K Nils Andersson1 skrev:
Är det inte jag. Så är det något annat framför mig som kör 50 eller så. Bara att du börjar vänja dig.
Nej det var tomt framför dig…

• Haha
Pin
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Vem har pratat om 50 men sägen 60 på en 80. Så jo jag kommer ifatt pga att det är kö framför. Någon som kör sakta eller en traktor.
Du, har pratat/skrivit det, till och med lägre hastighet,
K Nils Andersson1 skrev:
Så därför kan väl inte en gubbe som kör 40 på en 80 väg anses vara för sakta?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K Nils Andersson1 skrev:
Nej , den kostnaden har samhället inte råd med. Gamla människor lever billigt och bra. Nu ska vi inte förstöra det pga folk som du som inte orkar med att komma 5 minuter senare till jobbet.
Att trafiken stoppas upp kostar också samhället enormt mycket pengar, så jo vi har råd att låta de som inte kan köra bil själva åka färdtjänst istället. Trafikfarliga bilar ska vi inte ha i trafiken. Att spara pengar på färdtjänst genom att låta sådana personer som inte behärskar trafiken köra med sådana fordon är inte vettigt.

K Nils Andersson1 skrev:
Jag vet ej vad de anser nu men man får inte överskrida begränsningen
Du har kört upp för många körkort men vet inte vad A, B, BE, C, CE är?
Ok, A är motorcykel, B bil, BE bil med tungt släp, C lastbil och CE lastbil med tungt släp.
Det finns också olika varianter på A. Det trodde jag du hade koll på med så många uppkörningar, men du kanske har misslyckats flera gånger och det är därför det blev många, vad vet jag!?

K Nils Andersson1 skrev:
Vem har pratat om 50 men sägen 60 på en 80.
Det var faktiskt du som skrev "Jag kör ofta 40 eller 50 på en 60 eller 20 till 30 mindre än skylten på andra sträckor, du vet det är meningen att man ska göra det." 30 mindre än skylten bli 50 km/h på en 80-väg...
Du skriver också att det är meningen att man ska göra det, vilket är helt galet.

K Nils Andersson1 skrev:
Så jo jag kommer ifatt pga att det är kö framför. Någon som kör sakta eller en traktor.
Nu kryllar det inte av traktorer ute i trafiken på de flesta ställena och "någon som kör sakta", det är ju du! Ytterst få människor ligger 20-30 under. På väldigt många ställen går det utmärkt att hålla 80 km/h under en väldigt lång tid, utan att man ser skymten av en traktor eller liknande, så du kommer endast ifatt om vid de få tillfällena det råkar vara en traktor i vägen (inte ens då särskilt ofta om jag körde om dig 5 minuter innan) eller kraftig köbildning.

K Nils Andersson1 skrev:
De får köra om. Det är inga problem.
Fint, underlättar du omkörning, som man ska göra?

K Nils Andersson1 skrev:
Det är nu tänkt att alla ska köra mjukt och miljövänligt. Det innebär att köra sakta och att inte gasa fort.
Nej, du har missuppfattat detta också. Att köra väldigt fort drar mer, det är väl känt. Att köra långsamt är inte nödvändigtvis snålare än att hålla en för bilen optimal hastighet, vilket kanske ligger på 70 eller 80 km/h.
Så här skriver Volvo om miljövänlig körning "Att accelerera drar mycket bränsle därför vill du komma upp i rätt hastighet snabbt. Kör på ettans växel precis när du startar och växla upp till tvåan innan motorn når 3000 varv per minut. Försök alltid att ligga på så hög växel som möjligt och hoppa gärna över växlar för att snabbt komma upp i önskad fart." Ser du, man ska upp i rätt hastighet snabbt och använda växlarna, du vekar fallera båda delarna, så miljövänligt kör du nog inte.

