432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Nu pratar jag om vad det faktiskt kostar inte vad du betalar.Fairlane skrev:
Ok, då räknar vi med färdtjänst som ett alternativ. Kan man inte köra bil så är färdtjänst ett alternativ såklart men glöm att det kostar 1000 kronor. Färdtjänst är billigare än Taxi och med vanlig Taxi så kan jag åka handla betydligt billigare än så. En snabb googling säger till exempel att en enkelresa i Göteborg kostar 52 kronor...
En uppkörning säger att man inte får överträda hastighetsbegränsningen. Då jag tagit körkort flera gånger, så är jag troligen betydligt bättre än dig. Detta pga mc kort osv.Då är vi tillbaka till om hen verkligen borde framföra bilen om den inte kan göra det ordentligt. Som sagt, en uppkörning är inte aktuellt för dig, men jag vet folk som faktiskt missat uppkörning för att de kört för långsamt och du påstår att man ska köra under hastighetsbegränsningen. Du hade inte klarat en uppkörning idag.
Vad är blockera för dig? Ofta är det så att man blir omkörd sen är man ifatt bilen ändå. Man tjänar aldrig något i tid. Det är en psykologisk grej att vissa måste köra fortare än begränsningen, för annars mår de inte bra.
Ofta låter det sig inte göras, för traktorn.Självklart vet jag det. Det är ju därför jag inte kör fortare än så.
Jag kan även välja att köra ännu långsammare om jag tycker det behövs, men jag undviker att vara i vägen för andra i onödan, dvs behöver jag köra långsammare än övrig trafik så ser jag till att släppa förbi den snabbare trafiken så smidigt som möjligt. Det gör faktiskt många förare av traktor etc också.
Vad är det jag missuppfattar? Farthinder är till för att sakta ner trafiken. Men det gör även att det inte är tänkt att man ska gasa på direkt efter hindret. Det kommer sänka farten. Så att man kör 30 mindre efter gupp är bara normal.Jag tror du missuppfattar. Nästan alla bilar bromsar ner vid fartgupp. Farthinder finns för övrigt sällan på snabbare vägar, även om Huddinge Kommun på några ställen slängt ut det på vägar med hastighetsbegränsningen 60 km/h. När man saktat ner och tagit sig över guppet så kan man accelerera, man måste inte ligga kvar 20-30 under hastighetsbegränsningen.
Jag lovar att alla bilar klarar det, annars bör de inte få framföras i trafik överhuvudtaget för då har det trasiga fjädrar och stötdämpare, vilket ska rendera körförbud.
Som jag sagt. Du kan inte tycka om vilken hastighet som är lämplig. Kan du inte ta att olika fordon kör olika fort borde du bli av med kortet. Det farligaste är folk som kör fortare. Fortkörning men är 30 borde resultera i att deras bil tas av polisen och du får ingen ersättning.
Nu måste du skilja på den maxhastighet som fordonet/fordonskombinationen får köra i eller är konstruerad att köra i på aktuell vägsträcka kontra vad fordonet/fordonskombinationen faktiskt kör i.K Nils Andersson1 skrev:Det är en bra fråga. Det man vet är att på motorvägar så får det inte vara fordon som går väldigt sakta. Men på en 80 väg? Man får ju köra med a-traktor och vanliga traktor. Där är farten max 50. Att det då skulle vara andra regler för en personbil tror jag inte. Så därför kan väl inte en gubbe som kör 40 på en 80 väg anses vara för sakta?
Det är två helt skilda saker.
Man får köra en klass 2 moped (25km/h) på en 100-väg (som inte är motorväg/motortrafikled) helt lagligt.
Man får bogsera en personbil efter en annan personbil (20-30 km/h) på 100-väg (som inte är motorväg/motortrafikled) helt lagligt.
Även på motorväg/motortrafikled men då bara till närmsta avfart, å aldrig på en påfart (om inte haveriet händer på påfarten).
Däremot så anses det att man kör med överdrivet låg hastighet om man kör i 40km/h (utan någon skälig anledning) med personbil på en 100-sträcka.
