Fairlane Fairlane skrev:
för då börjar du inte rulla innan du sett till att den andra bilen kommer in.
Det märks att du aldrig provat på att ligga i högerfilen. Bilarna i vänsterfil kommer fort.

Fairlane Fairlane skrev:
Självklart och ett sätt att öka risken för olyckor är att att hålla en helt annan hastighet än övrig trafik.
Nåt som ökar risken för olyckor ännu mer är att köra fortare än man klarar av, bara för att alla andra kör fort.

Alfredo Alfredo skrev:
Det jag menar är att det kan finnas anledningar till att man kör långsammare än maximalt tillåten hastighet och dessa anledningar kanske inte alltid är uppenbara för andra
Precis, man kan inte veta varför nån kör långsammare än högsta tillåtna hastighet.

Nåt som jag däremot har väldigt svårt för är det som kör 90 där det är 100 och sen fortsätter köra 90 där det blir 80 (såna förare ser jag regelbundet när jag åker E4 södergående från Upplands väsby). Ännu värre är att de ofta ligger i mittenfil...

Ibland (när det inte är så mycket trafik) händer det att jag går ut i vänsterfil för att köra om ett par bilar nånstans mellan Glädjen och Rotebro. Sen när jag ligger i högerfil efter Rotebro (där det blir 80 under dubbdäckssäsongen) så kommer dessa och kör om mig. Men oftast ligger jag kvar i 90 i högerfil, snett bakom mittenfilarna, och efter Rotebro (när jag sakar ner till 80) försvinner de i fjärran.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du gör kanske så, men det är gott om aggressiva förare som blinkar så fort de kommer ikapp nån, även om den bilen håller på med omkörning.

När det blir 2-filigt på 1+2-vägar är man verkligen ett irritationsobjekt om man ligger i vänsterfil och håller hastighetsbegränsningen.

Jag undviker alltså vänsterfilen för att slippa vara irritationsmoment för fortkörarna, vilket ju faktiskt innebär att de hindrar mig i trafiken.
Jag tycker du ska få avsluta din omkörning. Men inte fortsätta köra om en lång kö med bilar om du själv har en lång kö med bilar bakom dig som vill förbi. Förutom att påbörja omkörning ”framför näsan ” på upphinnande fordon tycker jag det är lämpligt att se till att avsluta omkörningen innan bakomvarande kommer ikapp. Detta innebär ibland att trycka lite på gasen.

Att du väljer högerfilen är väl bra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det faktum att så få olyckor händer är ett bevis på motsatsen.
Nej, anledningen till att så få olyckor händer är att trafiksystemet har inbyggda skyddsfunktioner för om nån bryter mot en regel. Olyckor uppstår nästan bara de gånger då det är minst två förare som bryter mot nån regel.

T.ex. om nån annan skiter i väjningsplikten har jag inte rätt att köra in i det fordonet, jag bromsar och släpper fram det fordonet, d.v.s. jag ser till att olyckan undviks trots att den andra föraren bryter mot en regel.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Samma personer som buskör när de är i tjugoårsåldern är de som ondgör sig mest över buskörande ungdomar när de själva fått en liten telning som på egen hand ska gå till skolan. På samma sätt kommer de troligen att vara den "gubbe" eller "tant" som kör alldeles för sakta när de själva når ålderns höst. Lite mer hänsyn till varandra skulle inte skada. Både på vägen och i samhället i övrigt.
Det kan ju vara så att när man är ung och omogen så tänker man inte så långt, sen när man får mer erfarenhet inser man vad man gjorde för fel när man var ung.

För min del började det med att jag (i 20-årsåldern) gick runt och tyckte "Det går inte att följa trafikreglerna, det är helt hopplöst, det tar mycket längre tid att komma fram." Men sen tänkte jag att jag vill ju gärna kunna följa upp det med "Jag provade faktiskt i en månad och det gick så här...." Och då måste jag ju prova i en månad för att veta hur det gick.

Så jag bestämde mig för att prova i en månad att försöka vara väldigt noga med trafikreglerna. Detta var ju på 90-talet så internet var det dåligt med, jag skrev ut trafikförordningen och hade en utskrift i bilen för att kunna kolla upp regler när jag blev osäker på vad som gällde.

Och jag behöver inte ens en månad för att inse att det här med att "Det går inte att följa trafikreglerna" bara var rent skitsnack. Det gick alldeles utmärkt att följa trafikreglerna utan att det hade några märkbara konsekvenser. Däremot kräver det att man faktiskt anstränger sig lite, utan farthållare behöver man t.ex. ägna väldigt mycket uppmärksamhet år hastighetsmätaren. Så det är svårare att följa trafikreglerna ordentligt, det kräver mer av föraren.

Det jag märkte mest när jag började följa trafikreglerna var att man blev irriterad på de som inte gör det, för man insåg rätt snabbt hur deras agerande förstör trafikflödet. Ta alla de som bara måste klämma sig förbi ett trafikljus innan det blir rött och sen blir stående mitt i korsningen och blockerar korsande trafik. Eller de som kör om en massa andra bilar längs en grön våg-sträcka (genom Uppsala på den tiden) så att istället för grön våg måste man stanna till vid varje trafikljus eftersom det står en kör med bilar där som man nyss blivit omkörd av. Eller de som inte orkar blinka, vilket gör att folk på anslutande vägar står och väntar i onödan. Eller de som inte håller en jämn hastighet, vilket gör att det blir jättesvårt att tajma vänstersvängar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vänsterfilen är en omkörningsfil och där ska man inte ligga kvar efter omkörning.
Ja, och om det är kö i högerfil måste man väl få ligga kvar i vänsterfil, i 110, tills man kört förbi hela kön?