K Nils Andersson1 skrev:
Det ger också lägre förbrukning. Så nej det är inte meningen att man ska fort upp i hastighet efter guppet.
Nej du har säkert rätt, man ska ligga i 20 km/h i minst en timme :rolleyes:

K Nils Andersson1 skrev:
Det är max 80 och inte någon "lämplig hastighet".
Det är inte någon olämplig hastighet, då hade man inte satt den hastighetsbegränsningen. Det finns undantag, några extremt smala, kurviga vägar där man undrar hur de tänkte när de satte hastighetsbegränsningen, men generellt anses nog 80 km/h som en lämplig hastighet på vägar där det är skyltat så.
K Nils Andersson1 skrev:
Håller inte med.
Intressant. Du tycker alltså att det är ok med förare som inte kan köra och bilar som är i så dåligt skick så de inte går att framföra i den hastighet som som gäller på vägen.
Jag tycker det är bra att man tar bort de sämsta bilarna från vägarna. Bilar med dåliga bromsar, dåliga däck, dåliga fjädrar och stötdämpare ska inte åka runt på vägarna. Samma så tycker jag det är bra när man tar körkortet från folk som inte längre kan framföra bilen säkert.

K Nils Andersson1 skrev:
Jo fortkörning är betydligt farligare än skillnader i fart.
OK, vi har en tvåfilig motorväg, med hastighetsbegränsningen 110 km/h. Du anser alltså att det är farligare om två förare kör 120 km/h än om den ena kör 110 km/h och den andra 50 km/h?

Det är du nog rätt ensam om att anse.

Fairlane
K Nils Andersson1 skrev:
Ja det har han. Men det är tydligt att polisen gör skillnad på folk och folk. Att de jobbar mot vissa , det kan knappast vara rättvist. Han brukar anmäla polisen för trakasserier. Och jag förstår han.
Nu driver du väl ändå med oss?
Du pratar om trafiksäkerhet, men en person som är känd för att köra med alkohol i kroppen ska man alltså inte testa oftare än andra?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu driver du väl ändå med oss?
Det har han nog gjort hela tiden.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Är det inte jag. Så är det något annat framför mig som kör 50 eller så. Bara att du börjar vänja dig.
Det är ju inte det vi har argumenterat eller pratat om, när det är bilar framför som kör sakta an en anledning.
Utan när man har vägen fri utan begränsningar, varför sinka trafiken och skapa en kö?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Nej , den kostnaden har samhället inte råd med. Gamla människor lever billigt och bra. Nu ska vi inte förstöra det pga folk som du som inte orkar med att komma 5 minuter senare till jobbet.

Jag vet ej vad de anser nu men man får inte överskrida begränsningen

Vem har pratat om 50 men sägen 60 på en 80. Så jo jag kommer ifatt pga att det är kö framför. Någon som kör sakta eller en traktor.

De får köra om. Det är inga problem.

Det är nu tänkt att alla ska köra mjukt och miljövänligt. Det innebär att köra sakta och att inte gasa fort.
Det ger också lägre förbrukning. Så nej det är inte meningen att man ska fort upp i hastighet efter guppet.
Det är max 80 och inte någon "lämplig hastighet".
Håller inte med.
Jo fortkörning är betydligt farligare än skillnader i fart.

Angående att andra kommer 5 minuter för sent till jobbet.
Hur kommer det sig att du tex tar motorvägen om du måste hålla 30-40 km/h under hastighetsgränsen?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka hastigheter tänker du dig egentligen där det går ihop?
Sista sekunden och bromsa låter ju som att det går rätt fort där. Vanligen så är det krypfart och det är väldigt lätt att saxa varannan om förarna kan framföra sina fordon. Man behöver inte bromsa, man lättar lite på gasen.
I de fall jag har legat i såna köer så rör sig högerfilen inte i ett kontinuerligt flöde. Det är start-stopp-start-stopp hela tiden. Om då bilen framför mig börjar köra, så börjar jag köra, och så kommer det nån i vänsterfil som vill klämma sig in framför mig, då måste jag bromsa. Och bilen bakom mig som precis börjat gasa måste också bromsa.

Det märks att det är många i den här diskussionen som aldrig provat på att ligga i högerfilen...

Så där fortsätter det och bilarna som står långt bak till höger rör sig knappt framåt alls och väl framme så blir det blixtlås så de måste släppa in ytterligare en bil framför sig.
Ja det är så det blir oftast ja. Vi som ligger i högerfil måste i princip stanna för att släppa in alla de som kommer i vänsterfil. Det är ju inte så att de som ligger i vänsterfil legat i vänsterfil hela tiden, många av dem har legat i högerfil och så går de ut i vänsterfil när de ser att det är kö, för att kunna köra om hela kön. För sitta i kö vill de absolut inte.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Gå det så långsamt i höger och mittenfil att du inte kan hålla max hastighet, varför inte lägga dig i vänster och köra där?
För att om man ligger i 110 i vänsterfil får man väldigt snart helljusblinkande bilar bakom sig...

K Nils Andersson1 skrev:
Jag skulle sammanfatta allt du skrev som att , högerfilen blir överbelastad? Dels har du redan långsam trafik i högerfilen, dels har bilar som ska ut till höger längre fram. Kanske i en rondell eller en avfart. Att vi sen då ska få in mer bilar i högerfilen pga att de tror att det ska vara så. Det gör att det blir trångt. Nej, bilar som ska rakt fram eller vänster i nästa rondell. Bör stanna i mitten eller vänster.
Du verkar ha blandat ihop två diskussioner här, detta handlade inte om rondeller, det handlar om när det t.ex. är en trafikolycka så ett körfält är avstängt längre fram.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
För att om man ligger i 110 i vänsterfil får man väldigt snart helljusblinkande bilar bakom sig...
Då har man 3 val att agera efter, ligga kvar, flyta på sig, eller öka farten.

Demmpa Demmpa skrev:
Däremot så anses det att man kör med överdrivet låg hastighet om man kör i 40km/h (utan någon skälig anledning) med personbil på en 100-sträcka.
Skälig anledning kan ju vara en massa saker, t.ex. att man anser att sikten är så dålig (på grund av regn, dimma, snö, bländande solsken eller nåt) att man känner att man inte kan köra fortare.

Eftersom vi har ganska låga krav för att få behålla körkortet i Sverige så måste man ta hänsyn till de allra sämsta förarna. T.ex. de gamlingar som bor ensamma på landsbygden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att trafiken stoppas upp kostar också samhället enormt mycket pengar,
Visst är det så, men det är inte bara de som kör sakta som stoppar upp trafik, även de som kör fort gör det.

Om folk kör onödigt fort blir det svårare att hinna ut vid anslutande vägar, kommer det en massa folk och blåser på i vänsterfil blir det svårare för folk i högerfil att köra om osv.

Och är det nåt som kostar samhället pengar är det väl olyckor?

A Andy78 skrev:
Då har man 3 val att agera efter, ligga kvar, flyta på sig, eller öka farten.
Öka farten är olagligt.

Jag har en polare som gjorde just det, eftersom BMWn bakom låg jättenära så ökade han tills han kom till en lucka i högerfilen och kunde flytta på sig. BMWn visade sig vara en civil polisbil. Det blev dyrt.

Och flytta på sig är ju anledningen till att man inte går i vänsterfil öht, om man ändå måste tillbaka till högerfil igen så fort det kommer en fartdåre.

N Nerre skrev:
Öka farten är olagligt.

Jag har en polare som gjorde just det, eftersom BMWn bakom låg jättenära så ökade han tills han kom till en lucka i högerfilen och kunde flytta på sig. BMWn visade sig vara en civil polisbil. Det blev dyrt.

Och flytta på sig är ju anledningen till att man inte går i vänsterfil öht, om man ändå måste tillbaka till högerfil igen så fort det kommer en fartdåre.
Du byter fil th när du kört om. Och du byter inte fil tv för att påbörja omkörning om det kommer någon där i högre hastighet, oavsett hastighetsbegränsning eller om det är en ”fartdåre”. Tycker du att någon kör obehagligt fort är det väl bäst att släppa förbi dem så du slipper se den mer.

Blinkar med helljuset gör jag om någon byter fil farligt nära framför mig eller om någon ligger kvar i vänsterfil och det har funnits gott om plats att byta till höger (alltså efter flera minuter eller km bakom någon dom i onödan ligger kvar tv utan att egentligen köra om någon)

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.