K Nils Andersson1 skrev:
..... eller 20 till 30 mindre än skylten på andra sträckor, du vet det är meningen att man ska göra det.
Det där är inte OK. Vad menar du med att det är meningen?

A Andy78 skrev:
Vad skull man kolla på menar du än annat det som är relevant för körningen skyn?

Varför skulle man få en böter för att man kör hastighetsgränsen?

Prova att växla upp nån gång så kommer bilen dra mindre.
Om du inte orka växla köp en automat, eller lämna in körkortet.
Vad jag ska kolla på eller hur jag kör ska inte vara relevant för andra. Man ska köra mindre än vad skylten visar är det tänkt och för att alltid vara under håller jag mig på de säkra sidan. Bilen drar mindre vid lägre fart, vet du inte det? Jag kan inte köpa några andra bilar, har inte pengar till det och jag behöver bilen för att leva. Är det något problem för dig med en bil som kör som man ska?

K Nils Andersson1 skrev:
...dels vill jag inte hålla på o växla. Dels vill jag kanske kolla på något.
Kanske dags att sluta köra bil?

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Vad jag ska kolla på eller hur jag kör ska inte vara relevant för andra. Man ska köra mindre än vad skylten visar är det tänkt och för att alltid vara under håller jag mig på de säkra sidan. Bilen drar mindre vid lägre fart, vet du inte det? Jag kan inte köpa några andra bilar, har inte pengar till det och jag behöver bilen för att leva. Är det något problem för dig med en bil som kör som man ska?
https://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/det-ar-farligt-att-kora-sakta-39792

K Kane skrev:
[länk]
Jag håller definitivt inte med. Vad tycker han om traktorer på vägen eller långtradare som inte kan hålla farten då det blir för tungt, eller annat på vägen som går sakta, typ grävmaskin? Ska de också bort?

Fairlane
K Nils Andersson1 skrev:
Nej man ska inte konstant ligga i det hastighetsbegränsningen. Hade du kört så på uppkörning hade du inte fått något körkort.

Vill du åka runt och titta på saker, låt någon annan köra så kan du ägna dig åt sightseeing.

Att inte orka växla... Slött.

Det finns självklart lägen då man bör/ska/kan ligga under hastighetsbegränsningen, exempelvis om de yttre förhållandena kräver det. Om du väljer att ligga under hastighetsbegränsningen när det inte behövs håll då undan för folk som orkar växla och inte är ute på sightseeing.

• Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej man ska inte konstant ligga i det hastighetsbegränsningen. Hade du kört så på uppkörning hade du inte fått något körkort.

Vill du åka runt och titta på saker, låt någon annan köra så kan du ägna dig åt sightseeing.

Att inte orka växla... Slött.

Det finns självklart lägen då man bör/ska/kan ligga under hastighetsbegränsningen, exempelvis om de yttre förhållandena kräver det. Om du väljer att ligga under hastighetsbegränsningen när det inte behövs håll då undan för folk som orkar växla och inte är ute på sightseeing.
Det finns inget som säger att man inte kan eller får kör saktare än skylten eller hur? Ja man ska göra så. Jag kan inte växla pga ett dåligt knä.
Egentligen handlar det om ett krig mellan vad man tycker och inte vill ha.
Saker som vissa inte vill betala för är saker som: Färdtjänst till stan för äldre att handla, kostnad 1000 kr färden. Socialbidrag, pensioner, osv. Man vill dock ha en väg där man kan köra fort o bra i sin dyra 500 000 kr bil. Man har bra syn osv. Men funderar inte på hur det är att köra när man är 75. En bil som kostar 500 000 är det enklare att köra fortare i. Men min bil tex så får jag krypa över väggupp för min Opel är byggd för en tid då bensinen var billig och vägarna var släta. Den är låg och gammal. Den klarar inte gupp. Det brukar folk bli arga på och tuta. Varje gång. Det är ett exempel på att olika grupper i samhället är blir emot varandra. Man varken vill eller ser andra grupper. Men det är ett samhälle och vissa grupper är pressade så långt nu att de fått nog. Det ger att andra grupper fort kommer att bli varse om att det är ett samhälle.