Isakare Isakare skrev:
Men när jag med långtradare framför hade typ 15 meter kvar till TMA bilen (gränsen för olycksområdet) kommer en bil i god fart längst till vänster mot skyltar med röda kryss, sneddar över alla filer, stannar upp halvvägs framför/bredvid mig och trycker bilen i sidled.
Vad bra, han utnyttjade utrymmet i bredd för att det inte skulle bli så lång kö!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, och om det är kö i högerfil måste man väl få ligga kvar i vänsterfil, i 110, tills man kört förbi hela kön?
Nej

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag tycker du ska få avsluta din omkörning. Men inte fortsätta köra om en lång kö med bilar om du själv har en lång kö med bilar bakom dig som vill förbi. Förutom att påbörja omkörning ”framför näsan ” på upphinnande fordon
Jag vet inte om jag var otydlig, jag går aldrig ut i vänsterfilen om det är mycket trafik där eller om jag ser i backspegeln att det kommer en massa bilar i vänsterfil. Jag kan ligga i högerfil i flera i mil väntan på att vänsterfilen ska bli tillräckligt tom för att jag ska "våga" köra om.

Men dessa fortkörare som kanske ligger i 130-140 på motorvägen dyker upp rätt fort om man t.ex. i 110 ska ta sig förbi en långtradarkaravan som ligger i 100. De kan också komma i högerfil bakifrån (så man inte ser dem i sidospegeln) och sen kasta sig ut i vänsterfil och helljusblinka för att de vill att jag ska flytta på mig (när jag ligger jämsides med en långtradare). Jag vet inte riktigt hur de tänkt sig att jag ska göra, jag antar att de vill att jag gasar och överskrider hastighetsbegränsningen men jag tycker inte om när andra säger åt mig att bryta mot lagen.

P Pin skrev:
Nej
Vilken trafikregel grundar du det på?

Jag lutar mig på
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.

Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Det kan knappast anses vara en påtaglig olägenhet för upphinnande trafik att behöva hålla hastighetsbegränsningen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
När det blir 2-filigt på 1+2-vägar är man verkligen ett irritationsobjekt om man ligger i vänsterfil och håller hastighetsbegränsningen.
Ja, det är man. Har man en kö med andra fordon bakom sig som också vill om ett eller flera långsammare fordon är man ett störningsmoment för andra om man exempelvis planerar så att man själv kommer om de man vill köra om men hindrar andra.

Huruvida de fordonen har rätt är förstås en annan sak. Att ”sega sig om” en långtradare exempelvis kanske är så man ”ska” göra på en 2+1-väg, men man skulle ju aldrig göra så på en klassisk landsväg. Jag tycker att det är hänsynsfullt mot andra trafikanter att gasa på lite vid en sådan omkörning även på 2+1-vägar, och jag stör mig på medtrafikanter som inte gör det.

Dock är jag väl medveten om att dem jag stör mig på inte alltid gör något legalt fel, och jag ägnar mig inte heller åt att ”läxa upp” andra i trafiken. Men stör mig, japp.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag låg i rondellen och skulle vänster så även om jag inte behövde blinka så gjorde jag det. Den lilla rondellen är ökänd lokalt, Sickla köpcenter för er som känner till den.
Ja, att göra en u-sväng där (från Ica-hållet antar jag) är nog en oväntad manöver för många medtrafikanter oavsett hur väl man signalerar sina intentioner. Nästan så att jag tycker att det är olämpligt, men iom. att det trots allt är en rondell då får man ju göra så, och har teoretiskt rätten på sin sida om man krockar. Men som sagt, inte helt förutsägbart.

Det är alltså den här rondellen vi pratar om, och kommer man då från höger är det ju ytterst osannolikt att man ska vända, och någon vanlig vänstersväng finns inte då det bara är tre anslutande vägar.
Satellitbild av en trefilig rondell med tre anslutande vägar och några fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att göra en u-sväng där (från Ica-hållet antar jag) är nog en oväntad manöver för många medtrafikanter oavsett hur väl man signalerar sina intentioner. Nästan så att jag tycker att det är olämpligt, men iom. att det trots allt är en rondell då får man ju göra så, och har teoretiskt rätten på sin sida om man krockar. Men som sagt, inte helt förutsägbart.

Det är alltså den här rondellen vi pratar om, och kommer man då från höger är det ju ytterst osannolikt att man ska vända, och någon vanlig vänstersväng finns inte då det bara är tre anslutande vägar.
[bild]
Exakt! Det är ovanligt att någon kör ”runt” i rondellen men det händer, jag gör det flera ggr per år och det är sällan någon annan bilist är vaken trots att det är lämna företräde för de som är inne i rondellen/cirkplatsen. Folk är väl helt enkelt vanemänniskor! Nästa gång ska jag blinka och tuta som en dåre när jag ska köra mitt ärevarv ;)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ta två–tre varv så att de jävlarna lär sig! ;)

• Haha
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.