432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
De tränger sig för att de passerar avsmalningen långt innan andra bilar som legat på vägen längre än de själva.Fairlane skrev:
Det är helt ok för mig om de ligger kvar i vänsterfil och håller samma hastighet som högerfilen, då tränger de sig inte. Och då blir kön bara hälften så lång.
Ja, men om det bara är 10% av bilarna som ligger i vänsterfil så blir väl påverkan på köns längd marginell?T Thomas_Blekinge skrev:
De gånger jag hamnar i såna köer så har kön heller aldrig varit så lång att den passerat nån anslutande väg.
Ja, eller så har föraren glömt att blinka. Eller så är blinkersen trasig. Eller så råkade blinkersen "poppa ur" på grund av rattrörelse.EddieHansson skrev:
Det ser man ju t.o.m. i vanlig korsningar. Jag var inte hur ofta jag stått och väntat med vänstersväng på grund av att bilen som kommer på mötande väg inte blinkar, och så ska den bilen också svänga vänster....
De tänker helt enkelt inte. Jag har märkt att vissa är helt övertygade om att blinkers bara är information till bilarna bakom, så om det inte finns nån bil bakom behöver man inte blinka...Fairlane skrev:
Det är som när man står och väntar in en bil för att kunna köra in på en huvudväg och så svänger de bara av utan att blinka. Idioter som inte kan förstå att de underlättar för andra om de blinkar så snart det är möjligt/rimligt, särskilt när det står någon och väntar. Antingen fattar de inte eller också är de hänsynslösa. Idioter oavsett.
Eller så tänker de "jag behöver bara blinka om det finns andra bilar" och har missat att det står en bil och väntar.
Själv tänker jag att det är bara jobbigt att sitta och försöka se om det finns andra bilar eller inte, jag förutsätter att det finns en massa andra bilar runtomkring och försöker att alltid visa tydligt vart jag ska, oavsett om det finns bilar runt eller inte.
Varför skulle de det? Båda filerna håller väl maximal möjlig trafiksäker hastighet inom de hastighetsbegränsningar som finns? Varför skulle någon i vänsterfil vänta in en långsammare högerfil?N Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag som alltid lägger mig i högerfil på trefiliga vägar när det börjar köa på, tränger jag mig också? Hlgerfilen är, upplysningsvis, nästan alltid snabbast eftersom att folk gillar att ligga i mittfil och trängas även vid kö.N Nerre skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det här däremot är en tankevurpa. Du säger ju själv att det är fler bilar i högerfilen än i vänsterfilen. Om bilarna i vänsterfilen ska hålla samma hastighet som de i högerfilen så kommer det vara större avstånd mellan varje bil och då blir det självklart en längre kö på lika många bilar.N Nerre skrev:
Du kan även se en exempelbild i inlägg: länk
Där är köerna lika långa, men i det ena fallet så är det ju färre bilar.
Som jag ser det finns det 3 möjliga vägar att gå:
1. Så fort det blir minsta köbildning så blir det förbjudet att passera något annat fordon
2. Så fort det blir köbildning ska alla in i högerfil snarast möjligt
3. När det blir köbildning så kör man som man gör normalt, dvs man har rätt att passera andra fordon och det är fullt ok att fylla upp båda filerna.
Fall 1 är det du talar om, och där blir det längre köer, vilket i sin tur kommer spilla över på andra vägar snabbare
Fall 2 ger ännu längre köer, med ännu mer bieffekter på andra vägar. Ännu fler tvingas till att stå i köer trots att de inte ens ska passera punkten där det går ihop
Fall 3 är det som gäller enligt lagbok, polis och trafikverket idag och är det som ger upphov till minst problem. Folk kan välja att lära sig eller sitta och gnälla om "orättvist"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Öh, jo. Om vi säger att det skulle bli 1 km lång kö om alla låg i en fil, så blir det 900 meter lång kö som du skriver och 500 meter lång kö om man gör rätt.N Nerre skrev:
Skillnaden kan faktiskt bli ännu större, då bilar tvingas köa fast de ska svänga av innan nålsögat.