Fairlane
K Nils Andersson1 skrev:
Det finns inget som säger att man inte kan eller får kör saktare än skylten eller hur? Ja man ska göra så. Jag kan inte växla pga ett dåligt knä.
Egentligen handlar det om ett krig mellan vad man tycker och inte vill ha.
Saker som vissa inte vill betala för är saker som: Färdtjänst till stan för äldre att handla, kostnad 1000 kr färden. Socialbidrag, pensioner, osv. Man vill dock ha en väg där man kan köra fort o bra i sin dyra 500 000 kr bil. Man har bra syn osv. Men funderar inte på hur det är att köra när man är 75. En bil som kostar 500 000 är det enklare att köra fortare i. Men min bil tex så får jag krypa över väggupp för min Opel är byggd för en tid då bensinen var billig och vägarna var släta. Den är låg och gammal. Den klarar inte gupp. Det brukar folk bli arga på och tuta. Varje gång. Det är ett exempel på att olika grupper i samhället är blir emot varandra. Man varken vill eller ser andra grupper. Men det är ett samhälle och vissa grupper är pressade så långt nu att de fått nog. Det ger att andra grupper fort kommer att bli varse om att det är ett samhälle.
Färdtjänst har inget med det hela att göra.

Jag har en bil som är 15 år gammal. Det går att kör alver gupp med den. Sen är det givet så att man bromsar vid förhinder. Det är något helt annat än att ligga 20 km/h under hela tiden.

Vill du ligga under hastighetsbegränsningen så hjälp åtminstone till så andra kan passera lättare. Jag kör också under hastighetsbegränsningen då och då. Kör jag släp, vilket jag gör rätt ofta, så kör jag inte fortare än 80 km/h även om det står 110 km/h på skylten. Inte lägger jag mig i mittfilen då.

Ibland ligger jag under hastighetsbegränsningen även på vägar där det är en lägre hastighet, om jag kör med släpet och vill ha extra marginal. Då svänger jag in på busshållplatser för att släppa förbi andra.

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Färdtjänst har inget med det hela att göra.

Jag har en bil som är 15 år gammal. Det går att kör alver gupp med den. Sen är det givet så att man bromsar vid förhinder. Det är något helt annat än att ligga 20 km/h under hela tiden.

Vill du ligga under hastighetsbegränsningen så hjälp åtminstone till så andra kan passera lättare. Jag kör också under hastighetsbegränsningen då och då. Kör jag släp, vilket jag gör rätt ofta, så kör jag inte fortare än 80 km/h även om det står 110 km/h på skylten. Inte lägger jag mig i mittfilen då.

Ibland ligger jag under hastighetsbegränsningen även på vägar där det är en lägre hastighet, om jag kör med släpet och vill ha extra marginal. Då svänger jag in på busshållplatser för att släppa förbi andra.
Jo färdtjänst har med det hela att göra. Detta då valet mellan att en person på 75 kör sin bil för att handla eller får ta färdtjänst. När hen kör bilen så kan det gå i 50 på 80 väg. Det är ok för mig. För de som har 500k bilar svär inte på en traktor för 1,5 miljon som kör 50, nej. De svär på bilen som kör 50, varför är det så?
Du vet att med släp så är det lag på max 80 både med bromsat och obromsat? Bara för att din bil funkar i gupp så är det inte så för alla.
Det kan och ska inte vara några problem att få köra den hastighet du önskar. Det finns inga lagar som säger något annat.

K Nils Andersson1 skrev:
Jag håller definitivt inte med. Vad tycker han om traktorer på vägen eller långtradare som inte kan hålla farten då det blir för tungt, eller annat på vägen som går sakta, typ grävmaskin? Ska de också bort?

Nej traktor kan inte hålla högre fart och det får man ha överseende med.
En långtradare kan inte hålla 110 rätt logiskt.

Jag pratar om personbilar som begränsar framkomligheten utan egentlig anledning.

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Nej traktor kan inte hålla högre fart och det får man ha överseende med.
En långtradare kan inte hålla 110 rätt logiskt.

Jag pratar om personbilar som begränsar framkomligheten utan egentlig anledning.
Precis, du har inte överseende med de du tycker borde köra fortare. Detta oavsett om du vet någon anledning eller ej. Dvs du tycker att det borde vara så att alla kör så fort det går. Jag har nyheter till dig. Detta är slut, hastigheten på vägar kommer i framtiden bli låg. Kanske runt 50. För det blir så mycket fordon att den som kör 50 blir den som bestämmer farten.

