Unikt namn
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur gör man om rondellen har sex avfarter om man vill köra ut avfart nr. 2? Eller avfart nr. 4?
Det är bara ologiskt att blinka vänster i en rondell.
Har rondellen eller cirkulationsplatsen 6 ben så är den stor, och ett annat körmönster blir mer logiskt.

Men det råder cirkulationshysteri i Svergie, och de avsolut flesta är små skruttisar där man bara spenderar enstaka sekunder. Blinkar du inte in så finns det ingen tid att berätta för dina medtrafikanter åt vilket håll du är på väg.

Jag skulle gissa att det går åtminstonde 100 små rondeller på varje 6benare, om inte ännu fler.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur gör man om rondellen har sex avfarter om man vill köra ut avfart nr. 2? Eller avfart nr. 4?
Det är bara ologiskt att blinka vänster i en rondell.
Det finns ingen svar på frågan som stämmer i alla situationer. Det är inte bara antal avfarter som är intressant utan också hur trafikflödet är.
Generellt kan man väl säga att ska man av andra avfarten så blinkar man inte vänster, ska man av fjärde så kan man göra det. Jag kan dock tänka mig att använda vänsterblinkers även om jag ska till den andra avfarten om 98% av trafiken tar första så blir det lite tydligare att man bryter mönstret. Sen givetvis högerblink ut.

Det finns en hel del logik i det, de flesta förstår, men det finns alltid någon som inte gör det, oftast en person som tänker att allt är svart eller vitt.

Det påminner om en vän som arbetade med barn som var extremt så att det bara var en sak som gällde. Visade man en bild på ett rött äpple och sa "det här är ett äpple" så var det lugnt, men om man sen visade en bild på ett grönt äpple och sa att det också var ett äpple så kunde det bli bråk för man hade ju redan definierat vad som var ett äpple och det var rött.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Brommaplan är en sådan dröm med 6 in- och utfarter.
Japp, helt underbar :) Åkt i den nästan dagligen i över 40 år, och det händer alltid nått kul i den varje gång. Blivit påkörd flera gånger, i samtliga fall har den påkörande idiotförklarat mig, men försäkringsbolagen har varit på min sida. Jag har ju en viss erfarenhet hur den funkar. Tog t.o.m mitt körkort i Brommaplans körskola. Senast i går vek jag av en avfart tidigare av god vilja för att inte få en bil i sidan, tacken för att jag undvek en olycka var en arg tutning och fingret.
Men jag bryr mig inte längre, gillade läget, åkte till nästa rondell och vände tillbaka.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tredje avfarten vid Brommaplan är rakt fram :)
Ja, men då är ju rondeller som den vid Vanadisplan med fem tillfartsvägar intressantare. Där blir ju St Eriksgatan rakt fram andra eller tredje avfarten beroende på åt vilket håll man kör, medan Hälsingegatan respektive Vanadisvägen blir tredje och fjärde avfarten norrifrån.

Som människa skulle jag dock sagt rakt fram om de första två och snett framåt vänster respektive hård vänster om de andra två.

Eller kört själv. ;)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men då är ju rondeller som den vid Vanadisplan med fem tillfartsvägar intressantare. Där blir ju St Eriksgatan rakt fram andra eller tredje avfarten beroende på åt vilket håll man kör, medan Hälsingegatan respektive Vanadisvägen blir tredje och fjärde avfarten norrifrån.

Som människa skulle jag dock sagt rakt fram om de första två och snett framåt vänster respektive hård vänster om de andra två.

Eller kört själv. ;)
Jag rundar alltid vanadisrondellen på min löptur. Jag tycker bilar brukar ha bra koll på obevakade övergångsställen men just där får man se upp.

K Kane skrev:
Ja, var inte syftet från den som blinkar att visa vilken utfart den har tänkt att ta i en rondell?
Och blinkar man vänster talar man om för omvärlden att man inte är på väg att ta nästa utfart utan ämnar fortsätta i cirkulationsplatsen ett tag till. Fungerar lika bra vare sig cirkulationsplatsen har tre eller trettiotre utfarter.

Att på alla tänkbara sätt visa omvärlden sina avsikter måste väl vara bra?

Om vi tänker oss en cirkulationsplats som nedan:

Illustration av en cirkulationsplats med blå bilar, indikerar korrekt användning av blinkers vid olika utfarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om den blå bilen kör rakt igenom cirkulationsplatsen på en typ av "inofficiell huvudled" är det väldigt vanligt, långt över 50 procent påstår jag, att det inte blinkas någonting alls. I min idealvärld borde alla som kommer in som den blå bilen men ska ta tredje avfarten blinka vänster. Då behöver de som kommer in uppifrån aldrig tveka på vart den blå är på väg.

