Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ta två–tre varv så att de jävlarna lär sig! ;)
Bra idé, ska skaffa mig en risig 142:a med den fina kofångaren först…

• Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag vet inte om jag var otydlig, jag går aldrig ut i vänsterfilen om det är mycket trafik där eller om jag ser i backspegeln att det kommer en massa bilar i vänsterfil. Jag kan ligga i högerfil i flera i mil väntan på att vänsterfilen ska bli tillräckligt tom för att jag ska "våga" köra om.

Men dessa fortkörare som kanske ligger i 130-140 på motorvägen dyker upp rätt fort om man t.ex. i 110 ska ta sig förbi en långtradarkaravan som ligger i 100. De kan också komma i högerfil bakifrån (så man inte ser dem i sidospegeln) och sen kasta sig ut i vänsterfil och helljusblinka för att de vill att jag ska flytta på mig (när jag ligger jämsides med en långtradare). Jag vet inte riktigt hur de tänkt sig att jag ska göra, jag antar att de vill att jag gasar och överskrider hastighetsbegränsningen men jag tycker inte om när andra säger åt mig att bryta mot lagen.
Jag förstår hur du resonerar, men;
1. En karavan med långtradare brukar inte hålla 100 km/h, snarare 80 till 85 km/h
2. Det finns sträckor med 120 och då ökar skillnaden i hastighet mot karavanen du kör om. Eller håller du 110 även där?
3. Du ska ha uppmärksamhet så du ser upphinnande fordon i god tid. Om du menar de som kör 20 till 30 snabbare än dig är det inte svårt. Liknande skillnad mellan långtradaren och dig när du kör om den.
4. Hur vet du att du håller 110 km/h? Din hastighetsmätare visar en siffra med marginal för fel och olika däck. Du kör troligen under 105 km/h när mätaren visar 110.
5. Om det går i 100 km/h i högerfilen kan inte avstånden mellan alla fordon vara så litet att det inte går att byta fil.

Jag vill inte att du gasar utan att du i första hand inte alls befinner dig framför mig i vänsterfilen om jag kommer ikapp. Själv brukar jag gasa lite kanske 10 till 20 extra om jag har missat att någon kommer ikapp och sedan gå till höger och släppa förbi.

Nu tycker jag inte att de som kör 110 är största problemet utan de som tex kör i 120 och tycker att det är jättesnabbt och över gränsen så då behöver de inte släppa förbi någon.

Men som sagt jag har tålamod men om du ligger kvar tv för att det är en lastbil till att köra om i fjärran en km fram så tycker jag du ska gå in th, men det gör du ju också.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad bra, han utnyttjade utrymmet i bredd för att det inte skulle bli så lång kö!
Nej, bilen körde mot en hänvisningspil att byta fil, och mot 2 röda kryss. Det är inte bra nån stans.
Hålla sig kvar i sitt körfält till filerna går ihop är nått helt annat.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vilken trafikregel grundar du det på?

Jag lutar mig på

Det kan knappast anses vara en påtaglig olägenhet för upphinnande trafik att behöva hålla hastighetsbegränsningen.
Se mitt andra svar.
Du håller troligen inte hastighetsbegränsningen.
Kör du i 120 eller 110 på 120 väg?
Tycker du samma gäller för en lastbil som i 80 km/h kör omen annan lastbil som håller 79 km/h och du hamnar bakom i vänsterfilen på 110 eller 120 väg?

Jag lutar mig mot generalklausulen att du inte ska störa och hindra annan trafik i onödan.

Du skrev ju nyss i ett annat inlägg att olyckor ofta undviks om den ena gör del men den andra parerar för det och visar extra hänsyn. Alltså om jag hinner ikapp dig så flyttar du på dig. Om du inte flyttar på dig väntar jag tålmodigt till du har en lucka att byta fil. Ömsesidig hänsyn.

N Nerre skrev:
Nåt som jag däremot har väldigt svårt för är det som kör 90 där det är 100 och sen fortsätter köra 90 där det blir 80
I genomsnitt kör de ju helt perfekt och dessutom slipper de lägga energi på att justera farthållaren. (y):cool::crysmile:

Fairlane
N Nerre skrev:
Det märks att du aldrig provat på att ligga i högerfilen. Bilarna i vänsterfil kommer fort.
Vilken del av mitt inlägg där jag skrev följande var det som du inte förstod?

"jodå, jag har legat i högerfil och när man kommer så långt fram så att det är två filer så flyter det bra. När det inte är två filer lite längre bak så får man bromsa för alla dessa som byter från vänster till höger för tidigt, precis så som du vill att de ska göra."

