432 669 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det fungerar faktiskt riktigt smidigt när båda körfälten används. Längst fram vävs de ihop smidigt, bortsett från någon enstaka förare som inte fattar blixtlåsprincipen. Den förare stör flödet, men den föraren kan lika gärna ligga i högerfil som vänsterfil.N Nerre skrev:Jag anser att det finns ett fjärde fall:
4. När det blir köbildning på grund av att flera körfält går ihop så ska de som ligger i vänsterfil sakta in och börja förbereda sig för att gå in i lämplig lucka i högerfil.
Då kommer trafiken i högerfilen att kunna röra sig mjukare, och slipper bli sura över att de i vänsterfil tränger sig.
Man ska trots allt planera sin körning och göra körfältsbyte i god tid. Att byta körfält precis där det ena körfältet försvinner är inte att byta körfält i god tid.
De som ligger i vänsterfil måste ju inse att alla de som ligger i en kö i högerfil gör det av nån anledning. De ligger inte där för att de är rädda för att köra fortare eller rädda för att ligga i vänsterfil, de ligger där för att inte tränga sig, det är vanlig svensk kömentalitet.
Det du vill är att folk ska köra som rätt många kör idag och då blir det en väldigt lång kö till höger och onödigt ryckigt, eftersom det finns andra som följer rekommendationerna istället för att hitta på egna regler.
Skulle alla köra enligt din rekommendation så skulle köerna bli minst dubbelt så långa.
EddieHansson skrev:
Nä, eftersom vänsterblink inte är en officiell trafikregel som gäller i en cirkulationsplats så vet man inte hur en bil kommer att agera och man måste därför vänta för att vara säker.
Enligt regelverket ska en bil blinka om den ska köra ut, och därför ska man ju anta att om bilen inne i rondellen inte blinkar åt höger ska den ju fortsätta runt.
Ett annat problem med vänsterblink är att den aldrig kan vara konsekvent i olika rondeller. I flerfiliga rondeller så är det ju direkt fel att använda vänsterblink om man inte ämnar byta fil.
Hur kan man misstolka en bil som ligger i innerfil och blinkar vänster, det innebär väl att bilen ska forttsätta runt och inte svänga höger dvs byta fil eller forsätta ut i rondellel.
Var skulle fordonet annars ta vägen , 90 grader upp på kantenstenen i centrum av rondellen?
Jag råkar ut för det varje dag.T Träkåk skrev:Nu har jag inte läst hela tråden utan fokuserar på det senaste inlägget som ändå knyter till rubriken, det är otroligt irriterande med dom som ligger i ytterfil och har satt farthållaren på den skyltade hastigheten, satt mot bilens angivna hastighet=ofta 7-10km/h under gällande hastighet, och blockar de som antingen har skäl att ha brådska eller bara dlr nöjes skull anser att väder och trafikintensitet medger ett lite högre tempo än skyltad ( ja, jag anser att fast hastighetsbegränsning är stelbent och tar mig friheten att anpassa hastigheten efter rådande förhållande, så den kan bli såväl något över som under skyltad) Lägger jag mig på säkert avstånd i väntan på att irritationsmomentet framför ska behaga gå in i högerfil, har jag snart någon bakom som kör upp alldeles för nära bakom, till följd att jag får vika pt sidan eller bete mig aggresivt och ge ljustuta i min tur också. Så egoistiskt att sabotera flytet genom att ligga och sega i ytterfil.
Kom iväg när det inte var så mycket trafik och körde 110 i vänsterfil på en 2 filig väg och höll hastighet då folk som vanligt körde långsammare i högerfil.
Allt flöt på då en bil helt plötsligt aviker ut i vänsterfil i 90km trots att ingen bil låg framför i högerfil.
Trodde han skulle flytta sig men gjorde det inte, då började jag punktmarkera med heljusen och höll tryck framåt, med en lättare tendes till ökning av farten så byter människan tillbaka till höger och konvojen av bilar kunde fortsätta i full hastighet.
Rätt intressant det är olika hastighetsbegränsningar på denna sträcka och det är oftast dom som kör långsammare när det är 110 som sedan kör för fort när det blir 100 eller 80.
När det går till 80km så är det ofta lagom bilar i högerfil så högerfil då blir perfekt med alla påfarter och man håller ändå hastigheten.
Är det kö eller går långsammare så kör man ju förståss i filen som passaren en bäst för optimal fart framåt.
Om man får köra 110 på 100 sträckan så kan det skillja en 10-15 minuter i hur lång tid det tar att köra hem beronde på vad man råkar ut för, med rödlysen och all vad det innebär.
