Maria T
A Andy78 skrev:
Ja han skar, det var en 45 gradare...nästan.
Samma rondell långtradare dagen efter vi låg båda rätt men jag sakta ned å lät han köra, en bil vart tryckt där förra året personen i bilen överlevde inte.
Ett inlägg som inte hör till mittfilskörande, men till rondell-(cirkulationsplats)-körande. Då jag bor ganska nära ett s k Förarprovskontor, ja alltså plats för uppkörning, så är jag relativt van vid att se dessa företrädesvis Volvo med takskylt som får mig förstå varför fordonet framför kör nära trottoaren, kör i 40 när det är 50, tvekar till förbannelse i korsning och vid svängning (ja, jag är rätt less på att så många kommer fram till uppkörning när de inte kan interagera med trafiken, ej heller läsa av situationen) så de är vanligtvis förekommande.

Förra veckan körde jag in i rondell för att svänga vänster, och höll på att bli rammad av ett Förarprovsfordon som kom från min höger och skulle köra rakt fram. I ren chock körde jag inte efter fordonet, vilket var min tänkta rutt, utan jag körde rakt fram och stannade.
Hann uppfatta bilmodell och signalement på föraren, så mailade till Trafikverket senare under dagen och beskrev vad som hänt, samt att jag tycker att hen som körde skulle bli underkänd, då hen enbart hade fokus på att köra rakt fram och inte observerade att det redan var ett fordon i rondellen, till vänster.

Jag är faktiskt ännu lite skakis, har inte varit så rädd sen runt 1995 när jag skulle göra vänstersväng i vanlig plankorsning och en idiot som körde mot rött höll på att träffa mig..

Tillbaka till Mittfilspratet, ville bara ventilera lite utan att skapa en ny tråd.

• Gilla
C_Polhem
  • Laddar…
Idag råkade jag ut för en som skulle vara snabbast av alla, skulle byte till mittenfilen blinkade väntade lite så fordonet i mittenfilen uppfattar att jag kommer byta fil, då kommer det en bil bakom i enorm hastighet och tokblinkar han höll nog 20-30 över på 110 sträckan.
Antingen körde han in på macken längre fram eller fortsatte upp på påfarten igen för att köra om alla bilar.
Fungerar faktiskt rätt bra när det är kö på motorvägen för att komma förbi 1km kö med bilar.

• Gilla
Pesak
  • Laddar…
Och sedan klassikern bromstensavfarten.
Trångt i högerfil när man vill in från vänster för att svänga av avfarten, och man måste oftast köra för fort eller tränga sig in trots att det är rätt ledigt i vänster. samma längre fram fast påfarten alltid trångt i höger när man ska på trots att det är ledigt i vänsterfil.
Det är slänga sig in framför som gäller.

• Gilla
Pesak
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
för att svänga vänster,
I en rondell kan man inte svänga vänster, bara höger.
Men du tillhör kanske falangen som blinkar vänster i en rondell mot all förnuft och tycker därför att du svänger vänster.

• Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men du tillhör kanske falangen som blinkar vänster i en rondell mot all förnuft och tycker därför att du svänger vänster.
Ska man inte blinka vänster?

Det är inget krav längre. Mer än om du byter fil åt vänster. Men i mindre rondeller är det lämpligt.

Edit: Man ska naturligtvis blinka höger ut ur rondellen oavsett.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kanske tillhör falangen som inte förstår vad folk menar när de säger att de svänger vänster i rondellen?
Om jag ger dig en vägbeskrivning och säger "ta vänster i rondellen", kommer du klara av det eller åka varv efter varv, kanske mot färdriktningen?

Sen finns det lägen då det underlättar för andra att förstå var man är på väg om man blinkar vänster, ja inte för de som tror man ska köra medsols, men de är försvinnande få, medan övriga förstår. Att få folk att förstå var man ska kan väl inte vara fel?

• Gilla
  • Älska
Bendish och 14 till
  • Laddar…
Europas länder verkar vara oense om frågan att blinka vänster i rondell. Medan Tyskland och Österrike inte tillåter det så verkar fransmän och holländare göra det ofta.
Jag har aldrig hört någon GPS säga: ta vänster i rondellen!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Europas länder verkar vara oense om frågan att blinka vänster i rondell. Medan Tyskland och Österrike inte tillåter det så verkar fransmän och holländare göra det ofta.
Jag har aldrig hört någon GPS säga: ta vänster i rondellen!
Ta tredje höger i rondellen brukar GPS säga. Fast jag brukar inte ha ljudet på.

Tredje avfarten snarare än tredje höger. Människor har dock oftast ett mindre tekniskt språk, eftersom att de kan tänka.

• Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tredje avfarten snarare än tredje höger. Människor har dock oftast ett mindre tekniskt språk, eftersom att de kan tänka.
Minns inte ordagrant eftersom som sagt ljudet är av. Heter det avfart i en rondell? På motorväg gör det ju det, men rondellen är mer som en huvudled som biter dig själv i svansen. Heter det avfart då. Och heter det påfart där man kör in?

Min poäng är att ingen gps säger ta tredje höger. Om det är avfart eller liknande ord vet jag inte säkert, och det kanske skiljer.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min poäng är att ingen gps säger ta tredje höger. Om det är avfart eller liknande ord vet jag inte säkert, och det kanske skiljer.
Kanske är det så. Det går ju bara att köra ”rakt fram” eller ta av till höger så det blir underförstått. Att svänga eller ta av till vänster är ju inte möjligt.

Jag misstänker att de som säger att man svänger till vänster också blinkar till vänster. De.som tycker de tar av på X:e stället blinkar höger där.

Fairlane
Waze säger ta tredje avfarten ur rondellen, tror jag. Har inte heller ljudet på så säker är jag inte. Skulle jag beskriva vägen muntligt för någon så säger iallafall jag, ta vänster i rondellen, och hittills har alla fattat vad jag menar.

Eftersom rondeller är väldigt olika, i utformning, i trafikflöde, i storlek etc, så tycker jag det är lite väl fyrkantigt att aldrig se någon fördel med en vänsterblink.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Maria T
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är fortfarande, fyrtio år efter att jag tog körkort, helt rätt att använda körriktningsvisare "vänster" när jag kör in i en cirkulationsplats för att sen, strax innan avfart, "blinka höger" för att markera vilken avfart jag ska ta.
Sen att det finns en yngre (?) variant som säger att en inte behöver blinka i en cirkulationsplats förrän vid utfart är en annan sak, det förra är ändå inte fel och i mitt tycke, tydligare.

• Gilla
DTanner och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.