• Gilla
Kalendern och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och blinkar man vänster talar man om för omvärlden att man inte är på väg att ta nästa utfart utan ämnar fortsätta i cirkulationsplatsen ett tag till. Fungerar lika bra vare sig cirkulationsplatsen har tre eller trettiotre utfarter.

Att på alla tänkbara sätt visa omvärlden sina avsikter måste väl vara bra?

Om vi tänker oss en cirkulationsplats som nedan:

Om den blå bilen kör rakt igenom cirkulationsplatsen på en typ av "inofficiell huvudled" är det väldigt vanligt, långt över 50 procent påstår jag, att det inte blinkas någonting alls. I min idealvärld borde alla som kommer in som den blå bilen men ska ta tredje avfarten blinka vänster. Då behöver de som kommer in uppifrån aldrig tveka på vart den blå är på väg.
Nja, i bästa fall så kan det vara hjälpsamt. De flesta vänsterblinkare jag ser väljer dock att hastigt lägga om till högerblink i samma stund som man vrider på ratten för att lämna rondellen, så då är inte blinkerserna ett dugg hjälpsamma för någon.
Lika illa är det egentligen med dem som bara högerblinkar men väntar med det tills dess att nosen egentligen redan är halvvägs ut ur rondellen.
Exemplet med den blå bilen du skickade med är ju ett praktexempel på hur det ska gå till. Om all bara följde den och blinkade höger i god till så skulle vänsterblink vara helt överflödigt

Kan egentligen vara se att vänterblink gör någon nytta i väldigt små rondeller där mötande trafik faktiskt ser varifrån du kommer och därmed kan gissa var du ska.
I stora rondeller med mycket trafik så är det ju väldigt få av medtrafikanterna som egentligen vet varifrån du kommer och i vilken riktning ditt vänster är.

engs
Fairlane Fairlane skrev:
Om de som kör i vänsterfil är fartdårar eller inte avgörs väl av hur fort man får köra på vägen?

Om hastighetsbegränsningen på vägen är 70 km/h, ja då är det ju bra att de i högerfil håller det och de som kör om i 120 km/h kan nog klassificeras som fartdårar.
Om hastighetsbegränsningen på vägen är 120 km/h, ja då har de som ligger i högerfil ett val att göra, ligga kvar eller köra om. Om de väljer att ligga kvar så är det väl lite magstarkt att klaga på de som kör om i lagstadgad hastighet.
Om det är stor andel lastbilar i höger fil, mest personbilar till vänster. Så bör högerfilen ta längre tid pga kombinationen att varje lastbil tar upp så mycket mer utrymme samt kör dragkedjeprincipen med varannan där det blir enfiligt. Så vänsterfilen kommer gå snabbare även när båda är kroniskt uppfyllda.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Då behöver de som kommer in uppifrån aldrig tveka på vart den blå är på väg.
Bortsett från de som tror att föraren av den blå bilen tänker köra medsols, men den sortens förare borde egentligen inte framföra ett fordon överhuvudtaget. Ok, det är bra att ha fantasi i trafiken för att kunna förutse vad som håller på att hända, men när fantasierna börjar bli rena hallucinationer så har det gått ett steg för långt, minst.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Såg faktiskt en riktig rondellstjärna förra året. Cirkulationsplats enligt bild, bilen är blåa pilen. Blinkar höger in i rondellen och följer ytterfilen, blinkar vänster mitt i rondellen och sedan blinkar höger vid utfarten rakt fram. 2 rondeller i rad.......
Damen använde uppenbarligen blinkersen för att visa rattrörelsen.
Illustration av felaktig användning av blinkers i en rondell med blå pil som markerar bilens väg.
Skapa konto

S Stuff skrev:
Nja, i bästa fall så kan det vara hjälpsamt.
Och vi ska väl alla göra vad vi kan för att vara så hjälpsamma som möjligt, eller?

S Stuff skrev:
De flesta vänsterblinkare jag ser väljer dock att hastigt lägga om till högerblink i samma stund som man vrider på ratten för att lämna rondellen, så då är inte blinkerserna ett dugg hjälpsamma för någon.
Att folk blinkar samtidigt som de agerar och inte i god tid innan är väl ett generellt fel som inte har något specifikt med cirkulationsplatser att göra?

S Stuff skrev:
Exemplet med den blå bilen du skickade med är ju ett praktexempel på hur det ska gå till. Om all bara följde den och blinkade höger i god till så skulle vänsterblink vara helt överflödigt
Men nu gör alla inte alltid det! Med ditt resonemang kan vi skrota all säkerhetsutrustning för vad ska vi ha exempelvis bälten till om folk bara slutade att krocka? Övertydlighet är väl bra? Vi ska väl inte bara vara så tydliga som vi måste utan så tydliga som vi kan?