Har en sådan där härlig sträcka på 2 km när man svänger av avfarten och ska in i villaområdet.
Man ser det även där, det är ofta något som ska ligga å puttra i 40-50 trots att det är 60 på sträckan och ingen framför , god sikt knappt några korsningar, 3 m stacket runtom så inga barn som springer.
En sträcka som sedan längre in blir till 40-30, självklart hålls det stadiga 50km/h där utan en tendes att sakta ned.
En del har otroligt svårt att ta sig iväg vid rödlysen är man först när det slår om så måste man ha lite tempo inte så ljuses hinner slå om innan bakomvarande bli knappt hunnit över pga man håller gångfart.
Lika väl på en påfart det är inte ok att ligga och puttra upp på påfarten i 80 KM /h på en 100/110 väg när trafiken där går i hastighet eller snabbare bara för att man är ute i god tid eller vill söndagsköra är man rädd för att köra motorväg så finns det ofta en "gamla Stockholmsvägen" eller liknande där är lägre hastighet och rödljus där man kan rulla längst vägen
Men motorväg är en transportsträcka och där ska det flyta om om inga yttre omständigheter kräver att att man håller en lägre hastighet.
Precis så och du nämner ännu ett ofog som jag inte gjorde, just det där med folk som sätter farthållaren på en hastighet och kör den oavsett övriga trafikanters eller anslagen hastighet på avsnittet, det är ytterligare ett exempel på hur egoistiskt samhället har blivit.A Andy78 skrev:Jag råkar ut för det varje dag.
Kom iväg när det inte var så mycket trafik och körde 110 i vänsterfil på en 2 filig väg och höll hastighet då folk som vanligt körde långsammare i högerfil.
Allt flöt på då en bil helt plötsligt aviker ut i vänsterfil i 90km trots att ingen bil låg framför i högerfil.
Trodde han skulle flytta sig men gjorde det inte, då började jag punktmarkera med heljusen och höll tryck framåt, med en lättare tendes till ökning av farten så byter människan tillbaka till höger och konvojen av bilar kunde fortsätta i full hastighet.
Rätt intressant det är olika hastighetsbegränsningar på denna sträcka och det är oftast dom som kör långsammare när det är 110 som sedan kör för fort när det blir 100 eller 80.
När det går till 80km så är det ofta lagom bilar i högerfil så högerfil då blir perfekt med alla påfarter och man håller ändå hastigheten.
Är det kö eller går långsammare så kör man ju förståss i filen som passaren en bäst för optimal fart framåt.
Om man får köra 110 på 100 sträckan så kan det skillja en 10-15 minuter i hur lång tid det tar att köra hem beronde på vad man råkar ut för, med rödlysen och all vad det innebär.
Har en sådan där härlig sträcka på 2 km när man svänger av avfarten och ska in i villaområdet.
Man ser det även där, det är ofta något som ska ligga å puttra i 40-50 trots att det är 60 på sträckan och ingen framför , god sikt knappt några korsningar, 3 m stacket runtom så inga barn som springer.
En sträcka som sedan längre in blir till 40-30, självklart hålls det stadiga 50km/h där utan en tendes att sakta ned.
En del har otroligt svårt att ta sig iväg vid rödlysen är man först när det slår om så måste man ha lite tempo inte så ljuses hinner slå om innan bakomvarande bli knappt hunnit över pga man håller gångfart.
Lika väl på en påfart det är inte ok att ligga och puttra upp på påfarten i 80 KM /h på en 100/110 väg när trafiken där går i hastighet eller snabbare bara för att man är ute i god tid eller vill söndagsköra är man rädd för att köra motorväg så finns det ofta en "gamla Stockholmsvägen" eller liknande där är lägre hastighet och rödljus där man kan rulla längst vägen
Men motorväg är en transportsträcka och där ska det flyta om om inga yttre omständigheter kräver att att man håller en lägre hastighet.
