432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fast i stora rondeller är det inte bra då man inte vet var du kom ifrån. Det är kanske därför man slutat att lära ut det och det inte skall göras vid uppkörning.Maria T skrev:
Det är fortfarande, fyrtio år efter att jag tog körkort, helt rätt att använda körriktningsvisare "vänster" när jag kör in i en cirkulationsplats för att sen, strax innan avfart, "blinka höger" för att markera vilken avfart jag ska ta.
Sen att det finns en yngre (?) variant som säger att en inte behöver blinka i en cirkulationsplats förrän vid utfart är en annan sak, det förra är ändå inte fel och i mitt tycke, tydligare.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Att det inte finns ett krav betyder inte att man ska undvika att göra så. Efter påståendet att man inte ska göra så googlade jag. Jag hittade ingen som sa sig blivit kuggad på det, men jag hittade de som fått kommentaren att det är lämpligt att blinka vänster.
Nej, det finns inget krav. Sannolikt för att det inte är lämpligt överallt och det inte finns tydliga gränser för det. Men det är definitivt inte fel att blinka vänster i mindre rondeller.
Nej, det finns inget krav. Sannolikt för att det inte är lämpligt överallt och det inte finns tydliga gränser för det. Men det är definitivt inte fel att blinka vänster i mindre rondeller.
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Hur gör man om rondellen har sex avfarter om man vill köra ut avfart nr. 2? Eller avfart nr. 4?
Det är bara ologiskt att blinka vänster i en rondell.
Det är bara ologiskt att blinka vänster i en rondell.
Har två döttrar som tog kort i somras. De skulle absolut inte blinka vänster in i rondellerna enligt trafikläraren när det var dags för uppkörningen. Och de gjorde de inte heller.D Daniel 109 skrev:Att det inte finns ett krav betyder inte att man ska undvika att göra så. Efter påståendet att man inte ska göra så googlade jag. Jag hittade ingen som sa sig blivit kuggad på det, men jag hittade de som fått kommentaren att det är lämpligt att blinka vänster.
Jag har en närstående person som blev informerad om att man inte fick vända i en rondell. Så trafiklärare kan kläcka ur sig korkade saker. Det är inte fel att inte blinka, men många gånger är det bra.
Edit: Rättning: Bända => Vända
Edit: Rättning: Bända => Vända
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Nästan så man kan tro att det är en Uppsala-bo som flyttat söderut till Stockholm.Nötegårdsgubben skrev:
Ty i Uppsala finns det där med att samverka med andra i trafiken inte med på kartan. Jag vet inte vad för slags körkortsutbildning som varit förhärskande här?
Om Stockholmarna körde som Uppsalaborna skulle allt stå still i en total trafikinfarkt ...
I Skåne säger man vända när jag säger svänga. 
Oavsett får man naturligtvis vända i en rondell. Alltså köra runt hela och tillbaka åt samma håll igen. (Men inte göra u sväng och köra mot trafiken, men det är väl självklart)
Oavsett får man naturligtvis vända i en rondell. Alltså köra runt hela och tillbaka åt samma håll igen. (Men inte göra u sväng och köra mot trafiken, men det är väl självklart)