S Stuff skrev:
I stora rondeller med mycket trafik så är det ju väldigt få av medtrafikanterna som egentligen vet varifrån du kommer och i vilken riktning ditt vänster är.
Vad spelar det för roll varifrån man kommer? Vänster är alltid att fortsätta i cirkulationsplatsen ett tag till och inte ta nästa utfart ur cirkulationsplatsen.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
engs
Alfredo Alfredo skrev:
Det fungerar inte bra på rondeller av spiraltyp, och/eller om det är fler än två filer.

(Förövrigt borde de där "rekommendationspilarna" för filval före cirkulationsplats målad på vägen både vara tvingande samt att en skylt om filval vara ett måste. Vi har ju faktiskt snö ibland... eller så tät trafik man knappt ser vägen).

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Och vi ska väl alla göra vad vi kan för att vara så hjälpsamma som möjligt, eller?

Att folk blinkar samtidigt som de agerar och inte i god tid innan är väl ett generellt fel som inte har något specifikt med cirkulationsplatser att göra?

Men nu gör alla inte alltid det! Med ditt resonemang kan vi skrota all säkerhetsutrustning för vad ska vi ha exempelvis bälten till om folk bara slutade att krocka? Övertydlighet är väl bra? Vi ska väl inte bara vara så tydliga som vi måste utan så tydliga som vi kan?

Vad spelar det för roll varifrån man kommer? Vänster är alltid att fortsätta i cirkulationsplatsen ett tag till och inte ta nästa utfart ur cirkulationsplatsen.
Jo men du skrev ju att vänsterblink är hjälpsamt för att visa att man inte avser lämna rondellen utan fortsätta förbi avfarten. Det är ju sant i teorin men det är som sagt många som verkar ha tejpat ihop blinkersspaken med ratten så den bara följer rattrörelserna. Blinkar man vänster men sen slår om i samma sekund som man lämnar rondellen så har ju vänterblinket varit helt förgäves. Det har ju inte gett något som helst indikation på förarens intentioner.
Det är som jag var inne på lika illa med högerblink. I en standardrondell med fyra utfarter bör man ju förändra sitt blinkande i höjd med föregående avfart, dvs ett kvarts varv innan. Precis som i ditt exempel.
Sköter man inte det så kan man strunta i att blinka helt och hållet för det hjälper ändå ingen

S Stuff skrev:
Blinkar man vänster men sen slår om i samma sekund som man lämnar rondellen så har ju vänterblinket varit helt förgäves. Det har ju inte gett något som helst indikation på förarens intentioner.
Fast det har det faktiskt! Det har gett mycket bra indikationer på att blå bil inte är på väg att lämna cirkulationsplatsen.

Anta att blå bil nedan ämnar ta tredje avfarten, alltså "svänga vänster" och inte som bilden visar ta andra avfarten, "rakt fram".

Illustration av en blå bil som använder blinkers i en rondell och indikerar att svänga mot tredje avfarten.
Skapa konto

En bil som kommer uppifrån behöver då aldrig tveka på om blå bil ska köra rakt fram eller om blå bil är på väg att fortsätta i cirkulationsplatsen. Blinkar blå bil vänster vet den som kommer uppifrån att han måste stanna och lämna blå bil företräde innan han kan köra in i cirkulationsplatsen.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast det har det faktiskt! Det har gett mycket bra indikationer på att blå bil inte är på väg att lämna cirkulationsplatsen.

Anta att blå bil nedan ämnar ta tredje avfarten, alltså "svänga vänster" och inte som bilden visar ta andra avfarten, "rakt fram".

[bild]

En bil som kommer uppifrån behöver då aldrig tveka på om blå bil ska köra rakt fram eller om blå bil är på väg att fortsätta i cirkulationsplatsen. Blinkar blå bil vänster vet den som kommer uppifrån att han måste stanna och lämna blå bil företräde innan han kan köra in i cirkulationsplatsen.
Bara i en drömvärld ja. Eftersom många är så sena på att växla från vänster till högerblink som kommer den som kommer in uppifrån ändå inte att veta säkert var den blå bilen ska. Säg att den blå kommer åkandes och vänsterblinkandes och faktiskt har planerat att lämna vid avfart nr3. Det är ändå väääldigt vanligt att den då byter från vänsterblink till högerblink först när den är i höjd med siffra 3.
Den bil som står och ska in från den infarten har då nåtts av den informationen på tok för sent för att den ska vara hjälpsam.
Det kommer alltså in bil som strax före siffran 3 blinkar vänster men det är fortfarande bara 50/50 om bilen kommer att fortsätta eller svänga av. Den som ska in vid den infarten kan inte dra några slutsatser alls

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.