Men då utnyttjar jag ju inte bägge filerna optimalt? Enligt flera här i tråden är ju det optimala att fördela trafiken jämnt mellan de två filerna. Och då kan jag inte se annat än att de som ligger i den fil där det är mest trafik bör byta till den fil där det är glesast trafik.MathiasS skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar, bilarna i vänsterfil ska ju för eller senare in i högerfil, då är det väl bättre att de planerar det körfältsbytet och gör det när det blir en lämplig lucka i högerfil? Om de väntar till sista sekunden så måste de tränga sig in vilket innebär att en bil i högerfil kommer att behöva bromsa för att ge dem en lucka, istället för att de smyger in i en naturlig lucka.Nötegårdsgubben skrev:
Den här lösningen skapar problem och just det ”trängande” du är emot. Varje bil som byter till högerfil för tidigt blir två extra bilar som kommer från vänsterfil in i högerfil! För utöver sig själv kommer den här bilen att få en bil framför sig och en bil bakom sig från vänsterfilen när blixtlåset går ihop på riktigt. Netto tre bilar istället för en på en enda lucka i högerfilen alltså.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Ja, det är riktigt, min beskrivna situation bygger på att de flesta ändå ligger kvar i sin fil till när filen upphör, eller nära det. Då får vi felet med en högerfil som är långsammare än nödvändigt.N Nerre skrev:Nu förstår jag inte hur du menar, bilarna i vänsterfil ska ju för eller senare in i högerfil, då är det väl bättre att de planerar det körfältsbytet och gör det när det blir en lämplig lucka i högerfil? Om de väntar till sista sekunden så måste de tränga sig in vilket innebär att en bil i högerfil kommer att behöva bromsa för att ge dem en lucka, istället för att de smyger in i en naturlig lucka.
Skulle folk istället saxa in lite på känn när lucka öppnar sig får vi dels väldigt långa köer i högerfilen, dels osäkra förutsättningar om när man ska byta fil (och därmed säkert mer mindre plåtskador) samt problemet med att folk kan tränga sig i en tom fil.
Ditt föredragna system har inga tydliga fördelar i tät trafik.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vilka hastigheter tänker du dig egentligen där det går ihop?N Nerre skrev:Nu förstår jag inte hur du menar, bilarna i vänsterfil ska ju för eller senare in i högerfil, då är det väl bättre att de planerar det körfältsbytet och gör det när det blir en lämplig lucka i högerfil? Om de väntar till sista sekunden så måste de tränga sig in vilket innebär att en bil i högerfil kommer att behöva bromsa för att ge dem en lucka, istället för att de smyger in i en naturlig lucka.
Sista sekunden och bromsa låter ju som att det går rätt fort där. Vanligen så är det krypfart och det är väldigt lätt att saxa varannan om förarna kan framföra sina fordon. Man behöver inte bromsa, man lättar lite på gasen.
Ditt system, vilket också är det många kör efter, skapar problem. En bil i vänsterfilen ser en lucka och svänger in. Bilen som låg bakom i vänsterfilen ska också hittat en lucka, men det är trångt så hen kör lite längre fram och byter. Så där fortsätter det och bilarna som står långt bak till höger rör sig knappt framåt alls och väl framme så blir det blixtlås så de måste släppa in ytterligare en bil framför sig. Det blir totalt inte varannan höger varannan vänster, inte ens nära. Det blir snarare 4 bilar som legat i vänsterfil varje som legat i högerfil.
Sen återstår fortfarande frågan när du tycker man ska sluta använda vänsterfilen. Är det om det går 80 km/h där och vägen har en hastighetsbegränsning på 110 km/h?
Kanske går det segt i högerfilen för att det är en olycka längre fram och en av filerna är blockerad (det behöver inte vara vänster fil som försvinner), eller så beror det helt enkelt på att någon kör lite långsammare i högerfil längre fram, det kanske inte alls går ihop.
Skyltad hastighet är ju ett maxvärde - inte en påbjuden fart. Är också irriterad över alla som kör i mittfilen hela tiden men faller samtidigt in i det ibland då det är jättejobbigt att ligga i högerfilen och behöva gå tvärs över alla filer för att köra om.Nötegårdsgubben skrev:
Ett annat problem som blir vanligare är de här avfarterna som går från vänsterfilen. När ska man lägga sig till vänster för att smidigt få till avfarten? Ligger du längst till höger blir det lätt rätt avancerade manövrar ligger du i mitten eller till vänster hindrar du omkörningar!
Gå det så långsamt i höger och mittenfil att du inte kan hålla max hastighet, varför inte lägga dig i vänster och köra där?E Eklunda skrev:Skyltad hastighet är ju ett maxvärde - inte en påbjuden fart. Är också irriterad över alla som kör i mittfilen hela tiden men faller samtidigt in i det ibland då det är jättejobbigt att ligga i högerfilen och behöva gå tvärs över alla filer för att köra om.
Ett annat problem som blir vanligare är de här avfarterna som går från vänsterfilen. När ska man lägga sig till vänster för att smidigt få till avfarten? Ligger du längst till höger blir det lätt rätt avancerade manövrar ligger du i mitten eller till vänster hindrar du omkörningar!
Jag gör ofta det på 110 sträckan så man kommer framåt.
