G
Kommer att tänka på den gamla klassikern med Denis Leary.
Speciellt textraden "I drive really slow in the ultra fast lane, while people behind me are going insane."

Redigerat:
S sunqan skrev:
Det tycker min fru också, på papperet. Men när vi väl står på spångavägen då är det drottningholmsvägen mot ekerö som är rakt fram...
Drottningholmsvägen mot stan är lika sned i förhållande till Spångavägen. Däremot den mindre Klädesvägen ser ut vara riktigt rakt fram....
Kartskärmdump som visar Drottningholmsvägen och Spångavägen i Bromma med markerade vägar och en rondell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Nerre skrev:
Det är en tankevurpa enligt mig. Trafiken kommer aldrig röra sig snabbare än vid flaskhalsen, de som ligger kvar i vänsterfil länge tränger sig bara längre fram i kön.
Det stämmer att trafiken inte kan gå fortare än vid flaskhalsen men den uppkommande kön sträcker sig inte lika långt tillbaka om båda filerna utnyttjas ända fram.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
S Stuff skrev:
Ja lite krasst så är det så min värld ser ut.
Eftersom det finns så många varianter på hur väl traffikanterna använder blinkersen så kan man egentligen inte dra några slutsatser. Då tycker jag att det är bättre att bara dra ner på informationen/bruset i form av tveksamma blinkanden.
Som ansvarsfull med/mot-traffikant tar man ju ändå det lugnt och avvaktar till man verkligen ser var den andra tar vängen

I mina ögon är vänsterblink helt onödigt. Om vi har regler som säger att man ska blinka höger när man tänker lämna cirkulationsplatsen så räcker det. En bil som inte blinkar alls bör då alltså ha för avsikt att fortsätta runt, dvs samma innebörd som vänsterblink. Vänsterblink tillför då ingenting. Man kan såklart hävda att det blir tydligare men så är uppenbart inte fallet (enligt mitt resonemang med sent blinkersbyte ovan). Då måste det vara bättre att minska på antalet olika signaler och lägga krutet på att få alla att åtminstone börja använda högerblink
En typ av körstil passar i jätterondeller som brommaplan som är enorma.
Skärmbild av en satellitvy över en trafikrondell med markerade färdvägar och ikoner.
Skapa konto

Men sen har vi den vanligaste storleken, den mindre. Det går knappt att blinka höger eftersom du fortfarande vrider ratten åt vänster när den blinken borde ske.
Satellitbild över en rondell med markerade körbanor och pil som visar färdväg.
Skapa konto

Senast för någon dag sedan forcerade jag en sådan, som rött streck. Givetvis med inledande vänsterblink eftersom dumskallen som kör blå pilen kom i relativt hög hastighet anpassat för raksträcka. Jag svänger och blå pil får tvärnita för att inte köra in i min sida och hänger sig på tuten...
Folk är helt jävla odugliga :mad:

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Liten? Den här är litem och de flesta köra bara rätt över utan att lägga märke till den:

Gatuvy med liten refug i korsning, parkeringsskylt och vägmarkeringar, lite snö i diket.
Skapa konto

Alfredo Alfredo skrev:
Bör ja... Vi vet nog båda hur vanligt det är att de som kör "rakt igenom" en rondell inte blinkar det minsta, speciellt om denna väg upplevs som en informell huvudled.

Varför skulle det vara bättre? Det är väl alltid bättre att blinka om det förmedlar ens avsikter till omvärlden. Den ena tydligheten förhindrar väl inte den andra. De flesta bilar har obegränsat med blinkersolja så det funkar nog att blinka åt båda hållen och finns ingen anledning att "lägga krutet" på en viss tydlighet när man kan göra alla.
För att mer information inte alltid är bättre.
Människan blir ju inte direkt bättre på att hantera situationer om den bombas med massa information, framför allt inte onödig sådan

EddieHansson
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det har det faktiskt! Det har gett mycket bra indikationer på att blå bil inte är på väg att lämna cirkulationsplatsen.