Jag har hamnat i flera km långa köer sommartid på E4 och där har vi passerat avfart/påfarter. Köerna är ofta längre än nödvändigt eftersom det med jämna mellanrum är en lastbilschaufför som inte kan reglerna utan väljer att blockera trafiken.N Nerre skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Och när ska det börja bli förbjudet att köra om? När det rullar 90 km/h till höger på en väg där hastighetsbegränsningen är 110 km/h? 80 km/h, 70 km/h etc? Var går gränsen?Alfredo skrev:
Allt för att folk inte lär sig hur man ska göra utan vill köra enligt någon form av misslyckat rättvisetänk.
Vem skulle man trängas med i högerfil förutom dom som eventuellt ska köra på en påfart.Nötegårdsgubben skrev:
Beror ju lite på var man kör.
Upplever aldrig att kö i högerfil är snabbare än mittenfilen oftast pga att högerfiler har en avfast längre fram och därför bildas ofta kö, då brukar jag köra om.
Jag anser att det finns ett fjärde fall:Fairlane skrev:
Som jag ser det finns det 3 möjliga vägar att gå:
1. Så fort det blir minsta köbildning så blir det förbjudet att passera något annat fordon
2. Så fort det blir köbildning ska alla in i högerfil snarast möjligt
3. När det blir köbildning så kör man som man gör normalt, dvs man har rätt att passera andra fordon och det är fullt ok att fylla upp båda filerna.
4. När det blir köbildning på grund av att flera körfält går ihop så ska de som ligger i vänsterfil sakta in och börja förbereda sig för att gå in i lämplig lucka i högerfil.
Då kommer trafiken i högerfilen att kunna röra sig mjukare, och slipper bli sura över att de i vänsterfil tränger sig.
Man ska trots allt planera sin körning och göra körfältsbyte i god tid. Att byta körfält precis där det ena körfältet försvinner är inte att byta körfält i god tid.
De som ligger i vänsterfil måste ju inse att alla de som ligger i en kö i högerfil gör det av nån anledning. De ligger inte där för att de är rädda för att köra fortare eller rädda för att ligga i vänsterfil, de ligger där för att inte tränga sig, det är vanlig svensk kömentalitet.
Ja men det är ju aldrig nån som "gör rätt", för att få trafiken fördelat jämnt över bägge körfälten så måste nästan hälften av de som ligger i högerfilen byta till vänster.Fairlane skrev:
För det du säger är ju att jag som snällt ligger kvar i högerfil gör fel, jag utnyttjar inte bägge körfälten?
Du hittar på egna regler vilket alltid blir tokigt.N Nerre skrev:
När ett körfält försvinner sitter det skyltar som anvisar när man ska förbereda sig på sammanflätningen till en fil. Behövs inga egna hittepå-regler för det.
Samma sak med att blinka i tid och otid bara för att vägen svänger som du verkar göra. Det är olämpligt och inte alls extra tydligt. Den som är bakom dig tror då att du ska svänga av, lämna vägen, in på en avtagsväg eller uppfart. Slutsats: Sluta göra fel.
Det lämpliga är att du ligger kvar i den fil du redan låg i, tills den försvinner.N Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Den här lösningen skapar problem och just det ”trängande” du är emot. Varje bil som byter till högerfil för tidigt blir två extra bilar som kommer från vänsterfil in i högerfil! För utöver sig själv kommer den här bilen att få en bil framför sig och en bil bakom sig från vänsterfilen när blixtlåset går ihop på riktigt. Netto tre bilar istället för en på en enda lucka i högerfilen alltså.N Nerre skrev:Jag anser att det finns ett fjärde fall:
4. När det blir köbildning på grund av att flera körfält går ihop så ska de som ligger i vänsterfil sakta in och börja förbereda sig för att gå in i lämplig lucka i högerfil.
Då kommer trafiken i högerfilen att kunna röra sig mjukare, och slipper bli sura över att de i vänsterfil tränger sig.
Man ska trots allt planera sin körning och göra körfältsbyte i god tid. Att byta körfält precis där det ena körfältet försvinner är inte att byta körfält i god tid.
De som ligger i vänsterfil måste ju inse att alla de som ligger i en kö i högerfil gör det av nån anledning. De ligger inte där för att de är rädda för att köra fortare eller rädda för att ligga i vänsterfil, de ligger där för att inte tränga sig, det är vanlig svensk kömentalitet.
Det är alltså de som byter tidigt, inte de som byter sent, som skapar problem.