Jodå. Slutsatsen att ”det här är en bil jag inte vet vart den är på väg”. Och den är inte oviktig när man har väjningsplikt.

Korrekt använt ger vänsterblink mer info än annars. Felaktigt använt gör det väldigt sällan skada.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Bara i en drömvärld ja.
Men i din värld verkar det mer som du menar att vi helt borde sluta blinka för man kan ju aldrig vara säker på vad en medtrafikant faktiskt kommer att ta sig för och då är det ju, som jag tolkar dig, rätt onödigt att alls blinka någonsin. Bilister kan göra fel eller ändra sig och naturligtvis kan man aldrig förutsätta exakt vad som kommer att ske på grund av hur någon blinkar men trots det anser väl de flesta att blinker ska användas för att de ofta ger nyttig information till medtrafikanterna.

• Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Fairlane
S Stuff skrev:
Bara i en drömvärld ja. Eftersom många är så sena på att växla från vänster till högerblink som kommer den som kommer in uppifrån ändå inte att veta säkert var den blå bilen ska. Säg att den blå kommer åkandes och vänsterblinkandes och faktiskt har planerat att lämna vid avfart nr3. Det är ändå väääldigt vanligt att den då byter från vänsterblink till högerblink först när den är i höjd med siffra 3.
Den bil som står och ska in från den infarten har då nåtts av den informationen på tok för sent för att den ska vara hjälpsam.
Det kommer alltså in bil som strax före siffran 3 blinkar vänster men det är fortfarande bara 50/50 om bilen kommer att fortsätta eller svänga av. Den som ska in vid den infarten kan inte dra några slutsatser alls
Visst slår många på sin högerblinkers för sent, men krasst så är det mindre farligt att någon blinkar vänster för länge så att någon annan inte kan köra in, än om de blinkar höger för tidigt (vilket rätt rätt vanligt) eller inte blinkar alls.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
engs engs skrev:
Om det är stor andel lastbilar i höger fil, mest personbilar till vänster. Så bör högerfilen ta längre tid pga kombinationen att varje lastbil tar upp så mycket mer utrymme samt kör dragkedjeprincipen med varannan där det blir enfiligt. Så vänsterfilen kommer gå snabbare även när båda är kroniskt uppfyllda.
Blir det inte rimligen tvärtom?
Säg att högerfilen består endast av långtradare som tar 20 meter i anspråk och vänsterfilen består endast av bilar som tar 5 meter i anspråk.
För varje fordon som kör in från högerfilen så rör sig högerfilen 20 meter framåt, medan för varje fordon som kör in från vänsterfilen så rör sig den filen 5 meter framåt.

Ja lite krasst så är det så min värld ser ut.
Eftersom det finns så många varianter på hur väl traffikanterna använder blinkersen så kan man egentligen inte dra några slutsatser. Då tycker jag att det är bättre att bara dra ner på informationen/bruset i form av tveksamma blinkanden.
Som ansvarsfull med/mot-traffikant tar man ju ändå det lugnt och avvaktar till man verkligen ser var den andra tar vängen

I mina ögon är vänsterblink helt onödigt. Om vi har regler som säger att man ska blinka höger när man tänker lämna cirkulationsplatsen så räcker det. En bil som inte blinkar alls bör då alltså ha för avsikt att fortsätta runt, dvs samma innebörd som vänsterblink. Vänsterblink tillför då ingenting. Man kan såklart hävda att det blir tydligare men så är uppenbart inte fallet (enligt mitt resonemang med sent blinkersbyte ovan). Då måste det vara bättre att minska på antalet olika signaler och lägga krutet på att få alla att åtminstone börja använda högerblink

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
En bil som inte blinkar alls bör då alltså ha för avsikt att fortsätta runt, dvs samma innebörd som vänsterblink.
Bör ja... Vi vet nog båda hur vanligt det är att de som kör "rakt igenom" en rondell inte blinkar det minsta, speciellt om denna väg upplevs som en informell huvudled.

S Stuff skrev:
Då måste det vara bättre att minska på antalet olika signaler och lägga krutet på att få alla att åtminstone börja använda högerblink
Varför skulle det vara bättre? Det är väl alltid bättre att blinka om det förmedlar ens avsikter till omvärlden. Den ena tydligheten förhindrar väl inte den andra. De flesta bilar har obegränsat med blinkersolja så det funkar nog att blinka åt båda hållen och finns ingen anledning att "lägga krutet" på en viss tydlighet när man kan göra alla.

