Fairlane
Jag läste Krux inlägg mer som att man bör klara av att hålla 80 km/h på 80-väg om förutsättningarna är bra. Lägger man sig då 40-60 km/h för att bilen inte klarar mer, för att man inte orkar växla eller för att man vill spara bränsle, ja då bör man kanske inte köra alls.

• Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde den var uppenbar men den är att det kan vara fullkomligt omöjligt/olämpligt att hålla 80 på 80 väg om det är riktigt halt.

@Krux verkar mena att det alltid är korkat "Att köra tex 50 på 80 väg" och att man då ska "Åka buss eller färdtjänst då istället". Jag håller helt enkelt inte med om att detta kategoriska uttalande stämmer. Jag menar att det kan finnas många anledningar, som exempelvis väglaget, som gör att det kan vara lämpligt att köra avsevärt långsammare än maximalt tillåten hastighet.

Och för övrigt är jag inte alls säker på att alla har kört när det är riktigt halt. Jag har haft körkort flera tiotals år och kan bara erinra mig två tillfällen när det varit det jag kallar "riktigt halt" så speciellt vanligt är det inte.

Vad är din poäng?

Min poäng?
Gällde inte diskussionen varför man inte kan köra hastighetsgränsen om inga yttre omständigheter kräver lägre?.

Några frågor som du kanske kan besvara.
Ska man hanterar det som att det är halt ute en varm sommardag och inga bilar framför och köra 80 på 110 väg, eller dålig sikt fast det är helt klart på en transportsträcka.

Eller vad menar du, låtsas du om att du inte förstår diskussionen och kommer med hittepå påståenden.
Vi som föredrar att hålla så nära hastighetsgränsen anpassar oss självklart till rådande förhållande, är det halt dålig sikt eller vad det nu är så drar man ju ned....pga av rådande omständigheter.

Men om inget inget hinder råder varför inte ha flöde och hastighet, varför inte använda motorvägarna till vad dom är skapta för?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Min poäng? Gällde inte diskussionen varför man inte kan köra hastighetsgränsen om inga yttre omständigheter kräver det.
Ska vi nu vara sådana så gällde den väl "Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om". ;)

A Andy78 skrev:
Några frågor som du kanske kan besvara.
Ska försöka!

A Andy78 skrev:
Ska man hanterar det som att det är halt ute en varm sommardag och inga bilar framför och köra 80 på 110 väg, eller dålig sikt fast det är helt klart på en transportsträcka.
Jag anar ett frågetecken här och svarar; nej, det tycker jag inte.

A Andy78 skrev:
Eller vad menar du, låtsas du om att du inte förstår diskussionen och kommer med hittepå påståenden.
Vad har jag påstått? Att det kan vara olämpligt att köra så fort som hastighetsbegränsningen medger vid dåligt väglag? Ja det påstår jag!

A Andy78 skrev:
Vi som föredrar att hålla så nära hastighetsgränsen anpassar oss självklart till rådande förhållande, är det halt dålig sikt eller vad det nu är så drar man ju ned....pga av rådande omständigheter.
Låter förnuftigt!

A Andy78 skrev:
Men om inget inget hinder råder varför inte ha flöde och hastighet, varför inte använda motorvägarna till vad dom är skapta för?
Har jag sagt något annat?

Alfredo jag tror vi är överens.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag läste Krux inlägg mer som att man bör klara av att hålla 80 km/h på 80-väg om förutsättningarna är bra.
Ja så kanske han menade. Det jag menar är att det kan finnas anledningar till att man kör långsammare än maximalt tillåten hastighet och dessa anledningar kanske inte alltid är uppenbara för andra och att då kategoriskt hänvisa de som behöver köra långsamt till färdtjänst känns ärligt talat väldigt omoget och onödigt.

K
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske aldrig har kört när det varit riktigt halt?
Otydligt av mig. Jag menar givetvis när det är bra väglag. Man måste anpassa sig efter väglaget givetvis. Och jo jag har kört genom riktiga helvetes väglag. Både extrem halka snöstormar och i riktigt djup snö och så vidare. Är väglaget bra så bör du kunna hålla korrekt hastighet om du ska ut och köra. Men vad är det för anledningar som du menar skulle vara att man kör sakta och är en bromskloss då?

K
Alfredo Alfredo skrev:
Ja så kanske han menade. Det jag menar är att det kan finnas anledningar till att man kör långsammare än maximalt tillåten hastighet och dessa anledningar kanske inte alltid är uppenbara för andra och att då kategoriskt hänvisa de som behöver köra långsamt till färdtjänst känns ärligt talat väldigt omoget och onödigt.
Vilka anledningar menar du då?