Det är nog så att du kör så lite så du inte har stor erfarenhet i trafiken. Det är inte ovanligt (även om du aldrig varit med om det) att det är några 100 meter kö i båda filerna när det närmar sig att det går ihop. Högerfilen har ytterligare några hundra meter kö med förare som gnäller om orättvisa.
Längst fram så rullar båda filerna kanske 15 km/h och det finns ingen som kommer fort där. Om däremot nästan alla byter fil felaktigt till högerfil alldeles för tidigt kan det bli någon enstaka bil som kör så, men de flesta kör förbi och glider in varannan längst fram. Om du inte är beredd på att det kan finnas en bil till vänster om dig och du därför måste bromsa kraftigt så tyder det på att du har dålig koll i trafiken. Hade du använt vänster backspegel så hade du sett bilen för länge sen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nåt som ökar risken för olyckor ännu mer är att köra fortare än man klarar av, bara för att alla andra kör fort.
Nja, kanske, men klarar man inte av att köra 80 km/h på en 80-väg när förutsättningarna tillåter det, elelr om man har en bil som inte klarar av det (då menar jag bil, inte mopedbil eller A-traktor) utan man istället väljer att köra 40-50 km/h, ja då ska man nog kanske fundera på om man överhuvudtaget ska köra bil.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Vad bra, han utnyttjade utrymmet i bredd för att det inte skulle bli så lång kö!
Larvig. Vi argumenterar för att använda samtligt tillåtna filer, inte otillåtna filer. Är det ett rött kryss över filen så får man inte köra där, det motsvarar en rödljuskörning. Det är nog ingen som förespråkat det.

Det är lite intressant hur du påpekar hur noggrann du är på att följa alla regler, så noggrann så du till och med skrivit ut trafikförordningen för att kunna läsa på (du kunde inte ens vänta tills du kom hem utan måste kontrollera i bilen), samtidigt som du försöker hitta på egna regler för hur man ska köra när det blir kö. Duger inte trafikförordningen längre?

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag vet inte om jag var otydlig, jag går aldrig ut i vänsterfilen om det är mycket trafik där eller om jag ser i backspegeln att det kommer en massa bilar i vänsterfil. Jag kan ligga i högerfil i flera i mil väntan på att vänsterfilen ska bli tillräckligt tom för att jag ska "våga" köra om.

Men dessa fortkörare som kanske ligger i 130-140 på motorvägen dyker upp rätt fort om man t.ex. i 110 ska ta sig förbi en långtradarkaravan som ligger i 100. De kan också komma i högerfil bakifrån (så man inte ser dem i sidospegeln) och sen kasta sig ut i vänsterfil och helljusblinka för att de vill att jag ska flytta på mig (när jag ligger jämsides med en långtradare). Jag vet inte riktigt hur de tänkt sig att jag ska göra, jag antar att de vill att jag gasar och överskrider hastighetsbegränsningen men jag tycker inte om när andra säger åt mig att bryta mot lagen.
Det går inte att köra 100 med en lastbil... den bryter vid 90 om jag minns rätt,bryter hursomhelst under 100

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det går inte att köra 100 med en lastbil... den bryter vid 90 om jag minns rätt,bryter hursomhelst under 100
Det gäller bara Svenska bilar. Häromkring är det iallafall vanligt med baltiska och polska bilar som håller 100+ på europavägen.

useless useless skrev:
Det gäller bara Svenska bilar. Häromkring är det iallafall vanligt med baltiska och polska bilar som håller 100+ på europavägen.
Då har de manipulerat spärren...
Förr var det enkelt då säkringen var separat, idag är det samma säkring till färdskrivaren

skoge skoge skrev:
Då har de manipulerat spärren...
Förr var det enkelt då säkringen var separat, idag är det samma säkring till färdskrivaren
Så praktiskt, då behöver fuskarna bara ta ur en säkring :crysmile:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Så praktiskt, då behöver fuskarna bara ta ur en säkring :crysmile:
Med nackdelen att färdskrivaren stannar antar jag och det blir dyrt vid en kontroll har jag förstått.

Fairlane Fairlane skrev:
Med nackdelen att färdskrivaren stannar antar jag och det blir dyrt vid en kontroll har jag förstått.
Färdskrivare stannar och du har heller ingen ABS på vissa bilar

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jo så är det, men är inte hastighetsspärren också obligatorisk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.