432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Uppmärksamhet framåt har nog alla. Här nämns uppmärksamhet bakåt https://teoriakuten.se/korkortsteori/trafikens-grundreglerN Nerre skrev:Uppenbarligen har vi olika erfarenhet här.
Det beror på väglag och väder.
Eh, nej, det är de som är upphinnande som ska ha uppmärksamhet framåt. Du får gärna peka på var i körkortsutbildningen det står att man ska ha koll på upphinnande.
Det är ju också lite svårt att se de som kommer i högerfilen bakifrån om jag har andra bilar bakom mig. Sen kastar de sig ut i vänsterfil 2 bilar bakom mig (för de kan inte planera sin körning).
GPS. Mätaren står på 116, då visar GPS:en 111.
Vi åker uppenbarligen inte på samma vägar. Och sen är ju inte problemet att byta fil, det är att jag måste sakta in för att byta fil. Men jag ligger ju i vänsterfil för jag håller på med en omkörning. Det finns inget i trafikförordningen som säger att jag är skyldig att flytta mig till höger bara för att det kommer nån fortkörare bakom. Jag försöker gå ut till höger där det är lämpligt, men att t.ex. klämma sig in mellan två långtradare som ligger tätt ihop är inte särskilt lämpligt ut trafiksäkerhetssynpunkt (jag kommer inte att kunna göra nån ny omkörning då eftersom sikten bakåt i princip blir noll med en långtradare i häcken).
Du vill alltså att jag låter bli att göra omkörningar bara för att jag inte vill överskrida hastighetsbegränsningen?
Varför finns det annars backspeglar? Om du inte har koll bakåt riskerar du bli påkörd av upphinnande trafik när du byter fil. Menar du att du bara måste titta bakåt om du håller lägre hastighet än skyltat. Vad tycker du om lastbilarna som byter fil framför dig och segar sig förbi en annan lastbil i en km/h snabbare fart. Och sedan kör han om några till när han ändå håller på.
Du får naturligtvis avsluta din omkörning och byta th när det är lämpligt. Problemet är de som ligger kvar i onödan, och de som byter fil utan att se sig för. Om du inte har någon bakom dig spelar det ingen större roll om du ligger kvar lite extra i vänsterfilen. Därför bra att ha koll bakåt.
Exemplet med två bilar bakom förstår jag inte. Det är ju dumt att påbörja omkörningen onödigt tidigt och blockera vänsterfilen i onödan. Naturligtvis kör man om innan avståndet till framförvarande blir farligt kort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag skulle nog faktiskt påstå att lagstiftningen stödjer min syn på det hela.N Nerre skrev:Tycker du ja, men uppenbarligen tycker inte våra lagstiftare det.
Som nån redan försökt förklara, det finns tusentals äldre som bor på landsbygden och är beroende av bilen för att kunna klara av vardagen. Om vi skulle ha striktare körkortskrav måste vi börja med att lista ut hur vi ska se till att de kan bo kvar.
Har man en bil som inte är trafiksäker så får den inte framföras på vägarna.
Förare som inte är i tillräckligt bra skick fysiskt för att klara trafiken får inte köra. Att köra långsammare för att väglag eller andra yttre faktorer kräver det är en sak. Att köra långsammare för att man inte själv har rörlighet eller ser eller något annat är inte ok.
En av mina bekanta hade tidigare en morfar som fortsatte köra bil, fast synen var kraftigt nedsatt. Hans försvar var en kombination av olika saker: jag har kört här så många gånger så jag kan vägen, det är enda sättet för oss att komma till X, mormor ser ju bra och sitter bredvid och så slutligen "jag kör långsamt". Det blir väl uppenbart att det är absurda skäl till att fortsätta köra bil och hans körkort hade återkallats om läkare hade rekommenderat det. Nu rekommenderade inte läkaren det, vilket är väldigt vanligt, men inte skulle han kört bil inte.
Det är sunt förnuft att ha koll bakåt...N Nerre skrev:Eh, nej, det är de som är upphinnande som ska ha uppmärksamhet framåt. Du får gärna peka på var i körkortsutbildningen det står att man ska ha koll på upphinnande.
Det är ju också lite svårt att se de som kommer i högerfilen bakifrån om jag har andra bilar bakom mig. Sen kastar de sig ut i vänsterfil 2 bilar bakom mig (för de kan inte planera sin körning
Eller bryr du dig inte om att underlätta för blåljusfordon?