Det är mer och mer vanligt att mina mindre rondeller är ständigt överbelastade, så att det är kö för att få komma in i rondellen , ofta från alla tillfarter samtidigt.S Stuff skrev:Nja, i bästa fall så kan det vara hjälpsamt. De flesta vänsterblinkare jag ser väljer dock att hastigt lägga om till högerblink i samma stund som man vrider på ratten för att lämna rondellen, så då är inte blinkerserna ett dugg hjälpsamma för någon.
Lika illa är det egentligen med dem som bara högerblinkar men väntar med det tills dess att nosen egentligen redan är halvvägs ut ur rondellen.
Exemplet med den blå bilen du skickade med är ju ett praktexempel på hur det ska gå till. Om all bara följde den och blinkade höger i god till så skulle vänsterblink vara helt överflödigt
Kan egentligen vara se att vänterblink gör någon nytta i väldigt små rondeller där mötande trafik faktiskt ser varifrån du kommer och därmed kan gissa var du ska.
I stora rondeller med mycket trafik så är det ju väldigt få av medtrafikanterna som egentligen vet varifrån du kommer och i vilken riktning ditt vänster är.
Detta gör att bilar kastar sig ut i rondellen då de tror sig se minsta chans till att kunna göra så. Då det vanligaste är att man kör ut ur rondellen vid första eller andra avfarten, så blir körning till avfart 3, mycket farligare, för bilar som ska in i rondellen kan tro att det är ok att köra, när det inte är det, för jag ska ju vidare. Det är då bra med vänsterblink för då fattar de att ska av på 3e. Ja det är tom bättre att blinka vänster än att sen inte hinna blinka höger.
Jag skulle sammanfatta allt du skrev som att , högerfilen blir överbelastad? Dels har du redan långsam trafik i högerfilen, dels har bilar som ska ut till höger längre fram. Kanske i en rondell eller en avfart. Att vi sen då ska få in mer bilar i högerfilen pga att de tror att det ska vara så. Det gör att det blir trångt. Nej, bilar som ska rakt fram eller vänster i nästa rondell. Bör stanna i mitten eller vänster.Fairlane skrev:
Vilka hastigheter tänker du dig egentligen där det går ihop?
Sista sekunden och bromsa låter ju som att det går rätt fort där. Vanligen så är det krypfart och det är väldigt lätt att saxa varannan om förarna kan framföra sina fordon. Man behöver inte bromsa, man lättar lite på gasen.
Ditt system, vilket också är det många kör efter, skapar problem. En bil i vänsterfilen ser en lucka och svänger in. Bilen som låg bakom i vänsterfilen ska också hittat en lucka, men det är trångt så hen kör lite längre fram och byter. Så där fortsätter det och bilarna som står långt bak till höger rör sig knappt framåt alls och väl framme så blir det blixtlås så de måste släppa in ytterligare en bil framför sig. Det blir totalt inte varannan höger varannan vänster, inte ens nära. Det blir snarare 4 bilar som legat i vänsterfil varje som legat i högerfil.
Sen återstår fortfarande frågan när du tycker man ska sluta använda vänsterfilen. Är det om det går 80 km/h där och vägen har en hastighetsbegränsning på 110 km/h?
Kanske går det segt i högerfilen för att det är en olycka längre fram och en av filerna är blockerad (det behöver inte vara vänster fil som försvinner), eller så beror det helt enkelt på att någon kör lite långsammare i högerfil längre fram, det kanske inte alls går ihop.
Jag kör ofta 40 eller 50 på en 60 eller 20 till 30 mindre än skylten på andra sträckor, du vet det är meningen att man ska göra det. Orsaken är flera, dels spar jag bensin, dels vill jag inte hålla på o växla. Dels vill jag kanske kolla på något. Dels har jag ej råd med böter. Nej kan man inte acceptera att folk kör sakta framför dig, bör du inte ha körkort, lämna in det då.A Andy78 skrev:Jag råkar ut för det varje dag.
Vad skull man kolla på menar du än annat det som är relevant för körningen skyn?K Nils Andersson1 skrev:Jag kör ofta 40 eller 50 på en 60 eller 20 till 30 mindre än skylten på andra sträckor, du vet det är meningen att man ska göra det. Orsaken är flera, dels spar jag bensin, dels vill jag inte hålla på o växla. Dels vill jag kanske kolla på något. Dels har jag ej råd med böter. Nej kan man inte acceptera att folk kör sakta framför dig, bör du inte ha körkort, lämna in det då.
Varför skulle man få en böter för att man kör hastighetsgränsen?
Prova att växla upp nån gång så kommer bilen dra mindre.
Om du inte orka växla köp en automat, eller lämna in körkortet.