• Gilla
Erik Lindroos och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Första meningen är "Enligt polisen Mats Glansberg bör trafiken ligga kvar i två filer så länge som möjligt, för att trafiken ska flyta effektivast möjligt förbi vägarbetet."
Det är en tankevurpa enligt mig. Trafiken kommer aldrig röra sig snabbare än vid flaskhalsen, de som ligger kvar i vänsterfil länge tränger sig bara längre fram i kön.

K Kane skrev:
Ja, var inte syftet från den som blinkar att visa vilken utfart den har tänkt att ta i en rondell?
Syftet med att blinka vänster är att indikera att "jag ska inte åka ut på nästa utfart".

En bil som inte blinkar alls vet man inte vart den ska ta vägen, en bil som blinkar är det lättare att tolka rätt.

Det skadar aldrig att vara övertydlig. Det händer att jag på ren rutin blinkar i skarpa 90-graders kurvor.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det här med att man ska använda bägge filerna så långt som möjligt när två filer går ihop till en har jag inte riktigt förstått hur det går till. På en motorväg med två körfält ligger det oftast redan mest trafik i högerfil. Om man nu ska försöka balansera körfälten betyder det alltså att en massa bilar ska behöva byta till vänsterfil (för att det ska vara lika mycket trafik i bägge filerna), bara för att sen längre fram behöva byta till högerfil igen?

Jag är rätt övertygad om att de som gillar att ligga i vänsterfil och köra förbi hela kön inte skulle uppskatta det... För då kan de inte tränga sig längre.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är en tankevurpa enligt mig.
En av få som tycker det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det händer att jag på ren rutin blinkar i skarpa 90-graders kurvor.
Det är ju inte så genomtänkt.

Fairlane
N Nerre skrev:
Det är en tankevurpa enligt mig. Trafiken kommer aldrig röra sig snabbare än vid flaskhalsen, de som ligger kvar i vänsterfil länge tränger sig bara längre fram i kön.
Varför tränger sig de?
Det är två filer som går ihop till en. För att de ska trängas så måste det ju vara frågan om en fil som någon rundar.

Varför skulle det vara bättre att kön blev mer än dubbelt så lång och påverka andra vägar i onödan?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T
N Nerre skrev:
Det här med att man ska använda bägge filerna så långt som möjligt när två filer går ihop till en har jag inte riktigt förstått hur det går till. På en motorväg med två körfält ligger det oftast redan mest trafik i högerfil. Om man nu ska försöka balansera körfälten betyder det alltså att en massa bilar ska behöva byta till vänsterfil (för att det ska vara lika mycket trafik i bägge filerna), bara för att sen längre fram behöva byta till högerfil igen?

Jag är rätt övertygad om att de som gillar att ligga i vänsterfil och köra förbi hela kön inte skulle uppskatta det... För då kan de inte tränga sig längre.
Nu har jag inte läst hela tråden utan fokuserar på det senaste inlägget som ändå knyter till rubriken, det är otroligt irriterande med dom som ligger i ytterfil och har satt farthållaren på den skyltade hastigheten, satt mot bilens angivna hastighet=ofta 7-10km/h under gällande hastighet, och blockar de som antingen har skäl att ha brådska eller bara dlr nöjes skull anser att väder och trafikintensitet medger ett lite högre tempo än skyltad ( ja, jag anser att fast hastighetsbegränsning är stelbent och tar mig friheten att anpassa hastigheten efter rådande förhållande, så den kan bli såväl något över som under skyltad) Lägger jag mig på säkert avstånd i väntan på att irritationsmomentet framför ska behaga gå in i högerfil, har jag snart någon bakom som kör upp alldeles för nära bakom, till följd att jag får vika pt sidan eller bete mig aggresivt och ge ljustuta i min tur också. Så egoistiskt att sabotera flytet genom att ligga och sega i ytterfil.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:

Precis så, man byter från höger till vänster fil och så skiter man i om någon annan inte uppskattar det. Rent generellt är det nog rätt få som uppskattar att stå i kö.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tredje avfarten vid Brommaplan är rakt fram :)
Det tycker min fru också, på papperet. Men när vi väl står på spångavägen då är det drottningholmsvägen mot ekerö som är rakt fram...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.