432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
N Nerre skrev:Öka farten är olagligt.
Jag har en polare som gjorde just det, eftersom BMWn bakom låg jättenära så ökade han tills han kom till en lucka i högerfilen och kunde flytta på sig. BMWn visade sig vara en civil polisbil. Det blev dyrt.
Och flytta på sig är ju anledningen till att man inte går i vänsterfil öht, om man ändå måste tillbaka till högerfil igen så fort det kommer en fartdåre.
På vilket sätt vart det dyrt, flyttade han inte på sig när dom låg bakom med blåljus?N Nerre skrev:Öka farten är olagligt.
Jag har en polare som gjorde just det, eftersom BMWn bakom låg jättenära så ökade han tills han kom till en lucka i högerfilen och kunde flytta på sig. BMWn visade sig vara en civil polisbil. Det blev dyrt.
Och flytta på sig är ju anledningen till att man inte går i vänsterfil öht, om man ändå måste tillbaka till högerfil igen så fort det kommer en fartdåre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Precis så blir det, när folk kör som du tycker man ska köra, byter från vänster till höger alldeles för tidigt. Gör man det längst fram, där blixtlåsprincipen ska hanteras så blir det inte så, för då börjar du inte rulla innan du sett till att den andra bilen kommer in. Undantag finns såklart alltid, de förare som inte förstår blixtlåsprincipen längst fram utan ska köra två från samma håll, vilket lika gärna kan vara från höger.N Nerre skrev:I de fall jag har legat i såna köer så rör sig högerfilen inte i ett kontinuerligt flöde. Det är start-stopp-start-stopp hela tiden. Om då bilen framför mig börjar köra, så börjar jag köra, och så kommer det nån i vänsterfil som vill klämma sig in framför mig, då måste jag bromsa. Och bilen bakom mig som precis börjat gasa måste också bromsa.
Det är ju inte så att det är start-stop till höger och 110 km/h till vänster helt plötsligt. Innan det blir start-stop till höger så sjunker hastigheten i den filen, så när måste jag in i högerfilen om jag ligger till vänster? När det sjunkit till 70 km/h till höger, när det redan är ryckig kö?
Jodå, jag har legat i högerfil och när man kommer så långt fram så att det är två filer så flyter det bra. När det inte är två filer lite längre bak så får man bromsa för alla dessa som byter från vänster till höger för tidigt, precis så som du vill att de ska göra.N Nerre skrev:
Minsta störningarna och bästa flytet blir det om båda filerna används så långt det går. Det går även att räkna på matematiskt. Problemet är just att folk inte förstår detta och går ihop för tidigt och pratar om "rättvisa" eller att de som kör i enlighet med reglerna är hänsynslösa bufflar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Så kan det vara, men det som Nils talade för är att man ska ligga under hastighetsbegränsingen, 20-30 km/h eller till och med 40 km/h på 80-väg. Det skulle man göra av miljöskäl och ifall man färdades i en bil som inte kunde köra så fort. Det hade inget med det allmänna väglaget eller liknande att göra. Spöregnar det så är det helt ok att ligga lägre, men att ligga 40 km/h under för att man kör med blankslitna däck i lätt regn är inte en ursäkt, då ska man inte köra alls.N Nerre skrev:
Ingen talade om att köra över hastighetsbegränsningen, ändå så betraktas man som en fartdåre.
Nu misstänker jag att Nils bor väldigt lantligt då han tydligen hamnar bakom traktorer varenda dag.