K Krux skrev:
bör du kunna hålla korrekt hastighet om du ska ut och köra.
Fast någon sådan existerar inte enligt lagstiftningen. Det existerar en maximal tillåten hastighet. Men innan du kontrar så visst kan det även var brottsligt att "utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet".

K Krux skrev:
Men vad är det för anledningar som du menar skulle vara att man kör sakta och är en bromskloss då?
Nödreservhjul, ytterst ömtålig last och akuta motorproblem (typ "limp home") är några som spontant dyker upp. Och så länge det faktiskt är tillåtet att köra exempelvis 60 på en 80 väg får vi nog acceptera att en del kanske helt enkelt bara vill det och inse att anledningen inte riktigt angår oss andra.

Visst håller jag med om att en obegriplig bromskloss som luffar på i 60 på en 80 väg kan vara irriterande men det finns mycket som kan vara irriterande men trots allt tillåtet i trafiken och jag tycker det är lite magstarkt att hänvisa allt sånt till färdtjänst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Fast någon sådan existerar inte enligt lagstiftningen. Det existerar en maximal tillåten hastighet. Men innan du kontrar så visst kan det även var brottsligt att "utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet".

Nödreservhjul, ytterst ömtålig last och akuta motorproblem (typ "limp home") är några som spontant dyker upp. Och så länge det faktiskt är tillåtet att köra exempelvis 60 på en 80 väg får vi nog acceptera att en del kanske helt enkelt bara vill det och inse att anledningen inte riktigt angår oss andra.

Visst håller jag med om att en obegriplig bromskloss som luffar på i 60 på en 80 väg kan vara irriterande men det finns mycket som kan vara irriterande men trots allt tillåtet i trafiken och jag tycker det är lite magstarkt att hänvisa allt sånt till färdtjänst.
Jo jag har full förståelse om man har en rimlig anledning. Men ser samma personer här runt som kör extremt sakta gång efter gång och tja då tycker jag det har blivit dags att släppa taget om körkortet.
Ser inte något magstarkt i det. Känner du att du inte klarar framföra ditt fordon i närheten av angiven hastighetsgräns så borde du fundera på om du är tillräckligt bra förare för att köra. Du riskerar andras liv i trafiken . Är många här speciellt äldre personer som aldrig i helvete borde ha sitt körkort kvar då dem inte är tillräckligt skärpts för att köra bil.
vet även en hel del personer som kuggat uppkörningen för att kört lite under hastighetsgränsen på uppkörningen då bedömdes dem som en farlig risk och det säger ju en del

• Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Jag kan nog drista mig till att 85-90% av dagens bilister borde utnyttja möjligheten att på helt frivillig basis, uppsöka närmaste polisstation och lämna in körkortet, alternativt lägga ner det i botten av ett liknande flingpaket som det hämtats ifrån....

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Jag kan nog drista mig till att 85-90% av dagens bilister borde utnyttja möjligheten att på helt frivillig basis, uppsöka närmaste polisstation och lämna in körkortet, alternativt lägga ner det i botten av ett liknande flingpaket som det hämtats ifrån....
Även när ironin är uppenbar är det inte självklart att alla förstår skämtet i skrift.
Findus

findus42 findus42 skrev:
Även när ironin är uppenbar är det inte självklart att alla förstår skämtet i skrift.
Findus
Jag önskar att jag var ironisk.....men tyvärr.

Tror man att 85–90 % av befolkningen borde bli av med körkortet tillhör man sannolikt den lilla procent som verkligen borde bli det.

Apropå ironi.

• Gilla
Nerre och 3 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Jag önskar att jag var ironisk....
Det faktum att så få olyckor händer är ett bevis på motsatsen. Trafikmiljön är komplicerad och blir ytterligare tillkrånglad av att gamla stötar som jag själv kan vara tröga med att ta till sig ändrade regelverk. Att det ändå till 99,99% kan rulla på utan olyckor* bevisar att det övervägande flertalet trafikanter den huvudsakliga tiden de är ute lyckas köra bra nog. Dock ingen hela tiden.

Ang ämnet för tråden så tillägger jag att regeln om att hålla höger är äldre än mig. Så när det gäller mittfilskörning så har det inget med tröghet att göra.

Mvh Findus

*Kört i 42år mer än 600000km. Kört på en gång. Blivit påkörd två gånger. Om en snittresa är 20km så har något hänt var 10000e resa. Parkeringsskador oräknade. Viltolyckor inte medräknade heller.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.