Fairlane Fairlane skrev:
Tycker man det är svårt att byta fil med 1 km förvarning så kvarstår frågan hur man kommer in i mittfilen och också hur man gör när man sen ska av. Kanske läge att öva, kanske med körskola.

Sen är det svårare på platser man känner sämre, men det värsta som kan hända är att man kommer fel och får vända. Att medvetet köra i fel fil känns inte som rätt lösning på problemet.

Det finns ställe där det aldrig slår fel, till höger om bromstensavfarten i spånga där 2 filer går ihop skyltat i god tid innan.
Ändå är det alltid någon som kommer bakom i vänsterfil som ser att man ligger eller byter till höger som ändå ska ligga bredvid en och trycka sig in när det går ihop i tron om att man ska bromsa för att dom ska komma in framför.

X xxx.maws skrev:
E6 och E4 har vad jag vet...
Jag bor på västkusten, och kör sällan på dessa sträckor.
Då kan du lägga till E20 som också har 3 filer, här på västkusten. Där det också förekommer "mittfilshäckande" bilister.

Fairlane Fairlane skrev:
En bild på hur det kan se ut:
[bild]

Bilar symboliseras med grönt och lastbilar med rött. De kör från vänster till höger.

I den övre bilden så är det ingen som blockerar något körfält. I den nedre så väljer några lastbilar att blockera vänsterfilen. Jag tycker det är uppenbart att det får plats mer fordon på den övre bilden, dvs ska lika många fordon få plats på den nedre så blir det över en längre sträcka?
Hur ofta stöter ni på sådan här trafik med så här många fordon om det inte har skett en olycka?

A Andy78 skrev:
Är en billängd från stora ljusskylten på en TMA bil med pil pekandes tex i vänster körfält i god tid?
Det beror lite på farten, men är det närmast stillastående köer är det bättre än 500 meter före, ja.

Sen är blixtlåsprincipen lurig vid väldigt långsamma köer, för blixtlåset går ofta ihop fortare än kön går framåt, vilket lätt skapar en andra och tredje våg i den spärrade filen. Därför kan jag förstå lastbilar som blockerar. Alla situationer i trafiken är inte lättlösta ens med de bästa intentioner.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur ofta stöter ni på sådan här trafik med så här många fordon om det inte har skett en olycka?
Oftare på sommaren vid vägarbeten än pga. olyckor skulle jag tack och lov säga. E4 vid Norrköping förrförra sommaren var ett veritabelt skräckexempel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R roli skrev:
Då kan du lägga till E20 som också har 3 filer, här på västkusten. Där det också förekommer "mittfilshäckande" bilister.
För mig som bor söder om GBG så är E6/E20 samma, men du har rätt. Dom delas åt.

X xxx.maws skrev:
Jag bor på västkusten, och kör sällan på dessa sträckor. Just av denna anledning tar jag det säkra före det osäkra och fegar ut i mitten
Det här ”turistperspektivet” har jag mycket lättare att förlika mig med än de som gör det dagligen och stundligen. Det är inte bönders fel att mittfilen används av 80 % av trafikanterna i Stockholm, det är ett lokalt skapat problem. Jag har iofs. svårt att förstå att det är ett problem att läsa skyltar eller titta på navigatorn vart msn ska, men det stora problemet är som sagt de som hittar men ändå inte bryr sig.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
A Andy78 skrev:
Som tidigare redan nämnts så är det betydligt vanligare vid vägarbeten. Man ser en skylt om att det går ihop 700 meter fram och folk börjar köa i högerfil medan det är helt fritt till vänster. Tja vill man stå där så varsågod.

Den situationen ska inte förväxlas med läget där en fil ska åt ett helt annat håll. Som idag på hemvägen, många som ska av på avfart en så att det blir könut på motorvägen. Folk köar (inklusive jag) för avfarten då vi ska åt ett annat håll. Några väljer att köra förbi kön och stanna längst fram för att bli insläppta där. Det är inte helt lyckat när det kommer någon som ska rakt fram och som får bromsa hårt för att inte köra in i spelevinken som står ensam och blockerar en fil

• Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror lite på farten, men är det närmast stillastående köer är det bättre än 500 meter före, ja.