Självklart och ett sätt att öka risken för olyckor är att att hålla en helt annan hastighet än övrig trafik. Stor skillnad i hastighet är ett riskmoment, även om inte Nils verkar tro det. Han verkar däremot för att man ska få¨köra bil även när man druckit...N Nerre skrev:
Det vi inte ska ha är folk som ska komma och bestämma över andra. Är det en gammal gubbe som klarar att köra sin bil till sjukvården, även om det går sakta så ska inte sådana som du komma och bestämma över han. Jag fullkomligt hatar folk som ska sätta sig på höga hästar och bestämma över vad som är det rätta. Och det blir ofta det som passar dem själva just för stunden.Fairlane skrev:
Att trafiken stoppas upp kostar också samhället enormt mycket pengar, så jo vi har råd att låta de som inte kan köra bil själva åka färdtjänst istället. Trafikfarliga bilar ska vi inte ha i trafiken. Att spara pengar på färdtjänst genom att låta sådana personer som inte behärskar trafiken köra med sådana fordon är inte vettigt.
Lägg nerDu har kört upp för många körkort men vet inte vad A, B, BE, C, CE är?
Ok, A är motorcykel, B bil, BE bil med tungt släp, C lastbil och CE lastbil med tungt släp.
Det finns också olika varianter på A. Det trodde jag du hade koll på med så många uppkörningar, men du kanske har misslyckats flera gånger och det är därför det blev många, vad vet jag!?
Spekulera mindre tack. Du är verkligen ute efter att tolka in saker som du tror. Det är inte heller intressant. Men du tycker att det är fel att man kör under rådande hastighet?
Det stämmer inte där jag kör. Jag är nog faktiskt på ett ställe som är lite före andra ställen i tid. I Mellanlandet och norr över så är det ännu inte så. Där är vägarna mer som förr. I storstäder är det också på ett annat sätt där är det stora vägar. Men också andra sätt som tåg osv. Samt att gamla kan nå en affär nära. Så det gör att gamla inte kör bil där. Jo det är nog minst en traktor eller en a-traktor på samma sträck som min varje gång jag ska till stan. Och det är ca 2 mil.Nu kryllar det inte av traktorer ute i trafiken på de flesta ställena och "någon som kör sakta", det är ju du! Ytterst få människor ligger 20-30 under. På väldigt många ställen går det utmärkt att hålla 80 km/h under en väldigt lång tid, utan att man ser skymten av en traktor eller liknande, så du kommer endast ifatt om vid de få tillfällena det råkar vara en traktor i vägen (inte ens då särskilt ofta om jag körde om dig 5 minuter innan) eller kraftig köbildning.
Ja, Jag kör bra.
Jag kan min bil och när den drar lite. Tyvärr så är den fel på slutväxeln. Den borde vara högre utväxlad.Nej, du har missuppfattat detta också. Att köra väldigt fort drar mer, det är väl känt. Att köra långsamt är inte nödvändigtvis snålare än att hålla en för bilen optimal hastighet, vilket kanske ligger på 70 eller 80 km/h.
Så här skriver Volvo om miljövänlig körning "Att accelerera drar mycket bränsle därför vill du komma upp i rätt hastighet snabbt. Kör på ettans växel precis när du startar och växla upp till tvåan innan motorn når 3000 varv per minut. Försök alltid att ligga på så hög växel som möjligt och hoppa gärna över växlar för att snabbt komma upp i önskad fart." Ser du, man ska upp i rätt hastighet snabbt och använda växlarna, du vekar fallera båda delarna, så miljövänligt kör du nog inte.
Begränsningen är max hastigheten och vid bra väder och sikt. Det är inte en rekommendation som ska hållas till varje pris.
Ja precis, du har fattat.
Du ska inte få bestämma över oss andra!
Ja, men inte efter dina åsikter!
Ja absolut
Anledningen är att man får väl köra den hastighet man vill. Ska jag köra 10 fortare bara för att bilen bakom ska kunna köra 80 eller 90 på 80 vägen? Jag kör som jag vill sen får andra köra som de vill. Jag kör min hastighet och spar bensin åt mig. Andra får köra som de vill. Men som jag skrev. Det funkar inte ändå. För de kör om men sen är det en annan bil framför som kör ännu saktare eller en traktor...A Andy78 skrev:
Man ska byta fil i god tid. Dvs planera sin körning. Så din blixtlåsprincip ger jag inte mycket för.Fairlane skrev:
Precis så blir det, när folk kör som du tycker man ska köra, byter från vänster till höger alldeles för tidigt. Gör man det längst fram, där blixtlåsprincipen ska hanteras så blir det inte så, för då börjar du inte rulla innan du sett till att den andra bilen kommer in. Undantag finns såklart alltid, de förare som inte förstår blixtlåsprincipen längst fram utan ska köra två från samma håll, vilket lika gärna kan vara från höger.
