432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ok ett hinder på vägen är ju nåt helt annat.D Daniel 109 skrev:
Jag brukar byta i god tid, kommer det någon och tryck sig in precis innan hindret så låter jag dom köra in i min bil om dom kommer för nära.
jag släpper inte in dem.
Annat än vadå?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är böter på omkörning till höger också och jodå det skrivs ut också...S Stefan1972 skrev:
Om de trycker sig in framför dig blir det ju du som kör på dem bakifrån (förutsatt att hastigheten inte är så låg att avstånden är väldigt korta)A Andy78 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Fast vad är god tid? Normalt sett är det bäst om alla körfält nyttjas så långt som möjligt och man använder blixtlåsprincipen för att få ihop filerna vid hinder.A Andy78 skrev:
Din ovilja att samverka med andra där matchar iofs. din oförmåga att se problemet med att ligga i mittfilen utan anledning, så man ska väl inte vara förvånad.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
jo såklart men man gör det ju bara om så nöden kräver. Ser det som bättre att hålla rytmen än att bromsa in och förstöra. Tror polisen mer skulle kolla den som masar i mittenfilen om man nu skulle ha oturen att de ser det.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Flödet blir förstört för att folk ska in i högerfilen alldeles för tidigt. Används båda filerna fram till hindret, där man sen kör varannan bil så blir det kortare köer och mer flyt än om folk byter fil alldeles för tidigt.D Daniel 109 skrev:
Du kan ju tänka dig ett fiktivt scenario är vi har ett hinder längre fram på den tvåfiliga vägen. Två förare av tre har för avsikt att passera denna punkt medan en av tre ska av på avfarten innan. Om vi säger att det är 500 meter mellan avfarten och hindret och varje bil tar 5 meter i anspråk när det blir kö, så får det plats 100 bilar om ena filen används och 200 bilar om båda filerna används, innan man börjar hindra de bilar som ska ta avfarten.
Om vi då tänker oss att det kommer 600 bilar på vägen, varav då 200 ska svänga av, ja då kommer det fungera. Det blir 2 köer, 500 meter vardera och de som kan svänga av behöver inte köa. Om istället alla ska in till högerfil så fort kön startar, ja då har vi 1500 meter kö, som också drabbar 200 förare som inte skulle behövt drabbas.
Använd båda filerna och byt inte för tidigt, så blir det bra. Det är när folk börjar byta för tidigt som det inte blir varannan bil längre, även om det blir det längst fram. För de som ligger i kön längre bak så blir det 3 bilar från vänster, 1 från höger innan de själva är framme.
Det är också det som rekommenderas. Men det inkluderar inte att blåsa om högerfilen.Nötegårdsgubben skrev:
Fast vad är god tid? Normalt sett är det bäst om alla körfält nyttjas så långt som möjligt och man använder blixtlåsprincipen för att få ihop filerna vid hinder.
Din ovilja att samverka med andra där matchar iofs. din oförmåga att se problemet med att ligga i mittfilen utan anledning, så man ska väl inte vara förvånad.
Det är den effekten man får av en blockerande lastbil, blixtlåset går ihop på slutet.
På vilket sätt är jag ovillig att samverka?Nötegårdsgubben skrev:
Fast vad är god tid? Normalt sett är det bäst om alla körfält nyttjas så långt som möjligt och man använder blixtlåsprincipen för att få ihop filerna vid hinder.
Läs vad föregående skrev och vad jag skriver ang hinder.
Det låter väldigt konstigt, på de delar av 3-filig motorväg som jag kör på är det trångt i mittenfil och oftast nästintill tomt i högerfil. Och det är den situationen vi är många som opponerar oss mot, lastmaskarna i mittenfil borde kunna lägga sig i högerfil istället när det är tomt där.A Andy78 skrev:
Jodå, polisen har insatser där de bötfäller både mittfilsåkare och de som kör om till höger.S Stefan1972 skrev:
Problemet där blir ju att om det redan är rätt trångt i högerfil så farten där kanske redan är nere i 70 (fast det är motorväg) och sen kommer det en massa folk och blåser förbi i 120 i vänsterfil och tränger sig in precis före hindret.Nötegårdsgubben skrev:
Gissa vad det leder till? Jo, att högerfilen går ännu långsammare.
Ska kanske de i högerfil stanna helt för att släppa förbi alla fartdårar som kommer i vänsterfil och måste fram först?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Den blockerande lastbilen skjuter ju i princip hindret längre bak i kön, och det blir lite mer rörligt, men inte blir det bättre. Felet är inte den som kör om till vänster, felet är alla som går in till höger alldeles för tidigt.D Daniel 109 skrev:
Här är en artikel om det hela där man intervjuar en polis i frågan: länk
Första meningen är "Enligt polisen Mats Glansberg bör trafiken ligga kvar i två filer så länge som möjligt, för att trafiken ska flyta effektivast möjligt förbi vägarbetet."
Ja, det gör de ju också om det ligger en lastbil ock håller tempot i vänsterfilen. Att vänsterfilen går fortare gynnar definitivt inte flödet.
Ja det förstår jag inte varför folk har svårt att föra bilen framåt om man nu kör i mittenfilen.N Nerre skrev: