skoge skoge skrev:
Färdskrivare stannar och du har heller ingen ABS på vissa bilar
Se där, tre onödiga saker på en gång :surprised:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo så är det, men är inte hastighetsspärren också obligatorisk?
Nu läste jag på, spärren är krav inom EU

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Långtradare med flera släpvagnar på en outvecklad väg, likt de i Australien för tunga transporter.
Det skulle vara som i Australien...
Vissa delstater tillåter upp till 53 meter och 136 ton totalvikt

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]
Det skulle vara som i Australien...
Vissa delstater tillåter upp till 53 meter och 136 ton totalvikt
Och 100 km/h :surprised:

P Pin skrev:
Och 100 km/h :surprised:
Ja,de bromsar inte värst mycket

Fairlane
P Pin skrev:
Absolut, men färdskrivaren är så enkelt att fälla någon för i en standardkontroll.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo, men chaufförer från vissa länder skiter i det.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det är hänsynsfullt mot andra trafikanter att gasa på lite vid en sådan omkörning även på 2+1-vägar, och jag stör mig på medtrafikanter som inte gör det.
Jag skulle kunna tänka mig att göra det om nån ger mig en försäkran att lösa alla problem som uppstår om jag åker dit för fortkörning i ett sånt läge. Men jag är inte beredd att riskera mitt körkort för att andra vill riskera sitt.

P Pin skrev:
1. En karavan med långtradare brukar inte hålla 100 km/h, snarare 80 till 85 km/h
Uppenbarligen har vi olika erfarenhet här.
2. Det finns sträckor med 120 och då ökar skillnaden i hastighet mot karavanen du kör om. Eller håller du 110 även där?
Det beror på väglag och väder.
3. Du ska ha uppmärksamhet så du ser upphinnande fordon i god tid. Om du menar de som kör 20 till 30 snabbare än dig är det inte svårt. Liknande skillnad mellan långtradaren och dig när du kör om den.
Eh, nej, det är de som är upphinnande som ska ha uppmärksamhet framåt. Du får gärna peka på var i körkortsutbildningen det står att man ska ha koll på upphinnande.

Det är ju också lite svårt att se de som kommer i högerfilen bakifrån om jag har andra bilar bakom mig. Sen kastar de sig ut i vänsterfil 2 bilar bakom mig (för de kan inte planera sin körning).
4. Hur vet du att du håller 110 km/h? Din hastighetsmätare visar en siffra med marginal för fel och olika däck. Du kör troligen under 105 km/h när mätaren visar 110.
GPS. Mätaren står på 116, då visar GPS:en 111.
5. Om det går i 100 km/h i högerfilen kan inte avstånden mellan alla fordon vara så litet att det inte går att byta fil.
Vi åker uppenbarligen inte på samma vägar. Och sen är ju inte problemet att byta fil, det är att jag måste sakta in för att byta fil. Men jag ligger ju i vänsterfil för jag håller på med en omkörning. Det finns inget i trafikförordningen som säger att jag är skyldig att flytta mig till höger bara för att det kommer nån fortkörare bakom. Jag försöker gå ut till höger där det är lämpligt, men att t.ex. klämma sig in mellan två långtradare som ligger tätt ihop är inte särskilt lämpligt ut trafiksäkerhetssynpunkt (jag kommer inte att kunna göra nån ny omkörning då eftersom sikten bakåt i princip blir noll med en långtradare i häcken).

Jag vill inte att du gasar utan att du i första hand inte alls befinner dig framför mig i vänsterfilen om jag kommer ikapp.
Du vill alltså att jag låter bli att göra omkörningar bara för att jag inte vill överskrida hastighetsbegränsningen?

P Pin skrev:
Jag lutar mig mot generalklausulen att du inte ska störa och hindra annan trafik i onödan.
Och det jag försöker få fram att de som kör fort hindrar andra att göra rimliga omkörningar.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte ovanligt (även om du aldrig varit med om det) att det är några 100 meter kö i båda filerna när det närmar sig att det går ihop.
Ja, det får jag erkänna att jag nog aldrig varit med om. Det vore intressant att höra om det är andra som delar din erfarenhet.

Fairlane Fairlane skrev:
ja då ska man nog kanske fundera på om man överhuvudtaget ska köra bil.
Tycker du ja, men uppenbarligen tycker inte våra lagstiftare det.

Som nån redan försökt förklara, det finns tusentals äldre som bor på landsbygden och är beroende av bilen för att kunna klara av vardagen. Om vi skulle ha striktare körkortskrav måste vi börja med att lista ut hur vi ska se till att de kan bo kvar.

Fairlane Fairlane skrev:
samtidigt som du försöker hitta på egna regler för hur man ska köra när det blir kö. Duger inte trafikförordningen längre?
Precis som andra i tråden kan väl jag får argumentera emot befintliga regler?

N Nerre skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att göra det om nån ger mig en försäkran att lösa alla problem som uppstår om jag åker dit för fortkörning i ett sånt läge. Men jag är inte beredd att riskera mitt körkort för att andra vill riskera sitt.
Rimligt på sitt sätt, även om du iofs. inte blir av med körkortet för en mindre hastighetsöverträdelse. Och jag antar att du i linje med det inte gärna kör om på vanlig landsväg då, för det är ju ofta svårt utan att överstiga hastighetsgränsen.

På 2+1-vägar tycker jag att man rätt ofta ser bilar långt fram i kön som inte går ut omedelbart vid tvåfilighet, utan låter de lite hetsigare förarna köra om först för att slippa ha dem flåsande i nacken i vänsterfil. Kanske kan det vara något?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och det jag försöker få fram att de som kör fort hindrar andra att göra rimliga omkörningar.
Det är två sidor av samma sak. Som jag skrev då löser det sig med rimlig hänsyn både från upphinnande och upphunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.