Det är fråga om, raggare som åkt runt på stan i 5. Men det är ett annat problem detta att vi bor i ett laglöst land, där rättsstaten och polisen är totalt dåliga. Kolla på alexander bardh där han beskriver hur dåligt det är med rättsstaten Sverige. Det är riktigt uselt. Jag vet även en kille som är med på en lista polisen har. Har trakasseras ständigt av polisen. Fick blåsa ca 300 gånger förra året.Fairlane skrev:
Finns det några exempel på det? Och varför ska det vara så? Att ett visst fordon har rätt att gå i 25 men att en annan tex personbil som råkar köra i 40 inte ska få lov till det?Demmpa skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Själva resan kostar såklart inte mer än vad det gör med taxi. Det som tillkommer är hanteringen runt om. Den kostnaden tycker jag är väl värd för samhället att ta för att inte ha en massa förare ute som inte "orkar växla" eller kör en trafikfarlig bil.K Nils Andersson1 skrev:
Jag antar att du har A, B, BE, C, CE kanske mer? Hur vet du vad jag har?K Nils Andersson1 skrev:
Du får självklart inte överskrida hastighetsbegränsningen, men jag kan lova dig att ligger du 50 km/h på en 80-väg, utan rimligt skäl (halka, dimma eller liknande) så klarar du inte uppkörningen. Att du tog körkort för 50 år sen förändrar inte det. Jag misstänker att du faktiskt inte kör 20-30 under konstant på någon av dina uppkörningar?
Ligger du 50 km/h på en 80-väg så blockerar du. Om jag kör om dig så kommer du inte ifatt mig sen om jag håller hastighet enligt skyltning. Hur skulle du kunna göra det?K Nils Andersson1 skrev:
Vem har talat om att köra fortare än begränsningen?
Jag kan kör 80 km/h med släp på en 80-väg och du kommer inte ikapp mig när jag väl kommit förbi dig och jag kör inte fortare än 80 då, så du tänker helt enkelt galet.
Traktorn kan inte köra fortare och är inte byggd för att köra fortare. Din bil är säkerligen byggd för att kunna framföras i 80 km/h, där sitter begränsningen hos föraren. Om du trots det måste ut så kan du väl göra som många traktorförare gör, släppa förbi andra med jämna mellanrum.K Nils Andersson1 skrev:
Nej, är det 50 km/h efter guppet så är det normalt att man kör 50 km/h, inte 30 km/h. Sen att man kanske passerar själva guppet i 15-20 km/h eller lägre är en helt annan sak.K Nils Andersson1 skrev:
Det är klart jag kan. Du kan tycka att 50 km/h är lämplig hastighet på en väg med hastighetsbegränsningen 80 km/h, varför får inte jag tycka att 80 km/h är lämpligt?K Nils Andersson1 skrev:
Det är för övrigt inte bara jag som tycker att 80 km/h är lämpligt där, utan även väghållaren.
Jag kan ta det, inget problem, jag kör ju själv långsammare med ett fordon som inte får framföras fortare. Dock är det en begränsning baserat på vad som är tillåtet med fordonet, inte baserat på att föraren inte kan bättre eller att fordonet är i så dåligt skick så det inte borde få framföras på allmän väg överhuvudtaget.K Nils Andersson1 skrev:
Det farligaste är faktiskt skillnader i fart och det är inte fortkörning att köra 80 km/h på en 80-väg, bara för att du tycker 50 km/h räcker gott för dig och din bil.K Nils Andersson1 skrev:
Ja, det är din åsikt, som du självfallet har din fulla rätt att ha. Det finns dock inget stöd i lagstiftningen för det och inget sådant förslag heller.K Nils Andersson1 skrev:
Mycket märkligt att se alla som fartdårar när de håller hastighetsbegränsningen.
Det finns en fordonskombination som bara får framföras i max 10km/h, det är efterfordon med stålhjul, å dessa får man köra på en 100-väg om man vill. Däremot är det inte lämpligt att göra det.K Nils Andersson1 skrev:
Det finns även fordon som inte går mer än i 4-6km/h å de får man också köra på en 100-väg. Men det är också direkt olämpligt.
Så med ditt tänk så skulle man helt lagligt få köra en personbil i 20km/h (utan giltigt skäl) på 2/1-vägar där det är en högsta hastighet på 100km/h.
Om du skulle göra det, så tippar jag (även hoppas) att transportstyrelsen återkallar ditt körkort med omedelbar verkan.
Vad är meningen med motorvägar och hastighetsbegränsningskyltar?K Nils Andersson1 skrev:Precis, du har inte överseende med de du tycker borde köra fortare. Detta oavsett om du vet någon anledning eller ej. Dvs du tycker att det borde vara så att alla kör så fort det går. Jag har nyheter till dig. Detta är slut, hastigheten på vägar kommer i framtiden bli låg. Kanske runt 50. För det blir så mycket fordon att den som kör 50 blir den som bestämmer farten.
Varför inte hålla runt hastighetsbegränsningen på en motorväg om ingen är framför och väglaget tillåter och det är inte begränsat till fordonet eller något annat?
Runt 50, det är ju fantastiskt!
Jag ser A-traktorns och EPAans återkomst strålande perfekt med nya reglerna för A-traktor, du kan börja konvertera din opel redan nu.
Demmpa skrev:
Nu måste du skilja på den maxhastighet som fordonet/fordonskombinationen får köra i eller är konstruerad att köra i på aktuell vägsträcka kontra vad fordonet/fordonskombinationen faktiskt kör i.