Anta att blå bil nedan ämnar ta tredje avfarten, alltså "svänga vänster" och inte som bilden visar ta andra avfarten, "rakt fram".

[bild]

En bil som kommer uppifrån behöver då aldrig tveka på om blå bil ska köra rakt fram eller om blå bil är på väg att fortsätta i cirkulationsplatsen. Blinkar blå bil vänster vet den som kommer uppifrån att han måste stanna och lämna blå bil företräde innan han kan köra in i cirkulationsplatsen.
Nä, eftersom vänsterblink inte är en officiell trafikregel som gäller i en cirkulationsplats så vet man inte hur en bil kommer att agera och man måste därför vänta för att vara säker.

Enligt regelverket ska en bil blinka om den ska köra ut, och därför ska man ju anta att om bilen inne i rondellen inte blinkar åt höger ska den ju fortsätta runt.

Ett annat problem med vänsterblink är att den aldrig kan vara konsekvent i olika rondeller. I flerfiliga rondeller så är det ju direkt fel att använda vänsterblink om man inte ämnar byta fil.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
EddieHansson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Korrekt använt ger vänsterblink mer info än annars. Felaktigt använt gör det väldigt sällan skada.
Korrekt antyder att det är en trafikregel, men det är det ju inte. Därför inte korrekt.

Mängder med regler är informella men funkar alldeles utmärkt ändå.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Enligt regelverket ska en bil blinka om den ska köra ut, och därför ska man ju anta att om bilen inne i rondellen inte blinkar åt höger ska den ju fortsätta runt.
Du får naturligtvis fortsätta att anta att kartan stämmer, men när verkligheten avviker från kartbilden är det inte kartan jag litar på. ;)

EddieHansson EddieHansson skrev:
Nä, eftersom vänsterblink inte är en officiell trafikregel som gäller i en cirkulationsplats så vet man inte hur en bil kommer att agera och man måste därför vänta för att vara säker.
Ja det är väl fullständigt självklart att man måste vänta för att vara säker och alldeles extra självklart är det när bilen blinkar vänster.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Drottningholmsvägen mot stan är lika sned i förhållande till Spångavägen. Däremot den mindre Klädesvägen ser ut vara riktigt rakt fram....
[bild]

Förut var det skyltat att båda filerna kan användas även om man inte ska höger eller rakt fram i denna rondell.

ullberg
E Edlunn skrev:
Liten? Den här är litem och de flesta köra bara rätt över utan att lägga märke till den:

[bild]
Det där ser ut att vara Näsbypark och även om jag åker rätt sällan där är min känsla att man (kanske ffa lokalbefolkningen) i lågtrafiklägen helt struntar i ”rondellstatusen” och behandlar det som en vanlig korsning, dvs en vänstersväng görs direkt utan att ”runda” cirkulationsplatsen, en mindre lyckad cirkulationsplats imho

/U

Fairlane
Själv uppskattar jag vänsterblinkers i rondellen och jag förstår vad folk menar med den.
Jag kan inte riktigt se problemet med den. Om man inte tycker den tillför något så är det ju bara att ignorera den, för den skadar ju knappast heller.

Ett större problem är alla dessa som inte kan hantera högerblink ut ur rondellen. Det är väldigt vanligt att man står och väntar på att få köra in och så svänger bilen man väntade på helt plötsligt av vid avfarten där man står och väntar. Det är som när man står och väntar in en bil för att kunna köra in på en huvudväg och så svänger de bara av utan att blinka. Idioter som inte kan förstå att de underlättar för andra om de blinkar så snart det är möjligt/rimligt, särskilt när det står någon och väntar. Antingen fattar de inte eller också är de hänsynslösa. Idioter oavsett.

• Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är ju inte så genomtänkt.
Jag skrev ju att det är på ren rutin. Det sitter helt enkelt i ryggraden att signalera tydligt när jag tänker svänga. Om inte annat fungerar det kanske som en varning till bakomvarande att det kommer en skarp kurva och att jag kommer att bromsa in på grund av det.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.