Sen är blixtlåsprincipen lurig vid väldigt långsamma köer, för blixtlåset går ofta ihop fortare än kön går framåt, vilket lätt skapar en andra och tredje våg i den spärrade filen. Därför kan jag förstå lastbilar som blockerar. Alla situationer i trafiken är inte lättlösta ens med de bästa intentioner.
Det måste ju finnas gott om tid att ta sig in mjuk å smidigt under 500 meter än att göra det sista metern innan hindret och bli stående där.

A Andy78 skrev:
Det måste ju finnas gott om tid att ta sig in mjuk å smidigt under 500 meter än att göra det sista metern innan hindret och bli stående där.
Nej, smidigare att göra det längre fram. Läs länken i inlägg #2088.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som tidigare redan nämnts så är det betydligt vanligare vid vägarbeten. Man ser en skylt om att det går ihop 700 meter fram och folk börjar köa i högerfil medan det är helt fritt till vänster. Tja vill man stå där så varsågod.

Den situationen ska inte förväxlas med läget där en fil ska åt ett helt annat håll. Som idag på hemvägen, många som ska av på avfart en så att det blir könut på motorvägen. Folk köar (inklusive jag) för avfarten då vi ska åt ett annat håll. Några väljer att köra förbi kön och stanna längst fram för att bli insläppta där. Det är inte helt lyckat när det kommer någon som ska rakt fram och som får bromsa hårt för att inte köra in i spelevinken som står ensam och blockerar en fil
Jo så är det, oftast bromsar man hårt av ren instinkt.
Gjorde det häromdan i en rondell när en kom i innerfil fast han skulle ligga i ytterfil, jag skulle inte ha bromsat.

Fairlane
A Andy78 skrev:
Jo så är det, oftast bromsar man hårt av ren instinkt.
Gjorde det häromdan i en rondell när en kom i innerfil fast han skulle ligga i ytterfil, jag skulle inte ha bromsat.
Du menar att han skar rondellen? Ja det är ett ofog också, men jag tycker det är rimligt att man försöker undvika en olycka.
Här vid avfarten hade den tunga trafiken börjat få upp lite fart igen, kanske 70 km/h när det står en bil still framför, bara för att han skulle svänga in över spärrområdet. Ja, det var en idiot som borde åkt vidare till nästa avfart och vänt, men jag är glad att chauffören i långtradaren bromsade.

K Kane skrev:
Nej, smidigare att göra det längre fram. Läs länken i inlägg #2088.
Läste men "längre fram" kan ju tolkas på olika sätt.
Självklart är det framåt som gäller, men jag ser inte det som speciellt smidigt att köra fram till skylten och stå där och vänta smidigare när det rör på sig, timear man precis innan hindret så har man sluppit kön.

Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att han skar rondellen? Ja det är ett ofog också, men jag tycker det är rimligt att man försöker undvika en olycka.
Här vid avfarten hade den tunga trafiken börjat få upp lite fart igen, kanske 70 km/h när det står en bil still framför, bara för att han skulle svänga in över spärrområdet. Ja, det var en idiot som borde åkt vidare till nästa avfart och vänt, men jag är glad att chauffören i långtradaren bromsade.
Ja han skar, det var en 45 gradare...nästan.
Samma rondell långtradare dagen efter vi låg båda rätt men jag sakta ned å lät han köra, en bil vart tryckt där förra året personen i bilen överlevde inte.

• Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Eftersom dom flesta här tycker att man köra helt ologiskt i rondeller så testade jag några gånger att köra i rondell åt andra hållet. Dom byggde en ny rondell här (finns det egentligen skottpengar för denna felkonstruktion?) och jag skulle behöva köra 270 grader. Det passar mig inte. Man vill ju inte slita högerdäcken ojämnt.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.