör 80 km/h och väntar på en bra omkörningssträcka. När den kommer så kör jag om i betydligt högre fart är 90 km/h. Jag vill förbi så fort.som möjligt. Olagligt? Ja, men säkrare än att sega förbi.
Jag accepterar att vissa inte vill köra för fort, men då tycker jag att de helt enkelt får vänta bakom bilen med släpvagn tills dess att det går att köra om säkert i laglig hastighet, vilket kanske aldrig är möjligt. Under tiden de väntar så måste de hålla så långt avstånd till bilen med släpvagn så att andra kan köra om.
Säg en landsväg med hastighetsbegränsningen 90 km/h. Jag kommer ifatt en bil med släp som kör 80 km/h och väntar på en bra omkörningssträcka. När den kommer så kör jag om i betydligt högre fart är 90 km/h. Jag vill förbi så fort.som möjligt. Olagligt? Ja, men säkrare än att sega förbi.
Jag accepterar att vissa inte vill köra för fort, men då tycker jag att de helt enkelt får vänta bakom bilen med släpvagn tills dess att det går att köra om säkert i laglig hastighet, vilket kanske aldrig är möjligt. Under tiden de väntar så måste de hålla så långt avstånd till bilen med släpvagn så att andra kan köra om.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Gasen i botten vid omkörning på landsväg. När jag är förbi tittar jag på hastighetsmätaren och inser att jag bör bromsa lite.Fairlane skrev:
Är jag den enda här som är kriminell vid omkörningar på landsväg?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Idag var det likadant igen folk har otroligt svårt att få hålla hastigheten.
Det är långsammare på 110 väg och över hastighetsgränsen när det blir lägre.
Man ser långt bak i konvojen vem det är som segar.
Märkligt att dom alltid byter fil när hastighetem sänks inte innan.
Man undrar ibland varför vissa tar motorvägen.
Det är långsammare på 110 väg och över hastighetsgränsen när det blir lägre.
Man ser långt bak i konvojen vem det är som segar.
Märkligt att dom alltid byter fil när hastighetem sänks inte innan.
Man undrar ibland varför vissa tar motorvägen.
I princip så håller jag med dig. Men kommit fram till att det är meningslöst att köra om på landsväg mornar och eftermiddagar.Fairlane skrev:
De senaste åren har jag pendlat samma sträcka. Ungefär 30 minuter av 48 ligger jag på landsväg. Förr så laddade jag på det sätt du beskriver om jag kom ikapp någon som låg under hastighetsgränsen.
Noterade två saker.
Ett; att när jag nu gasat upp för att ta mig förbi en snigel så är det lätt att ligga kvar i lite för hög fart. Det behövs en medveten ansträngning för att gå tillbaka till ”mitt” tempo. Dåligt för moralen.
Två; den fart man i praktiken kan hålla på landsväg bestäms av den övriga trafiken. Den jag kört om ligger fortfarande precis bakom när jag kommer fram. Jag tjänade därmed inte mer än sex sekunder.
Nu när jag själv kör mer följsamt så ser jag de som kastar sig förbi mig och som ligger precis i arslet på bilen framför och stressar. Efter 15km är de fortfarande någon eller några bilar framför mig och har bara fått migrän som belöning. Om man nu inte tycker att 10-15 sekunder är en storvinst.
Mvh Findus
Renoverare
· Stockholm
· 20 427 inlägg
Jag har börjat ha större respekt för att hålla gränserna. Kommer med åldern. Alltid på 30 och 50 väg - för oskyddade trafikanter och djur. Därefter dramförallt på vägar med mötande trafik, där håller jag igen.AndersMalmgren skrev:
På motorväg resonerar jag som att där bör inte människor och djur röra sig, om de gör det så kommer man ändå inte hinna bromsa. Så där kan jag gott stå på lite extra. Och essingeleden. Går alltid 30 för fort. Alla kör så. Och jag har mycket sällan sett nån som inte är bilburen där.
Renoverare
· Stockholm
· 20 427 inlägg
Jo min pappa har också börjat sakta ner. Man får ju sämre syn osv med åldern.J JohanLun skrev:Jag har börjat ha större respekt för att hålla gränserna. Kommer med åldern. Alltid på 30 och 50 väg - för oskyddade trafikanter och djur. Därefter dramförallt på vägar med mötande trafik, där håller jag igen.
På motorväg resonerar jag som att där bör inte människor och djur röra sig, om de gör det så kommer man ändå inte hinna bromsa. Så där kan jag gott stå på lite extra. Och essingeleden. Går alltid 30 för fort. Alla kör så. Och jag har mycket sällan sett nån som inte är bilburen där.
För mig handlar det inte om det utan om större respekt för det jag kan orsaka andra människor och djur.AndersMalmgren skrev:
Men visst, med åldern kommer även sämre reaktioner och syn, men jag är inte riktigt där än där det blir en begränsande faktor. Jag tycker dessutom det är kul att köra bil.
Renoverare
· Stockholm
· 20 427 inlägg
Som sagt man anpassar hastigheten efter sikt och förhållandenJ JohanLun skrev: