Jag tror att en del påverkas mer än andra av att folk ligger i mittenfilen, jag personligen störs inte av det så länge dom håller hastighetsgränsen.

Stör mig nog mer när det är tight i högerfil och man ska på påfarten och det är helt tomt i mitten eller vänster.

A Andy78 skrev:
Jag tror att en del påverkas mer än andra av att folk ligger i mittenfilen, jag personligen störs inte av det så länge dom håller hastighetsgränsen.

Stör mig nog mer när det är tight i högerfil och man ska på påfarten och det är helt tomt i mitten eller vänster.
Allt det, tillsammans med backspegel och vänsterfils glidande är spår av samma sak:
Brist på "situational awareness" .

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Om det ligger en bil var 50.e meter i höger fil, och jag håller ett högre tempo än dom , eller om det blir 100 meter och jag ser att ingen är bakom mig, så ligger jag kvar. Och jag har alltid koll på vad som händer bakom mig.
Jag tror du feluppskattar avståndet. 50 m är väl avståndet mellan två belysningsstolpar och kör du 15 km/h snabbare än de andra bilarna är det bara 4 sekunders körning. Då håller du fortfarande på att köra om och då behöver du såklart inte gå ut till höger ens om det kommer en bil bakom.

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A Andy78 skrev:
Det kan ju iofs bero på.att är en av de som gillar mittfilen och först nyligen lärde dig att det inte är tillåtet att ligga där om det är fritt i högerfil?!

Håller man hastighetsbegränsningen är det såklart bättre än de som envisas med att ligga 20 km/h under, men rätt blir det inte för det.
Det är som att lägga sig på hastighetsbegränsningen i vänsterfil, eftersom ingen ändå ska köra fortare...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan ju iofs bero på.att är en av de som gillar mittfilen och först nyligen lärde dig att det inte är tillåtet att ligga där om det är fritt i högerfil?!

Håller man hastighetsbegränsningen är det såklart bättre än de som envisas med att ligga 20 km/h under, men rätt blir det inte för det.
Det är som att lägga sig på hastighetsbegränsningen i vänsterfil, eftersom ingen ändå ska köra fortare...

Varför skulle jag ligga i mitten om det är fritt i högerfil?
Ja jag gillar mittfilen om den är snabbare än högerfil och då kör jag där.

Tur man inte bor i USA, där skjuter folk på v
varandra om de inte gillar hur den andra kör

Fairlane
A Andy78 skrev:
Varför skulle jag ligga i mitten om det är fritt i högerfil?
Ja jag gillar mittfilen om den är snabbare än högerfil och då kör jag där.
Jag tänkte på dina inlägg som dessa:
"Vad spelar det för roll om man kör i mitten och är ensam bil på motorvägen, måste ju finnas vettigare saker att spana på."
"Jag skulle skämmas ihjäl om min poliskollega gav någon en böter för att köra i mittenfilen med knappt några bilar i sikte på vägen på en trefilig väg."
"Har svårt att tro att det skulle leda till någon böter förutom i aspiranttider."
"Kan man bötfälla någon som ligger i mittfil det visste jag inte.
Jag hade aldrig accepterat en sådan bot."
"Varför skulle man ens betala, vad skulle brottet vara menar du?"

Ovanstående citat är från den 27 december 2021 och framåt, dvs för en dryg månad sen visste du inte ens att man inte fick ligga konstant i mittfil (om det inte är kökörning eller liknande)

Kanske har jag missuppfattat dina skrivningar, men det låter lite som att du tycker mittfil är bra, och om man håller hastighetsbegränsningen så behöver man inte någonsin gå ut till höger, före det att man ska svänga av.

Självklart är det så att man kan ligga kvar i mittfil om man kör om bilar konstant i högerfil, men problemet är att många ser en bil 500 meter längre fram och tycker "den ska jag ändå köra om så jag ligger kvar". Även om man då kör 110 km/h och den andra bilen drar ett släp och kör 80 km/h så tar det en minut innan man är ikapp och man hinner köra 1,8 km innan man är ikapp. Halvera sträckan till 250 meter så är det fortfarande 30 sekunder/900 meter vi talar om. Är hastighetsskillnaden mindre så ökar tiderna/sträckorna också.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Ja det stämmer man ska hålla till höger men trodde inte det var olagligt att ligga i mitten om det är trångt i högerfil.
Ja jag tycker det är bra med en mittenfil, det stör inte mig att folk ligger i mittenfilen när jag ligger till höger.
För din info, jag brukar gå ut i mitten ibland när bilar ska på påfarten å in i höger.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
A Andy78 skrev:
Ja det stämmer man ska hålla till höger men trodde inte det var olagligt att ligga i mitten om det är trångt i högerfil.
Trångt, ja, är det köbildning, eller inte går att hålla avstånd så är det såklart helt ok att använda mittfilen.
Oftast brukar det dock vara mycket trängre i mittfil med betydligt kortare avstånd.
A Andy78 skrev:
Ja jag tycker det är bra med en mittenfil, det stör inte mig att folk ligger i mittenfilen när jag ligger till höger.
Talar du då om läget där du kör 100 km/h på en sträcka där det också är hastighetsbegränsningen, medan det ligger folk i 80 km/h i mittfilen?
A Andy78 skrev:
För din info, jag brukar gå ut i mitten ibland när bilar ska på påfarten å in i höger.
Ja, det gör jag också om det är fritt. Sen går jag tillbaka.
Att hjälpa till är nog ingen som säger är fel.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på var man kör.
Jag upplever det som mest trångt i högerfil, utom där det går från tex 100 till 80 km/h då är det ibland fler bilar i mittenfil då många vill köra fortare.

Att det går i 100km/h i höger och 80 i mittenfilen, kan jag inte minnas när det skedde senaste, tror jag knappt varit med om det upplever oftast filerna till vänster som snabbare.

Fairlane
Kanske skiljer det sig på norra och södra sidan av Stockholm. Jag kör oftare på södra sidan och E4/E20 är det mest trafik i mittfilen för det mesta och ofta under skyltat hastighet, särskilt i rusningstrafik, då det är enkelt att köra fortare till höger.

Riksväg 73 ut mot Nynäshamn är om möjligt ännu värre. När det blir trefiligt, vid påfarten från Farsta så finns det två alternativ för gemene man
1) Du kommer från stan och hamnar då i mittfil automatiskt och där stannar nästan alla kvar
2) Du kommer på påfarten som blir högerfil. Där byter många raskt till mittfil och blir kvar där.

Vid Handen så blir högerfil avfart och därefter är det tvåfiligt på motorvägen. Här är det många av de som legat i mittfil hela vägen som ska av och byter till högerfil, dvs samma personer som snabbt bytte till mittfil innan...

På norrsidan kör jag inte lika ofta längre men jag minns ju att det var rätt vanligt att högerfilen var tom vid Rotebro norrut, men det är ju klart den försvinner ju längre fram (rätt mycket längre fram) så folk vill gärna ligga i mittfilen flera km i förväg.
Söderut, där det blir trefiligt (ny högerfil) är det få som hoppar ut till höger, iallafall när jag kör där.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Rent generellt så bryr jag mig inte var folk ligger......så stort problem är det inte även om man såklart hamnar i situationer där man får köra om till höger. Tror inte ens polisen skulle bry sig om situationen så krävde. En del man kommer ikapp och som verkligen ska ligga i mitten kör ju dessutom onödigt sakta och i vänsterfilen kan det ju lika gärna vara alldeles tjockt. Ser det då som bättre att bränna förbi på höger sidan. Dock får man ju vara vaksam så de inte får för sig nåt...........

Jag tycker att det är de som tycker att det ör helt rätt att blåsa om köer i vänsterfil som är hänsynslösa.

D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det är de som tycker att det ör helt rätt att blåsa om köer i vänsterfil som är hänsynslösa.
Vad ska man göra istället för att använda vänsterfilen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Flödet blir rejält stört av alla som blåser om och ska tränga sig in i kön innan hindret. Stanna i högerfilen eller håll samma fast i vänster. Det fenomenet med blockerande lastbil har prövats i rätten, han blev friad.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.