Ja det stämmer.
Då folk blinkar på alla möjliga slags besynnerliga vis så vågar jag idag typ aldrig ta beslut på den informationen. Jag kan säga att jag ungefär har slutat att bry mig i vilken signal andra bilar ger, och jag har tyvärr också själv nästan slutat ge tecken, då folk ändå inte verkar veta hur det ska ges och förstås.A Andy78 skrev:
Det finns de som blinkar precis som de vrider på ratten, och ofta precis när de gör det.
Det finns massor som inte blinkar alls när de ska rakt fram, eller åt andra håll.
Det är dock rätt vanligt att blinka höger om man ska ut i första avfarten efter sin påfart, och alternativet är väl att inte blinka alls. Att ge någon vänsterblink när man ska första höger vet jag inte om jag sett någon gång.
De som ska vänster uppvisar alla möjliga varianter på körning och tecken som finns, samt några till.
Jag har dessutom själv fått lära mig tre olika slags sätt att välja körfält, göra körfältsbyten och ge tecken på körskolor, vid de tre tillfällen jag utbildat mig till nytt körkort, så inte ens de som bedriver utbildning verkar veta, eller ha konsensus. Tja, detta var för väldigt många år sedan, så det kan ju vara annat idag.
Och högsta domstolen har t.o.m virrat in sig i ett något svårbegripligt resonemang om att det har med cirkulationsplatsens storlek att göra hur man ska köra....
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nu är det inte jag som avgör det, men det finns regelverk att förhålla sig till.K Nils Andersson1 skrev:Det vi inte ska ha är folk som ska komma och bestämma över andra. Är det en gammal gubbe som klarar att köra sin bil till sjukvården, även om det går sakta så ska inte sådana som du komma och bestämma över han. Jag fullkomligt hatar folk som ska sätta sig på höga hästar och bestämma över vad som är det rätta. Och det blir ofta det som passar dem själva just för stunden.
Är bilen i för dåligt skick ska bilprovningen sätta körförbud. Kan man av olika medicinska skäl inte framföra sin bil säkert så ska läkaren rekommendera om körkortsåterkallelse. Det tycker jag är bra.
Du skrev ju att du inte visste vad bokstäverna var, vilket är lite märkligt för någon som kört upp många gånger.K Nils Andersson1 skrev:
Det är inte i sig fel att ligga under hastighetsgränsen när omständigheterna kräver det, för då blir man ett onödigt hinder. Om det behövs så behövs det, men att man inte orkar växla är inte ett sådant behov.K Nils Andersson1 skrev:
Jag kopierade bara in dina egna ord, det behövs inga tolkningar.
Låter som en spekulation att ni är före er tid. Det är möjligt att det är så det ser ut på några få ställen, men du skrev ju inte att det rörde sig om ett extremt lantligt ställe med väldigt smala vägar, så hur ska vi andra kunna veta att det är det du syftar på? Du kan ju lika gärna prata om att det är rimligt att ligga i 40 km/h på Essingeleden en strålande sommardag, med en trafikintensitet som gör att alla andra är fartdårar och kör 70 km/h där (dvs enligt hastighetsbegränsningen)K Nils Andersson1 skrev:Det stämmer inte där jag kör. Jag är nog faktiskt på ett ställe som är lite före andra ställen i tid. I Mellanlandet och norr över så är det ännu inte så. Där är vägarna mer som förr. I storstäder är det också på ett annat sätt där är det stora vägar. Men också andra sätt som tåg osv. Samt att gamla kan nå en affär nära. Så det gör att gamla inte kör bil där. Jo det är nog minst en traktor eller en a-traktor på samma sträck som min varje gång jag ska till stan. Och det är ca 2 mil.