Jag bor på landsbygden och det är nästan varje vecka incidenter där förarna är äldre i 9 fall av 10. Lyckligtvis många åkrar så det slutar oftast med bara bärgning. Men då och då sker allvarliga olyckor. Och att hela tiden behöva bromsa och väja för förare som inte hör, ser eller hinner reagera känns lite stressande ibland. Värst är när man ska in till tätorten på en förmiddag, det är som radiobilarna på Gröna lund i rondellerna.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 170 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 170 inlägg
Det var förmodligen inte tillräckligt mörkt för att DRL skulle gå över till halvljus
EU-regler ger släckta baklyktor i DRL läget
Det går att åtgärda med ett verkstadsbesök men är det leasingbil så måste det återställas vid återlämnandet
EU-regler ger släckta baklyktor i DRL läget
Det går att åtgärda med ett verkstadsbesök men är det leasingbil så måste det återställas vid återlämnandet
Det blir inte mörkare än vad det var 19:00. Om nattmörker inte är tillräckligt så är det fel på bilen eller föraren självmordbenägen (kanske både och).hsd skrev:
Den totala längden av kön blir väl inte kortare för att några kör om och trycker sig in längre fram? Det är fortfarande det smalaste stället (olycksplatsen) som avgör hur många bilar som kan passera/tidsenhet och därmed avgör längden på kön. Det enda resultatet är en omfördelning av platserna för att några klämmer sig före andra.N Nerre skrev:
Du skämtar hoppas jag eller menar du att backspegelanvändning är någon form av frivillig aktivitet när man kör bil?N Nerre skrev:
Men på många ställen finns regler som mer eller mindre bokstavligt stipulerar att man "ska ha koll på upphinnande". Exempelvis i 48 §, Vägtrafikkungörelsen (1972:603).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Fast vägtrafikkungörelsen har ju varit upphävd i närmare 25 år. Trafikförordningen, som gäller i dess ställe, lägger mycket större ansvar på omkörande fordon, och skrivningarna om att ha uppsikt är mycket mer generella.
Med det sagt ska man förstås även ha uppsikt bakåt. Man har ju om inte annat väjningsplikt för utryckningsfordon även när de kommer bakifrån.
Med det sagt ska man förstås även ha uppsikt bakåt. Man har ju om inte annat väjningsplikt för utryckningsfordon även när de kommer bakifrån.
Samma skrivelse står i
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K3
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer bra det. Omkörningar på landsväg öht är ju rätt riskfyllda. Om jag t.ex. på 90-väg kommer ikapp en husvagn så brukar jag hinna bli omkörd av en handfull bilar innan jag anser att det är en lämplig omkörningssträcka. Och de som kör om mig då tvingar ofta ut mötande på vägrenen.Nötegårdsgubben skrev:
Och de gånger jag kör om så tar jag risken för mig själv, inte för nån annan.
Om det vore så väl ändå. Det verkar som om vissa bara tittar 5 meter framför bilen.P Pin skrev:
Vi kanske pratar förbi varandra, jag pratar om när man redan ligger i vänsterfil och håller på att köra om. Vad för funktion fyller uppmärksamhet bakåt där? Att förbereda mig på att bli påkörd? Om jag ser nån som är på väg att köra på mig så kan jag inte göra så mycket om t.ex. t.ex. ligger en långtradare till höger och är ett vajerräcke till vänster.
Jag får förklara lite pedagogiskt då.
Jag ligger i högerfil i 110. Bakom mig ligger ett par andra bilar, också i 110. En av dem är kanske en skåpbil. bakom dem kommer en bil i 130. Jag har svårt att se den bilen eftersom jag inte har röntgenblick. Vi kommer ikapp ett husvagnsekipage. Tittar jag i sidospegeln ser jag att det är tomt i vänsterfil, så jag blinkar för att gå ut i vänsterfil. Samtidigt så går bilen som kommer i 130 också ut i vänsterfil (oftast utan att blinka).
Nu gäller ju inte vägtrafikkungörelsen längre. Men visst, det står antagligen nåt liknande i Trafikförordningen. Men det där handlade ju om att byta fil. Jag pratar om upphinnande i samma fil som man ligger.Alfredo skrev: