Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Ja, det gör de ju också om det ligger en lastbil ock håller tempot i vänsterfilen. Att vänsterfilen går fortare gynnar definitivt inte flödet.
Nej, det gynnar inte flödet, men skadar det inte heller. Det som vore bäst är om båda filerna köra lika fort, men det förutsätter att folk inte packar in sig i högerfilen för tidigt.
Fullständigt logiskt, men väldigt svårt för många.

• Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Problemet där blir ju att om det redan är rätt trångt i högerfil så farten där kanske redan är nere i 70 (fast det är motorväg) och sen kommer det en massa folk och blåser förbi i 120 i vänsterfil och tränger sig in precis före hindret.

Gissa vad det leder till? Jo, att högerfilen går ännu långsammare.

Ska kanske de i högerfil stanna helt för att släppa förbi alla fartdårar som kommer i vänsterfil och måste fram först?
Om de som kör i vänsterfil är fartdårar eller inte avgörs väl av hur fort man får köra på vägen?

Om hastighetsbegränsningen på vägen är 70 km/h, ja då är det ju bra att de i högerfil håller det och de som kör om i 120 km/h kan nog klassificeras som fartdårar.
Om hastighetsbegränsningen på vägen är 120 km/h, ja då har de som ligger i högerfil ett val att göra, ligga kvar eller köra om. Om de väljer att ligga kvar så är det väl lite magstarkt att klaga på de som kör om i lagstadgad hastighet.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det gynnar inte flödet, men skadar det inte heller. Det som vore bäst är om båda filerna köra lika fort, men det förutsätter att folk inte packar in sig i högerfilen för tidigt.
jo det skadar flödet.

Jag syftade på fenomenet omkörning i vänsterfilen, inte nyttjande av vänsterfilen. Blockerande lastbil medför just det fenomen som beskrivs i den texten.

S JockeEinarson skrev:
Och man byter INTE körfält till vänster om det redan ligger en bil i det vänstra körfältet på omkörning, utan väntar, visar hänsyn och släpper förbi.
Detta tycker jag efter lite mer än ett års körkort och straxt över 3000 mil är en av dom läskigare grejerna i trafiken. Säg att det är tvåfilig 80 eller 100 väg och högerfilen ligger 15 km/h under. Jag ligger redan i vänster fil, i tillåten (eller straxt däröver) hastighet och seglar om. Det är mer regel än undantag att det är någon jävla stolle i högerfil straxt framför som bara kastar sig ut till vänster utan att kolla backspegeln. I dom undantagsfall blinkersen används så blinkar dom samtidigt som dom kastar sig ut. Bortsett från att det är ren logik att blinkersen ska användas för att förvarna så fick jag i.a.f. lära mig det på körskolan att man ska signalera i god tid innan planerad manöver.

Den som ska in från påfart SKA använda påfartssträckan till att komma upp i rätt hastighet och därefter med visad hänsyn finna plats att gå ut i.
Man ska det ja men det är tydligen alldeles för avancerat för gemene man att greppa. Man ska upp på en 80/100 väg och har en eller några bilar framför sig som också ska dit. Mer regel än undantag att dom ligger 15 km/h under hastighetsbegränsning. Tänker man att det är ett smidigt, säkert och sömlöst sätt?

I övrigt måste jag säga att E14 mellan typ Brunflo och Krokom är den vägsträcka som jag oftast blivit rädd på. Massvis med Skoda Fabia/Fiat Panda-tanter/gubbar som kör både lååångsamt och irrationellt, massvis med rumpsniffare och bilar både från höger/vänster som kör ut på vägen först och kollar om det är fritt sen. Mellan Vattjom och Stavre brukar man däremot kunna stå på rätt bra utan störningsmoment, Rent generellt så tycker jag att det är värre att köra i/runt Östersund än i/runt Stockholm. Både mer trafik och mer enkelriktningar etc. i Sthlm men fan så mycket "trevligare" trafik. Och om man tycker att cyklister generellt är smått livsfarliga i trafiken så måste dom i Östersund vara något i hästväg.

Apropå a-traktorer så tycker jag sällan att dom är ett problem. Visst stoppar dom (tillfälligt) upp trafiken men jag upplever att dom ofta uppvisar betydligt större mognad än annan trafik. Underlättar genom att gå ut till höger vid omkörningar etc.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att det beror på att i trafiken nu är så många fler bilar. Då måste vi kunna ha vägar som är dubbla, dvs bilar färdas åt samma håll dubbelt. Men många ser inte det problemet utan att det är ett problem med olika hastigheter. Det har vi inte längre. Alla bilar får köra i samma hastighet och då är det bättre som du skriver att man kan köra dubbelt. Att byta fil ständigt blir då fel.

Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Jag syftade på fenomenet omkörning i vänsterfilen, inte nyttjande av vänsterfilen. Blockerande lastbil medför just det fenomen som beskrivs i den texten.
Återigen, det blir inte mer rätt bara för att man flyttar bak punkten med hindret, vilket är det som i praktiken sker när ett fordon blockerar ett körfält.
Om du läst mitt inlägg #2076 så var effekten med 600 bilar att alla kom fram så fort som det var möjligt om båda filerna användes. Om vi då tänker oss att en lastbil kommer ikapp köslutet som är i höjd med avfarten, i högerfil, medan det i vänsterfil rullar på. Om du lastbilschauffören använder sig av ditt täck och lägger sig och blockerar vänsterfil där så kommer det snabbt bli kö o både höger och vänster körfält när det kommer fler bilar och då får de som faktiskt skulle svänga av stå i kö helt i onödan, vilket givetvis förlänger köerna ännu mer.

Så frågan är då hur långt ifrån hindret tycker du det är lämpligt att börja blockera en fil?
100 meter, 500 meter, 1 km, 10 km?
Jag tror de flesta förstår att fler bilar får plats om båda körfälten används och då blir effekterna på andra vägar mindre.

• Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
Men är det då lastbilens fel som hållet jämn fart med övriga på vägen eller de som ”blåst på” och trängt sig före? Får du in den typen av fordon med jämna mellanrum blir det fullt i båda filerna. Om det nu är så bra att fylla vägen.

Jag väljer mittenfilen för att högerfilen allt för ofta avsticker åt ett annat håll. Speciellt i rusningstrafik då det är omöjligt att byta fil.

Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Men är det då lastbilens fel som hållet jämn fart med övriga på vägen eller de som ”blåst på” och trängt sig före? Får du in den typen av fordon med jämna mellanrum blir det fullt i båda filerna. Om det nu är så bra att fylla vägen.
En bild på hur det kan se ut:
Diagram som jämför två trafiksituationer med gröna bilar och röda lastbilar i rörelse, ingen blockering överst, blockering i vänsterfil nedtill.

Bilar symboliseras med grönt och lastbilar med rött. De kör från vänster till höger.

I den övre bilden så är det ingen som blockerar något körfält. I den nedre så väljer några lastbilar att blockera vänsterfilen. Jag tycker det är uppenbart att det får plats mer fordon på den övre bilden, dvs ska lika många fordon få plats på den nedre så blir det över en längre sträcka?

Fairlane
X xxx.maws skrev:
Jag väljer mittenfilen för att högerfilen allt för ofta avsticker åt ett annat håll. Speciellt i rusningstrafik då det är omöjligt att byta fil.
Intressant. Får man fråga var i landet du befinner dig?
I Stockholm finns det skyltar över en km innan högerfilen försvinner och så väldigt vanligt är det inte heller, tvärtom är det väldigt ovanligt.

Sen funderar jag på hur du lyckas komma in i mittfil när du kör på, men har svårt att byta från högerfil ett steg vänster när du ser en skylt om att din fil kommer vika av 1 km längre fram. Jag har sett folk som verkar tänka som du och de brukar hinna byta fil på 50-100 meter efter de lämnat påfarten, så att de inte ska klara det på 1 km längre fram har jag svårt att förstå.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Får man fråga var i landet du befinner dig?
I Stockholm finns det skyltar över en km innan högerfilen försvinner och så väldigt vanligt är det inte heller, tvärtom är det väldigt ovanligt.

Sen funderar jag på hur du lyckas komma in i mittfil när du kör på, men har svårt att byta från högerfil ett steg vänster när du ser en skylt om att din fil kommer vika av 1 km längre fram. Jag har sett folk som verkar tänka som du och de brukar hinna byta fil på 50-100 meter efter de lämnat påfarten, så att de inte ska klara det på 1 km längre fram har jag svårt att förstå.
Precis, detta gäller endast när man kör i ''storstad'' finns inte så mycket andra ställen där det är 3 eller fler filer i Sverige. E6 och E4 har vad jag vet...
Jag bor på västkusten, och kör sällan på dessa sträckor. Just av denna anledning tar jag det säkra före det osäkra och fegar ut i mitten :)

Fairlane
X xxx.maws skrev:
Precis, detta gäller endast när man kör i ''storstad'' finns inte så mycket andra ställen där det är 3 eller fler filer i Sverige. E6 och E4 har vad jag vet...
Jag bor på västkusten, och kör sällan på dessa sträckor. Just av denna anledning tar jag det säkra före det osäkra och fegar ut i mitten :)
Tycker man det är svårt att byta fil med 1 km förvarning så kvarstår frågan hur man kommer in i mittfilen och också hur man gör när man sen ska av. Kanske läge att öva, kanske med körskola.

Sen är det svårare på platser man känner sämre, men det värsta som kan hända är att man kommer fel och får vända. Att medvetet köra i fel fil känns inte som rätt lösning på problemet.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast vad är god tid? Normalt sett är det bäst om alla körfält nyttjas så långt som möjligt och man använder blixtlåsprincipen för att få ihop filerna vid hinder.

Är en billängd från stora ljusskylten på en TMA bil med pil pekandes tex i vänster körfält i god tid?
När man haft minst 500 meter på sig att byta fil och använda blixtlåsprincipen och ser bilar framför sig som svänger.
Jag samverkar gärna men måste jag göra det med någon som vill tränga sig in framför som låg bakom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.