Det är två helt skilda saker.
Man får köra en klass 2 moped (25km/h) på en 100-väg (som inte är motorväg/motortrafikled) helt lagligt.
Man får bogsera en personbil efter en annan personbil (20-30 km/h) på 100-väg (som inte är motorväg/motortrafikled) helt lagligt.
Även på motorväg/motortrafikled men då bara till närmsta avfart, å aldrig på en påfart (om inte haveriet händer på påfarten).
Däremot så anses det att man kör med överdrivet låg hastighet om man kör i 40km/h (utan någon skälig anledning) med personbil på en 100-sträcka.
Ett tillägg, man får bogsera i 20-30 fram till nästa avfart.
Ok och detta utan anledning, det är inte så att han har åkt dömts för rattonykterhet tidigare eller någon annat som innebär "problem med rättvisan"?K Nils Andersson1 skrev:Det är fråga om, raggare som åkt runt på stan i 5. Men det är ett annat problem detta att vi bor i ett laglöst land, där rättsstaten och polisen är totalt dåliga. Kolla på alexander bardh där han beskriver hur dåligt det är med rättsstaten Sverige. Det är riktigt uselt. Jag vet även en kille som är med på en lista polisen har. Har trakasseras ständigt av polisen. Fick blåsa ca 300 gånger förra året.
Nej , den kostnaden har samhället inte råd med. Gamla människor lever billigt och bra. Nu ska vi inte förstöra det pga folk som du som inte orkar med att komma 5 minuter senare till jobbet.Fairlane skrev:
Jag vet ej vad de anser nu men man får inte överskrida begränsningenag antar att du har A, B, BE, C, CE kanske mer? Hur vet du vad jag har?
Du får självklart inte överskrida hastighetsbegränsningen, men jag kan lova dig att ligger du 50 km/h på en 80-väg, utan rimligt skäl (halka, dimma eller liknande) så klarar du inte uppkörningen. Att du tog körkort för 50 år sen förändrar inte det. Jag misstänker att du faktiskt inte kör 20-30 under konstant på någon av dina uppkörningar?
Vem har pratat om 50 men sägen 60 på en 80. Så jo jag kommer ifatt pga att det är kö framför. Någon som kör sakta eller en traktor.
De får köra om. Det är inga problem.
Det är nu tänkt att alla ska köra mjukt och miljövänligt. Det innebär att köra sakta och att inte gasa fort.
Det ger också lägre förbrukning. Så nej det är inte meningen att man ska fort upp i hastighet efter guppet.
Det är max 80 och inte någon "lämplig hastighet".
Håller inte med.Jag kan ta det, inget problem, jag kör ju själv långsammare med ett fordon som inte får framföras fortare. Dock är det en begränsning baserat på vad som är tillåtet med fordonet, inte baserat på att föraren inte kan bättre eller att fordonet är i så dåligt skick så det inte borde få framföras på allmän väg överhuvudtaget.
Jo fortkörning är betydligt farligare än skillnader i fart.
Ja det har han. Men det är tydligt att polisen gör skillnad på folk och folk. Att de jobbar mot vissa , det kan knappast vara rättvist. Han brukar anmäla polisen för trakasserier. Och jag förstår han.A Andy78 skrev:
Vad är ditt motiv till att tänka så?Demmpa skrev:
Det finns en fordonskombination som bara får framföras i max 10km/h, det är efterfordon med stålhjul, å dessa får man köra på en 100-väg om man vill. Däremot är det inte lämpligt att göra det.
Det finns även fordon som inte går mer än i 4-6km/h å de får man också köra på en 100-väg. Men det är också direkt olämpligt.
Så med ditt tänk så skulle man helt lagligt få köra en personbil i 20km/h (utan giltigt skäl) på 2/1-vägar där det är en högsta hastighet på 100km/h.
Om du skulle göra det, så tippar jag (även hoppas) att transportstyrelsen återkallar ditt körkort med omedelbar verkan.
Jag kan säga att där jag bor är det massor av nyare A-traktrorer. Det kommer sänka farten ytterligare och fort. Så inte nog med att det är runt 3 st hjullastare på vägen till stan, det är även 5 st a-traktor. Förutom bilar som kör 50 på 75 väg.A Andy78 skrev:Vad är meningen med motorvägar och hastighetsbegränsningskyltar?
Varför inte hålla runt hastighetsbegränsningen på en motorväg om ingen är framför och väglaget tillåter och det är inte begränsat till fordonet eller något annat?
Runt 50, det är ju fantastiskt!
Jag ser A-traktorns och EPAans återkomst strålande perfekt med nya reglerna för A-traktor, du kan börja konvertera din opel redan nu.