E eleson skrev:
Så ibland blir det lika illa som innan man gjorde 2+1 , men oftast blir det bättre?
om du inte ligger i en ambulans eller om ambulansen inte kommer fram i tid. För det kommer inte bli flera ambulanser men fler gamlingar.

Snön trycks lättare av vägen är väl ett av få + med snålvägarna

och tydligen inte billigare i längden heller...

Skärmdump av en forskningsrapport som jämför kostnader för olika vägkonstruktioner över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från framgooglad info här: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1439419/FULLTEXT01.pdf

va dålig bilden blev, provar igen

Skärmdump av ett Excel-dokument med tabeller som jämför kostnader för vägbyggen.
Skapa konto

• Skärmdump av ett Word-dokument med tabeller som visar kostnadskalkyler för olika vägbyggnadsprojekt.
    Skapa konto
Tokslut Tokslut skrev:
Tills det blir mycket bilar (inför långhelger mm.), då blir det 1+1 väg igen när de spärrar ytterfilen. Perfekt smala vägar för utryckningsfordonen som aldrig kommer om :(
Utryckningsfordon kommer typ alltid om personbilar på 1-filiga vägavsnitt, på en del ställen kommer utryckningsfordon om även lastbilar på 1-filiga sträckor.

För ett antal veckor sedan fick en lastbil problem och blev stående på 1-filig sträcka, detta hände strax innan morgonrusningen på den sträckan började.
Lastbilschauffören lyckades att köra fram lastbilen en liten bit, samtidigt så körde han in den mot vajerräcket som var i vägkanten.
Tack vare det så kunde trafiken komma förbi, mellan lastbilen och mitträckesvajern, även lastbilar och bussar.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
undrar om de bygger bredare 2+1vägar numer, för vissa av dom har varit bra tajta. Skönt chaffisen var bra på att köra

Demmpa Demmpa skrev:
Utryckningsfordon kommer typ alltid om personbilar på 1-filiga vägavsnitt, på en del ställen kommer utryckningsfordon om även lastbilar på 1-filiga sträckor.

För ett antal veckor sedan fick en lastbil problem och blev stående på 1-filig sträcka, detta hände strax innan morgonrusningen på den sträckan började.
Lastbilschauffören lyckades att köra fram lastbilen en liten bit, samtidigt så körde han in den mot vajerräcket som var i vägkanten.
Tack vare det så kunde trafiken komma förbi, mellan lastbilen och mitträckesvajern, även lastbilar och bussar.
Det var snöfritt va!? I mellan och norra Sverige är det svårare för utryckningsfordon och bärgare att ta sig fram, ibland omöjligt :(

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
engs
Tokslut Tokslut skrev:
va dålig bilden blev, provar igen

[bild]
Intressant, har funderat på det med tanke på hur ofta man ser de är ute och reparerar vajern.
Eller som den gången jag låg bakom någon med väldigt bred last. Sån där med varningsbilar före/efter. Klippte vartenda reflex på mittvajern på E4an, där det var enkelfiligt vid 2+1 förbi Ljungby. (Som jag tror de breddar nu?).

Lasten var alltså högre än vajern men lägre än reflexerna...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane
Dagens idiot, förlåt menar såklart mittfilsförare...
På platsen där jag ser honom så är det 80 km/h som hastighetsbegränsning, trefiligt. Jag kommer ifatt när jag ligger just 80 km/h till höger. Dårfinken ligger lite under 70 km/h och sitter med telefonen i högerhanden. Han har inte telefonen vid örat, utan lite snett framför sig, ungefär ovanför växelspaken i de flesta bilar, så det är nog samtal via högtalaren som gäller.
Bredvid sitter frugan och ser förvånar på mig när jag skakar på huvudet åt dumheterna.
Varför håller inte frugan i telefonen? Varför ligger han i mittfil när högerfilen är fri?
Ssr för att han, liksom övriga mittfilsförare är en idiot! Frugan är korkad också som inte tar telefonen ifrån honom.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Bara fortsätta ligga i högerfil, ingen ide att hetsa upp sig.
Han är mer koncentrerad på samtalet än körningen.
Häromdan fick jag en mörk bil framför mig med utan bakljus i mörkret, blinka och blinka men han fattade inte.
Samma sak dan efter då låg jag i vänster på 110 väg, då skulle självklart någon köra i 90 utan någon framför helt värdelöst när det bli 100 en bit längre fram, det var antingen köra om till höger eller ligga kvar.
punktmarkerade och höll tryck 500m innan det vart 100 bytte människan fil, det hade bildats en fin konvoj av bilar bakom.

Några dagar senare så klockade allt 2 dagar i rad, rätt stor skillnad när det går att ha bra flöde och resan tar 25 istället för 45 minuter.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Kanske borde den här tråden heta "Folk som inte vet hur en backspegel används."

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Behöver man titta i backspegeln för att se att det är tomt i högerfil bredvid och framför?

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Behöver man titta i backspegeln för att se att det är tomt i högerfil bredvid och framför?
Det skadar ju inte att titta lite i spegeln och vrida lite på huvudet, tyvärr har nog den funktionen upphört på många.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Mikael_L
Att ständigt hålla lite koll i backspegeln (och åt andra alla håll med förstås) gör ju att jag aldrig blir överraskad eller tagen på sängen i trafiken.
Det är väldigt sällan jag inte redan har sett det komma, innan det kommer.
Det främsta undantaget är någon självmordspilot till motorcyklist ibland. De är ju så små långt borta, och håller de över 200 så kan jag ibland missa att de kommer och blåser om mig, så man blir lite skraj.
Jag har allt vad åren läggs till blivit sakta allt sämre på att ha koll på precis allt runtom i trafiken. Men jag ser ju hur det ser ut runtom mig att jag åtminstone inte nått nivån "kass" jämfört med andra.
Jag kompenserar ju dessutom med att köra aningen mer moget idag, även om jag kan vara ganska tuff mellan varven.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Absolut inte. Men ibland ligger men kvar till vänster för att det är praktiskt även om det finns plats för att ta en fil till höger. Men det senare valet betyder slalomåkande för att köra om bilar. Men med lite koll i backspegeln så kan man släppa förbi andra som rör sig i ett annat tempo utan att de behöver sakta in.
Speciellt på våta vägar avstår jag att svänga in framför en bil om det är möjligt, det blir mindre stänk om man inte är i samma fil.
När någon behöver köra om på insidan då är det lika mycket backspegeln som fallerar.
Ofta pga mobiltelefon...

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Du menar att göra tvärtemot som man ska göra?

Du ligger i vänsterfil och flyttar till höger om du ser att nån kommer ikapp, och sen går du tillbaka till vänsterfil?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du menar att göra tvärtemot som man ska göra?
Du ligger i vänsterfil och flyttar till höger om du ser att nån kommer ikapp, och sen går du tillbaka till vänsterfil?
Om det ligger en bil var 50.e meter i höger fil, och jag håller ett högre tempo än dom , eller om det blir 100 meter och jag ser att ingen är bakom mig, så ligger jag kvar. Och jag har alltid koll på vad som händer bakom mig.

Blir det tomt till höger om mig, så flyttar jag in.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.