Trafikförordningen, 1998:1276
”3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon”
”14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.”
”16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K3

Så vad är ”giltigt skäl”?
Vad är ”överdrivet låg hastighet”?

Edit: Lagt till 14§.

• Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Ett annat problem som blir vanligare är de här avfarterna som går från vänsterfilen. När ska man lägga sig till vänster för att smidigt få till avfarten? Ligger du längst till höger blir det lätt rätt avancerade manövrar ligger du i mitten eller till vänster hindrar du omkörningar!
Hur många såna avfarter finns det på vägar med en hastighetsbegränsning på 80 km/h eller högre? Har du något exempel?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K Nils Andersson1 skrev:
Jo färdtjänst har med det hela att göra. Detta då valet mellan att en person på 75 kör sin bil för att handla eller får ta färdtjänst.
Ok, då räknar vi med färdtjänst som ett alternativ. Kan man inte köra bil så är färdtjänst ett alternativ såklart men glöm att det kostar 1000 kronor. Färdtjänst är billigare än Taxi och med vanlig Taxi så kan jag åka handla betydligt billigare än så. En snabb googling säger till exempel att en enkelresa i Göteborg kostar 52 kronor...
K Nils Andersson1 skrev:
När hen kör bilen så kan det gå i 50 på 80 väg. Det är ok för mig. För de som har 500k bilar svär inte på en traktor för 1,5 miljon som kör 50, nej. De svär på bilen som kör 50, varför är det så?
Då är vi tillbaka till om hen verkligen borde framföra bilen om den inte kan göra det ordentligt. Som sagt, en uppkörning är inte aktuellt för dig, men jag vet folk som faktiskt missat uppkörning för att de kört för långsamt och du påstår att man ska köra under hastighetsbegränsningen. Du hade inte klarat en uppkörning idag.

Jag har för övrigt en bil för 20k kronor och irriterar mig på folk som blockerar andra hänsynslöst.

K Nils Andersson1 skrev:
Du vet att med släp så är det lag på max 80 både med bromsat och obromsat?
Självklart vet jag det. Det är ju därför jag inte kör fortare än så.
Jag kan även välja att köra ännu långsammare om jag tycker det behövs, men jag undviker att vara i vägen för andra i onödan, dvs behöver jag köra långsammare än övrig trafik så ser jag till att släppa förbi den snabbare trafiken så smidigt som möjligt. Det gör faktiskt många förare av traktor etc också.

Tråden handlar väl framförallt om folk som ligger i mittfil och ligger man konstant under hastighetsbegränsningen så ska man absolut inte ligga i mittfil.

K Nils Andersson1 skrev:
Bara för att din bil funkar i gupp så är det inte så för alla.
Jag tror du missuppfattar. Nästan alla bilar bromsar ner vid fartgupp. Farthinder finns för övrigt sällan på snabbare vägar, även om Huddinge Kommun på några ställen slängt ut det på vägar med hastighetsbegränsningen 60 km/h. När man saktat ner och tagit sig över guppet så kan man accelerera, man måste inte ligga kvar 20-30 under hastighetsbegränsningen.
Jag lovar att alla bilar klarar det, annars bör de inte få framföras i trafik överhuvudtaget för då har det trasiga fjädrar och stötdämpare, vilket ska rendera körförbud.

K Nils Andersson1 skrev:
Det kan och ska inte vara några problem att få köra den hastighet du önskar. Det finns inga lagar som säger något annat.
Jo det gör det faktiskt. Du kan bli dömd för att köra för långsamt.
Här är några exempel: länk1, länk2

Som sagt det finns lägen där det är lämpligt att köra långsammare, att man inte har en trafikduglig bil, eller inte är en lämplig förare är inte något sådant skäl.

Demmpa Demmpa skrev:
Trafikförordningen, 1998:1276
”3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon”
”14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.”
”16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”
[länk]

Så vad är ”giltigt skäl”?
Vad är ”överdrivet låg hastighet”?

Edit: Lagt till 14§.
Det är en bra fråga. Det man vet är att på motorvägar så får det inte vara fordon som går väldigt sakta. Men på en 80 väg? Man får ju köra med a-traktor och vanliga traktor. Där är farten max 50. Att det då skulle vara andra regler för en personbil tror jag inte. Så därför kan väl inte en gubbe som kör 40 på en 80 väg anses vara för sakta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.