Bra det. Det gör faktiskt de flesta. Endast 4% anser sig kör sämre än genomsnittet och 61% anser sig köra bättre än medel enligt en undersökning av IF.K Nils Andersson1 skrev:
Det är möjligt att det fungerar på just din bil, men det var ju inte riktigt heller vad du skrev. Du säger att man ska ligger 20-30 km/h under, du säger att man ska köra på ett visst sätt för att få lägre bränsleförbrukning, men det verkar egentligen mest gälla dig och din bil och faktum är att kör man så är man en bromsklots som förstör för andra och visar dåligt med hänsyn. Det kanske fungerar där du bor och kör, men undvik andra platser isåfall.K Nils Andersson1 skrev:
Ingen har skrivit att det ska hållas till varje pris. Det är en hastighet som är satt för normal läge. Att det normala är att ligga långt under den är helt fel.K Nils Andersson1 skrev:
Som tur är så anser inte Sveriges lagstiftande församling att det är ok att köra runt med en bil som inte är trafiksäker och det är inte heller ok att köra om man inte kan framföra sin bil säkert, oavsett om det beror på droger, sjukdom eller fysiska problem.K Nils Andersson1 skrev:
Det är inte jag som bestämmer, det är lagen, men jag misstänker att du egentligen tycker att du ska få göra precis som du vill oavsett hur det påverkar andra. Känns lite som du vill bestämma över andra?K Nils Andersson1 skrev:
Nej, men efter det regelverk vi har.K Nils Andersson1 skrev:
Ja, då är det uppenbart att du inte kan något om trafiksäkerhet.K Nils Andersson1 skrev:
Du kanske också tycker det är farligare med 2 bilar som håller 110 km/h i på en motorväg begränsad till den hastigheten, än om bara den ena kör 110 km/h och den andra 30 km/h.
Ledsen du får nog inte med dig någon som är kunnig i trafiksäkerhet i dina tankar, för de stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Stora hastighetsskillnader är farligt. Det förklarar regeln att fordon som inte kan och får framföras fortare än 40 km/h inte får köra på motorväg.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nu är det ju inte min blixtlåsprincip utan det är något alla får lära sig när man tar körkort.K Nils Andersson1 skrev:
Nu kanske du missförstått vad det rör sig om här? Vi talar om tvåfiliga vägar (eller fler), där det börjar byggas på köer i den ena filen. Hur planerar jag min körning bäst då? Jag vet ju inte om det är höger eller vänster fil som kommer försvinna längre fram. Kanske är det så att högerfilen går långsamt för att det ligger någon i 40 km/h längst fram och inte orkar växla?
Känner man sig inte säker nog så man kan hålla hastigheten tex köra 80 på 80 väg. Så är det nog dags att sluta köra bil. Att köra tex 50 på 80 väg leder bara till ökad risk för olyckor . Helt enkelt bara korkat. Åk buss eller färdtjänst då istället
Jag trodde den var uppenbar men den är att det kan vara fullkomligt omöjligt/olämpligt att hålla 80 på 80 väg om det är riktigt halt.A Andy78 skrev:
@Krux verkar mena att det alltid är korkat "Att köra tex 50 på 80 väg" och att man då ska "Åka buss eller färdtjänst då istället". Jag håller helt enkelt inte med om att detta kategoriska uttalande stämmer. Jag menar att det kan finnas många anledningar, som exempelvis väglaget, som gör att det kan vara lämpligt att köra avsevärt långsammare än maximalt tillåten hastighet.
Och för övrigt är jag inte alls säker på att alla har kört när det är riktigt halt. Jag har haft körkort flera tiotals år och kan bara erinra mig två tillfällen när det varit det jag kallar "riktigt halt" så speciellt vanligt är det inte.
Vad är din poäng?