432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag läste om en för ett antal år sen. Hon var krönikör i någon tidning och skrev en arg krönika om hur hon blivit stoppad av polisen när hon körde i bussfil "Jag skulle ju svänga vänster längre fram" eller något sådant och så lite gnäll på polisen som inte gjorde viktigare saker.Jonatan79 skrev:
Det blev lite kul när polisen som stoppade henne svarade något i stil med "Vårt arbete i trafiken är att se till att trafiken fungerar och är så säker som möjligt. Du svängde ut i bussfilen, framför vår polisbil och vi låg sen bakom dig en längre sträcka utan att du upptäckte vår målade polisbil, i klart dagsljus. I vår strävan att få trafikmiljön säker agerar vi när någon inte har koll på trafiken runt bilen."
Jag tror hon ångrade att hon skrev den sura krönikan, för polisens svar framställde inte precis henne i bättre dager och hon fick inte mycket sympati hos läsarna, men det fick polisen.
Påminner om när jag var på väg hem från jobb, sent en kväll, becksvart ute och knappt en bil på vägarna, svängt av från E4an jag legat på i kanske 40 mil och fortsatte på "nästan-motorväg" dvs tvåfiligt och fint men inte grönskyltat, Var nog 100-skyltat då också, för att gå till 90, 70, 40, när man närmar sig stan.Fairlane skrev:
Jag läste om en för ett antal år sen. Hon var krönikör i någon tidning och skrev en arg krönika om hur hon blivit stoppad av polisen när hon körde i bussfil "Jag skulle ju svänga vänster längre fram" eller något sådant och så lite gnäll på polisen som inte gjorde viktigare saker.
Det blev lite kul när polisen som stoppade henne svarade något i stil med "Vårt arbete i trafiken är att se till att trafiken fungerar och är så säker som möjligt. Du svängde ut i bussfilen, framför vår polisbil och vi låg sen bakom dig en längre sträcka utan att du upptäckte vår målade polisbil, i klart dagsljus. I vår strävan att få trafikmiljön säker agerar vi när någon inte har koll på trafiken runt bilen."
Jag tror hon ångrade att hon skrev den sura krönikan, för polisens svar framställde inte precis henne i bättre dager och hon fick inte mycket sympati hos läsarna, men det fick polisen.![]()
Har farten uppe som om det var 110-väg så håller kanske 140 eller så. (lugnat mig sen dess).
Plötsligt kommer en bil upp bakom mig, tycker jag anar ett svagt svagt blänk från taket på bilen bakom och det slår mig att det kanske är saftblandarna på en polisbil. Slår av farthållaren och försöker lite diskret minska farten till skyltat. Vilket de upptäcker såklart och stoppar mig.
Var väldigt ödmjuk och bad så mycket om ursäkt, förklarade att jag varit ute på jobb hela veckan och bara ville hem nån gång. Fick en skarp tillsägelse men inget mer...
Redigerat:
Mer OT
Körde hoj på väg söderut vid Tönnebro innan vajerräckena när det fanns vägrenar. Gick väl 15-20 km för fort (ca
). Såg en hoj i fjärran och vart lite sällskapssjuk och drog på mer för att komma ikapp.
När jag var ifatt går han ut i vägrenen och när jag kör om så ser jag de stora vita väskorna med texten POLIS i blockskrift på sidorna.
Han pekar med hela handen så jag stannar. Han stannar bakom och kliver av. Där åkte lappen hann jag tänka innan han säger på brett dalmål.
”Har du inget lyse på den där modellen. Jag ser ju knappt när du kommer. ”
Tog det lugnt resten av vägen...
Mvh Findus
Körde hoj på väg söderut vid Tönnebro innan vajerräckena när det fanns vägrenar. Gick väl 15-20 km för fort (ca
När jag var ifatt går han ut i vägrenen och när jag kör om så ser jag de stora vita väskorna med texten POLIS i blockskrift på sidorna.
Han pekar med hela handen så jag stannar. Han stannar bakom och kliver av. Där åkte lappen hann jag tänka innan han säger på brett dalmål.
”Har du inget lyse på den där modellen. Jag ser ju knappt när du kommer. ”
Tog det lugnt resten av vägen...
Mvh Findus
Alldeles för lång! Men häromdagen skulle jag köra genom en liten cirkulationsplats , blinkade fint som man ska, körde varvet runt då jag skulle "vända" tillbaka från det håll jag kom, då kommer Agda 70 år och börnar rakt in i rondellen (1 fil) utan att titta att jag kör och blinkar, blir att stå på bromsen, hon vrider huvudet efter hon kört in i rondellen och inser att om jag inte bromsat och varit vaken hade jag smällt rakt in i förardörren och kanske Agda haft ett par ben mindre...små marginaler för vissa!
Jag trodde du skulle tillbaka?Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag är fascinerad att alla som säger att man inte kan svänga vänster i en rondell inte också påpekar att det minsann heter cirkulationsplats.
Har alltid trott att de frågorna hänger ihop.
Har alltid trott att de frågorna hänger ihop.
Du gör kanske så, men det är gott om aggressiva förare som blinkar så fort de kommer ikapp nån, även om den bilen håller på med omkörning.P Pin skrev:
När det blir 2-filigt på 1+2-vägar är man verkligen ett irritationsobjekt om man ligger i vänsterfil och håller hastighetsbegränsningen.
Jag undviker alltså vänsterfilen för att slippa vara irritationsmoment för fortkörarna, vilket ju faktiskt innebär att de hindrar mig i trafiken.
De hade inte blåljus, det var en civilbil. Och efter att han flyttat på sig så stoppade de honom och skrev ut fortkörningsböter. Han gasade ju på lite för att kunna flytta på sig snabbare, det var inte förrän de stoppade honom som han fick reda på att det var en polisbil.A Andy78 skrev: